Niinpä. Aika jännä sinänsä että ne bitit ovat niin vikkeliä opiskelijakylien alueella ja hitaita muualla...
Yliopistot yms. vastaavat instanssit ovat panostaneet huimia summia tietoliikenneyhteyksiinsä, kai se on niille jonkinlainen ko. opinahjojen laadun mittari ja valttikortti.Yliopistojen verkoista lähtee tyypillisesti useita 1-10 gigan kuitulinjoja maailmalle, joten opiskelijakylistä on todellakin mahdollisuus turboluokan yhteysnopeuksiin. 8 megainen DSL- tai kaapelimodeemiyhteys on n. 90%:lle tavallisista suomalaisista nopeinta, mitä rahallakaan on edes saatavissa.
Menee vähän OT:n puolelle mutta olisikohan kenties järkevämpää satsata rahaa itse opetukseen kuin ylinopeiden nettiyhteyksien järjestämiseen ihmisryhmälle joka on kaikista altein waretukselle? Luulisi Esim. 2 Mbps liittymän riittävän siellä opiskelijakämpissä. Aivan. Tavallinen pulliainen saa maksaa itsensä kipeäksi 10 Mbps kaistasta ja odotella että tulee edes tekninen mahdollisuus johonkin nopeampaan.
Ei kai 32,90 ihan järkyttävä ole 10Mbit/s nopeudesta? Tai itse ainakin koin hintaeron niin pieneksi että päätin kokeilla nopeampaa yhteyttä. Hyödystä en nyt omalla kohdalla tiedä..mutta kaikkea pitää kokeilla XP:n uudelleen asentamisessa oli ainakin ihan hyödyllistä nopea yhteys kun tarvittavat lataukset tulivat suht nopeasti
Tuo on ennemminkin 16 megan yhteyden vauhtia.Oletko aivan varma liittymäsi nopeudesta? Joko operaattorilla on käynyt pikkuinen kämmi (kesäpojat yms. semiamattilaiset asialla tms.), tai sitten olet tietämättäsi todellakin ottanut 16 megaisen liittymän. Jos littymäpapereissasi lukee kaikesta huolimatta 8M, ja laskutkin ovat tulleet sen mukaan, ei ainakaan kannata mennä vaatimaan oikaisua asiaan!
Viimeisessä laskussa lukee edelleen 8M, mutta ei kai se mikään ihme olisi, jos olisi nopeutunut. Kuusi vuotta sitten, kun liittymän tilasin, se oli vielä 256K.
Aivan, yhden pykälän nopeusluokan korotukset hinnan pysyessä ennallaan ovat operaattoreilta toisinaan tulevia miellyttäviä yllätyksiä.On siitä sinulle postiakin varmasti tullut, jonka kenties epähuomiossa olet heivannut roskiin.Tai sitten on vasta tulossa lähiaikoina, jos uudistus on tapahtunut aivan hiljattain.
Ei näistä nopeusluokan nostoista ole ikinä postia tullut, se on vain tapahtunut. Luulin vaan, että täällä peräkylillä 8M olisi nopein mahdollinen. Tarkistettuani asian huomaan, että myös 24M on saatavilla.
Huomaa 24M yleensä on ehdoiltaan sellainen, että se on maksimi, käytännössä usein jo kaupunkialueilla ja vanhoissa kiinteistöissä saavutettu hyöty 10M yhteyteen on liki nolla, sillä todellinen nopeus on luokassa 10-13M, ainakaan en ole kenenkään kuullut juuri muuta saavan testeistä. Jos siis vaihdat 8M->24M, niin todellisuudessa maksat liki turhasta.
"8M" oli minulla noin 6,5M käytännön nopeutena. "Unlimited" nopeus oli 10-15M käytännössä. Siispä noin kaksinkertaisen nopeuden saa aikaiseksi käyttämällä maksiminopeutta, kahdeksanmegaiseen verrattuna.
Ovat juuri nostamassa - siis nopeuksia, ei hintoja . Tuosta ei kai vielä tiedoteta yleisemmin, ennen kuin ovat saaneet systeeminsä päivitettyä tarpeeksi laajalla alueella. Itselläkin on ihan vain Welhon 1M. Eikusta olihan sitä tietoa jo: Welho 1M muuttuu 1.6.2008 Welho 2M -liittymäksi. Welho 4M muuttuu 1.6.2008 Welho 5M -liittymäksi.
Sillä lailla se mun netti kipittää. Turun serverille oli hieman hitaampi ja enemmän pingiä vaik täsä Turus mä asustelenki.
Tuo Speedtest tuntuu riippuvan (yllättäen) myös koneen väännöstä. Oma 8-megainen ADSL:ni näyttää wlanin kautta suht tuoreella MacBookilla 5-6,5 megan nopeuksia. Sen sijaan vanha Celeron-pöytäkone kytkettynä samaan tukiasemaan/reitittimeen kaapelilla saa vain n. 1 megan nopeuksia!