Juu en meinannut että olisit köyhä, mutta omien ja muiden kokemuksien mukaan ei ole sen onnellisempi millä/minkälaisella autolla ajaa.Itsellä tuskin tulee myytyä mitään auton hankinnan takia, uusi auto tuntuu uudelta n.kuukauden sitten siihen tottuu.
Joo ei noilla autoilla ole kyllä onnelisuuden kanssa mitään tekemistä, kävi vain tuuri monelta eri kantilta. Ja subbari oli myyty jo ennenkuin autoa rupesin vaihtamaan. Siinä kävi vain niin, että sain edellisen myytyä päivässä ja uusi piti saada tilalle. Kahtotaan mitä tuuli tuo tullessaan, jos vaikka olis PCU pian kotiovella
Palataanpas sitten taas topicin mukaiseen aiheeseen. Tein eilen ja tänään BFD:llä säädöt PB10:ille sekä refleksiputket auki että tukittuna. Kuvat liitteenä. Yritin saada taajuusvasteet niin lähelle toisiaan kuin mahdollista. Refleksiputket auki -versiota siloittelin vielä tänään, mutta jäi käyrä tallentamatta. Sen takia kuvassa on vielä eilinen aavistuksen nouseva vaste alas mentäessä putket auki -kuvaajassa. Refleksiputket tukittuna on tulos neljällä filtterillä. Vaste Pink Noisella mitattuna 16-105 Hz +- 3 dB on vähintäänkin kohtuullinen suoritus. 15-10 000 Hz +- 7 dB ei sekään ole hassumpi. Lähtökohtana melko tasainen vaste lukuunottamatta 45 Hz:n kohdalla n. 15 dB:n korostumaa. Muut bassoalueen (< 100 Hz) korostumat olivatkin sitten luokkaa 5-6 dB. Quick Sweep antaa aivan toisenlaisia tuloksia, 50 Hz:n tietämille nousee mahdoton häiriöpiikki (n. 20 dB) ja 200 Hz:n jälkeen 10 kHz:iin asti vaste on luokkaa +- 3 dB! Tässä on käytetty 22.05 kHz:n input sampling frequency:ä. Olisi varmaan pitänyt käyttää 11.025 kHz, niin kuin aiemminkin. Ei vaan tullut mieleen mittaillessa. Korvien mukaan PN:lla mitattu vaste on lähempänä totuutta. Lienee läppäri+ulkoinen äänikortti sen verran häiriöaltis kokoonpano, että QS antaa tuollaiset tulokset. Lisäksi QS:n aikana huonemoodit eivät ehdi niin pahasti sotkemaan toistoa. Sitten äänenpainetesteihin. Äänenpainetta kun pitää kotiteatterissa olla vähintään riittävästi. Tein muutaman testin sekä refleksiputket auki että suljettuna tasoa nostaen niin kauan, kunnes PB10:ien vahvistimet alkoivat rajoittaa ulostulotasoa ja desibelien huippulukemat näyttivät tältä: (lukemat refleksi/suljettu) -Jurassic Park III: alku logojen aikana tulevat 'askeleet' 107/102 dB -Nemoa Etsimässä: Syvyyspommien räjähdys 107/103 dB -Nemoa Etsimässä: Sukellusveneen liuku 107/104 dB -Nemoa Etsimässä: Darlan koputus akvaarioon 107/101 dB -Dolby Digital 'Rain': 107/104 dB -25 Hs siniaalto: 107/101 dB -20 Hz siniaalto: 100/94 dB Varsinkin siniaalloilla suljetun kotelon raja tulee 'yllättäen' vastaan, kun taas refleksinä putken tuhina antaa jo osviittaa tulevasta, sitten särö alkaa kuulumaan selvästi ja elementin kontrolli häviää. Suljetulla kotelolla häiriöäänet ovat pienemmät, tosin kuultavissa hieman ennen kuin teho vaan loppuu ja painetta ei tule enempää. Leffamateriaalilla en kuullut häiriöääniä refleksiputkista missään vaiheessa. Voimaa vaan näissäkin pienokaisissa riittää, varsinkin refleksiputket