Oletteko miettineet luopumista 4K-levyjen ostamisesta?

Keskustelu osiossa 'Blu-ray & UHD -leffat' , aloittajana Mikatuomas, 11.11.2024.

1. Mikatuomas

Mikatuomas Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    6
    Aihetta on sivuttu varmaan monessakin ketjussa, mutta ajattelin nyt kuitenkin perustaa uuden. Kuulun niihin, jotka ovat yli 25 edellistä vuotta ostellut elokuvia tallenteina. Keräilyä tuli aloitettua jo videokasettiaikana ja siitä sitten dvd:n ja blu-rayn kautta 4K-levyihin, tuttu tilanne siis monelle täällä.

Olen ostellut muutamia vuosia levyjen ohessa Applelta toista sataa elokuvaa. Levyjen hinnat tuntuvat nyt olevan aika rajussa nousussa ja tarjolla on jos jonkinlaista ultimatecollectionedition... mallia. Kun satasella saa pahimmillaan enää kolme elokuvaa jos aina sitäkään, niin väkisin alkaa miettimään homman järkevyyttä. Tarjonta ei myöskään päätä huimaa. Joitakin importteja on tullut myös tilailtua.

Olen ollut pitkään fyysisten elokuvatallenteiden ostaja ja 4K-levyjäkin on hyllyssä jotain 100 ja 200 väliltä, en ole koskaan laskenut.

Olen käynyt jo pidempään sisäistä taistelua asian kanssa, mutta nyt alkaa näyttämään vahvasti, että ostot menevät enenevässä määrin Applen laariin. Kun sieltä saa elokuvia vitosella ja monet uutuudetkin laskevat nopeati 10 euroon, niin yhden levyn hinnalla saa jo aika monta elokuvaa. Vaikka olenkin vakaasti työelämässä, niin elämässä on niin paljon muitakin rahareikiä. Tuntuu vaan, että hommasta on kadonnut ilo kun järkeviä tilauspaikkojakin on enää muutamia. Hinnat eivät varmasti ole menossa alaspäin eikä tässä ole mitään mieltä jos pitää jatkuvasti olla kyttäämässä jotain yksittäisiä tarjouksia. Alkaa selkeästi näyttämään siltä, että tallenteita ei kohta enää haluta myydä kuin kovimmilla keräilijöille, jotka ovat valmiita käyttämään näihin kaiken liikenevän rahan. Osassa levyjen painosmäärätkin ovat niin pieniä, että pitäisi ostaa heti julkaisussa tai myydään ei-oota.

Avatkaahan sanaista arkkua, millaisia ajatuksia teillä on asiaan liittyen. Kuinka moni käyttää "hybridimallia" ja ostelee elokuvia sekä levyllä, että diginä?

2. Professional

Professional Stirlingite Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    673
    Mulla on hyllyissä parvella vajaat 3000 BD-levyjä ja kasoja DVD:tä lattialla. Olenkohan tämän vuoden puolella ostanut yhtäkään fyysistä elokuvaa? Tullut täys ähky tähän harrastukseen. Suurin osa leffoista ja sarjoista tulee katseltua suoratoistosta. Laatu riittää ihan hyvin.

Ei mulla oo edes kunnon 4K-telkkariakaan vielä, joten senkin puolesta on jäänyt 4K-leffat ostamatta. Ehkä ihan hyvä vaan. On tässä niin paljon muitakin rahanreikiä elämään ilmestynyt. CD-levyjä tulee vielä hankittua, niitäkin on hyllyssä vajaa 1500.

Oon kyllä vähän miettinyt, että pitäiskö muutamat lempperileffat päivittää valmiiksi. Nyt tulee juuri Pulp Fictionista ja Interstellarista hienot 4K-boxit. Ne kyllä houkuttelee. Tällä hetkellä hylllyssä 3 4K-leffaa, niistä yksi eli Alita 3D-levyn takia. Leonin ostin hienon steelbookin takia ja Thor: Love & Thunder tuli vastaan hyvään hintaan ja sisälsi BD-levyn.

Saas nähdä. Rahaa ja aikaa ainakin pitäisi saada enemmän, että palo syttyisi uudelleen. Ja mitä oon seurannut muiden kirjoittelua tilaamisen vaikeudesta ja hinnoista, niin ovat kyllä hyvin paloa vieneet kohti suoratoistoa. Onhan se nyt ihan vitun helppoa ja kätevää.

