No joo, voihan sitä osoitta vaikka VRK:n todistuksella, missä on kirjoilla. Vuokrasopimus ei sinänsä paljoa todista siitä, missä asuu...
Itse todistin aikoinani lähettämällä kopion Visa-korttini laskusta, kun omistusasunnossa asun ja esim. sähkölasku on puolison nimissä. Tuntui kelpaavan. Jotenkin alkeelliselta tuntuu moinen menettely. Nyt muistin sen termin: "utility bill". Googletuksella sitten selvitin sen olevan jokin virallinen lasku, jonka henkilö on saanut omaan kotiosoitteeseensa. Englannissa ilmeisesti esim. kaasu- tai sähkölasku on varsin yleinen.
samoin piti itsekin laittaa kopio ajokortista ja joku lasku, kun tilasin pixiltä, mutta kun rupesin asiaa tutkimaan, niin onhan tuo ihan yleistä muissakin paikoissa pyytää tuollaisia.
Tilitetään nyt tännekin. Yritin löytää Suomesta jouluksi WD HD TV -mediatoistimen. Ei löytynyt. Ainoa paikka jossa oli varastossa oli juuri tämä Pixmania. Noh ei kun tilausta tekemään. Olin kuullut että Pixmanian nettisivuilla pyöri komeasti laskuri jonka kuluessa kun tilauksen tekee ehtii vielä saada tavarat jouluksi. Minä hyväuskoisena tekemään sitä varsinaista tilausta. 23 tuntia aikaa näyttää laskuri. Tarkistetaan että tuotetta on varastossa - kyllä. Valitaan UPS Express toimitus (joka oli nopean toimituksen edellytys) - kyllä. Maksetaan ostokset luottokortilla jotta tilauksen käsittely etenee nopeimmalla tavalla - kyllä. Klik! Ja sitten eikun odottelemaan. Tilauksen varmistusta ei heti sähköpostiin tule mutta asiakastiedoissa komeasti lukee muutaman tunnin kuluttua että tilaus on otettu vastaan. Maksu suoritettu. Tilaus on vahvistettu. Ja käsittely kohtakin näyttäisi olevan kunnossa. Mutta sitten lukeekin "odottaa noutoa=0" ja "toimitettu=1". Mutta lähetys kohdassa ei kuitenkaan lue mitään. Tässä kohtaa pitää sanoa että tein tilauksen maanantai-illasta (22.12.). Toimituksen tilanteen tarkistin seuraavana aamuna. Tiistai illalla asiakastiedoista sain kaivettua seurantanumeron ja Ranskasta oli paketti lähtenyt Saksaan ja Ruotsin kautta se odottaa nyt Vantaalla. Minä sähköpostilla perään että missä paketti on kun ei ole tuoto ovelle. Päivä on siis 24.12. Nyt tulee seurantanumeron tiedot sähköpostillakin. Ja samalla tulee toinen sähköposti jossa vastataan: Minä yritän tiedustella takaisin tuon alussa mainitun laskurin virkaa. Kun nimenomaan jutun ideana oli että "tuotteet luvattiin ennen joulua kun toimit näin". Jos nyt päiviä lasken oikein niin laskurin olisi pitänyt "nollautua" 18.12.2008 koska toimitusaika on 48h, laskutuksen tarkistus 23h eli siis tuo 72h. Tämä tietysti jos menee se maksimiaika. Laskuri meni nollille vasta tiistaina vuorokautta ennen joulua. Ei ole mediatoistinta antaa kaverille joululahjaksi, ei. Toimituspäivä on UPS:n seurantanumerolla katsottuna 29.12.2008. Kommentoidaan sitten lisää tai jos saan jotain parempaa vastausta toimittajalta. En suosittele. Ei voi luottaa. Kuten varmasti kaikki tätä triidiä lukeneet ovatkin jo huomanneet.
