Lumia 920:aa olisi ehkä myyty muutama sata tuhatta lisää jos komponentteja olisi ollut varattuna - Lumia 900 fiaskon jälkeen eivät itsekään uskoneet kovin suureen myyntiin. Sen sijaan 800-sarjan puhelimia ja komponentteja on varastot pullollaan - ja luureja myydään ulos käytännössä tappiolla. 4.4M Lumia-myynti ei anna aihetta juhlaan - suurin osa tuosta on polkuhintaan myytyä 800-sarjaa. Myynti on analyytikko-arvioiden alapäässä. Todellinen posari olisi ollut tuplasti parempi Lumiamyynti. Puhelinyksikön tuonelanmarssi tulee jatkumaan niin pitkään, kunnes johtokunnan idiootit löytävät kadonneen järkensä ja ottavat Android-johdannaiset tuotanto-ohjelmaan. NSN:n posariin suhtaudun myös varauksella - mahdollisesti luovaa kirjanpitoa ajatellen (tämän kevään?) listautumista.
Jotkut analyytikot ovat veikanneet että Lumiaa 920:aa olisi mennyt Q4:llä miljoona enemmän jos olisi ollut mitä myydä. NSN:n tuloskuntoa on saatu koko ajan parempaan päin. NSN kampesi plussalle jo Q3:lla, kyllä siellä on ihan urakalla tehty hommia tuloksen parantamiseksi (ennen kaikkea karsittu kuluja).
Android Android Android... ihan kuin olisi kiveen hakattu että antero on älypuhelimien käyttisten kunkku seuraavat 1000 vuotta. Symbiankin oli aikansa kunkku mutta sitten tapahtui jotain. Jotain voi tapahtua myös tulevaisuudessa ja Nokia yrittää vimmatusti saada tapahtumaan. Lumia on ottanut ensiaskeleensa. Samoin WP8. Käytännössä L920 luuria ei montaa viikkoa ehditty myydä Q4 eikä edes kaikilla markkina-alueilla. Intiassa myynti alkaa vasta nyt. Kaikki on vielä mahdollista. Neganiilot eivät vaan millään pääse eroon "Nokian on pakko tehdä Android-luureja" -fiksaatiostaan. Markkinoiden valtaaminen tapahtuu S-käyrän muotoisesti. Aluksi kasvu on hidasta, sitten alkaa lumi(a)palloefekti (hei, mun pitää saada L920 kans!) ja markkinaosuus kasvaa nopeammin kunnes kasvu saturoituu jollekin tasolle kun tasapainotila kilpailijoiden kanssa löytyy. Vaikka Nokiauskovainen olenkin niin tiedän että menestys ei ole mitenkään taattu. Ihmetyttää vain neganiilojen Android-itkut vielä tässä vaiheessa. Nokian osake on noussut puolessa vuodessa alle 2 eurosta yli 3 euroon eikä siitä tullutkaan (ainakaan vielä) mitään senttiosaketta. Eikö tule mieleen että Nokian strategiassa saattaisi sittenkin olla jotain ideaa? Minulle tuli kesällä mieleen että ideaa saattaa olla eikä harmita että tuli mieleen moinen ajatus kun katson osakesalkun viherrystä Nokian osalta.
Minulla android-itkun aiheuttaja on se, että Nokia muhi keittämässään symbian-liemessä aivan liian kaun ja karkoitti minut ja monet muut androidin käyttäjäksi. Siellä kun on nyt jo useamman vuoden hyvin viihtynyt saa aika ihmetemppuja Nokia tehdä meidät takaisin saadakseen. Ohjelmat on jo Androidille ostettu ja käyttis omaan makuun muokattu. Nämä ohjelmat ja asetukset siirtyvät mukana vain toiseen android-luuriin. Toisekseen windows-käyttis näyttää laatikkoleikkeineen kamalalta.
