Eiköhän sitä nyt kaikki osakkeisiin sijoittavat AIO päästä voitolle mutta aina sitä vaan ei pääse. Silloin minimoidaan tappiot.
Jep, kaikki vaan ei ilmoita asiaa ääneen kun reilulla yhdeksällä eurolla ostettu osake on alle kahden euron arvossa, se tässä ehkä eroaa "normaali" tilanteesta
Mistä ihmeen normaalitilanteesta? Osakekurssit heiluvat ja se on ihan normaalia. Nokian tapauksessa on tultu alas paljon koska firmalla on ollut vaikeuksia markkinoilla mutta tämäkin on normaalia. Mitä tulee clauden ilmoitteluihin osakehankinnoistaan niin sehän on hänen asiansa mitä täällä raportoi. Mies vaikutti olevan hieman allapäin joten ajattelin lohdutella puhumalla osingoista mutta sen jälkeen keskustelu repesi ihan ihmeellisiin suuntiin.
Minä sanoin kylläkin "normaali"tilanteessa. Eli ostetaan kympillä ja odotetaan että se on kohta kaksitoista Keskustelu lähti repeilemään kun Sinun postista jäi sellainen kuva että (nykyään) alle kahden euron osakkeiden osinkojen olisi pitänyt kuitata "claudelle" syntynyt arvonalenema. Mutta eiköhän tämä ala oleen tässä, ehkä se osinkokertymä on tullut selväksi ja minä epäilen että ystäväni (ainakin tulevaisuudessa? :love: ) "CI" myhäilee jossain aikaan saamaamme selkeää ja rakentavaa keskustelua... ei enempää hymiöitä vaikka varmaan pitäisi
Eiköhän claude silloin osakkeita ostaessaan arvellut osakkeen arvon lähtevän ennenpitkään nousuun sen sijaan että se vajoaa alle 2 euron? Vastaavasti minä kuvittelin n. 2 euron olevan kutakuinkin osakkeen pohjahinta ostaessani niitä hintaan 1,966 euroa. Mikäli Nokian osake ei nouse johonkin 8 euroon niin osingot eivät korvaa täysimittaisesti clauden tappioita. Luulin ilmaisseeni tämän kohtuullisen
"Flickr geotags with Nokia Maps" http://www.allaboutsymbian.com/flow/item/15166_Flickr_geotags_with_Nokia_Maps.php
Taisin ostaa noksuni joskus 2009 ja hintaa oli tosiaan päälle ysi euroa. Olin saanut ylimääräistä rahaa ja pistin ne tuttuun osakkeeseen, jolla olin tehnyt aiemmin muutaman tonnin voittoa. Keväällä 2010 arvo oli noussut ja jätin myyntitoimeksiannon reilusti yli 11 eurolla. Samana päivänä alkoi noksun alamäki eikä kauppoja syntynyt. Nykyään en pahemmin ajattele osakkeita (muuta en omista kuin nokialaista). Pidän nuo ja katson miten homma kehittyy. En talousasioista paljon tiedä, mutta väittäisin nykyhinnan olevan alakanttiin ottaen huomioon esim. yhtiön omistamien patenttien arvon. Patentteja on muistaakseni yli 30000, vaikka kaipa nekin joskus vanhenevat. Itse olisin tyytyväinen, jos MicroSoft tai vastaava kaappaisi Nokian ja saisin vaikka sen 4 euroa kipaleelta.
Kehitys näyttäisi menevän siihen suuntaan, että emoyhtiö-Nokiasta kehittyy patenttiyhtiö (ála Qualcomm) ja karttapalveluyhtiö. Älypuhelimet kaupataan Microsoftille, peruspuhelimet Huaweille. NSN varmaan kannattaa myydä Siemensin murheeksi. Saneerattuna kartta+patenttiyhtiönä Nokian arvo olisi 10 €/osake tuntumassa, kun liiketoiminnan rasitteet olisi raivattu pois päiväjärjestyksestä. Toisaalta patenttit ovat voimassa vain 20 vuotta, joten 90-luvun tekniikoiden osalta lypsyaika alkaa olla lopuillaan. Tietysti jos älypuhelimet vetävät ns. kanin hatusta, eli WP-luurit alkavat mennä oikeasti kaupaksi, niin älypuhelindivisioona kannattaa pitää emoyhtiössä. Tätä kehitystä varmaan seurataan vuoden 2013 puolelle. 2012 joulumyynti on aika kriittinen, WP8-puhelinten myöhästyminen vuoden 2013 puolelle olisi melkoinen katastrofi.
