Kyllä EWS, eli 'silmät apposen suljettuna' on paras/vaikuttavin näkemistäni ja varmaan sellaiseksi jääkin. Varsinkin kun ei ollut mitään käsitystä etukäteen millainen se on, Cruisekin oli ihan loistava. Joku sitä haukkui vainoharhaisen ukon tekeleeksi, mutta kyllä leffassa olleen kaltaisia 'kerhoja' maailmalla varmasti on.
Full Metal Jacket sai ääneni. Lähimmäksi pääsee Eyes Wide Shut, the Shining Spartacus sekä A Clockwork Orange.
Kaksi on ylitse muiden: The Killing ja Paths of Glory. Kummassakin Timothy Carey tekee unohtumattomat roolityöt.
Nää kaksi täytyisi saada DVD:nä suomiteksteillä niin sitten alkaisi oleen hallussa kaikki ne Kubrickit mitkä haluankin... Eli melkein kaikki :king:
Jep,oma TOP 3: 1. Avaruusseikkailu 2001. 2. Kellopeli Appelsiini. 3. Full Metal Jacket. Suht hyviä on osa muistakin,mutta nuo menee niiden ohitse.. :thumbsup:
Paha mennä sanomaan. The Killing, The Shining, 2001: a Space Odyssey ja Full Metal Jacket ovat omissa kategorioissaan lähestulkoon parhaita elokuvia. Tällä kertaa ääni kuitenkin menee The Shiningille, koska se on elokuva, jonka olen jaksanut katsoa kerta kerran jälkeen, eikä missään nimessä ala kyllästyttämään. Voisikin melkein mennä katsomaan sen taas.
Kyllähän se päivänselvää on, että A Clockwork Orange homman kotiin vie. McDowell vetää sellasen roolin Alexina, että ihan kylmät väreet iskee pelkän nimen mainitsemisesta. Carloksen score "Funeral Marchista" on myös semmonen hypnoosipommi, että... Barry Lyndon on kaikessa visuaalisuudessaan elokuvahistorian kulmakiviä... Floppi taloudellisesti, mutta mieletön taiteellisesti... Toi voiskin olla Kubin toiseksi paras. Ja omaan top3:n päätyy vielä 2001... Mitä voi sanoa? Tyhjentävää... kertakaikkiaan.
Tämähän oli toki tarkoituskin. Monet kohtauksista perustuivat juuri Kubrickin alkuperäissuunnitelmiin.
Top-3 on seuraavanlainen: 1.Full Metal Jacket 2.Hohto 2.2001 Muita Kubrickin leffoja en ole nähnyt,paitsi jotain 9-vuotiaana kaverilla Clockwork orangen
Pakko postata vanhaan threadiin vannoutuneena Kubrick-fanina(äänestin 2001:stä aikoinaan mutten katsonut tarpeelliseksi perustella). Mielestäni AI:n kohtauksista paistaa hätäisyyden sijaan läpi elokuvan tekoon pesiytynyt liberaalius Hohdon tekemisestä esim. Shelley Duvall valitti jäätyneensä pahanpäiväisesti kun Kubrick ei ollut leffan loppukohtausten otosta tyytyväinen ennen kuin ne oli kuvattu 40-50 kertaa, minkä vuoksi näyttelijätär joutui rämpimään (teko)lumessa kohmeisena kunnes stanley oli tyytyväinen. En väitä, etteivätkö Kubrick ja Spielberg molemmat olisi perfektionisteja, mutta ensinmainitun töissä tämä piirre näkyi aina ihailtavan selkeästi hallittuna visuaalisena kauneitena...
Enpä voisi olla paljoa enempää erimieltä. Minusta AI on aivan loistava elokuva. täydet viisi tähteä. Minusta Spielberg onnistui upeasti saamaan elokuvaan "Kubrick-henkeä", mutta kuitenkin sai elokuvan näyttämään itseltään. Kyseessä ei siis ollut mikään imitaatio, kirjoittihan Spielberg itse käsikirjoituksen. AI on ehdottomasti yksi viimeisen kymmenen vuoden parhaista sci-fi-leffoista, joka todennäköisesti nousee tulevien vuosien ja vuosikymmenien aikana ansaitsemaansa arvostukseen. Eiväthän Kubrickinkaan elokuvat saaneet aikalaisiltaan juurikaan arvostusta. Eyes Wide Shutkin on useimpien mielestä pettymys, ellei jopa epäonnistunut. Todennäköisesti 10-20 vuoden kuluttua tilanne on toinen. Sanokaapa joku Kubrickin leffa, jota olisi arvostettu täysillä heti ensi-iltojen jälkeen? Käsittääkseni lähes kaikki hänen leffansa ovat joutuneet väheksynnän, paheksunnan, vihan ja aliarvostuksen kohteeksi. Lolita oli liian rohkea, Dr. Strangelove oli kummallinen ja järkyttävä, 2001: A Space Odyssey tylsä ja omituinen, A Clockwork Orange liian väkivaltainen, perverssi ja omituinen, Barry Lyndon ei yksinkertaisesti herättänyt huomiota, The Shining ei ollut läheskään kaikkien mieleen (ei edes uskollinen kirjalle), Full Metal Jacket jäi muiden Vietnam-elokuvien varjoon ja Eyes Wide Shut oli ja on liian rohkea ja vaikeasti lähestyttävä. Artificial Intelligence: AI tuntuu olevan useimpien mielestä jotenkin lapsellinen, outo juonen käänteiltään ja tylsä. Elokuvana AI ei todellakaan ole niin helppoa pureskeltavaa kuin Spielbergin leffat keskimäärin. AI on unenomaista fantasia-sci-fiä, joka ei taivu tavanomaisen toiminta-sci-fin muottiin mitenkään. Katsotaan vain, AI on tulevaisuudessa yleisesti arvostettu elokuva.
