Olohuoneen äänentoistoa paremmaksi

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana viltsi, 11.01.2014.

1. viltsi

viltsi Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys. Tämä vaikutti asialliselta foorumilta kysyä tyhmiä kysymyksiä. Olen itse täysi noviisi näissä asioissa, joten korjatkaa ihmeessä jos olen käsittänyt jotain väärin. Kaikki apu on tervetullutta.

Laitteet:
    Halpa LG televisio, jossa optical digital audio out -liitäntä ja ainoastaan yksi hdmi-liitäntä ja 2 scart-liitäntää
    Motorola VIP1003 IPTV-digiboxi, jossa hdmi ja spdif -ulostulot
    Behringer B1030A aktiivikaiuttimet, joissa XLR, 3,5mm ja RCA -liitännät

Tällä hetkellä äänet tulevat suoraan televisiosta, mutta haluaisin ottaa musiikkihommista käyttämättömäksi jääneet aktiivikaiuttimet olohuoneeseen tv:n kuunteluun. Ilmeisesti tarvitsisin vähintäänkin DA-muuntimen television ja kaiuttimien väliin? Meillä kun katsotaan myös tietokoneen kautta ohjelmia, niin miten saisin läppärin kytkettyä tähän kokoonpanoon ilman että tarvitsisi aina lainata digiboksin hdmi kaapelia läppärille? Entä jos tulevaisuudessa tulee hankittua musiikki/dvd-soitin ja/tai pelikonsoli, niin onnistuuko esimerkiksi näiden kytkeminen tähän kokoonpanoon jotenkin? Olisiko yksinkertaisempaa ostaa suoraan jokin analogiulostulon omaava soitin tms, johon saisi kytkettyä useampia laitteita ja täten olisi "laajennusmahdollisuuksia" tulevaisuutta ajatellen. Miten tässä tapauksessa saisi äänet kuulumaan laitteen kautta ja kuvan televisiosta?

Opiskelijabudjetilla mennään, eli mitä edullisempi vaihtoehto sen parempi. Kyllä se hdmi-johdon vaihtaminen laitteesta toiseen onnistuu, jos muuten budjetti karkaa moniin satoihin euroihin, kunhan saisi kaikki äänet kuulumaan kaiuttimien kautta. Lähinnä yritän nyt kartoittaa mitä eri mahdollisuuksia minulla on nykyisten laitteiden antamilla ehdoilla.