Itse erehdyin tilaamaan tilisiirrolla tuolta. Sivuston mukaan tavaraa oli vielä 5 päivää tilauksen tekemisen jälkeen varastossa, kävin aamulla katsomassa sivuilta. Puoliltapäivin sain ilmoituksen että rahani on vastaanotettu, mutta eiköhän samantien tuote ollut loppunut varastosta. Sen jälkeen seuraavan on annettu jo 5 kertaa uusi toimituspäivämäärä, yleensä muutaman päivän päähän. Tämänhetkinen toimitusaika näytti olevan 31.12., mutta koska tuohonkaan päivämäärään ei voi luottaa paskan vertaa päätin ottaa rahani takaisin. Tai siis ainakin pyysin niitä rahoja. Saa nähdä millainen episodi tästäkin taas tulee että saa rahat takaisin. Alku tosin meni ok, kun eilen pistin pyynnön ja tänään aamulla kysyttiin lisätietoja(IBAN,SWIFT ym. tiedot mun tilistä ja pankista) ja myöhemmin iltapäivällä kuitattiin ne saaduiksi. Tilauksen jälkeen pukkasi koko ajan mailiin jotain uutiskirjettä parin päivän välein, alennuskoodeja joilla oisin saanut omankin tilaukseni muutaman kympin halvemmalla, "huippujoulu minihintaan" jne. Vähänkö ärsyttää kun tarjouksia ei voi käyttää kun oma telkku muka pitäisi olla lähdössä huomenna, ja peruuttamisessa ja uuden tilauksen tekemisessä tilisiirrolla menisi varmaan viikkoja. Täytyy olla täysin mielenvikainen että tästä firmasta tilaa, ja vielä enemmän sekaisin että vielä tilisiirrolla. Itselle tälläinen mielenvika tuli kun oma tilaus oli muutaman kympin luottorajan yli, ja ajattelin että ei siitä tule kuin päivä enemmän odotusaikaa jos tuon tilisiirrolla tilaa kun kerran Nordean tilille rahat siirtyy. Pah, ei tämä firma jaksa niitä tilejään tarkistaa kuin kerran viikossa joten turha toivo sekin oli. Ei se luottorajan ylös hilaaminen sittenkään olis ollut kauhean kova vaiva verrattuna tähän kaikkeen säätöön mitä nostamatta jättämisestä seurasi.. Alunperinhän koitin tilailla luotolla, eikä se ilmeisesti ollut toiminut kun käskettiin soitella johonkin Ranskaan. Asiakaspalvelu oli täysin vammaista, ja kaikki olisi pitänyt hoitaa soittelemalla ulkomaisiin numeroihin tai suomalaisiin maksullisiin palvelunumeroihin. Ja ainakin omalle kohdalle sattui täysin uuvelo ja mistään mitään tajuamaton aspan täti... Mutta enpä jaksa näistä aspajutuista enempää, keittää yli kun vain miettiikin niitä. Mitä nyt tässä muutamia muitakin palautteita ja kaverin kommentteja firmasta kuullut, niin voin kyllä suosiolla sanoa että älkää helvetti ikinä menkö sortumaan tilaamaan tuolta yhtikäs mitään. Henkilökohtaisesti ainakin vaikka poltan rahani ennemmin kuin tälle firmalle niitä antaisin. Mutta ihan propsit siitä että hienon näköiset sivut ovat tehneet ja kaikennäköistä kilkettä ja muuta juttua siellä jotka tekevät firmasta ihan luotettavan ja hyvän oloisen. Kaikki muu onkin sitten täyttä paskaa :grr:
Sivut näyttävät päällisin puolin tosi siisteiltä. Menepä katsomaan HD-sivuja. Siellä on iloisesti sekaisin useita kieliä. Yritin etsiä asiakaspalvelun email-osoitetta, mutta kovan kaivamisenkaan jälkeen en sellaista löytänyt. Olisin hieman kysellyt sivujen kääntämisestä ja tarkistamisesta. Kieliversiointi tökkii heillä pahasti. Silti olen edelleen kallistumassa Pixmanialta tilaamiseen. Nuo juhlapyhät ovat vaikeita, vaikkakin lupailivat ihmeitä toimitusten suhteen.