Pitkän ajan sijoituksiksihan noita usein sanotaan ja nyt se sitten on sellainen. Tosin, jos en väärin muista ja näin ollen täyttä paskaa puhu, niin Renkaiden osake oli vissiin alle 8e kun 2008 romahdus tuli ja nyt jossain 30e korvilla (tämäkin voi olla väärin ku en jaksa tarkastaa)... moni tuttu osti, minä en Itsellä on kyllä hyvin samanlainen oletus Nokian tulevaisuudesta kuin sulla, tätä palstaa kun oon silmäillyt niin olen itsekkin alkanut uskomaan siihen että eFlopin tulolla puikkoihin on joku hieman suurempi tarkoitus. "Tompalla" on ihan viisaan oloinen oletus näin ummikon korvaan tai jopa silmään. Yleensä romahdukset on nopeita ja kasvu hidasta, mutta kai se tälläisellä teknologia-alalla voi nopeakin nousu tulla jos joku osaa vielä tehdä hyviä keksintöjä ja oikeita ratkaisuja.
Itse ostin muistaakseni 7,4 € / kpl sinä jouluna, kun Elop oli jo talossa. Ajattelin, että katson MeeGo-kortin. No sitten tuli ne lauttapuheet. Olisin saanut myytyä osakkeet pois 8,5 €, jos olisin myynyt ne ennen puheita. Puheiden jälkeisenä perjantaiaamunakin olisin kai saanut niistä lähes 7 €. No viikonlopun aikana sitten laitoin myyntiin muistaakseni hieman alle kuuteen euroon (reilusti alle perjantain tason). No eihän ne enää kellekään kelvannut. Sitten ne tippu sinne jonnekin kolmeen ja puoleen. Silloin Facebookissa moni tuntui ostavan. Sanoin ihmisille, että älkää koskeko siihen. Kerroin oman tarinani, ja vannoin myyväni, jos nousee viiteen euroon. No se nousi yhdeksi päiväksi yli viiden. Ja senkin tilaisuuden missasin. Nyt niistä saa sitten 1.6 €. Eli käytännössä ihan sama tarina kuin claudella. Vain hieman eri ajanhetki. No nyt ne on tuolla mätänemässä, ja mun puolesta saavat tippua nollaan. Aivan sama. Tässä teille kaksi varoittavaa esimerkkiä Nokiaan sotkeutumisesta. Olen kuunnellut tätä paskanjauhamista Nokian "mielenkiintoisesta tilanteesta" jo erittäin monta kertaa. Aina vaan tämän jälkeen osake on puolittunut. Vielä se voi puolittua useita kertoja. Nokian tilanteessa ei ole mitään mielenkiintoista. Täysi kriisipesäke ja se siitä.
