Jeps. Tiesin kyllä nuo Rovanperän haasteet ja sehän tässä ihmetyttääkin, että kaikesta huolimatta nousi kolmanneksi. Kertoo siitä, miten vähän rallissa on tällä hetkellä kuskeja ja talleja mukana. Ja tietenkin tuo koko sääntö on ihan hölmö, että mm-johtajana pitää lähteä kärjessä. Mutta se on toki kaikille (mm-johtajille) sama. Mutta ei millään kolmanneksi tullut kuitenkaan saisi yli kahta minuuttia jäädä kärjestä. Kymmenes pitäisi parhaimmillaan vasta tuolla erolla olla. Toivottavasti mm-sarjaan saataisiin lisää talleja ja kuskeja.
Mutta silti. Onhan tuosta toki aiemminkin ollut juttua ihan mediassa, että lisää pitäisi kilpailijoita saada. Varmaan tallin ovat myös samaa mieltä. En ihan samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa kaikesta ole ja hänellä on veemäinen asennekin. Mutta ei savua ilman tulta. Perää tuossa asiassa kuitenkin on https://www.is.fi/ralli/art-2000009378183.html
Olishan se mahtavaa saada pari isoa autovalmistajaa vielä mukaan mutta olihan ennenkin vain Lancia, Pösö ja Audi kisaamassa kirkkaimmista mitaleista et niin se on pruukannu olemaan. Toivotaan et lähitulevaisuudessa ajettais autolla joka olis joku nykyisten luokkien välimalli tms eli ainakin periaatteessa jopa täysin yksityisillä talleilla olisi mahdollisuus kilpailla mestaruudesta. Periaatteessa. Kallen saavutuksia ei kyllä pidä yhtään väheksyä, vaikka olisi sata WRC1 luokan tallia kisaamassa, parhaan A-luokan kuskeja on olemassa 3-4kpl ja ne siellä olisi kärjessä silloinkin. Kalle nimenomaan on iceman, SS suoritukset on olleet ihan jäätäviä vaikka on ollut ihan hitosti menetettävää. Ilman tätä hassua sääntöä et mm-johdossa lähdetään aina Perjantaina kärjessä auraamaan teitä niin piste-eroa olisi jo hitosti. Nepan ei sitten kannatata Safari-ralliakaan seurata jos 2min erot on tuskaa.
Mielenkiintoinen Le Mansin kisa menossa eli on taas se aika kesästä. Kisa vaikuttaa harvinaisen tasaiselle nyt kun hypercareja on iso liuta mukana. Useinhan kisa on ollut yhden tai parin merkin näytöstä. Kisaa on leimannut myös iso määrä keltaisia lippuja. Kisan alkutunnit vaikutti olevan yhtä turva-auton perässä ajamista, kun satoi ja sen myötä rytisi aika tavalla. Maksuttomasti voi seurata YouTubessa Ferrarin, Glickenhausin ja Toyotan autokamerastriimejä. Vähän kuin katsoisi Steve McQueenin Le Mansia ilman niitä täytemäisiä juonijaksoja. Glickenhaus kuulostaakin erittäin hyvälle. Ihan mukava ääni- ja kuvaraita kotiin taustalle. Laji voi ehkä paremmin kuin koskaan. Hypercarien määrän pitäisi nimittäin olla vain kasvussa, kun ensi vuonna lisäksi ainakin BMW:n pitäisi myös olla mukana. Kisan tilanne on niin tasainen, että vaikea ennustaa voittajaa, vaikka enää 5 tuntia kisaa jäljellä. Toivottavasti kuitenkin tänä vuonna voittaa joku muu kuin viime vuosien kestomenestyjä Toyota, jonka auto tällä hetkellä johtaa kisaa. Ferrari, joka nyt toisena, on ollut hyvissä asetelmissa koko kisan ajan. Mulla siellä on vielä myös Cadillac hyvillä sijoilla 3 ja 4 kärkkymässä ja ehkä mahdollisesti kovin mahdollinen yllättäjä Peugeot viidentenä. Edit: Fantastinen ohitus Ferrarilta Toyotan ohi Mulsannen suoralla. Mikä parasta, jos kisa ratkeaa näin kilvanajolla radalla. Mutta kisa on juuri siis näin tiukka 19 tunnin ajon jälkeen. Ferrari voittanut viimeksi 59 vuotta sitten. Siellä on vähän painetta voittaa, mm. Elkann pilttuussa seuraamassa kisaa.
