Itse aioin huomauttaa javirille tuosta spoilereiden postaamisesta tuollain, mutta puntaroin asioita ja jätin sanomatta. En varmaankaan itse kirjoittaisi aivan noin selkeästi noita juonenkäänteitä. Olen varovainen näitä TV-sarjaketjuja lukiessani yleensäkin.
Millä tavalla spoilertagit estää keskustelun aiheesta? Ei mitenkään. Minä kannatan ehdottomasti spoilertagien käyttöä, esim. tämän jakson katsoin tänään (juuri äsken) ja olisi ollut aikamoinen katastrofi jos olisin typeryyksissäni mennyt katsomaan tätä threadia. En kuitenkaan varmuuden vuoksi ikinä edes vahingossa vilkase threadeja joihin on tullut uusia viestejä jakson ilmestymisen jälkeen, ellen itse ole nähnyt uusinta jaksoa. Minä en yleensä omissa viesteissäni kerro tarkempia juonenkäänteitä ja jos kerron niin aina niihin kohtiin spoilertagit. Ei se estä keskustelua mitenkään, lähinnä erittäin hyvä tapa varmistaa kaikille paras mahdollinen katselukokemus. Jos nyt halutaan määrittää joku aika jolloin jaksosta saa kirjoittaa vapaasti, joissain paikoissa käytäntönä on se, että seuraavan jakson ilmestyttyä edellisestä jaksosta voi keskustella vapaasti. Yhtään aikaisemmin ainakaan se ei saa olla. Tuo on ihan OK käytäntö. Jaksosta sen verran vielä, että oli tosiaan todella hyvä jakso. Yllätti jakson vahvat käänteet vankilan ulkopuolella ja sisäpuolella, vaikkakin tässä nyt oli enemmän näitä ulkopuolen käänteitä. :thumbsup:
Kysyin tässä topicissa aiemmin, tietääkö kukaan bändiä mikä on vääntänyt musiikit tuohon. Lähinnä kakkos jakson "This is war" ja olikohan kuudennessa jaksossa myös samojen hemmojen tuotoksia? loppukevennys: Luin Prison Breikin erästä ulkolaista foorumia, jossa joku muija kysyi, että "Onko päähenkilön tatuointi aito?" :hitme:
Hänelle voisi sanoa "Think about it... Thought so." Tuli katsottua myös tämä "Behind the Walls" feature tästä sarjasta tuossa paussin aikana ja siinä käytiin hiukan läpi tuota tatuointiprosessia.
Hankaloittaa lukemista kun saat jatkuvasti klikata näytä spoiler tms. nappia. Käytännössä koko keskustelu olisi silloin yhtä spoileria. Olet nähnyt jakson ja et voi sanoa siitä mitään ilman spoilereita. Joku pelkkä "joo oli ihan hyvä jakso" on täysin turha postaus. Tyhmyydestä sakotetaan. Itselleni ei tulisi mieleenkään lukea threadejä jotka käsittelevät jaksoja joita en ole vielä nähnyt. IMO on jotenkin aivan älyttömän hölmöä aloittaa keskustelu viikko sitten tulleesta jaksosta. Siis katsoo sarjaa "reaaliajassa" ja keskustelee siitä viikon viiveellä? Ajattele nyt. Jakso 5 jää jännään paikkaan ja siinä tapahtuu paljon. Tulee jakso 6 jossa monet tapahtumat selviävät. Ei hitto kuka rupeaa postaamaan ja kirjoittaa "Joo olipas jännä tuo jakso 5 kun se tyyppi pääsi just karkuun. Mitäköhän käy seuraavassa jaksossa?". Sitten joukolla arvaillaan sitä vaikka kaikki tietävät jo vastauksen. Vähän sama kun arvailisi jalkapallopelin jälkeen miten pelissä tulee käymään. Kaiken hyvän lisäksi sekoittuvat oikeat spoilerit ja "spoilerit". Sitten pitää merkata "tämä spoileri koskee 3 päivää sitten nähtyä jaksoa" ja erikseen sitten "tämä saattaa olla spoileri ensi viikon jaksoon". Mutta voihan tuosta aina järjestää jonkun gallupin. Saadaan kaikki threadit täyteen spoiler-tägejä
quin ja javir voi sitten tehdä oman Prison Break-threadin jossa saavat spoilata kyllästymiseen saakka. Täällä ei kuitenkaan tarvi alkaa uutta omaa linjaa pitämään.
Tämän threadin innostamana kävin katsomassa pari ekaa jaksoa ja jäin kyllä heti koukkuun. Mielestäni näyttelijät tekevät hyvää työtä ja juoni on muutenkin pirun mielenkiintoinen. Ja sitten seuraavaa jaksoa katsomaan...
Eihän tässä mitään spoilata kun puhutaan jaksoista jotka ovat jo tulleet, jos luet tätä aktiivisesti niin oletan, että myös seuraat sarjaa, jolloin normaali keskustelu sarjan tapahtumista ja etenemisestä ei spoilaa mitään. Menee jo aivan off-topiciksi tämä thread..
Mitäs se spoilaus sitten on tällaisessa threadissä? Puhutaan jaksoista jotka eivät ole vielä tulleet...missään? Tässä threadissä kuten kaikkien muidenkin sarjojen threadeissä pätee aika lailla sama idea spoilaamisen kanssa. Tottakai voi viitata viisi jaksoa sitten tapahtuneeseen juttuun. Mutta kun uusin jakso on tullut ulos niin ei sen juonta heti aleta ilman spoiler-tägejä pohtimaan. Miksi muut kuin javir ja sinä käyttävät tägejä? Miettikääs sitä. Ja se kun javir sanoo että spoiler-tägejä on rasittava klikata auki tai jotain kertoo ihan tarpeeksi siitä kuinka paljon tyypin juttuja voi arvostaa.
