Nokian tulevaisuus

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana tootsi, 11.02.2011.

1. Professional

Professional Stirlingite Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    651
    Tällä hetkellä nousua jo yli 15% :thumbsup:

2. vemkki

vemkki Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    358
    Juu, kun Nokian näppishärpäkkeissä on ollut Symbian, jota kukaan ei enää halua käyttää.

3. Borje

Borje Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Nokia kuoppas bisneskäytön samalla sekunnilla kun ne tappo juuri ostamansa Intellisyncin. Siinä olis ollut oikeesti kunnollinen posti client symbianille. Mutta ei , laitetaan MFE paskile tilalle. No onneks 2008 tuli iPhone Exkankee clientilla joka toimii kuin junan vessa.

4. viitas

viitas Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Jaa, pidän itse symbiania varsin kelvollisena käyttiksenä. E7 raudassa on ollut luvattoman paljon vikaa ensimmäisissä isoissa tuotantoerissä mutta Belle toimii ihan hyvin, ja kun samaan sarjaan saa pienempiä hyvällä näppäimistöllä toimivia laitteita niin en oikein ymmärrä tuota kuorolaulua Symbianin "heikkoudesta". Posti/kalenteri/yhteystiedot - synkkka pelaa, selaintoiminnot ovat ihan kelvolliset (joo, nekin pitäisi kuoron mukana haukkua pystyyn), paikkatieto- ja opastus ovat hyvät ja laitteen liitännät ovat monipuoliset, laadukkaat ja standardinmukaiset !!!!. Useampi presentaatio on tullut esitettyä luurilla vieraassa paikassa hdmi:n läpi. Siihen nähden missä paineessa viimeiset päivitykset on tehty, ei voi kuin nostaa hattua ammattimaisesta jäljestä ja työmoraalista.

Mitä siihen ekosysteemiin tulee, niin ihan jo Meegon noin 1700 appsia on enemmän kuin tarpeeksi saati sitten Symbianille tarjottava materiaali.

5. Super-J

Super-J Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    480
    Siinä vaiheessa olisi varmaan kannattanut myydä jos noita sattui omistamaan. Lopullinen nousu jäi hieman alle 12 prosenttiin ja näyttäisi siltä että tuolla amerikan pörssissä noin puoleen siitä... nousu lienee siis jo taittumassa taas alamäeksi.

Tämähän nousu oli sikäli odotettavissakin että kun kurssi oli tosi alhaalla niin pikavoittoja tavoittelevat sijoittajat uskalsivat taas ruveta ostamaan... mikä edesauttaa kurssin nousua ja sitten ruvetaan taas myymään, muutamankin prosentin myyntivoitto on suurilla summilla pelattaessa jo kuukauden palkka... Money makes money, vai miten se sanonta menikään, ja piensijoittajat ihmettelee vieressä.

6. tomppa1

tomppa1 Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    0
    Windows 8 ei tarjoa aiempiin versioihin nähden oikeastaan mitään uutta desktop-puolelle. Kökköinen Metro-UI (jota valitettavasti ei saa disabloitua) ei tuo mitään lisäarvoa desktop-käyttöön. Ainoa neronleimaus Windows 8:ssa on "rekisteri-lukko", joka estää rekisterin korruptoitumisen ja koneen hidastumisen. Vaikea uskoa että yritykset lähtisivät Metron kyytiin. Windows 7 on uusi XP. Windows 8 tulee olemaan välijulkaisu desktop-puolella. Windows 8 tablettien tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta kilpailutilanne on tiukka ja onnistuminen epävarmaa.

7. tomppa1

tomppa1 Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    0
    Jenkkipörssissä päätyi lopulta 7% nousuun. Lumia-myynnin 100% nousu Q1-Q2 oli positiivinen yllätys, samoin yli 4 miljardissa pysynyt käteiskassa. Ehkä NOK hiljalleen pääsee shorttaajien suosikkilistalta pois, ainakin eilen oli huono NOK-shorttauspäivä.

8. 71 dB

71 dB Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    889
    Eli Windows 7 -käyttäjät eivät ryntää päivittämään kasiin. Ehkä sitten noin mutta rautakin vanhenee ja uuden raudan mukana tyrkytetään tietysti kasia eikä enää seiskaa.

