Pixmania *stab, stab*

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana Proximo_X, 16.12.2004.

  1. xclone

    xclone Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.02.2004
    Viestejä:
    1 623
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos Pixmania ostaisi LG merkkiset laitteet skandinaavian lg:ltä niin sitten kyllä toinen vuosi huollettaisiin takuun piikkiin.

    Mutta Pixmania taitaa hommata omat LG:t ihan eri tuojalta joten takuu on Suomessa näillä laitteilla vain 1 vuoden. Tämän takia merkit joihin Pixmania lupaa 2 vuoden takuun niin pitää lähettää Pixille. Korjauttavat jotain toista kautta laitteet.
     
  2. Essis

    Essis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.12.2006
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kokemuksesta tiedän, että Suomen Toshiba ei ala korjaamaan. Sanoivat että ei ole sopimusta Pixmanian kanssa, joten ei onnistu. Pixmanianan asiakaspalvelu kyllä väitti takuun toimivan myös suomessa ensimmäisen vuoden aikana ja kun sanoin Toshiban kannan, oli vastauksena suurin piirtein "ai jaa". Kuluttaja-asiamiehen kanta oli seuraava: Pitäis onnistua suomessa, mutta hankala sinun on heitä korjaamaan pakottaakaan.

    Nimim. Ruutu jossain päin Eurooppaa matkalla pixmanian "hoitoon".
     
  3. Pforce

    Pforce Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2006
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Essis: Kiitos vastauksestasi ja käytännön kokemuksistasi. Taitaa pelkän sun kommentin perusteella kehtaa pistää 200-300e enemmän paikalliseen Toshiban liikkeeseen kunnon 2v takuulla tohon telkkariin. Oletin että tolla kuluttaja-asiamiehellä olis oikeesti painoarvoa ku sanoo liikkeelle, että näin sen pitäs mennä.
     
  4. Tapani68

    Tapani68 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    24.08.2006
    Viestejä:
    71
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan se kai noilla nettikaupoillakin samanlainen virhevastuu tuotteista kuin muillakin kaupoilla. Eli sama kai se on, vaikka takuu olisi kolme päivää, kun kuluttajansuojan mukaan telkkarin pitää kestää useita vuosia. Tuotteen myyjä vastaa siitä, että laite toimii moitteettomasti kohtuullisen ajan.

    Useinhan kaupat koettavat liueta vastuusta vetoamalla takuun umpeutumiseen. Tiukka linja vain jos laite hajoaa.
     
  5. Pforce

    Pforce Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2006
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tapani: ei tässä nyt ole kyse siitä, etteikö pixmania hoitaisi takuuta kunnialla ton 2 vuoden ajan tai pitempäänkin tolla kohtuullisen käyttöiän jutulla. Vaan siitä, että jos kone hajoaa niin se lähtee tuurilla kuukausiksi reissaamaan "johonkin päin eurooppaa" niin kuin Essisillä. Sitten ottaa päähän kun ei ostanut paikallisliikkeestä paria sataa kalliimmalla. Se tässä nyt on oma dilemma lähinnä.

    Voin kuvitella kuinka vaikeaa toi "tämä tv meni rikki alle kohtuullisessa ajassa joka on määrätty suomen kuluttajalain mukaan, antakaa uusi telkkari vaikka ei ole takuu voimassa" -homma olis pistää läpi johonki helvetin suureen monikansalliseen firmaan niinku pixmaniaa. Ei taida paljo kiinnostaa jos tommosta alkaa iniseen puhelimessa. Voi kai ne vetää johonki raastupaan, mutta miljardiyhtiö vastassa niin niin...
     
  6. Collusion

    Collusion Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    1 790
    Saadut tykkäykset:
    10
    Oletko liikaa amerikkalaisia oikeussalidraamoja katsellut? Kyllä se oikeusjärjestelmä täällä Euroopassa pelaa, ei ole varakkuudella väliä jos oikeuteen lähdetään.
     
  7. jehu80

    jehu80 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2006
    Viestejä:
    513
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kannattaa mielestäni _miettiä_ sitä tilaamista esim. Pixmaniasta jos hintaero on merkittävä. Parinsadan takia en minä lähtisi tilaamaan, mutta jos puhuttaisiin jo lähes 500 ernestiä käsittävästä erosta niin tilanne olisi kai toisenlainen...

    Esim. Starpalla siis yli 500€ hintaero oli ollut... En kyllä tajua miten voi maksaa sama laite niin paljon enemmän...
     
  8. Pforce

    Pforce Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2006
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    No Collusion, sanoisin vain että enpä usko ihan hetkeen enneku näen tapauksen. Ei luulis olevan oikeesti mielenterveydellisesti/taloudellisesti (ennenku voittasit ja tietty saisit korvatuksi asianajajat jne.) kannattavaa vaikka onnistuiski. Olisi kiva nähdä esimerkkitapauksia minkä takia tämän tietyn kuluttajaviraston suosituksen/lain (onko se edes laki?) takia on menty oikeuteen, jos on antaa.
     