Oli itselläkin tarkoitus katsoa Le Mansin kisaa ainakin jonkin verran. Harjoituksia Eurosportilta katselin, mutta jotenkin sitä välillä saa oman elämän niin kiireiseksi, että ei ehdi 24 tunnin kisaa edes hetkeä katsomaan.
Olihan tuo Ferrarin ohitus pakko käydä katsomassa, kun Mulsanne sana oli mainittu. Hienoa, että tällaisia kisoja on vielä olemassa.
Jaa-a, ja kauden aikana ehdit orjallisesti katsoa formuloita kymmeniä, ellei satoja tunteja pikkuluokkineen. Nyt prioriteettien tarkistusta ensi vuodelle! Yllättävän vähälle huomiolle jäi (ja jää) kisa kyllä Suomessa. Vaikea sanoa miksi, vaikka kyseessä on mitä suurin klassikko. Usein kuitenkin joku suomalainenkin ollut mukana kisassa. Ferrarille tosi upea voitto. Ferrarin voitto on aina hyvä juttu autourheilulle ja varmasti tuo talon sisällä iloa nyt jo pitkäksi venyneen F1-menestymättömyyden aikana.
Oli hienoa, että Ferrari voitti pitkästä aikaa Le Mans -yleiskilpailun. Alkuosa kisasta oli todella tylsää köröttelyä turva-auton takana. Tuntui, että meni tunteja ilman kunnon kisaa. Discovery+:n selostajat mielestäni sanoivat, että eivät muista yhtä paljon ulosajoja ja keltaisia lippuja pitkään aikaan. Hienoa oli, että jotakin alonsoa ei laitettu tallimääräyksellä voittajaksi. Nyt ajettiin voitosta. Onhan tuo kisa jollakin tavalla klassikko. Voisi sen yöosuuden silti jättää väliin. Eihän sitä kukaan ole katsomassa. Ei siellä paikalla tai TV:n ääressä.
Lienee aika vaikeaa 24 tunnin kisassa? Vai pitäisikö se olla 12+12 tunnin kisa välissä 8 tunnin yöunet? T: Vesku
No, sitten se Le Mans-24 voisi olla ihan vaan normi F1-kisa. 300 kilsaa tai pari tuntia. Ehkä sarkasmi meni ohi joko minulla tai sinulla.
Yhdistin, koska itse olit tekemässä ikonisesta kisasta jotain, mitä se ei sen jälkeen olisi? Marathon 31km? Golf 13 reikää? Ole hyvä ja hyvää yötä.
En ollut. Kirjoitin vps358:lle selvennyksen. Tällaista tämä keskustelu on. Lähes kuolleessa foorumissa tapellaan aivan turhasta. Oli muuten ihan mukava F1-Kanada-viikonloppu.
F1 Kanada tarjosi aika-ajojen sadehässäkän jälkeen tuttua ja turvallista. Verstappen voitti, Alonso kakkonen ja Hamilton kolmas. Valtteri, tuo jo pikku hiljaa säälittävyyden huipentuma, sijoittui pisteille ja kymmenenneksi. Oleellisempaa kuitenkin että päästi Strollin ohi loppusuoralla viime metreillä. Siis Strollin. Voi wimbledon. Olisi vaikka mielummin keskeyttänyt. Lopettaisi jo, niin ei tarvitsisi joka viikonloppu tuskailla sen toilailuja ja voisi keskittyä olennaiseen. Samaan aikaan ajetun Indycar osakilpailun vei sarjaa johtava espanjan Palou. Tällä kertaa ajeltiin ihan normiradalla. MotoGP taas meni Martinille, jota Bagnaia (lue banjaina) ahdisteli tiukasti loppuun saakka viimeiset kierrokset ja ratkaiseva pikku kosketus tuli viimeisellä kierroksella. Jännää kateltavaa.
Eikös se nyt kuitenkin ajanut aika paljon parempaan suoritukseen kuin tallikaveri? Loppusuoran ohituksesta taas veikkaan että renkaat oli jo ihan loppu tuossa vaiheessa, sen verran oli jo ylikierroksia mediumissa alla, eikä voinut enää puolustautua lopussa paremmalla renkaalla ajavaa Strollia vastaan.
Olen samaa mieltä. Lähes kuolleessa foorumissa keskustellaan turhasta. Et siis mielestäsi ole vieläkään väärässä? Le Mans 18 ilman yöllä ajoa olisi sinun mielestä parannus ja oikea tapa kisata?