Kökköinen Metro-UI? Minä en tuosta tiedä hevon helvettiä mutta kait kaikki muut ihmiset pitävät kökkönä ja Microsoft idioottimaisuudessaan yrittää saada kaupaksi... ...itse olen dinosaurus eli viimeisin windows mitä olen käyttänyt on XP ja nyt olen siirtynyt Mac-käyttäjäksi. En siis tiedä Vista/Windows 7/Windows 8 -käyttiksistä mitään.

9. Super-J

Saadut tykkäykset:
    480
    Siksipä tässä itsekin äskettäin ostin uuden koneen että siinä tuli vielä win7 mukana. Seuraava päivitys sitten 2-5 vuoden kuluttua riippuen siitä miten kone kestää.

Vaikuttaa hieman uskomattomalta... mutta joo jos on mac-riippuvuus päässyt kehittymään niin niin kai sitten.. No Windows 7 muistuttaa käyttäjän kannalta hyvin pitkälle XP:tä, muutokset on lähinnä pinnan alla. Ja Windows 8 on sitten jotain ihan muuta, se on niinkuin Windows Phone, jos Lumiat yms on tuttuja...

Nokian kurssi on taas syöksykierteessä...

Viimeksi muokattu: 20.07.2012
  10. viitas

viitas Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Päivityshinta on kyllä vedetty niin alas, että ainakin yhden 7-koneen päivittänen 8:ksi (miten näitä pitäisi lyhennellä?); luultavasti läppärin. Ajurituki pitäisi olla seiskan tasolla. Samalla menee harkintaan pädi omaan käyttöön. Odotukset ovat nyt sen suhteen nokialaisella win-8:n ja jollan meegon välillä.

11. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    889
    Edellinen kone (pc) pyöritti XP:tä ja vuoden alussa hommasin tämän Mac minin. En koe olevani mikään Applefani, tämä mini nyt vaan sopii minulle kun halusin hiljaisen koneen. Työpaikalla koneessa pyörii XP. Saan varmaan töissä uuden koneen lähitulevaisuudessa. Miten sitä siis pitäisi Vista/Win7 olla tuttuja? Ei kaikki ihmiset viitsi ostaa hardista ja softaa koko ajan vaan kokeillakseen niitä. Minä ostan tavaraa aitoon tarpeeseen.

Lumiat eivät ole yhtään tuttuja. En ole koskaan käyttänyt mitään "älypuhelinta".

12. Taky

Taky Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Hmmmm... tämä sama pätee myös puhelimiin, ihan sama onko käyttis Symbian, Jolla, WP8, Android tms kunhan laite tekee sen mitä siltä odotetaan.

Se mitä sitten odotetaan niin onko se monellekaan ihan selvä, ja kun ei niin silloin ulkopuoleiset vaikutteet, mainoksen, kavereiden puheet yleinen hypetys ottaa vallan.
    Se mikä korostuu entistä enemmän em jälkeen on fiilis, miltä laite tuntuu ja näyttää on ratkaisevassa osassa kun asiat mitä halutaan saadaan laitteella kuitenkin hoidettua.

Ja mielestäni tähän Nokia on kompastunut, laitteet ei ole ulkoisesti kovin "cooleja", kun vertaa Applen tai Samsungin tuoreisiin puhelimiin.
    Fiilis kuntoon kun ottaa laitteen käteen niin kyllä kauppa alkaa käydä - muuten ei.

13. Super-J

Saadut tykkäykset:
    480
    Tuntuu vaan oudolta että et ole missään päässyt/joutunut edes vähän kokeilemaan Windows 7:ää. Etkö ole edes huvin vuoksi vilkaissut jossain kaupassa uutta konetta, niissä kun se kaikissa kuitenkin on..?

Jonkinlainen pintapuolinen tutustuminen laitteeseen ei edellytä sellaisen käyttämistä. Onhan noista kaikista uusista windowsin versioista ja Lumioista ja muista WP7 puhelimista kirjoiteltu lehtiin ja nettiin paljon testejä ja esittelyvideoitakin löytyy. Kyllä niistä jonkinlaisen käsityksen saa siitä mistä niissä oikein on kysymys...
    Ja sanoisin että Suomessa vaatii jo aktiivista yrittämistä pysyä tiedottomana Nokian uutuuksien suhteen.

