Josko avataan tällainenkin. Johdanoksi kerron omasta mielestä parhaan tai ainakin positiivisesti mieleen jääneen. Ehkä 15 vuotta sitten tai yli oli Fasu-pala mainos missä nuori nainen pyöritteli sanomalhteä jaloillaan sohvalla maaten ja fasupaloja popsien. Sitä ollaan vaimon kanssa usein muisteltu elokuvissa kun on kauhisteltu kuinka kamalia mainoksia nykyään on. Muistaako kukaan muu tuota fasu-pala mainosta?
Liikenneturva - jonka vähintään mieleenpainuvista tv-mainoksista erityisen edukseen erottuvat mm. Ole #rohkee - estä kännissä ajaminen ja pajavasaralla katsojien takaraivoihin sanomansa takova "Hyppy" - tuntuu onnistuvan tällä rintamalla kerta toisensa jälkeen, eikä mitään vähempää ole tarjolla tälläkään kertaa. Todella yksinkertainen, lähes Mad Maxin hengessä tuotettu korkeaoktaaninen varoitus jää kummittelemaan kuin itsestään, jopa autottomalle. Lähes opetusmateriaalia muillekin kuin säälittävillä mölykoslilla pikkutunneilla huomiota huoraaville lukiosta karanneille lähiöpelleille:
Omasta mielestäni tämä mainos on viestinnältään epäselvä, jopa ristiriitainen. Kun se Mad Max- henkinen ajoneuvohan siinä on tosi cool.
Itse koen kyseisen yhtenä selkeimmistä mainoksista miesmuistiin. Mitään "epäselvää" saatikka "ristiriitaista" ei ole. Ja autohan on hirviö, suorastaan peto, vailla vähäisintäkään miellyttävyyden ylevyyttä ja tässä mielessä vähintäänkin onnistunut roolitus.
Kyllähän tämä mainos on varmaan meillä jokaisella ysärillä telkkaria katsoneella edelleen muistissa, äänimaailmankin osaa melkein ulkoa edelleen.
Niin mutta kun siinä kehotetaan vaan noudattamaan taajamanopeuksia. Ja videossa auto näyttäisi kulkevan suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan. Mitään ei sanota siitä että kuski ei pysähdy ja anna jalankulkijan mennä suojatietä tien yli, joka lienee ainoa rikos mitä tuossa tapahtuu. Se autohan on ihan halipusi-lutunen. Siis ei se pieni tojota vaan se hotrod.
Voi yhden kerran taas... Tunnustettava tiettyä pettymystä valinnastani ylipäätään vastata aiempaasi, sillä tämä viimeisin vain alleviivaa selkeästi sen, kuinka eri planeetoilla jälleen kerran olemme. Jatkakaa...
Löytyi! Herra jumala, että tätä on etsitty, ja tyylikkäästi vieläpä väärällä nimellä (Aurinkomatkat). Nähnyt kyseiset sekunnit viimeksi jossain mainoskoosteessa, joka sittemmin lienee poistunut youtubesta. Heittämällä yksi aidosti hauskimmista kotimaisista tv-mainoksista ikinä. Tällaisen nähdessä tuntee suorastaan pakottavaa tarvetta tilata ulkomaanmatka, vaikkei rahaa tai aikomusta moiseen edes olisi. Huutonaurua kyynelkanavat ylikuormitettuina! Pääroolin vetävä äijä ansaitsisi aitoudestaan vähintään Jussin.
Spoiler Tämä on kuin hengen irtiotto nykyään häpeällisen usein lähes äärimmäisyyksiin kärjistyneen ja suorastaan toksisen feminismin kuohimasta tasa-arvohelvetistä, modernin maailmankuvakuplan moderoimattomammalta puolelta. Häpeilemättömän hauskasti erityisesti maskuliinista mielihyväkeskusta lähes täydellisesti viettelevä pikkuprovo osaa myös nauraa itsetarkoitukselliselle irvailulleen ja jättää tekoloukkaantujien omalle vastuulle huumorintajunsa rajat --- tai sen suoranaisen puutteen. Tietynlaisena häpeän mittayksikkönä voinee (pieni pilke silmäkulmassa) pitää osaltaan sitä, että tällaiset kurjan arjen keskelle tuotetut harvat ei-kaikkia-miellyttävät aidot ilopilkut on "siivottu" suuren yleisön silmistä, milloin minkäkin muotoseikan sanelemana. Itse en edes juo kaljaa, mutta tämän nähtyä mieli tekee vähintäänkin ostaa korillinen kaverille. Sanoisin onnistuneeksi mainonnaksi, olkoonkin, että lukeutunen tässä mielessä haettuun kohderyhmään.
”Mitä sä oikein höpiset? Sähän lupasit tiskata” – muistatko nämä hauskat vanhat tv-mainokset? Pohjoismaista vain Suomi näytti tv-mainoksia 1960–70-luvuilla. Mainospalat olivat piristävää viihdettä, jossa Heikki Kinnunen tiskasi innoissaan tai popsi suuntäydeltä nakkeja.