  9. Lars19

    Lars19 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2006
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kertauksen vuoksi:

    EU:n sisäisistä takuuasioista on määritelty kilpailulainsäädännössä seuraavaa:

    Muusta EU-maasta hankitun tavaran takuu

    EU:n kilpailulainsäädännön mukaan valmistajan yhdessä jäsenmaassa myöntämän takuun on oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajansuojalaki ei kuitenkaan sisällä vastaavaa säännöstä. Kuluttajalla olisi siten oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön mukaan evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan.


    Enemmän tietoa asiasta:
    http://www.kuluttajavirasto.fi/File...evastuu+ja+takuu+kulutustavaran+kaupassa+.pdf

    Eli kyllä noista verkkokaupoista uskaltaa, ja kannattaakin tilata jos hintaero on merkittävä.
     
  10. Momaw

    Momaw Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2006
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä mitä teet elääksesi, mutta mieti vähän kuinka kallis maa Suomi on. Paljon sulla on rahaa käytettävissä, paljon sä "maksat" työnantajalle (muistaakseni 3x palkka) jne jne. Se "kivijalka kauppias" joutuu elämään Suomessa ja kattamaan kustannuksensa katteesta (500e hintaerolla se on luultavasti jotain 600e [mutua]), ja Suomi on kallis maa.

    Nyt varmaan mietit että sun tuloilla sinulla on oikeus ostaa halvimmasta paikasta: tottakai, anna mennä. Mutta jos vedetään ihan överiks tää juttu, niin eiköhän ulkoisteta koko Suomi, ostetaan kaikki Saksasta ja Ranskasta, jopa ruoka... :D Samaan aikaan ku porukka hehkuttaa kuinka hieno maa Suomi on ja valittaa kun tehtaat suljetaan ja duunit siirtyy kiinaan niin samat henkilöt ostaa halvinta mitä saa (esim lidl + kaiken maailman halpatuotantofirmat HM? yms.).

    Sori, meni "hiukan" OT:ksi mutta mun mielestä kuluttajan etiikkaa voisi myös vähän miettiä sen hinnan ohella. Tähän vielä mahdolliset takuu/korjaus/toimitus -ongelmat... Mielestäni "perinteiset" kaupat, tai edes suomalaiset verkkokaupat, kunniaan.
     
  11. Lars19

    Lars19 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2006
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pienituloinen käyttänee sen säästyneen 500€ muihin palveluihin ja kulutushyödykkeisiin, joiden työllistävä vaikutus on huomattavasti suurempi kuin kodinkoneliikkeiden vastaava. Harvemmin pienituloisilla rahat säästöön jäävät. Jos maksukyky on sitä luokkaa, että 400€-500€ hintaerolla ei ole väliä, niin sitten voidaan alkaa sen etiikan perään kuuluttamaan.
     
  12. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaan johan silloin maksaa veroja yhteiskunnalle sen verran että kattaa useamman pienituloisen rahapanoksen yhteiseen hyvään.
     
  13. erep

    erep Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    0
    tällä hetkellä suomeen paljon myyvä liike joutuu maksamaan suomen alvia ja vähän suomeen myyvä lliike kotimaansa alvia. tähän on tulossa muutos

    jonka mukaan maksetaan aina ostavan maan alvi, joka tarkoittaa että jatkossa ei sitten saa saksan alveilla mistään.

    pixmanialla ja monella muulla paljon myyvällä on tämän alvieron johdosta hieman kaallimmat suomen hinnat.

    saksassa on perinteisesti halvimmat hinnat. UK on yleensä 15-20 % yli saksan hintojen


    siis eri tuote, mutta silti jonkin verran hinnnaneroa.



    no paikallisen takuun osalta. verkkkokaupoissa ja verkkokaupoissa on kuitenkin eroa ja itse katselen aina esim idealo.de saitilta kauppiaan arvostelut. jos on vain muutama tai muutama kymmenen arvostelua en vaivaudu.
     
  14. Essis

    Essis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.12.2006
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis näinhän se menee teoriassa, mutta ei käytännössä (ainakaan omalla kohdallani). Itse en ainakaan jaksanut alkaa tappelemaan asiassa Toshiban maahantuojan kanssa vaan lähetin töllön Pixmanialle takuuhuoltoon. Toshiban maahantuojalle soittaessani vetosin kyllä tuohon pykälään ja lisäksi sanoin kyselleeni myös kuluttaja-asiamiehen kantaa, mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan.
     