14. Super-J

Saadut tykkäykset:
    480
    Sattumoisin tunnen yhden Lumia 800:n käyttäjän. Se on kuulemma hyvä peruspuhelin, helppo ja selkeä käyttää siinä tarkoituksessa. (hinta-laatu suhdetta voi sitten miettiä erikseen)

Hei, Lumioiden muotoiluahan on palkittu ja suitsutettu maailmalla...

Itse muuten tutustuin Lumiaan ja muihinkin wp7 kapuloihin viime vuonna Microsoftin järjestämässä tilaisuudessa Vanhalla YO-talolla. Toiminnallisesti Nokialaiset ei eronneet kilpailijoistaan oikeastaan mitenkään, muotoilu oli vähän erilainen, ja väritys erityisesti poikkesi muiden harmaista kapuloista. Siellähän oli paikalla ihan esittelijät selittämässä miten ne luurit toimii, Nokialla vieläpä kokonaan oma osastonsa. Tuon esittelyn jälkeen päädyin sitten Androidiin.

15. Blaqua

Blaqua Sandels vahva ja pehmeä Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    30
    Nokia on Yhdysvalloissa niin vihattu merkki, että tarvitaan suoranainen ihme saamaan ihmiset siellä ostamaan Nokiaa..

Henkilökohtaisesti olen ostamassa ainakin sen Lumia900 pohjautuvan wp8 puhelimen syksyllä. Design miellyttää siinä enemmän kuin kilpailijoissa.

16. Taky

Taky Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Toiminnallisesti OK, mutta miksi päädyit Androidiin?
    Vastaus Nokian markkinointiosastolle niin alkaa kauppa käydä.

17. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    889
    Sen vielä ymmärtää että 15-20 vuotiaat ovat hypelle ja muille vaikutteille alttiita mutta 41 vuotiaana sitä ajattelee asioista eri tavalla. Laitteiden ei välttämättä tarvitsekaan pystyä vaikka mihin koska sitä ymmärtää että se pystyminen on suurelta osin luotuihin tarpeisiin liittyvää jotta tavaraa saadaan enemmän kaupaksi. Firmoja kiinnostaa ainoastaan rahan tekeminen ja usein sitä tiliä tehdään uskottelemalla meille että firman uusin tuote helpottaa elämäämme ratkaisevasti verrattuna aikaisempiin. Elämänkokemuksen karttuessa oppii että näin ei aina ole.

No minusta Lumia 800 ja 900 ovat "cooleimman" näköiset kapulat mitä olen nähnyt. Samsungin kapulat varsinkin näyttävät vertailussa minusta aika tylsiltä. Mutta tämä on makuasia eikä muotoilu ole puhelimen ainoa ominaisuus.

No, totuuden nimessä sisko hankki hiljattaen uuden läppärin. Siinä sitten piti 30 päivän kokeiluversio virustorjunnasta poistaa ja asentaa Windowsin oma tilalle. Mutta eihän tuo ollutkaan kuin 10 minuuttia pientä räpläystä. Miksi minua pitäisi kiinnostaa joku Win7 varsinkin kun olen siirtynyt Maciin? Nämä käyttikset tulevat ja menevät joten miksi uhrata niille aikaansa. Pysyvien asioiden opiskelu on paljon kestävämpää.

No mutta kun minä tiedän lukemattakin mistä niissä on kysymys. Rahan tekemisestä.

Tiedottomana Nokian uutuuksista? Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä että mainittiin Windows 8 -käyttiksen floppaavan desktop-puolella ja minä ihmettelin että miten tuon voi tietää kun koko käyttis ei ole edes ulkona muutamaan kuukauteen. Mutta myönnetään, en ole käyttänyt Nokian uutuuspuhelimia enkä tiedä niistä paljoa. Siinä mielessä olen sitten "tiedottomassa tilassa", lähes koomassa. :D

18. Super-J

Saadut tykkäykset:
    480
    Itse olen tykästynyt SonyEricssonin viimeisiksi jääneisiin puhelimiin, niiden muotoilu hakkaa kaikki muut... Itselläni siis Xperia Ray. Samsungin kapulat on rumia.

Näinhän se tietysti on. Silti kannattaa edes vähän yrittää pysyä tilanteen tasalla ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä kun seuraavan kerran jotain uutta laitetta ostaa.

