Näin tapahtui täällä. Leffan mukana tuli myös varsin mukava yllätys: n. luottokortin kokoinen led-valo.
Kuin myös täällä. Amaray-kotelo + slipcase, ihan jees. Ja tietenkin tuo led-valo oli positiivinen yllätys.
Tuo R3 tosiaan vaikuttaa kaikin puolin laadukkaalta julkaisulta. Ja kuten jo sanottiinkin, LED-valo oli oikein mukava yllätys. Ehkä tuolle löytyy käyttökin.
Pakko vähän liittyä mukaan ylistämään tämän elokuvan äänisuunnittelua. DTS-raita on aivan uskomaton - tässä tapauksessa päihittää Dolby Digital -raidan - ja ehdottomasti paras, mitä olen tänä vuonna kuullut. En mikään bass boom -ekspertti ole, mutta tämän elokuvan basso on suoraan sanottuna aivan uskomaton. Tripodien liikehdinnän tuntee sydämessä asti. Kuvanlaadussa en huomannut juuri mitään valittamisen aihetta nololla 28-tuumaisella laajakuva-tv:lläni. Kaikki mahdolliset "viat" lähinnä Spielbergin ja Kaminskin itse aiheuttamia, taiteellisia valintoja. Ekstroista Production Diaries- ja Scoring War Of The Worlds -dokumentit olivat parasta antia. Muut dokumentit olivat ihan kelpo kamaa, joskin hieman liian pinnallisia/yleisiä.
Ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös naapurin eläkeläisrouvat tuntevat nämä bassomörinät omissa herkissä sydämissään. Selvää kerrostalokamaa siis Pitääkin hankkia ko. levy ja kokeilla, saanko naapurin ärsyttävän undulaatin hengiltä jos oikein luukutan. Siivekkään rääkyminen kuuluu päivällä rappuun asti, kun ei näköjään viitsitä pitää väliovea kiinni. Noh, eiköhän tripodit hoida ongelmat pois päiväjärjestyksestä, loput sitten siniaallolla Tulee siis lintukin tuntemaan tämän leffan sydämessään... Ei olekaan vielä tullut testattua tämän uuden asunnon naapurien toleranssia, kun on ollut niin paljon muuta hommaa. Joulunpyhinä pitää viimeistään tehdä alustava naapurisopu-testi. Ovikelloonhan ei luonnollisesti vastata...
Pelottavin leffa mitä vuosikymmeniin olen nähnyt. Osaltaan juuri uskomattoman upean äänen takia. Ja olen nähnyt vasta monoäänisen(?) nettipiraatin, eli DVD-versiolla sitten testataan vuokra-asumisen häätöherkkyyttä. Yleensä luukutan vain vartin kerrallaan, mutta nyt siis mekkalaa on luvassa leffan pituuden verran. Onko kukaan MITANNUT dts-äänen spektriä suhteessa DD-ääneen? Niin, että kaikkien kanavien ja subikanavan bassot olisi ohjattu mittaukseen mukaan. LFE:n tasolla ei ole väliä, senhän saa itse säädettyä katseluhetkellä haluamakseen, mutta bassojen ulottuvuus ja yleinen olemassa oleminen kiinnostaisi tietää. Jostain jykevimmästä kohtauksesta, jossa (...hyi helfetti kun vieläkin puistattaa... kun muistelen niitä pelottavia alieneiden torvisaundeja), jossa olisi vaikuttavimmat supermatalat äänet mukana. Jos kerran eroja on kuultu dts:n ja DD:n välillä. Jos jollain olisi samplet panna jakoon niin minä voisin analysoida niitä. Vielä en ole omaa kiekkoa ostanut, taitaa osto mennä vuodenvaihteen yli. Olisi kiva saada taajuusvasteesta faktaa tiskiin, kun ihmisten käsitykset "bassosta" ovat kovin vaihtelevia. Alle ja yli "18 tuuman" kerhoilla on aivan eri näkemykset asioista. Haluaisin kuulla 18 tuuman klaanilaisen kommenttia äänen eroista, tai mittadataa nähdä/tehdä. Oli bassojen ulottuvuuden totuus mikä hyvänsä, äänet ovat joka tapauksessa ilmiömäisen vaikuttavat. Teknisessä mielessä en osaa vielä arviota antaa, mutta taiteellisessa mielessä täysi kymppi.