Viimeksi muokattu: 12.11.2024
  3. KILLPATRICK

KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    1 379
    En ole miettinyt kokonaan Bluray/UHD-levyjen ostamisesta luopumista.
    Toki minulla on itse päätetty tauko maaliskuusta lähtien. En ole sitten helmikuun jälkeen ostanut yhtään levyä.
    Kirjoja ostanut neljä käytettyä ja yhden uuden. Siis tuo Martinin Tuli ja veri ja sitäkin pidän virheenä, kun olisin saanut sen hetken päästä halvemmalla ja nyt on vielä sen lukeminen tauolla, etten spoilaannu House of Dragon TV-sarjan tapahtumista.
    Ajattelin, että keskitän kaikki ostot mustaan perjantaihin. Nyt kun päivä lähestyy, niin on alkanut cold feet oireita tulla, kun on mennyt ihan kivasti tämä 8 kuukautta ilman levyihin ja kirjoihin tuhlausta.
    Siis levyjä katsellaan ja kirjoja luetaan kyllä ahkerasti, mutta kun olin molemmissa kerännyt valtavat arkistot avaamattomia tuotteita. Kesken pari tusinaa TV-sarjaa alkaen Babylon viidestä, Westworld, Peaky Blinders, Walking Dead, Fear the Walking Dead, Vikings, Braque, Manhattan, Supernatural, Shield, Heroes, Sons of Anarchy, Luther, Revolutions, Following, Lower Decks, jne ja hyllyllinen kirjoja. Etenkin on tullut katsottua viime vuonna mustana perjantaina tehtyjä päivityksiä Bluray->UHD (esim 48 hrs leffat), jotka olisivat taas jääneet jonon viimeiseksi, jos olisi uusia katsomattomia ala Oppenheimer hyllyyn ilmestynyt. Saanko ruuhkan purettua edes vuodessa? Katsotaan vuoden päästä.

Tätä levyjen ostoa kyllä haittaa tuo suoratoistopalveluiden helppous. On se kuva pehmeämpi ja ääni huonompi, mutta ei tarvitse sohvalta mihinkään liikkua. Ja löytyy sellaista katsottavaa, jota ei levyltä löydä tai on löytynyt vasta ihan viime aikoina. (For All Mankind, See, Expanse, Ted Lasso) Katsomosta katsonut nepan suosittelemaa Rookieta ja tuota gladiaattori sarjaa. Menee sitä aikaa niissäkin.

Vielä en rupea pyyhettä kehään heittämään ja myymään pois, vaikka hinnat Huutonetissä välillä kovilta tuntuu.
    Voihan myös olla, että ei nähdä enää hyviä tarjouksia mustana perjantaina Cdonilta, kun tuntuvat myyvän varastonsa pois ja sivut ovat muutenkin niin paskat, että tuskin taipuvat enää tuollaisiin kampanjoihin. Tekstit olisi kuitenkin mukavat, jos sellaiset on olemassa. On se kuitenkin kalliimpaa tilata meren toiselta puolen, vaikka kuinka käyttäisi eri kikkoja. Saksalaiset tunkevat vielä omaa kieltään ja rumia pallukoita levyihin. Vaikeaksi on tehty harrastajan tie tai sitten vaan pitää löytyä paljon syvempi lompakko ja se ei näytä enää omalla kohdallani mahdolliselta.
    Olin ajatellut, että 10-40 elokuvaa/sarjaa menee ostoon mustana perjantaina noin 10€ kipale ja sen kanssa voisin elää. Mutta ensin pitää tulla sen tarjouksen, että ne voisi ostaa. Enää en osta yli 30€ hintaan kpl ilmestymispäivänä.

Viimeksi muokattu: 12.11.2024
  4. Mikatuomas

Mikatuomas Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    6
    Minä olen alkanut käymään puolestaan elokuvissa teatterissa tosi paljon. Ikinä ei ole näin paljoa tullut käytyä, tänä vuonna tulee varmaan lähemmäs 60 käyntiä. Alkaa sarjaliputkin tuntumaan halvoilta levyjen hintoihin verrattuna.