Totta, mutta kun systeemeihin tulee uusien versioiden myötä muutoksia niin käyttäjän kannalta kyse on kuitenkin siitä kannattaako päivitys vai onko se pelkkää rahanmenoa.

No tämä on Nokia-ketju... ja Lumioissa käytettävä Windows Phone 7.x sivuaa Windows 8 keskustelua sikäli että ne ovat jossain määrin samankaltaisia, varsinkin Metro-käyttöliittymä.

Windows 8:aan on voinut tutustua käytännössä jo keväästä asti, sen periaatteessa täysin toimivan preview editionin on voinut ladata ja asentaa ihan ilmaiseksi omaan koneeseen. Itselläni se olikin satunnaisessa käytössä yhdessä vanhassa läppärissä heti ensimmäisestä viikosta alkaen viime viikonloppuun asti. Voin siis kokemuksesta kertoa että metro-käyttöliittymä ei sovellu ainakaan tavalliseen tietokoneeseen, pakko sitä oli käyttää ns classic-tilassa joka sekin on jotenkin tyhmennetty versio aikaisemmista windowseista. Kosketusnäytöllä tilanne voi olla eri. Nyt alkuviikosta asensin sen tilalle OpenBSD:n joka on paljon parempi systeemi. :)

Viimeksi muokattu: 21.07.2012
  19. Super-J

Saadut tykkäykset:
    480
    Nokia ei taida pystyä ongelmia korjaamaan, Microsoftilla on asiassa liikaa valtaa.

Ihan ekaksi mainittakoon vielä että edellinen puhelimeni oli Windows Mobile -laite, ja en olisi uutta hankkinut jos se ei olisi sattunut menemään rikki (ja takuukin oli jo ummessa.)
    Totesin kuten jo aiemminkin olen sanonut että uusi Windows Phone ei ole yhteensopiva tuon edeltäjänsä kanssa.
    Windows Phone ei myöskään ole/ollut yhteensopiva minkään muun kanssa. Itselleni oli tärkeää että tiedostoja saa siirrettyä helposti puhelimen ja minkä tahansa tietokoneen välillä. Myös puhelimen käyttö ns mokkulana silloin tällöin on tarpeen.
    Android ja sen käyttöliittymä on tutun ja turvallisen tuntuinen Windows Mobilesta siirtyvälle, se on kuin tietokone taskussa ja helposti muokattavissa omien mieltymysten mukaan. WP7 ei ole kovinkaan muokattavissa oleva ja olisi vaatinut enemmän opettelua.
    Rautapuolella sitten tuli eteen kysymys muistikorteista... WP7 puhelimissa ei ole paikkaa vaihdettavalle muistikortille. Mielestäni se on välttämätön ja siksi WP7 kapulat lopullisesti sulkivat itsensä pois kilpailusta. Tallennan kaikki omat tiedostoni siihen muistikortille ja näin jos puhelin menee rikki, tiedostot saa siitä helposti pelastettua vaikka kapula olisi muuten eloton. Tähän muuten kaatui ajatus Iphonen hankkimisestakin.

Niin ja sitten oli vielä hintakysymys, valitsemani Android-kapulan sai selvästi halvemmalla (satoja euroja säästöä) kuin Nokian tai Applen vastaavan tuotteen.

Viimeksi muokattu: 21.07.2012
  20. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    889
    No minulla onkin tapana tehdä kotiläksyt siinä vaiheessa kun jotain laitetta olen hankkimassa. Ostin uuden telkun viime kesänä ja sitä edeltäneen crt:n vuonna 2001. Mitä minua olisi hyödyttänyt opiskella tarkkaan jotain 2006 vuoden malleja kämäsine mustan tasoineen kun tiesin etten hanki uutta telkkua vuosiin sikäli kun vanha kestää (ja se kesti, kannettiin täysin toimivana mutta myös täysin teknisesti vanhentuneena ulos kämpästä). Riitti että sivukorvalla seuraan litteiden televisioiden kehitystä. Tietysti jos on joku elektroniikan suurkuluttaja jolla pitää aina olla se uusin kapistus käytössä niin silloin tietysti ei elämässään muuta ehdi tekemäänkään...

Mitä tuo Metro-käyttöliittymä ylipäätään tarkoittaa? Eikö kyse ole graafisesta ilmeestä eli niistä neliöistä? Soveltuvuus on sitten ehkä lähinnä tottumiskysymys.