Hei, oikeesti, silmien kuivuminen voi johtua myös siitä että juo paljon lighti limukkaa. Keinotekoiset makeutusaineet kuulemma aiheuttavat tuollaisia oireita. :hitme: Edit. kirjoitusvirheet
Tuolla tarkoitetaan varmaan sitä päivitysnopeutta jossa silmä ei kykene erottamaan että animaatio muodostuu yksittäisitä pysäytyskuvista. Esimerkiksi jos päivitysnopeus on 5fps niin siitä näkee selvästi että kyseessä on vain yksittäisiä kuvia joita vaihdetaan 5fps nopeudella. Raja jossa kuvia ei enää erota pysäytyskuviksi on noin 18fps. Itse olen kyllä sitä mieltä että yli 50fps nopeudet ovat melkoista resussien (kaistanleveys, levytila, yms) tuhlausta suhteessa siitä saatavaan hyötyyn. Enkä oikein usko että kukaan edes kykenee erottamaan 50 ja 100fps nopeuksia toisistaan pelkästään liikeen sulavuuden perusteella. CRT:n välkkyminen tai jokin muu asia voi paljastaa eron sokkotestissä, mutta liikkeen sulavuudessa tuskin on havaittavaa eroa.
En tiedä eroaisiko tilanne jotenkin CRT:llä, mutta tietokoneen ruudulla (ja siis blurraamattomalla tietokonekuvalla) erotan _helposti_ tuon eron, vaikka sitten kuva olisi LCD-monitorilta ja siten välkkymätön. Minä erotan suht selkeästi liikkeen jonnekin 120Hz, sen jälkeen on vähän vaikeampaa. Kyllä, uskon tuon eron näkeväni myös kaksoissokkotesteissä. Tässä kyllä on yksilökohtaisia eroja paljon, ja olen (tietokone)kuvanlaatuhifisti, mutta en nyt sentään mikään kultasilmä. Tässä edelleenkin se sopivan synkronointitaajuuden vaivaama ohjelma, mutta kyllä se ainakin jotain antaa vertailla siitä mitä erottaa ja mitä ei: http://www.intternetti.net/~jiri/fpscmp02/
Kätsä ohjelma. Jopa frameraten tuplaaminen auttaa kivasti. Itse huomaan leffoissa selvästi tuon hitaan frameraten. Ärsyttää kovasti. Nykyiset 720p/1080i/1080p tarkkuudet ovat mielestäni jo kohtuu riittäviä muutamaksi vuodeksi. Voisivat tuota frameratea päivittää seuraavaksi. Taitaa kuitenkin vaatia sen verran muutoksia tuotantoketjuun, että menee n. 10 vuotta ennen kuin tähän asiaan parannusta saadaan.
Välkkymisen lisäksi eron voi huomata myös mikronykimisestä ja repimisestä. Minä en pystynut vertaamaan tuolla ohjelmalla ja läppärin LCD näytöllä kuin 30fps ja 60fps nopeuksia ilman mikronykimistä ja repimistä. Esimerkiksi 40fps nyki selvsti enemmän kuin 30fps johtuen juuri tuosta frameraten ja refresh raten epäsopivudesta. Kykeneekö jokin LCD nättö oikeasti 120fps nopeuksiin? Olisiko mahdollista että 120fps näyttääkin sulavammalta juuri siksi että liian suuri nopeus vain aihettaa kuvan blurrautumista? Minun mielestä ainut tapa testata tätä objektiviisesti olisi se että katsotaan samaa animaatiota kahdosta CRT monitorista joista toinen näyttää 50fps@50Hz ja toinen 100fps@100Hz. 50fps ja 100fps vertailu yhdellä monitorilla jonka päivitysnopeus on 100Hz ei ole tasapuolinen ainakaan CRT:llä, koska 50fps:lla sama frame joudutaan piirtämään kahdesti peräkkäin kuin 100fps:llä frame piirretään vain kerran.
Neuvottiin vain, kuinka sateenkaaret saa 'näkymään'. Ihan itse keksi päänsärkynsä. Ja painokelvottomat kommenttinsa Optoman kuvanlaadusta verrattuna 801:een. Minulla tunne silmissä on samanlainen kuin laitettaessa reilusti liian voimakkaat silmälasit, joissa on vielä eri voimakkuuksiset linssit, päähän. Kyllä nämä ovat ihan oikeita oireita, jotkut kärsivät niistä ja jotkut eivät (lucky bastards). Lienee samankaltainen kuin puna-vihervärisokeus sillä tavalla, että toiset näkevät kuviot ja toiset eivät, vaikka kuinka osoitat sormella, missä kuvion reuna menee.