Pyyhettä en ole heittämässä kokonaan kehään, mutta entistä tarkemmin tulee katsottua. Saatan myydä joitakin pois, mutta kokoelmasta en missään tapauksessa ala hankkiutumaan eroon, koska tiedän, että se alkaisi harmittamaan myöhemmin. Olisikohan hyllyssä nyt joku 400 elokuvaa, aika paljon olen laittanut kiertoon.

On kyllä tosi, että monesta elokuvasta on tullut tarjolle hienoja bokseja, mutta näyttää maksavan härpäkkeineen jo lähemmäs satasta. Tällaiset julkaisut ovat ihan ok jos tarjolle tuodaan myös perusmalli samasta elokuvasta.

Toivottavasti Cdonin jättämän tyhjiä korvautuu uusilla tarjoajilla. Sieltä minäkin olen suurimman osan hankkinut. Future movie shoppia on myös tullut käytettyä viime aikoina, hyvin on heillä homma toiminut. Cdonilla oli vaan helppo aina katsoa 4k-julkaisut aikajärjestyksessä, jolloin oli helppo tarkistaa mitä on tulossa markkinoille.

Stumpy tykkää tästä.
  5. Mediggo

Mediggo Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    22
    Mulla ei ole vielä edes 4l telkkua saatika soitinta. Eikä tulekaan vielä muutamaan vuoteen.

6. Stumpy

Stumpy Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Minä olen lisäillyt ostoja. Olen pettynyt streami palveluiden valikoimaan. Haluan, että vanhat ja uudet suosikkini löytyvät hyllystä fyysisenä. Myös kuvan laatu ja varsinkin äänet ovat fyysisissä paremmat. Toki kuvan laatu streamatessa mennyt eteenpäin ja olen itsekin ostanut paljon elokuvia applelle. Välillä sitten harmitellut miksi tein näin, kun äänet ovat ponnettomat, kuvan laatu pääosin kelpaisi. Ehkä suurin syy apple ostoihin on ollut hinta. Pääosin olen ostanut aleista 3,99-5,99€. 4k levyistä olen valmis maksamaan max 30€. Suurin osa ostoista kuitenkin vielä perus bluray levyjä.

7. rss

rss Tunnettu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    13
    Ei ole edes soitinta ja ei varmana hetkeen tulekkaan. Ehkä sitten joskus, jos on soitin joka noita soittaa voisi ostaa muutaman testiin. DVD ja Blu-ray riittää tällä hetkellä oikein hyvin.

8. mopsi

mopsi Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    47
    Jätän nykyisin pääsääntöisesti ostamatta nämä 50 - 100 euron 4K "collector's boxit", jotka tuntuvat nyt olevan trendi. En tee postikorteilla, julisteilla ja bookleteilla sinänsä mitään - en koskaan edes lukaise bookletteja läpi. Toki jos muutamalla eurolla saisi edellä mainitut mukaan, niin ottaisin mielelläni - on ne kuitenkin plusssaa aina paketissa. Mutta en ole valmis niistä erikseen muutamaa kymppiä maksamaan. "Blu-ray aikana" vastaavan boksin sai monesti alle kolmella kympillä, nyt niistä saa useasti maksaa vähintään tuplahinnan, tyyliin >50 euroa.

KILLPATRICK ja 100mo tykkäävät tästä.
  9. KILLPATRICK

Saadut tykkäykset:
    1 379
    Vähän sama noiden kahden levyn julkaisujen kanssa, jossa toisessa on extrat. Siis jos sen yksi levyisen saa halvemmalla. En ehdi edes kaikkia leffoja katsoa, niin miten ehtisin kahlata bonusmateriaalit läpi?
    Toista toki oli se DVD-aika, kun Sormusten herrat ilmestyivät. Silloin kahlattiin ne kaksi levyä kyllä monta kertaa läpi. Ne oli vähän kuin olisivat olleet oma elokuvansa.

10. i-kari

i-kari Tunnettu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    151
    En ole miettinyt luopumista 4K-levyjen ostosta, kun en ole koskaan aloittanutkaan.