  15. Lars19

    Lars19 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2006
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuohon kait se maahantuojakin luottaa, että yksittäinen kuluttaja ei jaksa/uskalla alkaa oikeusteitse vaatimaan hänelle kuuluvia oikeuksia. Kokeilitko lähestyä Toshiban maahantuojaa viranomaisen kanssa tehdyn kirjallisen vaatimuksen kanssa, vai jäikö suullisen selvittämisen asteelle toiminta?
     
  16. Riemurasia

    Riemurasia Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2008
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viranomaisen kanssa tehdyn kirjallisen vaatimuksen kanssa? Mikä se on?

    Kuluttaja-asiamiehet yms. antavat käsittääkseni korkeintaan suosituksia ja voivat mahdollisesti ottaa yhteyttä valituksen kohteena olevaan osapuoleen ja keskustella asiasta. Tuotteen tai palvelun tarjoaja, tässä tapauksessa myyjä, voi sitten noudattaa suosituksia, tai vaihtoehtoisesti odottaa ostajan nostaman oikeusjutun päätöksiä. Eli voitetun oikeusprosessin kautta saa sitten kirjallisia vaatimuksia. Kannattaa muistaa kuitenkin, että häviäjä maksaa oikeudenkäyntikulut, eli kannattaa olla oikeassa jos prosessiin lähtee.

    Vai olenko kenties ymmärtänyt jotain väärin?
     
  17. Lars19

    Lars19 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2006
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omat vaatimuksensa maahantuojalle(riidan toiselle osapuolelle) kannattaa/pitää aina esittää kirjallisesti. Tällöin vastauksenkin saa kirjallisesti, minkä seurauksena sinulla on dokumentti vastapuolen aikomuksista ja perusteluista. Vaatimuskirjelmän laatimiseen voit pyytää apua esim. lääninhallitusten kilpailu- ja kuluttajaosaston virkamiehiltä. Jos he ovat avustaneet laadinnassa, kannattaa se myös vaateessa mainita. Jos vaatimuksiisi ei suostuta, vaikka laki ja viranomaissuositukset ovat puolellasi, niin siinä vaiheessa voit perustellusti hakea asiaan oikeuden ratkaisua.

    Eli ensin kirjallinen yhteydenotto vastapuoleen, ja vaateiden esittäminen -> vastapuolen vastine ja perustelut -> sovitte asian keskenänne tai ratkaisette riidan oikeudessa. Mitään ei kannata alkaa suullisesti sopimaan tai vaatimaan, koska tällaisen myöhemmin toteen näyttäminen on vaikeaa.

    Joukkokanne on tietenkin mahdollista nostaa, jos sama ongelma on monella kuluttajalla, mutta niiden käsittelyyn taitaa mennä melkoisesti aikaa.
     
  18. mi.vi

    mi.vi Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2004
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    En nyt löytänyt ensisilmäyksellä tietoa mitä tuolta tulee kustantamaan television matkailukulut, 37 tai 42" olisi tarkoitus tilata??:confused:
     
  19. trenon

    trenon Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2007
    Viestejä:
    11
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voinen vähän valottaa asiaa toiselta näkökannalta.

    Sitähän maahantuojat juuri haluavat eli tällä pyrkivät pitämään keinotekoisesti ylikorkeaa hintaa yllä eli kiellettäisiin takuu jolla saadaan kuluttaja ostamaan se heidän maahantuoma koneensa ylihintaan. Noh toki tietty joillakin penemmillä saattanee olla ongelmana suomen pienet markkinat joka taas johtaa korkeampaan hintaan, mutta kyllä monet isommat pitävät hintaan keinotekoisesti yllä.

    Onhan tästä esimerkkejä mm. aikanaan pääkännykkämerkkimme harmaat koneet alkoivat yllättäen kelvata huolloille kun hävisivät oikeudessa harmaatuojalle ja joutuivat korkojen kera maksamaan kymmenien tuhansien koneitten huoltolaskut jälkikäteen kyseiselle taholle. Aikaisemmin harmaatuonut taho joutui huollattamaan koneet omaan laskuunsa.

    Kyllähän totuus on se että osa huolloista on täysin ymmärtänyt mitä kansainvälinen takuu merkitsee ja seuraa sitä. Nettikauppa on vasta niin uusi asia josta tullaan varmasti tulevaisuudessa näkemään huolloissa aivan uudenlaisia näkemyksiä puolin ja toisin.
     
  20. Rooky

    Rooky Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.06.2004
    Viestejä:
    3 723
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli tilattua tuolta uusi soitin, ja muistaakseni luin jostain, että ilmottavat lähetyksen jälkeen lähetystunnuksen lähetysten seurantaa varten. Onko näin? en ainakaan löytänyt sitä Pixmanian tilausseuranta palvelusta? Tai sitten Itella ei vielä tuntenut pakettia. Missä muodossa lähetystunnus muuten on?