Tässä muutamia graafeja napattuna tuolta www.avsforum.com saitilta. Tripodi nousee esiin. Maa sortuu. Tripodin pyssykkä. Salamat iskevät maahan.
Oliskohan tähän aiheellista purnata tuosta. Ensiksikin: DTS äänet ovat aivan uskomattoman upeat, kertakaikkiaan ehkä parhaita ääniraitoja joita olen kuullut, kaikki on hyvin balanssissa, bassot ovat tiukat ja napakat ja niitä käytetään oikeissa tilanteissa PALJON. Mutta: siihen se sitten jääkin, voi luoja miten paska kuvanlaatu, no tuo oli lienee tarkoituksella tehty mutta kuvassa on mielettömän paljon kohinaa ja ääriviivat olivat monesti epäselviä. Muilla leffoilla kuvanlaatu on hyvää, joten laitteistosta tämä ei johdu. Monesti huomasin tuossa myös pikselöitymistä, varsinkin pysäytyskuvissa. Noin leffan puolessa välissä kun kerros vaihtui, katosivat dts-äänet, stop ja play auttoi asiaan, koskaan ei ole noin päässyt käymään (ja taas kävi ). Mutta ehdottomasti elokuvan surkeinta antia oli sen juoni, mikä oli täysin käsittämättömän paska ja todella ennalta arvattavissa. Ehkä jatkan siitä tuolla leffa-puolella spoilaten koko paskaleffan. Äänet 9.5 pistettä EDIT: Jotakuta kiinnostaa varmasti: DVD-soitin HK DVD22 ja tykki Panasonic PT-AE900, kangas harmony x073
Yhdyn tähän täydellisesti. Äänet oli sellaisia, että kolmikymppisen kaverin pumppu tuntui ottavan välillä lukua ja jatkavan sitten synkassa tripodien tahtiin, pisteet siis äänistä. Kuvan laadusta ei voi sitten sanoakaan mitään hyvää, lähinnä meni ihmetellessä kuinka huono se oli. Ehkä jopa huonompi kuva kuin itse leffa sisällöltään. Siinä ja siinä, paha sanoa...
Olen katsonut elokuvan jo kahteen kertaan videotykillä. 92-tuumaista kuvaa katsellessani en voinut kuin ihastella, kuinka hyvältä kuva näytti. Mielestäni DVD:llä nähtävä kuva esittää erinomaisesti alkuperäisen materiaalin. (Käytössä R3-julkaisu. Laitteisto: Sanyo PLV-Z3 -videtykki komponenttiliitännällä, Harmony X037 -maalilla maalattu ja MDF-levystä tehty screeni, Philips DVP635 -DVD-soitin.)
Huvittavaa, kun uusimmassa HIFI-lehdessä arvostelussa tämä kyseinen leffa sai sekä äänestä että kuvasta 5 tähteä. Itse en osaa sanoa juuta eikä jaata, koska en ole dvd-versiota vielä nähnyt, mutta olettaisin että kyseessä on tarkoituksellisesti tehty rakeinen kuva.
Juuri näin, mutta liika on liikaa...oltiinhan siinä yritetty sellaista fiilistä hakee, mutta itseäni hieman haittasi kuvan rakeisuus...
Kyllä tuo rakeisuus ja valotuksilla leikkiminen toimii ihan hienona tehokeinona. Ei varmasti miellytä kaikkia. Jotenkin ollut huvittavaa seurata miten monet(ei pelkästään plazalla) ovat valittaneet/ihmetelleet DVD:n huonoa kuvanlaatua.
No tuli vähän katsottua leffan kuvaa ja kyllä noi kikkailut saisi jättää pois jos muuta ei keksitä kuin lisätä rakeisuutta. Otti niin pahasti silmään kyllä. No ehkä siitä joku tykkää...niin ja kuvaa katsottii noin 70" kankaalta.
Samanlaista kuvalla kikkailuahan Spielberg käytti myös Minority Reportissa. War of the Worlds on melkeinpä kuvallinen jatko-osa MR:lle.