Aivan. Jos jakso on tullut niin siitä voi puhua. Katso vaikka lostin ja atlantiksen threadejä. Tietty jos sulla on jotain virallista tietoa foorumin politiikasta niin pistä referenssiä. Tosin tuon alla olevan lainauksen perusteella se on ihan EVVK mulle. Puhumattakaan siitä kun joku ei osaa kirjoittaa henkilökohtaisuuksia privaviesteissä.
Kyllä mäkin oon sitä mieltä, ettei mitään spoiler-tageja tarvi käyttää threadeissä, joissa selvästi seurataan jaksoja sitä mukaa mitä ne jenkeissä suoltaa ulos.
No se napin painaminen on tosiaan vaiva, mutta ei se silti hankaloita keskustelemista jaksojen sisällöistä millään perusteellisella tasolla, viestit ja keskustelu yksityiskohtaisista juonenkäänteistä on sen yhen napin päässä. Totta. Kuten sanoin, itse en koskaan katso threadeja jos en ole uusinta jaksoa nähnyt. Syynä ei ole pelkästään spoilerit vaan myös se, että haluan mahdollisimman ennakkoluulottomasti nähdä katsomani asiat. Ennakkoluulottomuus vähenee jos lukee paljon ihan pelkästään peruskommentteja siitä onko jakso ollut hyvä/huono ja muuta yleisluontoista. Nämä spoilertagit ovat minulle henk. koht. "ihan sama" jos kyse on jo-näytetyn jakson käänteistä, mutta se käytäntö lähinnä auttaa niitä, jotka haluavat seurata yleiskommentteja uudesta jaksosta jota ei itse ole vielä katsonut, tms. Siinä mielessä vähän hankala asia. Se on ihan siitä kiinni miten ihmiset käyttävät tätä forumia ja lukevat ketjuja, jos tämä on ongelma vain todella pienelle vähemmistölle niin kyllä minunkin puolesta voisi alkaa puhua vapaasti, jotta ei tarvitse painaa spoiler nappeja jatkuvasti. Se spoilertagien käyttö ei edelleenkään siis haittaa mitenkään sitä keskustelua, se spoilernapin painaminen on vaan tekninen lisävaiva. Kuten aikaisemmin sanoin, olisin itsekin kyllä täysin vapaan keskustelun kannalla näissä ketjuissa jotka koskevat ensimmäistä ilmestymiskertaa (yleensä jenkeissä). Olisi ehkä järkevää tosiaan selvittää ihmisten mielipidettä tästä yleisesti. Tämän takia yleensä ne tarkemmat asiat kirjotetaan tageissa ja hyvin yleiset taas ilman. Totta, tämä on kyllä yksi lisävaiva. Ei-näytetyistä jaksoista kerrotut asiat ovat tietenkin aina spoilertageilla varustettavia asioita, joten vähän sekottuu kyllä. Olen kuitenkin itse, asiaa ajateltuani, samaa mieltä tästä asiasta. Joku galluppi vois olla ihan hyvä idea? Viimeisenä pointtina vielä yksi asia. Omat viestini ovat usein olleet aika yleisluontoisia vaikka olisi voinut analysoida paljon yksityiskohtaisemmin. Johtuu lähinnä siitä, että en jaksa vaivautua. Ne spoilertagit saattaa olla jokin alitajuinen jaksamiseen aiheuttama kynnys, on se kuitenkin pari klikkausta lisää aina.
Huoh, täälläkään tämä sama ääliö ei osaa käyttää spoiler tageja. Spoiler tagin käyttö nyt kuitenkin on yleinen sovittu tapa ja jos sitä ei osaa käyttää, voi vaikka minun puolestani sitä jäähyllä opetella. Meinaa foorumin keskeinen tarkoitus on kuitenkin keskustella asioista eikä miettiä että voinkohan avata tämän ketjun ilman että spoilaannun. Varsinkin kun ketjujen otsikoissa ei lue (spoileri vaara).
En oo varma, onks mulla menny joku jakso ohitte, ku en oikee hahmota tota tilannetta. Meneekö toi suunilleen näin: Spoiler Se telotettava kaveri on Scofieldin veli ja Scofield meni vankilaan vapauttamaa sen. Burrows (telotettava jätkä) ei oikeesti tappanu varapresidentin veljeä. Ne FBI-jätkät tekee työtä varapresidentille, joka on pääpahis ja lavastanu ton Burrowsin. Onks ne jotain FBI-jätkiä oikeesti, ku kerta murhas ton Burrowsin perheen ja miks ne halus sen kakaran, kiristäiskö ne sillä tota Burrowsii? Olikse tummaihonen nainen siel vankilas vaan joku ton varapresidentin apulainen? Onko selvinny miks toi on lavastettu, varapresidentti ilmeisesti halus tappaa sen veljensä?
Elikkäs... Spoiler Olet oikeassa. Alun faktat on kohallaan. En tiedä ovat he ihan normaaleja FBI-ukkoja, sillä eihän FBI-ukot normaalisti perheitä listi ja pommeja virittele. Tai siis, ei ainakaan pitäisi. Ehkä heidän tilannettaan valotetaan joskus. Se tummaihoinen nainen oli varmastikin jokin varapresidentille/agenteille hommia tekevä nainen. Miksi Burrows sitten lavastettiin, sitä ei ole tietääkseni selvitetty. Joku muukin voi kommentoida jos meillä ei ole faktat kohdallaan.
Ihmetyttää vaan, että mistä sitten ihmiset tulee lukemaan näitä threadejä ellei sarjan uusimmista tapahtumista ja juonen käänteistä. Mutta sama kai se sitten on aina laittaa ne tagit jos se jotain auttaa.