Etusivu: Stay -traileri --- Kovasti haluaisin uskoa, että syy elokuvan lykkäämiseen näinkin kauas valmistumisestaan johtuisi jostain muusta kuin elokuvan huonoudesta. Jotenkin vaikea uskoa, että tuolla porukalla olisi totaalista kuraa saatu aikaiseksi. Saas nyt sitten nähdä, traileri näyttää ihan mukavalta, casting erittäin hyvältä, eikä ohjaajakaan ilmeisesti mikään täysi käsi ole, sen verran tykättyjä elokuvia on tähän asti saanut kasattua.
Stayn käsikirjoituksen arvostelu löytyy tuolta (spoilerivaroitus): http://screenwriting.ugo.com/screenwriting/stay_review.php Pisteiksi annettu 50% ja pohjimmainen arvio on se, ettei käsiksessä eikä varsinkaan lopun yllärikäänteessä ole mitään tolkkua. Pahalta vaikuttaa näin Ewan McGregor fanin näkökulmasta katsottuna. Kaveri on viimevuosina sotkeutunut varsin keskinkertaisiin leffoihin (Big Fish tietysti poikkeuksena).
Aivan! Young Adam pääsi unohtumaan . Siinä leffassa nähtiin että Hollywood-koneiston ulkopuolella McGregor pääsee näyttämään todellisen potentiaalinsa. Stayssä on kyllä muutenkin mahtava näyttelijäkaarti, jonka luulisi pitävän leffan jotenkuten kasassa.
Joopa joo. Tässä on viime aikoina tullut katsottua vähän turhan monta keskinkertaisuutta pienen ajan sisään. Eritoten varsinaiset huippuelokuvat ovat kiertäneet kaukaa. Ensin mainittuun pinoon laitetaan myös Marc Forsterin ohjaama trilleri Stay. Elokuva kuvattiin pääosin jo loppuvuodesta 2003, mutta teattereihin pätkää ei uskallettu nimekkäästä pääosakaksikosta huolimatta laittaa vasta kuin loppuvuodesta 2005. Kun elokuvan ensi-iltaa siirretään ja siirretään, tietää valmistautua aika heikkoon lopputulokseen. 50 miljoona maksanut elokuva floppasikin totaalisesti ja joutui kriitikoiden sylkykupiksi. Eikä täysin syyttä. Koska tänään on ollut oikein kaunis kevätpäivä, aloitetaan niistä hyvistä puolista. Elokuvan visuaalinen tyyli on kovin kikkaileva, mutta värimaailma on mukavaa katseltavaa ja leikkaustyylissä on käytetty monia onnistuneita kikkoja. Termikin kikalle on varmasti olemassa, mutta Stay suosii tapaa, jossa kuvataan henkilöä a, joka vaikkapa astuu ovesta ja leikataankin ihan eri ovesta saapuvaan hahmoon b. Erityisesti alkuelokuvassa tyyli miellyttää, mutta loppua kohti paremminkin väsyttää. Ewan McGregor, Naomi Watts ja Ryan Gosling heittävät rutiinisuorituksen, joista ei sen enempää narisemista taikka hehkuttamista. Stay alkaa kiinnostavasti, psykiatrin vastaanotolle tulee jeppe, joka kertoo tappavansa itsensä lauantaina puolenyön aikoihin. Temppu pitäisi estää. Seuraa nippu vajavaisella logiikalla varustettuja mysteerejä, jotka lopussa ohitetaan kovin köyhällä loppuratkaisulla, joka on tavallaan ennalta-arvattava, mutta josta ei kuitenkaan juuri vinkkejä anneta. Näitä lopputwistejä kun on tasan kahta sorttia: ne hyvät saavat alkuelokuvan tuntumaan loogiselta, ajattelutapaa pitää vain muokata. Stayssa sen sijaan tulee lähinnä pettynyt olo, jotain muuta olisi pitänyt tekijöiden keksiä. Täysi pannukakku leffa ei kuitenkaan ole, ihan kivaa visuaalista tyyliä tukee muutamat jämäkät irtokohtaukset. 2½ / 5
No eipä Forsteria ainakaan monipuolisuuden puutteesta voi syyttää, tässä oli jälleen uuden genren tuotos ohjaajalta. Harmi vain, että laatukin näiden elokuvien välillä vaihtelee suuresti. Psykodraama Stay jäi pitkälti keskitason repäisyksi. Kuvallinen kikkailu ja pienet edestakaiset aikasiirtymät toimivat hyvin, oikeastaan trippailua olisi tähän kaivannut vielä enemmänkin, sillä normikohtaukset eivät olleet yhtä toimivia. Näyttelijäntyö oli paikoitellen oudon tönkköä, replikointi tuntui kuin suoraan paperista luetulta.
Jätin kesken. Väsytti. Ilmeisesti ei tarvitse huolehtia että pitäisikö katsella loppuun. Päällimmäiseksi tästä jäi Goslingin rasittava roolihahmo. Muissa rooleissa olisi voinut olla muitakin kuin aikansa hip-näyttelijöitä mutta ehkä siinä olisi lähtenyt sekin osa katseluinnosta.