Autoilijoita valvotaan satelliiteilla Merja Kyllönen on kyllä ihan pihalla. Systeemi ei varmasti olisi halpa ja mitään isovelivalvoo juttuja ei tule ainakaan minun omistamaan kulkuneuvoon tai ne lakkaavat mystisesti toimimasta. Muutenkin sylettää tämä rahan nyhtäminen tai sen yrittäminen jokapaikassa. :OI
H-vetin typerää perusteluakin. Mukamas tasapuolinen kohtelu autoilijoille. Onko kukaan kuullut, että kustannuksia laskettaisiin. Nykyinen taso säilytettäisiin 0-tasona ja tästä sitten nostetaan ylöspäin! Näinhän se aina menee...:hitme::hitme::hitme::hitme::hitme:
Eikös tuo Suvi Linden viestintäministerinä ollut jo tarpeeksi paha. Nyt vasurinainen liikenneministerinä :OI
Kansanedustajat voisivat ottaa tuon systeemin itselleen koekäyttöön muutamaksi vuodeksi esim. täksi edustajakaudeksi ja kovat rangaistukset, jos laitteet rikkoutuvat. Korjaus tietysti edustajan omaan piikkiin!
Ajatelkaa sitä loputonta virkamiesmäärää mikä tarvittaisiin tuotakin järjestelmää valvomaan ja määrittelemään. Ja lisää palkintovirkoja ja poliittisia nimityksiä niitä kaipaaville. Järkyttävän kalliiksi tulisi ylläpito.
Pakkohan jotain on tehdä, koska asiantuntijan mukaan hallitusohjelmaan kirjatut päästöjen vähennystavoitteet eivät täyty pelkällä autoveron nostolla Kyllä se niin on, että Suomessa ylivoimaisesti merkittävimmät päästöt aiheuttaa ykstyisautoilu, joten autoilusta on tehtävä entistäkin tyyriimpää jotta saadaan ripeästi autokanta vanhenemaan jolloin päästötavoitteet tietenkin täyttyvät kuin itsestään?? Mietitäänpä nyt taas kerran, mitä maailmalla on tapahtumassa seuraavien vuosien aikana maailmanlaajuisen talouskasvun seurauksena. Juuri tällä hetkellä 1,4miljardia kiinalaista on vaihtamassa mopojaan autoihin. Seuraavan vuosikymmenen kuluessa 1,2miljardia intialaista haluaa vaihtaa moponsa autoihin. Pian näiden jälkeen vuorossa on Afrikka, taas miljardi ihmistä, jotka vaihtavat jalkapatikan ja muulin tulevan vuosikymmenen aikana mopoihin. Parinkymmenen vuoden kuluttua afrikkalaiset vaihtavat edelleen autoihin. Tietenkään pelkkä auton tai mopon hankinta ei riitä, vaan lisäksi niin kiinalaiset, intialaiset kuin afrikkalaisetkin tulevat lisäämään myös muuta kulutustaan merkittävästi. He tulevat hankkimaan puhelimia, tietokoneita, ilmastointilaitteita, viihde-elektroniikkaa, trendivaatteita ja kauneustuotteita, parempaa ruokaa, suihkuja ja vesivessoja ja paljon muuta. Tämä tulee väistämättä lisäämään raaka-aineiden ja etenkin energian tarvetta koko maailman mittakaavassa merkittävästi. Minkä verran tässä myllerryksessä todella vaikuttaa Suomen 5,3miljoonan asukkaan yksityisautoilut?
Vaikka olenkin samaa mieltä kanssasi muuten, en kuitenkaan allekirjoita tätä väitettä. Tällä tavalla ajatteleminen on vain omaan napaan tuijottamista eikä pitkän aikavälin suunnittelua. Jokainen maanosa voidaan jakaa valtioihin, jokainen valtio voidaan vielä jakaa pienempiin osiin. Kun jaetaan tarpeeksi, tulee vastaan tilanne, että jokainen pieni palanen on liian pieni, jotta sillä olisi merkitystä. Suomea ei kannata yksin laittaa koko Afrikkaa vastaan. Euroopan voi laittaa. Suomea vastaan voi laittaa esim. Eritrean, jossa on noin 5,5 miljoonaa ihmistä. Pitäisikö Eritrean yksin jättää autoilu pois, jotta Suomessa voidaan ajella. Mielestäni jokaisen maan, varsinkin länsimaan, on tehtävä parhaansa, jotta omassa maassa päästöt vähenevät. Miksi Kiinan pitäisi tehdä jotain, jos USA ei tee tai jos Suomi ei tee? Siinä olet kuitenkin oikeassa, että tarkoitus ei pyhitä keinoja. Sen vuoksi tuo nykyinen ehdotus on ihan persiistä. GEO-lehdessä oli muuten ihan mielenkiintoinen artikkeli päästökaupasta. Eipä ole sekään mikään menestys ollut, varsinkaan kun USA ei ole mukana Kioton sopimuksessa. Tuo satelliittihomma on teoriassa hyvä, kuten kommunismikin, mutta käytännössä sillä ei mitään säästöjä saada.
Päästöistä ei ole kysymys vaan siitä, että polttoaineverolle on tuotava ajoissa korvaaja. Meillähän on jo nyt kilometriperustainen, toteutukseltaan tavattoman halpa ja yksinkertainen verotusjärjestelmä, joka vieläpä ohjaa taloudelliseen ja vähäpäästöiseen liikennöintiin. Parinkymmenen vuoden päästä muilla kuin öljypohjaisilla polttoaineilla toimivia ajoneuvoja on kuitenkin jo todennäköisesti merkittävä osuus kaikista kulkupeleistä. Nähtäväksi jää, tulevatko korvaajiksi energiaa akkuun vai vetyyn varastoivat ajoneuvot, mutta moottoreista tulee joka tapauksessa todennäköisesti sähköisiä. Sinänsä Kyllösen haaveilu on vielä vain sitä. Mistään ei tässä tilanteessa löydy rahaa maailmanpilotin kehittämiseen - ja vaikka löytyisikin, niin se IT-yritys, jolle toteutus todennäköisesti suodaan, ei saa järjestelmää toimimaan.
Tuo satelliittivalvonta on kyllä tosiaan ihan älytön ajatus jos kustannukset otetaan huomioon. Laitteisiin menee ainakin aluksi enemmän rahaa kuin mitä niillä saadaan maksujen muodossa kerättyä. Tilanne voi tasaantua ajan kanssa jos joku keksii laitteet jotka eivät tarvitse ikinä huoltoa... Toki sillä systeemillä voidaan sitten muutenkin valvoa kansalaisten tekemisiä, mikä varmaankin on taka-ajatuksena tässä. Mutta todellakin jos tiemaksuja on tarkoitus periä niin eikö sitä voi tehdä samaan tapaan kuin muuallakin maailmassa: myydään tuulilasiin kiinnitettäviä tiemaksutarroja, jotka oikeuttavat sitten ajelemaan tietyllä alueella. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla olisi oma - Suomen kallein tietenkin - tarransa ja jossain Utsjoella saisi ajella ilmaiseksi. Ja jos aikoo ajaa edestakaisin ympäri Suomea niin sitten saa liimailla paikkakuntakohtaisia tarroja jo takaikkunaankin... tai ostaa jonkilaisen yleistarran joka maksaa helvetisti mutta oikeuttaa rajattomaan liikennöintiin.