Tällä hetkellä Android leirissä voittoa ei tee kuin Samnsung. Muut Android-kännykkävalmistajat sinnittelevät kannattavuuden rajoilla tai sen alapuolella. Miten Nokia olisi pärjännyt android leirissä? Kannattavuuteen nostava markkinaosuus olisi voinut olla vielä vaikeampaa saavuttaa siellä. Maailmassa kuitenkin vielä pari kolme miljardia pontettiaalista älypuhelimen tulevaa ostajaa, jos näistä saadaan lohkaistua WP puolelle tarpeeksi väkeä niin Nokia on erittäin hyvässä asemassa WP suvereenina markkinajohtajana. Uusille asiakkaille ei kuitenkaan ole väliä ekosysteemihistoriasta, kun ei olla vielä sitouduttu applen tai googlen ekosysteemiin. Tämän takia Nokia myös halpapuhelimissa panostaa seuraavaan miljardiin puhelimen käyttäjään. Nokia toivoo halpapuhelimien olevan porttina siirtyä nokian älypuhelimiin, kun sen aika asiakkaalle koittaa. Käyttöjärjestelmä on eri, mutta tuttuja palveluja, esim. karttapalveluja, löytyy sekä WPstä että S40stä Nokialla. Windowsphonen markkinaosuudet ovat lähteneet Nokian liittymisen jälkeen nopeammin kasvuun kuin Applen tai Androidin markkinaosuudet niiden lanseerauksen jälkeen. On myös ennustettu, että WP ohittaa iOSin markkinaosuuksissa 2015. Siinä vaiheessa alkaa jo Android käyttäjiäkin, ja valmistajia, itkettämään. Varsinkin, jos android valmistajat joutuvat Googlen leipomien, mutta niistä kätensä pesseen, patenttiriitojen maksajiksi. Googlen palvelujen käyttämisen rajoittamisen WP:n puolella on selvä merkki siitä, että Googlekin alkaa hiljalleen pelkäämään WP leviämistä. Näitä rajoituksia ovat mm. youtube palveluun täysien ominaisuuksien estäminen ainoastaan WPssä, google sähköposti/kalenteri-ominaisuuksien estäminen WPssä ja viimeisimpänä kokeilu googlemaps palvelujen estäminen WPssä. Viimenen peruttiin "erheenä" ja yritettiin lakaista maton alle, kun paljastui, että se oli puhtaasti WPhen kohdistettu rajoitusyritys ilman todellisia syitä. WP laatikot on taas makukysymys. Enkä itsekkään pidä sitä kauneimpana käyttiksenä. Mutta toiminnaalisuudeltaan ne ovat kehittyneempiä kuin IOSsin tai androidin staattiset kuvakkeet. Käytettävyys on myös parempi. Itsellä vähän WPtä testanneena laatikoita enemmän häiritsee hakemistopuun epähavainnollisuus. Ei oikein tiedä mihin päätyy backiä painamalla vai sammuttaako softan. Tämä on varmasti totuttelukysymys. Itsellä on vielä N9, jossa softapuutteet tulevat vähän esiin, vaikka muuten toimiikin loistavasti. Seuraava puhelin on luultavasti WP. Ellei sitten Jolla saa jotain ihmeitä aikaseksi.
http://www.tekniikkatalous.fi/nokia...+lumian+waukokemus+syntyy+tampereella/a869556 Nokian suuri johtaja käy aina silloin tällöin tuotekehitystä seuraamassa. Nähtävästi visiittejä ei tapahdu kovin usein, koska ihan lehtihaastattelussa pitää todeta että "Vau, en tiennyt että osaamme tehdä tuon". Very disturbing, indeed. Kun vertaa toimintaa Appleen, jossa tj käyttää joka viikko puoli päivää yhteiskokoukseen TK-porukoiden kanssa, niin ero on melkoinen. Hyvät puhelahjat eivät korvaa kompetenssia. Reseptini Nokian tervehdyttämiseksi säilyy ennallaan: tj vaihtoon ja Android kehiin. NSN ja Navteq pörssiin. Nokian low end-älypuhelimissa on edelleen kehittyvien markkinoiden mentävä aukko, jonka täyttäminen WP:llä ei tule onnistumaan. Nykyinen rooli WP-OEM valmistajana on kestämätön.
Minä taas olisin huolissani, jos TJ 10% ajastaa tuotekehityksen johtamiseen. Ei se ole toimitusjohtajan tehtävä. Tuotekehityksen puolella on omat johtajansa. Toisaalta näkeehän sen, millä tasolla Applen innovointi on.
Mua huvitti, kun huomasin että kosketusnäyttö-Ashan käyttöliittymä oli apinoitu suoraan Androidista. Hyvin se näytti kyllä toimivan.
Millä tavoin karkoitti? Monet käyttävät edelleen Symbian-luureja vaikka niihin ei saakaan ihan yhtä montaa tuhatta appsia. Jostain syystä Android houkutteli sinut luokseen, minä en voi tietää miksi. Ok, mutta eihän se sitä tarkoita etteikö Nokia saisi hyviä asiakkaita muista ihmisistä joilla on erilaiset tarpeet puhelimensa suhteen kuin teillä? Ei esim. minulla ole tällaista tilannetta joten älä nyt sentään yleistä omaa tilannettasi muihin. Laatikkoleikki on makuasia. En minäkään sitä uskomattoman coolina pidä mutta funktionaalinen se varmaankin on. En ole WP-luureja (enkä Androidejakaan) koskaan räplännyt, minulla on muutakin tekemistä elämässä.