Ei sinne Suomen asiakaspalveluun taida saada e-mail -osoitetta. Mullekin tuli tilitietojen kysely mailina, ja sanottiin että ne voi lähettää otsikolla Yhteystiedot heille, mutta viesti oli lähetetty noreply-osoitteesta eikä itse viestissä kerrottu mitään mailiosoitetta. Annettiin vaan - ylläri ylläri - se maksullinen suomiasiakaspalvelun numero. Kestämisiä, jaksamisia ja onnea jos täältä lähdet tilaamaan!
Tänään sitten puolelta päivin paketin käsiini sain. Laite toimii hienosti. Ostopaikka ei sitten toiminutkaan. Käskivät lähettää tilitiedot jotta voivat maksaa 6,- takaisin tilille (erotus UPS:n ja tavis postin välillä). Sille että kaveri sai vain ulkoisen kovon joululahjaksi ei sitten annettu mitään arvoa. Välttäkää kuin ruttoa! Ostakaa muualta! Ei ole säästön arvoinen!
Itse en olisi uskonut minkään firman toimittavan parissa päivässä mitään eikä mistään. Ihan mahdoton ajatus. Vain sillä perusteella en tyrmää Pixmaniaa. Minusta pähkähullu ajatus saada toimitus jouluksi 2-3 pv toimitusajalla. Ei voi toimia, vaikka mitä joku sivusto sanoisi. Kannattaa käyttää maalaisjärkeä.
Mm. sitä tarkoitin. Taitaa kestää viikon joulun alla postin toimitus. Aika hyväuskoinen pitää olla, että aikoo saada paketin 1-2 päivässä jostain Ranskasta ja vieläpä joulun alla.
Joo, ei ehkä ole täysin järkevää odottaa saavansa maanantai-iltana tilaamaansa tuotteen keskiviikoksi, ei edes normaalina viikkona, saati sitten jouluviikolla. :hitme:
No tulihan se sieltä! Arvasin että löytyy pari ihmistä jotka eivät ymmärrä tämän jutun varsinaista aihetta/ideaa. Kyse ei ollut siitä onko toimittaminen mahdollista vaan siitä että toimittaja (tässä tapauksessa Pixmania) lupasi sen olevan mahdollista. Kaksi täysin eri asiaa. Pixmania on itse myöntänyt sähköpostissaan tehneensä virheen "joulua ennen" jakelun suhteen. Ja toinen juttu. Olen töiden puitteissa tilannut mm. Englannista viimeiset 15 vuotta elektroniikkatavaraa suoraan kotiin ja AINA olen saanut paketin käteen alle 24h tilauksesta. Joten kyllä se on mahdollista. Postituskulut nousivat huimalla eurolla pari vuotta sitten ja ovat nyt tasan 11,-. Ja tämä on tosi. Itse asiassa jos katsoo UPS:n tilastoja tilaukseni suhteen olisi paketti ollut jaettavissa minulle 24.12.2008 ennen klo 12.00. Paketti oli saapunut Vantaalle klo 8.01. Siinä on vajaat neljä tuntia aikaa kiikuttaa pakettia eteenpäin ennen kuin kirkonkellot lyövät joulurauhan merkiksi. Asun etelä Suomessa ja Vantaalta hurauttaa kotiovelle alle tunnissa. Loppuvetona: Höpö höpö - olisi ollut ihan mahdollista! Kun ei toimittaja vaan osaa niin ei osaa.
Suomen posti nyt ei mitään nopeasti toimitakaan. Tilailin tavaraa Belgiasta (intellihome.be) ja se oli perillä kotiovella 25 tunnissa tilauksesta. Yksi kolmesta lennosta oli ollut myöhässä. Lähetysseurannassa on maininta asiasta. Muuten olisi tullut nopeamminkin. Lähetyskulut 0 euroa.