Tuoreemmasta päästä avasit ketjun, tää pyörii parhaillaan telkussa ni pistin heti ensimmäisellä kerralla, kun näin tämän että siinä on esitettynä kaksi erityylistä kuskia, ensimmäinen on riisutulla Hot Rod -tyyppisellä irrotteleva, ja toinen on säyseämpi toi ukko, mikä nyökyttelee ratissa. Ei mielestäni kovin onnistunut ja liikenneturvallisuus -tiedotus. Alkoi vissiin pyörimään samoihin aikoihin mitä penskoilla alkoi koulut.
Kiistaton klassikko, ja kaikista oikeista syistä. Täyden tähtirivin viihdettä jokaisen sekunnin edestä! Spoiler Mainostoimisto McCannissa työskennelleen Asser Korhosen käsialaa oleva mainos kuvattiin Amerikassa miljoonalla markalla ja se tehtiin Indiana Jones -elokuvan hengessä: sankari hyppää pelastamaan neitoa liikkuvasta junasta, roistojen kynsistä. Hän työntää vaunun seinän rakosesta naiselle Tupla-patukan, tämä puhkeaa hymyyn. Sen jälkeen ääninauhalta kuuluu legendaarinen lause: ”Taitaa tyttö tietää, että olis seinän takana patukkaa tarjolla.” Jyväskyläläinen Emmanuelle Cunt -niminen feministiryhmä valitti mainoksesta tasa-arvoa mainonnassa valvovalle neuvostolle. Naisten mukaan mainoksessa tarjottiin patukkaa vaihtoehtona väkivallalle ja joukkoraiskaukselle. Neuvoston mielestä mainos kohteli sekä naista että miestä tasapuolisesti eikä loukannut saati alistanut kumpaakaan sukupuolta. LÄHDE
Taisin pistää tämän tuonne "Hauskoja linkkejä" -osioon myös upotettuna, mitä pitäisi välttää duplikaatteja mutta pistän tämän suosikkini tähän ketjuun myös. Haribo Suomi -virallisella kanavalla YT:ssä pidempi versio tästä Click Mix -karkkipussin mainoksesta mitä Suomessa 25 sekunti taitaa olla maksimiteleviiomainoksen pituusraja.
^ Masokismi saavuttaa tuollaisia, edustavimmillaankin huonon vitsin tasolle hylättyjä ja tekijänsä nolaavia teeskentelyjä ihmetellessä taiteenlajin statuksen, jossa inspiraation lähteenä pulppuaa tekosyy tehdä edes jotain raivostuttavaa katsojien kustannuksella, vaikka joku nähnee tuossakin muodon tukevan sisältöä ja päinvastoin. Monille muille mainoksen ilmestyminen ruutuun antanee syyn työntää jotain metallista pistorasiaan. Sikäli mikäli joku nyt miettii, että mainoksella on pakko olla jotain pelastavia puolia, niin lohdun sanoiksi todettakoon (huolimatta kiihkeistä varoitussignaaleista aivokuoressa), ettei sen katsominen sentään ole lakisääteistä.
No jokaisella meistä oma maku ja tulkinta näkemästämme ja kokemastamme. Tässäkin ketjussa rajattuna toistaiseksi suomen televisiossa esitetyt mainokset. 80-90-luvun baltian naapurimaa Vironkin mainostelevisio lähettänyt hyviä mitä ole katsonut YT:stä muutkin, kuin Suomen markkina-alueella toiminut Leaf sen Tupla-klassikkomainoksen osalta. Amerikkalaiset ne vasta mainosaikaa osaa hyöödyntää, joskus pelkkien ääniraita-kappaleiden takia katsellut Leviksen farkkumainoksia ja muitaki mainoksia nykyisin paljon tuohta tuottaneiden kappaleiden osalta miten niitä on käytetty mainoksissa. Clapton on suurin esikuvani kitaristina, ja mieshän haastoi oikeuteen mainosfirma, oliko jossain Suomessaki esitetyssä autominoksess jokin remix-versio Laylasta muistaakseni ja Claptonin puolustus oli sitä mieltä, että se lokaa miehen julkisuus-imagoa. Itselläni on myös sama mitä musiiki suhteen, eri mielialoissa löytää välillä joskin harvoin jostain mainoksesta jonkin uuden idean tai näkövinkkelin ja joskus tulee myös radiomainoksia kuunneltua tarkemmin. On tehty, tehdään, ja tullaan tekemäänkin hyviäkin kaupallisia tiedotteita ja niissähän on ajan kuva parhaimmillaan kun menään muutama kymmeen vuotta eteenpäin, sama mitä katselin taannoin vanhoja televisiosta nauhotettuja VHS-kasetille maikkarilta, niin onhan niissä tiettyä nostalgiaa ja palautui lapsuusuodet mieleen. Lauantai-loton Jokeri-hahmo Veikkauksella varmaan oli miljoonabudjetti mainoselokuvassa, kun lanseerasivat uudistuneen Jokeri-pelin ja Jokeri-hahmon esittäjäkin on ihan tiedossa kaikille Wikipedian kautta. Ihan jees mainoselokuva, vaikkakin kestää yli 2 minuuttia.
"Kuvakulinaristisia" peräruiskeita sopivalla suhteella ironiantajua kiellettyjen mainosten keskiössä, jossa komediallisesti alimman aidan alituksen vastapainoksi luotu draamankaari toimii useimmissa yllättävän hyvin. Videoiden laatu vain on valitettavan heikko.