No, vitsit sikseen. Mutta jos harrastuksesta (mistä tahansa) katoaa ilo, miettisin harrastuksen mielekkyyttä. Tätä olet jo selvästi pohdiskellutkin, jos olet todennut diginä ostamisen mielekkäämmäksi/helpommaksi. Lähtökohtaisestihan harrastusten pitäisi antaa enemmän kuin ottaa.

mopsi ja Hippo tykkäävät tästä.
  11. scented

scented Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    329
    Yleensä striimin laatu on ok, ja ei ärsytä, mutta. Esim. Game of Thronesia katsoessa tuli päätettyä, että ostetaan sarja 4k-blurayna, niin näkee miltä sarjan pitäisi näyttää - vaikka ekat kaudet onkin kuvattu fullhd-kameralla. Toinen tapaus oli Westworld, jota ajattelin Maxin kautta katsoa uudelleen, mutta hävinnythän se oli, joten tilasin 4k-blurayna. Leffojakin on kertynyt jonkin verran, esim. Star Warsit ja Matrixit on 4k-levyinä hyllyssä.

Itselle ei tosin ole niin väliä onko bluray vai 4k-bluray, aika sama kokemus telkun kautta, tosin onhan nuo hdr-efektit aika jees 4k-blyrayssä. Esim. Walking Dead on hienon näköinen ihan perus blurayltä katsottaessa ja tv-sarjojen osteluun mennyt viime aikoina fyysisen median kanssa. Must-see-leffat tulee käytyä katsomassa teatterissa.

KILLPATRICK tykkää tästä.
  12. spaguman2

spaguman2 Tunnettu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    98
    Olen pohtinut kun levyihin menee 200-400 euroa kuukaudessa juurikin näiden erikoispainosten myötä. Applelta olen jonkinverran ostellut myös, mutta ne toimivat itsellä vähän kuin normi striimit, ei tule sitä omistajuutta niihin. Eikä noita joita ostelen usein sriimeistä tai applelta edes saa. Tosin nuo nykyiset ekstrat ovat aika heikkoja verrattuna vanhoihin eivätkä sisällä oikein mitään uutta. Poislukien alkuperäisen dyynin dokumetti tai Hellraiserin leviathan dokumentti, mutta nämä ovat jo elokuvan mittaisia. Dvd:n alkuaikoina tehtiin yleisesti mielestäni parempia dokumentteja/ekstroja joita katsoo mielellään uudelleenkin, kuten Thingin terror takes shape. Vielä noista erikoispainoksista se että jos niitä ei nyt osta niin jää ilman ja joutuu maksamaan kiskuri hinnat jälkimarkkinoilla. Lähes yksinomaan tulee tilattua ulkomailta leffat, mikä nostaa entisestään niiden hintaa. Pientä lakkoa olen kyllä tosissani meinannut pitää että sais katselupinon vähän pienemmäksi. Tosin, kun ei ole muita rahaa vieviä harrastuksia niin en tiedä onko tuo niin paha juttu, kun laittaa rahat siihen mistä nauttii.

13. jmo

jmo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    341
    En ole, koska en tiedä miksi pitäisi.
    Hyllyssä on valmiiksi muutamia satoja 4k UHD-levyjä ja vielä isompi läjä bluraytä ja parisen kymmentä DVD:täkin vielä tallessa. VHS:iä parikymmentä. Nauhuria ei sentään enää ole, mutta ei ole noita raaskinut poiskaan heittää.

Isoin intoilu helpotti jo tuossa pari vuotta sitten ja nykyisin mennään muutamalla kiinnostavimmalla vuodessa. Hienoja uusia julkaisuja kyllä tuntuu tulevan ja hinnat sen mukaiset. Minäkään en mikään keräilijä ole, vaan se sisältö on oleellista eikä härpäkkeet. Lisäksi hankkimista on hankaloitettu koko ajan lisää eli ei liene enää kenenkään intresseissä palvella marginaalista maksavaa asiakaskuntaa.
    Digitaalisena olen ostanut vain Applelta Carpenterin Ghosts of Mars, jonka kuvanlaatu oli paskaa, kuten myös itse elokuvakin. Muistin että olisi ollut parempi ja varmasti Carpenterin yksi huonoimmista ellei huonoin. Stathamin ainakin. Tämäkin ainoa digihankinta meni kokeilun piikkiin kun taisi maksaa vitosen tai kympin.