auki. Suljettuun verrattuna etua on materiaalista riippuen 3-6 dB. Kerrostaloasujana tuo +100dB:n alue on käytännössä melko käymätöntä korpimaata ja enintään akateemisella teoriatasolla kiinnostavaa vertailua. Paitsi juovuksissa, jolloin saattaa olla tarpeellista saada koko kämppä tutisemaan Musiikilla sitten refleksi jää (auttamattomasti) kakkoseksi suljettuun verrattuna. Toisto on niin selvästi tiukempi, kontrolloidumpi, jämäkämpi jne., että lopputulos kääntää vaa'an suljetun puolelle. Refleksikotelon suurempi headroom jää ainakin minun normaalisti käyttämilläni voimakkuuksilla täysin käyttämättömäksi hyödyksi. Ja jos yllättäen iskeekin tarve saada lahkeet lepattamaan, ei tarvitse kuin ottaa tulpat pois tuubeista ja kääntää BFD:stä toisen muistipaikan filtterit päälle. Sitten taas ihmeellisyyksiä: Siirsin ulkonäkösyistä ennen säätösessioiden aloitusta pääkaiuttimet takaisin subien etureunan tasalle ja entinen hillitön vaimentuma reilussa 100 Hz:ssä ei palannutkaan takaisin. Tai onhan siellä kuoppaa, mutta ei lähellekään niin paha kuin aiemmin Taitaa mennä psykoakustiikan piikkiin tämäkin. Noh, olkoon mitä tahansa, pääasia lienee se, että olen itse tyytyväinen tulokseen.
Voisitko säätää rangea niin, että näkyy vain alle 100Hz taajuudet? Nyt muuten näyttää nuo liitteet hyvältä! :king: Ja kannattaa muuten muistaa, että nuo lukemat ovat C-painotettuja. Eli leffapätkille voi lisätä noin 3-5dB ja 20Hz siniaallolle 6-7dB. Itse sain mittauksissa myös samanlaisia tuloksia koskien suljetun ja refleksin eroa (kaikissa särö noin 5%). Ja nämä ovat siis painottamattomia arvoja, siksi suurempia kuin Yorccilla. Refleksi: 20Hz 100dB 25Hz 103dB Suljettu: 20Hz 94dB 25Hz 98dB 16Hz:llä suljettu oli jo 1-2dB vahvempi. Ja sinänsä nuo Yorccin lukemat ovat jo melko vakuuttavia. Katsokaahan vaikka tuolta millaisia lukemia Maestrolla ja Ultra/2:lla saadaan aikaan. Nekin RS:llä mitattuja C-painotettuja arvoja. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=526522&perpage=20&pagenumber=7
Uudet liitteet, vain alle 100 Hz ja desibeliskaalaa on vähän venytetty, että olisi edes hieman mutkittelua vasteessa Oho. Meitsi on kurko nörttihommissa!
Tänään JaniH:kin kävi testaamassa setupin, Voitto-Auliskin oli paikalla. Kuunneltiin sekä musiikilla että leffoilla. Musiikilla desibelit oli melko maltilliset, alle 80 dB. Leffoilla reviteltiin sitten pääosin yli 90 dB:n. JaniH lupaili pistää arvostelua palstalle, ehkä sieltä löytyisi sitten sitä kaivattua kritiikkiäkin. Ainakin pyysin kritiikkiä. Liekö Voitto-Aulis halukas avaamaan omaa sanaista arkkuaan? Ennakkotietona sen verran, että sama havainto oli kuin itsellänikin. Ehdottomasti suljettuna musiikille. Leffoille pitäisi sitten mieluummin pitää tuubit auki. Itse taidan kuitenkin olla sen verran mukavuudenhaluinen, etten viitsi muutella säätöjä musiikille ja leffoille erikseen. Pidän kotelot suljettuina molemmilla, nostan sitten vain sub-outin tasoa leffoille. Mikä sitten vaikuttaa siihen, että leffoilla refleksiversio kuulostaa paremmalta ja suljettu musiikilla?