Katkeran miehen tilitystä. Osake voi nousta joku kaunis päivä 10 euroon ja silloin kiität itseäsi ettet myynyt osakkeitasi 5 eurolla. :thumbsup:
Arvasin, että leimataan katkeraksi, vaikka nimenomaan yritin korostaa, etten ole katkeroitunut rahojeni menetyksestä (en sijoita osakkeisiin enempää kuin olen valmis häviämään). Sen sijaan en pidä siitä, mitä Nokian johto tekee yritykselle. En pidä sitäkään katkeroitumisena. Ja tosiaan. Vaikka kirjoittaisin kuinka omasta mielestäni hyvää ohjetta ihmisille, niin se todennäköisesti saa osan porukkaa vain vahvemmin ajattelemaan, että pitääkin tehdä toisin kuin neuvotaan. Että nyt on mun mahdollisuus näyttää, että mä tän homman osaan. Totuus on se, että suomalaiset tuulipuvut tässä juuri ovat tankanneet ja uusia hölmöjä näyttää astuvan kokoajan esiin (mkl. allekirjoittanut). Ja mitä kauemmin on holdannut, sen kauempana osakkeiden arvo on osto-arvosta. Joillain varmaan vieläkin lappuja á ~50 €. Jos uskoisin, että osake nousisi tästä raketin lailla, niin kai mä nyt sitten kovaa tahtia hankkisin lisää Nokiaa ja pudottaisin keskihintaa. Jos nousua on edessä, ja ennen kaikkea edellytyksiä nousulle, mukaan ehtii myöhemmin. Ehkä asiaa voisi ajatella niin, että vielä ehtii mukaan Nokian osakkeen lyhyeksimyynteihin. Mut jokainen tehköön omat johtopäätöksensä. Opportunistille Nokia voi tarjota joitain mahdollisuuksia, mutta aika rankalla riskillä (paljon järkevämpiäkin lappuja on). Nokia on kaiken kaikkiaan aika huono holdari-osake. Sen sijaan aktiiviseen sijoittamiseen sillä voi saada jotain kasaan. Ehkä se nousee 2.5:een ja tippuu sitten 1.3:een ja nousee 2:een ja tippuu 1:een. Tollasta sen osakkeen meno on tähänkin asti ollut.
No mutta osakkeenomistajana vaan yhtiökokoukseen kertomaan oma mielipide siitä mitä yritykselle pitäisi tehdä. Totta. Jos osake nousee sinne 10 euroon niin vasta 5 eurolla ostamalla tuplaa sijoituksensa. Ehtii tai sitten ei ehdi. Jos seuraavat Nokia-uutiset sattuisivat olemaan positiivia niin osake ei taida kauaa alle 2 euron mötköttää. Eilen nousi 2,9 % ja tänäänkin on nousua tulossa, ainakin tällä hetkellä. Nousu on ollut yleisindeksiä suurempaa. Tietysti yksi ainoa huono uutinen lyö osakkeen arvon salamana alaspäin mutta voi olla että osakkeen pohjahinta on nyt koettu. Aivan. En minä muiden ratkaisuja arvostele tai surkuttele. Ei niissä omat rahat ole pelissä. Nokian toimiala on sellainen että yritykset menevät vuoristorataa. Tuskinpa Nokiaa kukaan on holdari-osakkeeksi ostanut.
Mäkin olen tehnyt ihan hyvät turskat Nokian osakkeilla. Salkussa on edelleen, mutta summa on sen verran mitätön, että ei ole vaivan arvoista myydä. Nokia on kyllä holdarin kannalta käytännössä ihan mahdoton tapaus. Se on varmaa, että Q3 menee ihan persiilleen kun Symbian-vermeet sakkaavat entistä pahemmin ja ihmiset alkavat karttaa Lumiaakin, kun sitä ei saa päivitettyä WP8:aan (on siitä päivittämättömyydestä sitten todellista haittaa tai ei verrattuna WP7.8-päivitysmahdollisuuteen). Tähän vielä päälle se kysymysmerkki, että miten hyvin WP8-luurit alkavat myydä ja miten Nokialla riittää kassa kun tappiota tulee kuukaudesta toiseen. Todennäköisesti Nokia ostetaan ennen pitkää tai pilkotaan lihoiksi, ja ostotarjouksen tekijä maksaa varmasti osakkeista mukavan preemion verrattuna senhetkiseen kurssiin, mutta se preemio lasketaan kymmeninä prosentteina kurssista eikä euroina. Esim. jos nyt ostaa Nokiaa 1.67 eurolla, kurssi laskee vaikkapa euroon ja sitten tulee ostotarjous 1.40 eurolla, niin paljonpa se lohduttaa. Mahdollisilla ostajilla on hyvin aikaa odottaa, että Nokian tilanne muuttuu tukalammaksi, ja samalla firma koko ajan perkaa itseään myyntikuntoon loputtomilla yt-neuvotteluilla. Jos kävisi ihme, ja WP8-luurit alkaisivat myydä niin hyvin, että Nokia alkaisi nousta suosta omin voimin, niin siihen junaan kerkiää kyllä ihan hyvin mukaan. Tällä hetkellä osake käy lähinnä lottokupongiksi.
