Onkyo TX-NR609 - Handan DVB-TC9901 HD / HDMI (kättely) ongelma

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana anttivaris, 27.02.2012.

1. anttivaris

anttivaris Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

Minulla on otsikossa mainitun vahvistimen kanssa pieni ongelma. Minulla on kytketty Handanin aivan uusi tallentava digibox ja PS3 –pelikonsoli HDMI kaapeleilla sisääntuloihin kiinni. HDMI ulostulosta lähtee piuha 1080p resolla hyvin toimivaan TV:hen. Olen käyttänyt sekä PS3 että kokeillut Handanin digiboxia suoraan HDMI-kaapelilla televisioon kiinni, ja molemmat toimivat moitteetta. Vahvistimen läpi vietäessä on ongelmia.

PS3 kohdalla asia menee vielä suht OK. Silloin kun aloittaa pelin (PS3 muuttaa näyttötilaa) niin vahvistin katkaisee kuvansyötön TV:lle vain hetkeksi (Sekä Onkyossa että TV:ssä näkyy ”No Signal” muutaman sekunnin ajan). Handanin digiboxin kanssa ongelma on pahempi.

Olen kokeillut vahvistimen päässä kaikki asetukset, aina throughsta jokaiseen vakioresoluutioasetukseen ja Autoon. Handanin deigiboxisssa sama juttu. Siitä huolimatta aina kun Digiboxi käynnistyy, tai jos sen näyttötila vaihtuu (nahoitusten esikatselussa näin tapahtuu), niin vahvistin kadottaa yhteyden Handaniin. Uudelleen yhdistämisessä menee pahimmillaan 10minuuttia. Jos digiboxi on kytkettynä suoraan TV:hen, niin mitään katkoja ei tule.

Kun Handanin boxin jättää vakioresolle (1080P), niin silloin kanavia vaihdellessa (HD-EI HD) ei tapahdu pätkimistä. Silloin TV:n katselu on OK. Kuitenkin jostain syystä kun selailee nauhoitettujen ohjelmien listaa, niin ainakin MTV3:lta nauhoitetusta ohjelmasta siirryttäessä Canalilta nauhoitettuun ongelmaan tuo yhteys katkeaa minuuteiksi.

Tämä näyttäisi foorumin mukaan liittyvän hitaaseen kättelyyn (hand shake). Käytännössä siis jostain syystä vahvistin ei saa muodostettua yhteyttä Handanin kanssa, vaikka se muilta laitteilta onnistuu vaivattomasti. Käytössäni on nopeat (1.3) HDMI piuhat, joten en usko olevan niistä kiinni. Ongelma ei ole kiinni siitä, että vahvistin yrittäisi tehdä skaalausta. Sama ongelma nimittäin tulee, jos vahvistin on pois päältä ja ohjattu vain välittämään signaali boxilta TV:lle.

Tuo ongelma liittyy vahvasti siis resoluution vaihtamiseen. Jostakin syystä siis esikatseltavaa ohjelmaa vaihdettaessa boxi vaihtaa resoluutiota. Haluaisin pitää boxin mieluiten asetuksella, jossa se ei skaalaile kuvaa, vaan lähettää sen orginaalina vahvistimen läpi TV:lle. Tällöin pätkimistä tulee aina Hd-EI HD kanavien välillä vaihdeltaessa, joten haluaisin ongelman ratkaistuksi.

Osaako joku auttaa, että mistä ongelmaa kannattaisi lähteä selvittämään?

Terveisin,
    Antti