Striimipalvelut ovat viime aikoina parantaneet kuvanlaadullisesti, mutta äänet ei jostain syystä tunnu kiinnostavan. Ajatellaan varmaan että näitä katsellaan ja kuunnellaan vaan telkkarista tai soundbarin kautta. Esimerkkinä Skyshowtime joka lanseerasi uuden Premium hintaluokan, joka yllättäen ei ollutkaan pelkkää pskaa vaan toi näkyvää muutosta UHD:n ja yleisenä kuvanlaadun paranemisena. Näin ainakin toistaiseksi näyttäisi. Hintaa tuli peruspalveluun ruhtinaalliset 2 euroa lisää kuukaudessa eli nousi 6,49 eehen. Äänelle ei kuitenkaan tehty mitään. PrimeVideotakin saa 12 euroon vuodessa, niin ei nämä ole edes pahan hintaisia. Maxikin pysynyt huhuista ja muutoksista huolimatta vielä vanhan hintaisena ja UHD tarjontaisena.

Tallentelen myös levyjä NASsille koska sieltä on kätevämpää noita katsella, kun ei tarvitse erikseen levyä kelkkaan tunkea, vaan voi katsoa suoraan omasta striimipalvelusta. 65” LG:n OLEDin kautta katsellut ja nautiskellut jo vuodesta 2017. Kyllä se 4k UHD Dolby Visionilla tai HDR:llä terästettynä vaan hienolta näyttää ja parhaimmillaan tietysti 4k-levyltä tai ripattuna NASsilta katsottaessa.

Stumpy ja KILLPATRICK tykkäävät tästä.
  14. KILLPATRICK

Saadut tykkäykset:
    1 379
    Itseäni striimin kuvanlaatu ei ärsytä, mutta huomaan sen kyllä heikommaksi. Äänet sitten vasta nuhaset onkin. Ihan kuin olisi palattu mono-aikaan. Ehkä tosiaan striimijengi ei välitä, kun ei ole koskaan hyvästä kotiteatterista kuunnellut tai edes hyvästä stereo setistä? Ostellaan vain niitä sontatankoja ja ajatellaan, että nyt kuuntelen Atmosta?
    Jopa stereo-aikana vaikka Kovan lain tunnari iski paremmin. Ei sekään deal breaker ole, kun kuulokkeilla kuuntelen tai vaimo on vieressä vaatimassa hiljemmalle. Leffat tai "omat" TV-sarjat katson sitten levyltä nupit kaakossa yksinäni.

Mutta kyllä UHD:n Dolby Vision on sellaista silmäkarkkia, että ei sitä pysty korvaamaan.

Stumpy ja scented tykkäävät tästä.
  15. Burkitsville

Burkitsville Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    1 261
    Yli 40 vuotta eri kotivideoformaatteja harrastaneena olisi vaikea edes kuvitella sellaista sähkökatkosta päässä, mikä muuttaisi henkilökohtaista suhtautumista jo perusoikeudeksi sementoituneeseen omistamisen riemuun niin perustavanlaatuisesti, että nöyrtyisin hankkimaan boksit ja reitittimet kaiken jo saavutetun rinnalle lähinnä riesaksi.

Siinä vaiheessa kun ryhdytään valittamaan levyn laiton vaikeudesta soittimeen sohvalta nousemisen kustannuksella ja kehumaan samaan hengenvetoon vuolaasti pilvipalvelujen helppoutta (kuitenkaan viis veisaamatta sen enempää esimerkiksi niiden yleisesti tunnustetusta puolivillaisesta kuvanpakkauksesta kuin sisällön kontrollin luovuttamisesta ehdoin tahdoin kolmansille osapuolille, vieläpä kuukausimaksuja vastaan), on mielestäni aika kohdata tietyt realiteetit. Olkoonkin, että osa kokenee mainitut "palvelut" lähinnä fyysisen formaatin harrastusta tukevana tekijänä, jolloin vaikkapa (aiheestakin) paljon purnatut äänitekniset eroavaisuudet suhteessa vastaaviin fyysisiin tallenteisiin on helpompi antaa anteeksi.