Loistava ja sydäntälämmittävä kommentti E.P:ltä... Itse olen vahvasti sitä mieltä, että A.I. on parasta Spielbergiä sitten Schindlerin listan (pelastakaa sotamiestä Ryania silti unohtamatta)... Blade Runner haukuttiin aikaan ihan lyttyyn - mitäs kriitikot tänään sanovat??? Uskon, että A.I:ta arvostetaan todella ylös kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
Itse kuulun siihen joukkoon jonka mielestä A.I. on tylsä elokuva. Ei huono, muttei mikään erikoisen hyväkään, eikä lähellekkään yhtä hyvä, kuin Kubrickin mestariteokset. Kubrick tunnelmaa siitä ei löydy nimeksikään. Siitä puuttuu varsinkin Kubrickin elokuvien "kieroutunut" tunnelma. Tämä johtuu varmaan osaksi siitä että A.I. yrittää olla koko perheenelokuva, kun taas Kubrick suuntasi elokuvansa enemmänkin aikuisille. Spielberg tunnelmaa A.I.:sta löytyy kyllä jopa liikaakin. Luulisin elokuvan heikkouden johtuvan siitä, ettei se osaa oikein päättää haluaisiko se olla aikuistenelokuva vai lastenelokuva. Itse luen elokuvan suurimmaksi saavutukseksi lavastuksen sekä tietokone-efektit, jotka ovat kyllä ihan hienoja.
Samassa porukassa kuin Toni H. Erittäin tylsä turska koko A.I. Ainoa mielenkiintoinen suoritus on mielestäni Jude Law:n gigolohahmo. Kubrickin osalta en ikinä jaksa katsoa sitä apinakohtausta... voi luoja. Avaruusooppera onkin ihan eri juttu. Kumma kyllä, pidän mm. Paths of Glorystä (myös FMJ ja Strangelove) erittäin paljon - joten se ei ole tässä tapauksessa ohjaajasta kiinni. Myös Eyes Wide Shut jää osastoon ärsyttävä, ei mielenkiintoinen. Neljä kertaa olen yrittänyt - ikinä en ole kyennyt saattamaan 2001ttä alusta loppuun.
2001 nyt on aivan eri tarina. Ensimmäisen kerran näin tuon ala-asteella, enkä ymmärtänyt koko elokuvaa (en tosin kunnolla vieläkään). Sitten katsoin sen yläasteella, jolloin se oli mielestäni helvetin tylsä, vaikka katsoin se kahdessa osassa. Nyt katsoin sen uudelleen puolivuotta sitten ja tajusin vihdoin kuinka käsittämättömän hieno elokuva se on. Todella hienoa kuvausta. Todella hienoa musiikin/äänimailman käyttöä. Lavasteisiin on, vaikka kuvaavat tulevaisuutta, kiteytynyt hienosti oman aikansa muotoilu ja muoti, joka on lähellä sydäntäni. Kyse on enemmänkin tunne-elokuvasta, eikä elokuvasta joka rakentuu juonen ympärille. Elokuvassa vallitsee koko ajan tuo vinksahtanut tunnelma mihin viittasin tuossa aikaisemmin ja sitä vahvistetaan aina kuva kuvalta ja myös ääni ääneltä, koska tässä elokuvassa on ääniraita yhtä tärkeä osa kuin kuvaosa. Elokuva on visuaalisesti erittäin hieno vaikkei siitä löydy ainuttakaan CGI lisäystä. Tehty vuonna 1968! Kuinka monen tuohon aikaan tehdyn elokuvan tehosteet näyttävät vielä yhtä uskottavilta? Vaikka elokuvan juoni on minimaalinen, on se sitäkin tehokkaampi. Ei löydy montaa elokuvaa, jotka olisivat askarruttaneet mieltäni yhtä paljon.
höh..en ole vieläkään vastannut koko polliin..varmaan vastaan eýes wide shut, vaikka 2001 onkin mieleeni...aww..en osaa päättää, apuva.
Full Metal Jacket saa minun ääneni. Jotkin muut ovat jopa hieman tylsiä. En kerro mitkä, etten saa laardia niskaan.
Vanhana elokuvafriikkinä heitän ehdotuksen: 1. Hohto 2. 2001 3. Kellopeli On muistettava, miten vaikeita lajityyppejä 'kauhuelokuva' ja Scifi ovat: sen vuoksi niissä onistuminen on erityisen ansiokasta. Onhan näitä sittemmin jäljitelty... Elokuvasta pitävänä ihmettelen Tepin Spielberg kehuja. Makuja on tietenkin monia: itse pidän Spielbergiä täysin epäaitona ohjaajana. Monen kehuma Schindlerin listakin on paikoin pateettista roskaa. Tällainen alleviivaava ohjaaminen ei miellytä (elokuvan aihe oli tärkeä, mutta ainoa tunne katsoessa on kiukku naiiviin ohjaukseen), mutta amerikkaisia varmaan miellyttää. No, elokuva-arkistossa 15-25 vuotiaana asuen kaikki helmet nähneenä olen ehkä liian vaativa.