Eiköhän se ole se fakta, että refleksinä niistä irtoaa enemmän painetta ja toisto on näin vaivattomamman kuuloista (enemmän headroomia). Myös vähäisempi särö voi kuulua. Musiikilla taas tarkkuus ja napakkuus on enemmän etusijalla, siksi suljettu kuulostaa paremmalta. Jaa reviteltiin?
Ei se headroom kaikkea selitä, koska jos maksimipaineet on suljettuna vähän reilu 100 dB ja kuunteluvolyymit 90 dB, pitäisi headroomia olla riittävästi molemmilla. Jos erot olisi ainoastaan headroomista kiinni, eroja pitäisi tulla vasta sitten, kun mennään lähelle suljetun kotelon maksimeita. Ja leffoilla jo tuolla 90 dB:n huipputasolla refleksi kuulosti paremmalle. Taipuisin itse sille kannalle, että leffoilla matalat möyrinät ovat huomattavasti pitkäkestoisempia kuin musiikilla ja tavallaan korva 'odottaa' pitkiä soundeja. Suljettu 'sammuu' huomattavasti nopeammin, jolloin matalat jäävät leffoilla hieman särmikkäiksi. Kylläpä on vaikea selittää, mutta ehkä joku saa ajatuksesta kiinni. No joo, maksimit tuli jossain vaiheessa repäistyä. En enää muista millä, mutta usealla näytteellä oltiin +100 dB tasolla. Kyllä se tuntuu meikäläisen korviin (positiiviselta) revittelyltä, kun normaalisti käytän n. 15 dB pienempiä tasoja.
Kyllähän se tuostakin voi olla kiinni. Mikä tuon nopeammam sammumisen sitten aiheuttaa? Ryhmäviive? Transienttikäyttäytyminen? Vaimentumisvaste? Ehkä kaikki yhdessä. Maestroa on kuvailtu juuri noilla samoilla sanoilla. "Stops in a dime" taisi joku sanoa. Kait se on vaan hyvän suljetun ominaisuus. Leffoilla ei välttämättä toimi niin hyvin. Ja ehkä myös tottumiskysymys.
Tulihan tuolla Yorccilla käytyä. Ensiksi musiikin kimppuun. Ero refleksin ja suljetun välillä oli todella selvä, kuten on jo todettukin. Suljetun toisto oli paria kertaluokkaa napakampaa ja tiukempaa. Erottelukyky alapäässä oli kerrassaan erinomainen ja napakkuus suljettuna varsin hyvä. Kokonaisuus toimi hyvin ,mutta jos jostain täytyisi natista, niin integroituminen olisi mielestäni voinut olla hieman parempi. Joillain kappaleilla basso tahtoi jäädä aavistuksen irtonaiseksi, vaikka tasojakin ruuvailtiin pariin otteeseen alaspäin. Sarah McLachlanin Back Door Manin matalat tömpsäykset tuntuivat ’aavistuksen’ heikoilta, niin suljettuna kuin refleksinäkin. Tasoa koitettiin nostaa, mutta muu bassopuoli alkoi jyrätä sitten liikaa. Omassa setissä on Truerta:n mukaan lievää house curvea musiikkikäytössäkin, joten se voi olla yksi syy eroihin. Ja sitten leffoihin. Huiput (mittarin näyttämät lukemat) taisivat olla jossain 103dB:n paikkeilla, Roninilla 107dB. Refleksikotelo vei voiton leffamateriaalilla, alapäähän tuli jonkin verran lisää voimaa. Normaalivoimakkuuksilla toisto oli hyvää ja riittävää, mutta kovemmilla testauksilla alapäähän olisin toivonut enemmän voimaa ja auktoriteettiä, refleksikotelollakin. Tuntuvia