H27 aiheutti selvästi omiin silmiin paineen tunnetta, mutta mitään päänsärkyä tai huonoa oloa ei useamman tunninkaan katselusta tullut. Hd72 on "oireeton" katsottava (satunnaisia sateenkaaria nähtävissä).
Ostin muutama kuukausi sitten HD72:n, ja olin aluksi aika hämmentynyt sateenkaarien herkästä esiintymisestä. Aikaisempi tykkini oli H56, siinä sai tehdä AMITYVILLE-päänpyöritykset, ennen kuin sateenkaaret näkyi. Kun vaihdoin tykkiä vaihdoin myös kankaan (mattavalkoisen), maalattuun levyyn H499, liekkö tällä vaikutusta sateenkaarien esiintymiseen. Sateenkaarten lievä esiintyminen ei sinänsä haittaa minua, mutta olen hieman hämmästynyt uudemman tekniikan tuomasta ilmiöstä. PS. Olen tykkini kuvanlaatuun erittäin tyytyväinen.
Oletko varma että kuva oli tarkennettu aivan kohdalleen? Minuakin sattuu silmiin (ja tuntuu painetta) kun väännän focuksen pieleen. Kyseessä on normaali ilmiö jossa silmä yrittää jatkuvasti väkisin tarkentaa (epäskarppiin) kohteeseen siinä onnistumatta ja ennenpitkää lihaksisto väsyy. Oireet ovat aivan varmasti aitoja. Kyseenalaistan vaan niiden riippuvuuden käytettävään näyttötekniikkaan tavalla, jossa se näyttötekniikka on nimenomaan syy niihin oireisiin. Kyseenalaistan myös sen että oireista kärsivät olisivat minkäänlainen enemmistö (huom. tosin et sellaista missään väittänytkään) Punavihersokeus on ihan oikea sairaus joka johtuu geenivirheestä. "Kärsin" siitä myös itse, joskin se rajoittuu puolukoiden rajalliseen havainnointiin ja joihinkin testikuvioihin. Luulisin että tässä projektoriasiassa on kuitenkin kyse jostain muusta (tämä on perstuntumaa eikä lääketieteellistä faktaa). On toki selvää että ihmiset reagoivat liikkuvaan / välkkyvään / kirkkaaseen kuvaan eri tavoin. Toisaalta kyse voi olla myös pitkälti tottumuksista. Barcon kuva käyttäytynee varmasti hyvin eri tavoin kuin DLP projektorin. Itsellänikin oli melkoinen shokki siirtyä LCD-monitoriin (kuva oli "huono" jne...) mutta nykyään en enää pysty katselemaan CRT-ruutua saamatta "oireita" tai havainnoimatta esim. "välkettä" vaikka ruutua päivitettäisiin kuinka tiuhasti tahansa...
Ollaan varmoja. Lisäksi kyseinen ilmiöhän on vaivannut jokaisella näkemälläni väripyörä-DLP:llä, joten defokusoitu kuva vaikuttaa kohtalaisen epätodennäköiseltä. Kyllä minä epäilen ihan täysillä väripyörää. Oli sitten sen kaverina yksilastuinen DLP- tai LCD-lastu. Ja ei tässä minusta ole mitään epäselvyyttä näyttötekniikan ja oireiden välillä: yksichippinen DLP on ainoa tekniikka, jolla näitä oireita on (toistaiseksi) ilmennyt.
Kyllä. Ja kuvaa verrattiin 'lennossa' crt-tykin kuvaan, joka oli pehmeämpi (siis käytännössä myös epätarkempi). Joka kerta silmät oikein lepäsivät, kun katsoi crt:n kuvaa. Sanon vielä kerran, että ilmiö on ollut havaittavissa kaikilla näkemilläni dlp-tykeillä, väripyörän nopeudesta riippumatta. Kaikki ovat olleet 1-chip -malleja. Punavihersokeudesta yritin vaan löytää verrokin täältä reaalimaailmasta. :hitme: Toiset eivät näe sateenkaaria, toiset näkevät. Ne, jotka näkevät, ihmettelevät, mikseivät toiset muka näe. Ne, jotka eivät näe, ihmettelvät, mistä toiset keksivät ne sateenkaaret. Ei mulla ole enää mitään uutta sanottavaa.
Kuulun itsekin porukkaan joka kyllä näkee niitä sateenkaaria. Olen vain oppinut/tottunut ignoroimaan ne koska kuvanlaadullisesti ei ole kilpailevia vaihtoehtoja jos ei halua lykätä sitä norsua (ja hellasäröä) kattoon roikkumaan saati maksaa viisinumeroisia kolmen sirun DLP-tykistä. Noilla vaihtoehdoilla ne satunnaiset kaaret kestää mainiosti. Tällä kokemuksella keskimäärin vilkkumisia, päänsärkyjä / paineita valittelevat DLP tykin omistajat ovat 1) korjanneet katseluergonomiaa ja/tai 2) tottuneet tykkiinsä ja näiden seurauksena päässeet vaivoistansa. Tätä meikäläisen "optimoitua" ympäristöä katsoneet lukuisat ihmiset eivät ole kertaakaan valitelleet mitään, lähinnä kehuneet kuvaa. Yritin lähestyä asiaa vähän laajemmin kuin pelkästään sateenkaarten perusteella, joka tuntuu olevan syntipukki vaikka mihin näiden DLP-tykkien saralla, mutta tästä on tosiaan jauhettu jo vuosikaupalla näissäkin foorumeissa ja varmaan tullaan jatkossakin jauhamaan.