On myös totta, että optisen median ostamisesta on tullut monin paikoin aivan liian kallista aivan liian monille (näin myös itselleni), mikä jo sinällään, niin surullista kuin se onkin, on omiaan sekä lisäämään eriarvoisuutta harrastuksessa (joka kuuluu kaikille!) että edesauttamaan harrastajakatoa kohti suoratoistosaatanan houkutuksia. Tässä mielessä "valintojen helppous" on toki ymmärrettävää, ja samalla suorastaan pelottavan helppoa rinnastaa Somersetin (Morgan Freeman) mielenmaisemaan baarikeskustelun tuoksinassa @Sei7emän: "Helvetti, minä sympatioin, minä sympatioin täydelliseti. Apatia on ratkaisu." Vai voiko joku sanoa, että on helppo väittää vastaan, kun jatkaa: On helpompi luovuttaa suoratoistolle kuin nähdä kaikki se vaiva ja rahan palaminen fyysisen formaatin omistamiseksi.

Ainoa ongelma "tarjonnassa" (toisin kuin ketjun aloittaja asian ilmaisi) on päinvastoin se, että sitä on enemmän kuin koskaan, mitä fyysiseen formaattiin tulee (erityisesti genre-elokuvien osalta ja lisäksi uusia pyrkijöitä alalle tulee koko ajan lisää rapakon takana), mutta sitä vastoin varallisuutta sen kartuttamiseksi vain on entistä useammilla sitten sitäkin vähemmän, jolloin liikkumavaraa jää enemmän priorisoinnille kuin nautinnoille jotka haluaisi ensisijaisesti kokea. Näin myös allekirjoittaneen kohdalla.

Niin tai näin, oman valintani tein kauan sitten, joten: mieluummin juuttunut kuin muuttunut! Ja vastahan tässä ollaan kohti 4K-formaattia kurottautumassa, kunhan vain budjetti televisioon on ensin saavutettu ja tv joskus kotiin kannettu, niin alkaa seuraava varainkeruu UHD-soitinta varten, ellei sitten sitä ennen taloudellisessa tilanteessa tapahdu jotain poikkeuksellisen positiivista. Jos parin vuoden kuluessa pääsisi nauttimaan UHD-julkaisuista joita comboina on kaukaa viisaana kerätty, niin olen onnellinen valinnoistani, jälleen.

Enenevässä määrin ja jos suinkin mahdollista, niin entistäkin nostalgisemmin katsein tulee ihasteltua myös VHS-julkaisujen kansitaiteita, yleistä estetiikkaa ja fysiikkaa aina, kun sattuma sen suinkin sallii. Viimeksi pari viikkoa sitten sain taas kokea kauan kaivatun konkreettisen paluun 80-luvulle (elokuvaharrastajalle) sen kenties positiivisimmassa muodossa, kun pääsin kahlaamaan sydämeni kyllyydestä alkuperäisiä magneettinauhajulkaisuja, joista useimmat olin itsekin omistanut kasettitelevisiokaudella ennen LaserDisc -formaattiin siirtymistä. Ei perkele ole paljon parempaa tunnetta kurjan arjen keskellä, sieluttomalla 2020-luvulla!!! Edesmenneen Juhan af Grannin sanoin: "Ampukaa mut kuuhun!"

Edit. Vastaavanlaisia on sanomattakin selvää tube turvoksissa, mutta siitäkin huolimatta spoilerin takaa videolla asiansa esittävä, ja jo ilmaisultaankin yksi selkeimmistä sekä samalla vaivattomammin vastaanotettavimmista harrastajista, on aiheen puitteissa mielestäni huomioin arvoinen jo kertauksenkin vuoksi:

Viimeksi muokattu: 15.11.2024
    Stumpy tykkää tästä.
  16. tuna

tuna Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    374
    VHS aikakaudella ei ollut varaa ostaa alkuperäisiä nauhoja ja keräily keskittyi elokuvien kopioimiseen.
    Kasetteja kerääntyi hyllyyn useita satoja. Silloin kuvalla/äänellä ei ollut niin väliä, niin elokuvia kopioitiin puolinopeudella 4 tunnin kaseteille. Silloin myös ehti ja tuli katsottua kaikki kopioidut leffat, toisin kuin nyt.

Dvd aikakaudella tuli tuhatkunta alkuperäistä ostettua (Anttila).
    Jossakin vaiheessa into fyysisten elokuvien keräilyyn alkoi vähentyä ja elokuvat tuli enemmissä määrin vuokrattua (Makuuni, Film Town).

