Onneksi nasaaliäänellä kääkätetty "Hi, I'm Alicia Dixon and you're listening to Spotify" sekä Verkkokauppa.comin mainosrallatus ovat hävinneet. Nuo olivat ne kaksi jotka pistivät miettimään Premiumin hankkimista. Valavuoren mainoksiin en ole ainakaan vielä kiinnittänyt huomiota, mitenkähän käy jatkossa kun luin niistä...
Mainoskatkosten esiintymistiheys vaihtelee kovasti, en sitten tiedä minkä asian funktiona. Pahimmillaan katkos häiritsee parin biisin välein, välillä saattaa koko albumin kuunnella yhtä soittoa. Ilmaiseksi palveluksi Spotify on kuitenkin niin näppärä ja hyvä että katkoksia jaksaa sietää.
Jos artisti on sitä nimekkäämpää luokkaa, niin mainosta pukkaa kiihkeämmin ja marginaalisimmilla taasen vähemmän... spekuleeraavat. Joku suosiojuttu tuossa taitanee olla.
"Teknoa" olen viime päivinä kuunnellut artisteina B12, Dave Angel, CJ Bolland, Amon Tobin, Black Dog,... ...ja silti on mainosmäärät kovasti vaihdelleet.
Huomasin tuossa sellaisen featuren että jokaisen päivityksen jälkeen asetukset palautuvat defaulteihin. Ainakin "enable volume normalization" täppä on mennyt joka kerta takaisin päälle.
Senverran paljon tulee spotifyta kuunneltua että oli pakko ottaa premium. iPhone appia odotellessa...
Mika olisi paras spotify soitin... oOlen kayttanyt nyt samsung Q1 padia ja audiot on mennyt A2DP bluetoothilla stereoihin. Yhdistelma on hyva mutta akkukesta todella kehno. Eli 7-10 tuuman naytto, touch, varmaan joku windows etta saa asennettua clintin ja A2DP. Ja se tarkein: yli viiden tunnin akkukesta. Voisis istua sohvalla jamvalkata musaa mielen mukaan...
Miten usein nuo Top listit päivittyy? Mulla esim. käytössä top list in Finland ja ei oo kertaakaan päivittynyt...Päivittyykö automaattisesti vai enkö vaan löydä täppää, jolla sen saa itse ajan tasalle?
Tai sitten suurilla massoilla on vain niin tylsä musiikkimaku. Pieniä muutoksia noissa listoissa kyllä on aina välillä tapahtunut, vaikka pitkälti samat nimet kärjessä ovatkin roikkuneet jo vaikka kuinka kauan.
miten helvetissä saan ton tunnuksen tohon palveluun? saatana mikä palvelu ku ei pysty mistää kirjautuu kauhee pilluilu päällä.. Kertokaa nyt joku mistä saan tunnukset tonne?:OI
Ihan jees korvaukset tuolta tulee Lehti: Spotify riistää suomalaismuusikoita Lauantai 7.11.2009 klo 13.14 Suomalainen Sakara Records sai 120 000 latauksesta 30 euroa. - Vitsihän tämä on, eikä edes kovin hyvä sellainen, kertoo Sakara Recordsin pettynyt toimitusjohtaja Tuomo Saikkonen sanomalehti Keskisuomalaisen haastattelussa. Saikkonen on myös Mokoma-yhtyeen kitaristi. Mokoman kappaleita oli heinä- ja syyskuun välisenä aikana kuunneltu 118 119 kertaa. Tästä korvaukseksi ruotsalaispalvelu tilitti yhtyeen levy-yhtiölle Sakara Recordsille 31,40 euroa. Tämä jätti yhdestä kuuntelukerrasta levy-yhtiön kassaan noin kolme kymmenestuhannesosaeuroa. Keskisuomalainen kertoo, ettei Suomen Muusikkojen liitto ei ole kehityksestä mielissään. - Artistin saama korvaus äänitemyynnistä putosi merkittävästi, kun yksittäisiä kappaleita alettiin myydä digitaalisesti. Nyt korvausten taso on näköjään pudonnut ihan eri sfääreihin, Muusikkojen liiton Jouni Nieminen sanoo lehdelle. http://www.iltalehti.fi/digi/2009110710560960_du.shtml
Mielestäni tämä uutinen kärsii "pienestä" perspektiivin puutteesta. Kun kyseessä ovat kuuntelu kerrat, eivätkä koneelle lataus kerrat. Mielestäni pitäisi kysyä, paljonko kyseinen levy-yhtiö saa YHDEN kappaleen soitosta joltain suurelta radio asemalta, jolla voidaan kuvitella olevan yhdellä kertaa tuo ~100 000 kuulijaa...?
Puhumattakaan sensaatiohakuisuudesta viittaamalla suomalaisartistien riistoon. Eiköhän Spotify "riistä" kaikkia maailman muusikoita ihan samoilla tariffeilla.
Pikaisella googletuksella korvaus on ollut noin 10e/minuutti YLE:n valtakunnallisella kanavalla soitettuna. Eli vaikka Mokoman 3 minuuttinen biisi soitettuna kerran YleX:llä antaa saman verran rahaa. http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar...otify_kuuntelua_tuotti_lady_gagalle_112_euroa
Spotifyn ilmaisversiota on tullut käyteltyä jo jonkun kuukauden ajan. Mainosten määrä on tänä aikana lisääntynyt melko lailla. Aluksi mainoksia tuli ehkä noin 15-20 biisin välein. Nyt niitä tulee tuntuu tulevan jo noin 4-5 biisin välein. Ainakin 2 mainosta per albumi. Tämä alkaa muistuttaa jo radiota ilman juontoja. No sentään tässä "radioissa" voi musiikin itse valita. Mutta kipukynnys kyllä lähestyy jo.
Tapaus Lady Gaga. http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar...otify_kuuntelua_tuotti_lady_gagalle_112_euroa Eli jos nyt olisikin vaikka saanut 200€ ja kappaleita/kappaletta kuunneltu miljoona kertaa, niin korvaus olisi tällöin ollut 0,0002€ per kuuntelukerta. Samppa: Tietenkin ovat, itse rakastan Spotify-palvelua
Mutta ovatko takana sittenkin ahneet levylafkat.... http://torrentfreak.com/spotify-isnt-ripping-off-artists-the-labels-are-091123/
Niinkuin Sampan postissa olevasta linkistä voi todeta, on Spotify tehnyt hyvän diilin levy-yhtiöiden kanssa. Artisti voi kääntää katseensa levy-yhtiönsä suntaan, jos korvaussummat ei miellytä. Toisekseen Spotifyn maksama korvaus artistille on aivan kohtuullinen, jos rinnastaa sen radiosoitosta maksettaviin korvauksiin. Spotify ei ole vielä jokaisessa koneessa maailmassa. Miettikääpä kuinka monta soittokertaa kuulijaa kohden on esimerkiksi. Lady Gagan Pokerface-hitille tullut radioaalloilla... Euroopassa asuu 500 miljoonaa (!) ihmistä ja kappale on soinut aika monta kertaa... Spotify on vielä pieni tekijä.