Omistin h-30:sen 2 vuotta, nyt etsinyt seuraajaa ja eilen se HD72 sitten postiin tuli Tykki kiinni DVI:llä HTPC:ssä, materiaalina dvd -leffoja ja 720p leffoja. Toppy komponenttina. En ole mikään "tehokäyttäjä" vaan ennemminkin vietän aikaa leffojen seurassa (tietenkin säätöurakan jälkeen) kuin valikoita kahlatessa. Tässä ensivaikutelmat out of the box: +Kuvan kirkkaus, kontrasti ja mustan taso täysin omaa luokkaa harkinnassa olleisiin z4 & pana900 -tykkeihin ja vanhaan h-30:seen. +Tarkkuus ja pikseliverkon näkymättömyys (verrattuna entinen h-30) +Hyvin toimiva deinterlacer (top 5100 kiinni) -Eco moodissa väripyörän ääni pisti ekana korvaan Ensimmäisenä tuo kuvan kirkkaus (eco moodissa) pisti eniten silmään, h-30:lla ja varsinkin testatulla 900:lla olisi saanut vääntää gammat ja kirkkaudet kaakkoon (ja pilaten samalla kuvan ja mustan tason) että pääsisi edes samaan suuntaan. Toinen wow fiilis oli värit, varmaan z4:n veroiset? Vähän vertailua: z4 ja 900 näin pimeässä tilassa, kankaana mattavalkoinen ja draperin HCG 0.8 gainilla. Säädöt THX -optimizerilla ja avs foorumin threadien mukaan säädetty + paikan päällä käpistelyä n. tunti. Hd72 mattavalkoinen mdf. z4: -Värien toisto vähintään samantasoista "silmämääräisesti" -Z4:sta koko ajan etsi lisää kirkkautta ja kuva oli koko ajan kompromissi kirkkauden ja mustan tason välillä, tottunut ilmeisesti h-30:seen liikaa? p900: -Värien toistossa p900 näytti että kuvan päällä harmaa "huntu" -p900:sta koko ajan etsi lisää kirkkautta ja kuva oli koko ajan kompromissi kirkkauden ja mustan tason välillä, tottunut ilmeisesti h-30:seen liikaa? H-30: -Kirkkaus ei riitä, kuva kompromissi kirkkauden ja mustan välillä Pikaisen säätämisen pohjalta leffakäytössä: cinema brilliant color 4 image ai off contrast 5 brightness -2 Tässäpä näitä ajatuksia lähinnä niille jotka ovat päivittämässä h-27, 30 jne uudempaan. Onneksi en siirtynyt LCD kerhoon
HES:sta saisi reilun hyvityksen,jos vaihtaa vanhan optoman tykin HD72:een.Kovasti alkoi houkutella h30:n päivittäminen.Mutta mites käykö se niin helposti,että vaihtaa vaan tykin vanhan tilalle vai meneekö kuvan koko uusiksi.Eli pitääkö tehdä uusi kangas?Ja onko edelleen tikkurilan harmony sopiva värisävy kankaaseen? En muista värisävyn koodia mutta harmahtava on. Mitkä muut on edut tuolla uudella tykillä verrattuna h30:een? Ja mikä olisi hyvä soitin tuolle tykille?Kattoteline on Vogelsin 4010.Tarvitseekohan ostaa uusi telinekkin?
Eli itseäni valistaen.screeni menee uusiksi, jos aion pitää saman etäisyyden tykillä ja screenillä.Mutta noihin muihin kysymyksiin, kun sais vastauksen oisin enemmän kuin kiitollinen :thumbsup:
Minkäslainen diili? Itsellä H57, joten ihan akuutti ei ole uuden tykin tarve, mutta jos sopiva tarjous eteen sattuu niin....
Aijai, pitäisiköhän ruuvata jo h30 pois katosta. Tai sitten jos vielä hieman odottelisi seuraavaa lcd-sukupolvea (pana, sanyo tai jopa mitsun hc5000) ja kituuttelisi vielä tuolla vanhalla siihen saakka. Tosin jos h30:n lamppu pamahtaa niin siitä ei kyllä saa enää yhtään mitään.