Jos se on noin varmaan niin mikset sitten ala myymään lyhyeksi? Koska tulevaisuus on epävarma niin sitä joutuu rajoittamaan riskejään riskinsietokyvyn mukaan. Nokian tarvitsee vain lanseerata uudet WP8 Lumiat (esim. 910 ja 810) ja päivitysongelma on historiaa sikäli kun se edes on sen suuruinen kuin mitä annetaan ymmärtää. Paitsi että yksistään Nokian patenttisalkku osaketta kohden on paljon arvokkaampi, joten tuommoiselle ostotarjoukselle naurettaisiin kippurassa. Mitäs vikaa lottokupongissa on? Lototaanhan sitä muutenkin. Jännitystä elämään (lottoamaan en rupea koska se on tyhmyysvero jossa häviää odotusarvoisesti puolet sijoituksesta. Nokian kohdalla arvelen tuoton odotusarvon tällä hetkellä oleellisesti tätä paremmaksi).
Kuinkahan vanhoja nuo Nokia patentin mahtavat olla? Toki niitä on eri vuosilta, mutta kuinkahan moni alkaa lähestyä voimassaoloaikansa loppua?
Nämä nyt ainakin tulee mieleen (korjatkaa tarvittaessa): 1. Nokialla on ~10 000 patenttia mobiiliin 2. Samsungilla on enemmän 3. Nokia on viime vuosina patentoinut erittäin vähän mitään (Samsung on viimeisten vuosien kirkas ykkönen) 4. Nokia on myynyt ~3 000 patenttia (Microsoftin) patenttitrollausfirmoille (MMI, Sisvel, Mosaid) 5. Monet patentit liittynevät (= arvailua) poltettuihin alustoihin tai käyttöjärjestelmän ja raudan yhteispeliin, jolla ei enää tee mitään (MeeGo / Maemo, Harmattan, Meltemi, Symbian, S40, SmarterPhone) Hieman lähteitä: http://www.intomobile.com/2010/03/31/patent-firm-acquires-sony-and-nokia-patents-to-sue-htc-and-rim/ http://techcrunch.com/2011/09/01/mo...s-will-handle-licensing-litigation-for-a-cut/ http://www.engadget.com/2012/01/12/sisvel-acquires-nokia-patents/ http://www.taloussanomat.fi/informa...okia-jakaa-patentteja-lahtijoille/20115877/12 Tutkimusta mobiilialan patenteista: http://www.chetansharma.com/Mobile_Patents_Landscape_Chetan_Sharma_Consulting.pdf
No kerro minkä arvoinen Nokian patenttisalkku on? Jos et kerro selvää faktaa, niin nauretaan sitten kippurassa. Miten ostat Nokialta pelkät patentit? Joudut todennäköisesti niiden mukana ostamaan kasan paskaa, ja siitä paskasta ei pääse ilmaiseksi eroon (mm. ~100 000 työntekijää - tämä ei ollut kannanotto Nokian työntekijöistä). Nokia toki saneeraa itseään houkuttelevammaksi, mutta kovin kauan sillä ei ole aikaa ennen kuin alkaa rahoitusongelmat, kestääkö kassa vuoden? Lainatkin on jo roskalainaluokassa. Kyllä tuo vahvasti näyttää siltä, että Nokian arvokkaat osat vain odottavat kypsymistään ja tippuvat sitten Microsoftin koriin (esim. kartat sisäänrakennettuna Windows Phone 8:ssa kaikkille valmistajille - kartoilla on myös vaikea tehdä rahaa, sillä ne ovat käytännössä ilmaisia mm. Google Maps).
Pantenttien arvo on se minkä joku suostuu niistä maksamaan. Jos ostajaa ei ilmesty ja firma menee nurin niin mikä niiden arvo sitten on?
Tässä samaisessa ketjussa joku mainitsi että Nokian patenttisalkun arvo olisi jotain $5 per osake tai jotain sinne päin. Jos tuo ei ollutkaan "faktaa" niin sitten en tiedä. Kai se Nokia sitten on täysin arvoton pulju. En ala itkemään Nokian osakkeitani täällä joten taidan lopettaa tämän tähän. Tämä ketjuhan on selvästi sitä varten että porukka saa "nautiskella" Nokian kurjuudella. Aika perverssiä...