aistimuksia tuli, mutta ei kovin mahdottomasti (rytmihäiriön aiheuttavaa määrää, jota voidaan pitää riittävänä). Varsinaisia painetykkejä nuo PB10:t eivät siis ole, onhan huoneellakin kokoa jonkin verran. Normaalivoimakkuuksilla siis varsin riittävä setti, mutta milloinkas se nyt olisi svs:läiselle riittänyt. Itse subbareiden koko oli mielestäni varsin pieni. Oma XLS-12-projekti taisi olla samaa suuruusluokkaa. Pintakuviointi on tasaisempaa kuin kalliimpien mallien Fine textured black. Penaudoiden toistosta en keksinyt yrittämälläkään moitittavaa. Stereokuva oli erinomainen ja diskantti varsin miellyttävä. Subbareiden kuunteluun oli varsin vaikea keskittyä, sillä jatkuvasti vain unohtui kuuntelemaan musiikkia. Onhan tuo hieman eri fiilis kuunnella kaiuttimia muutaman metrin päästä kuin jalat keskikaiuttimessa kiinni. :OI
Minun kunniaksi? Rez:hän tuota on kehunut. Minusta se on melko huono biisi subbarin testailuun, koska niiden matalien jysäysten taso on melko pieni. Kuuntelutasot saa nostaa aivan älyttömiksi, ennen kuin ne kuuluvat voimalla. Onko tämä nyt ihme PB12-Plus/2:n jälkeen? Itse huomasin myös, että ainakin yhden PB10:n saa loppumaan suht pienessäkin huoneessa, toisin kuin 20-39PC+:n. Onneksi niitä isompiakin malleja löytyy, jos on tarvis suuremmille paineille.
Kysäisin muuten piruuttaan noita toimituskuluja tänne vääksyyn (25km lahdesta) PB12-Plus/2 ja PB12-Ultra/2 malleille. Hinta määräytyy muuten postinumeron ja lähimmän lentokentän mukaan. Ultran hinnat saan vasta maanantaina mutta plussan laskelmat sain tänään. PB12-Plus/2 Door to door $240 Door to airport $190 Muistelin vaan että täällä olisi esitelty kertaluokkaa kalliimpia laskelmia noista toimituskuluista. Ehkäpä sitä uskaltaisi viimeistään kesän jälkeen tännekin hommata kunnon subbarin. Ainakin painetta riittää sillä tilaa löytyy 16m²
Öö, nyt kyllä menee yli hilseen. :hitme: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=488004&postcount=37 Ja CoD asustelee sitten Kuopiossa. Miten hitossa niissä voi olla noin suuria eroja? Ettei tässä nyt vaan taas olisi käynyt SVS:n pojille (=Erik) köpösti ja BAXin painolaskuriin olisi laitettu kilojen sijasta paunoja? Eihän tuota selitä muuten *millään*! Ja kyse oli vielä pienemmästä mallista. $240 on kyllä mihin vaan verrattuna halpa hinta Plus/2:lle. Putkistakin maksettu enemmän posteja.
Heh, CoD varmaan ainakin olisi kiinnostunut. Toki tuollainen $250:n säästö kiinnostaa ketä vaan. Pitäisiköhän taas kysäistä hinnat tänne LPR:taan.
Tässä parin viikon sisällä kysyttyjä (Kouvolaan): PB12-Plus/2 Door to door $370 PCU Door to door $235 PB10-ISD Door to door $225 PB12-ISD/2 Door to door $330 Ja lopuksi suosittelen reilusti tekemään vaikka niitä kahden, kolmenkin laitteen kimppatilauksia, koska siinäkin saa jo hyvän säästön: PCU, PB10-ISD Door to door $330