Keräily into nousi uuteen nousuun Blu-ray elokuvien tullessa markkinoille ja fyysisen elokuvan omistaminen tuli tärkeäksi.
    Elokuvien ja tv-sarjojen määrä hyllyssä nousi tuhansiin. Tällöin myös rahatilanne parani ja elokuvien ostaminen siirtyi nettikauppoihin (Cdon, Amazon, Zavvi, Play.com).
    Blu-ray elokuvien keräily on jatkunut tähän päivään saakka. Jossakin vaiheessa ostaminen alkoi hiukan hiipua.

4K UHDn tullessa markkinoille nousi fyysisten keräily uusiin sfääreihin.
    Useat Blu-ray elokuvat hyllyssä tulee nykyään päivitettyä 4K julkaisuihin ja erikoisjulkaisuiden ostaminen on lisääntynyt.
    Ei se varsinainen elokuva vaan sen mukana tulevat härpäkkeet (kortit, julisteet, lehtiöt ym);)
    Tämän on mahdollistanut rahatilanteen huomattava parantuminen,

Keräily tulee todennäköisesti jatkumaan ja miksi ei.
    Fyysisten elokuvien/tv-sarjojen rinnalla on muutamia suoratoistopalveluita joista tulee katsottua enemissä määrin tv-sarjoja.

Stumpy tykkää tästä.
  17. Pazze

Pazze Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    153
    Harvoin ja harkinnalla tulee enää leffoja osteltua. Jos mahdollista, valitsen 4K-version, mutta ostan yhä edelleen myös dvd- ja BD-levyjä. Aikaisempiin aikoihin verrattuna nyt on sellainen muutos, etten ole päivittänyt 4K:hon kuin muutaman leffan, ja nekin vaan kun halvalla sai (<10 €). Olen myös hävittänyt elokuvia kohtuullisen määrän ja kokoelman koko lienee tällä hetkellä joku 1500 ja lisää on lähdössä uusiin rakastaviin koteihin, joissa ne pääsevät keräämään pölyä uusissa hyllyissä. Elokuvien keräily tulee jatkumaan, mutta aika vaatimatonta tämä uusien hankkiminen on ollut jo vuosia. Viimeisin hankinta oli Nightmare on Elm Street -dvdboksi Prismasta hintaan 25 €.

18. ZED

ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    247
    No tuotanoin... Kyllähän sen nimenomaan kunnollisilla kuulokkeilla havaitsee, jos ääni on ihan köhnö laadultaan, ja useimpia se harmittaa?
    .........
    Itse en ole vielä mitään suoratoistoa maksullisena hankkinut, enkä ihan heti taida hankkiakaan.

Levyjä ostelen vasta kun niiden hype-hetki on ohitse, eli alle 10 € hintaan. Paitsi nyt tietysti jotain 4K-juttuja joskus.

Semmoisia jonkin verran kiinnostavia elokuvia tyydyn katsomaan HD-digitv-tallenteina.

Ja DVD-levyjä en kyllä tosiankaan enää ostele.

19. Mikatuomas

Mikatuomas Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    6
    Itse en aseta suoratoistoa ja elokuvien ostamista vastakkain. Elokuvien takia en ole koskaan tilannut yhtään suoratoistopalvelua, ne ovat enemmänkin plussaa ja jotain tulee joskus katsottua. Netflixin omissa tuotannoissa on hyviäkin elokuvia ja eihän näitä edes voi katsoa mistään muualta. Sarjojen takia näitä tilataan. Jos periaatteessa vastustaa suoratoistoa niin sitten varmaan hyvät sarjat eivät ole itselle tärkeitä. Itse en sarjoja kaipaa hyllyyn fyysisenä.

Olen varmaan päätymässä siihen, että tilaan 4k-levyinä omat suosikit ja muun Applen kaupasta. Eilen tuli katsottua Jokeri levyltä ja kyllähän se vaan näyttää tosi upealta isolla hyvällä ruudulla. Tilasinkin muutaman elokuvan lisää. Soittimena meillä on Panasonicin 9000-malli, joten siinä en ole säästellyt. On kyllä tosi hyvä soitin kaikin puolin.

20. Hojis

Hojis Tunnettu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    9
    4K-levyjä tulee hankittua ja BD:tä myös. DVD:tä lähtee mukaan kirppiksiltä ja jos muuta julkaisua leffasta ei ole. Viime aikoina keräilyn painopiste siirtynyt enemmän ns. boutique-julkaisuihin ja erikoispainoksiin.