Mutta silti tunnet olevasi pätevä antamaan täällä muille arvioita käyttissodan voittajasta, testaamatta itse laitteita? Ja hieno loppukevennys! :thumbsup:
Milloin ja missä olen puhunut mitään käyttissodan voittajasta? Voittajasta millä ajanhetkellä? Tänään? Ensivuonna? 2020? Käyttikset tulevat ja menevät ja jokin käyttis on tietyllä hetkellä kunkkuna. En minä väitä että WP8:sta tulee suosituin käyttis vaan että Nokialla on mahdollisuus kannattavaan älypuhelinbisnekseen.
Toivotaan, meidän kaikkien kannalta, ettei kukaan voita vaan jakautuisi suht tasaisesti. Monopoli tapaa aina kehityksen (vertaa esim PC joka tappoi tietokonepuolen kehityksen täysin, ennen sitä oli todellakin mielenkiintoisia koneita olemassa ja tulossa). Applen käyttis taitaa olla turvallisin, tällä hetkellä, jos softaostoksilleen jatkuvuutta hakee?
Ei käyttikset tule ja mene. Ne pikemminkin pysyy pitkään ja vaihtoehdot ovat kuluttajapinnassa käytännössä pienet. Kaikki stabiloituu ehkä parin vaihtoehdon ympärille ja nyt näyttää täysin selvältä, että Android on mobiilimaailman Windows.
Se hyvä puoli mobiilikäyttiksissä on, että nykyisessä webbimaailmassa kännykän käyttis ei ole niin kriittinen kuin esim. tietokoneen käyttis. Kännykkäsovellukset ovat simppelimpiä kuin tietokonesovellukset ja monet softat ovat vain hiukan sukkelampia versioita olemassaolevista nettisivuista. Tosin kunhan tässä muutama vuosi menee, niin todennäköisesti itse kukin vähitellen lukkiutuu johonkin käyttikseen.
Itsekin joudun töissä Symbian luuria edelleen käyttämään, valitettavasti. Käytettävyys on mielestäni kamala ja varsinkin muokattavuus on tolkuttoman suppeaa. Widgetit ovat huonoja tai kelvottomia ja puhelimissa on jatkuvasti millon mitäkin ongelmia. Siinä nyt jonkin verran listaa noista syistä. Ennen käytin siis kotonakin Nokian luureja, mutta kyllästyin niiden surkeuteen. Edellinen Nokian luuri, josta minulla ei pahaa sanottavaa ole, on se bansku, joka Matrixissakin nähtiin. Tuosta nyt vaan on jo melkoisen kauan aikaa. Sen jälkeen jokaisessa on ollut jotain vikaa, tai "ominaisuuksia", joiden takia on lähinnä tehnyt mieli paiskata luuri jorpakkoon. En ole missään niin väittänytkään. Kerroin vain miksi minusta ei Nokian käytäjää saa ennenkuin alkavat tekemään Android-puhelimia. Ja epäilin näin olevan monen muunkin kanssa, jotka tuon Androidin perään kyselevät. Tietenkin se on makuasia, kuten lähes kaikki puhelimissa. Paitsi selkeät viat, joita myöskin on valitettavan paljon löytynyt kaikista omistamistani Nokialaisista. Minun makuuni nuo laatikot ovat rumia ja yleisilme luotaantyöntävä. Nokiaa mielelläni tukisin, mutta näillä valinnoilla, joita ovat tehneet se jää tekemättä. Katsotaan mitä Jollasta tulee. Ainakin siinä pitäisi Android-ohjelmien toimia, joten ehkä siitä tulee seuraava Nokia, jota voisin tukea kotimaisena vaihtoehtona.
Itse ihmettelen, jos Jollasta tulee muuta kuin tähdenlento. Jollan luurit voivat tietty olla ihan käyttökelpoisia, jos niissä pyörii Android-softat ongelmitta, tosin eipä juuri ketään taida kiinnostaa koodata softaa Meegolle tuossa tapauksessa.
Mulla ei ole aikaa räplätä (muokata) töissä puhelinta. Pitää tehdä töitä. Tietysti työtehtävien hoito vaatii silloin tällöin soittamista johonkin mutta eikös tuo nyt suju millä tahansa kapulalla? Työpuhelimeni on joku 100 euron sonyerikson, mikä lie käyttis tuossakin. Olen siihen oman soittoäänen tietokoneelta siirtänyt ja se siitä. Mutta mutta, Nokia on nousussa osakekurssin perusteella, pidit sinä sitten niiden kapuloista ja käyttistä kuinka surkeana tahansa. Osakesijoittajana kiinostaa osakkeen nousu, ei sinun mielipide. Hyvä että olet löytänyt itsellesi parempia kapuloista. Ihme vaan että neganiilot ei näe mitään positiivista. Minä kyllä näen Nokian ongelmat.