Ongelmanani on subwooferin humina. Ääni ei ole kova, mutta on ärsyttävä etenkin hiljaisella volyymillä kuunnellessa. Löysin searchilla subin huminaa koskevia ketjuja, mutta yksikään ei mielestäni käsitellyt tätä ongelmaa. Minulla on Q-Acoustics 2070S ( kts. http://www.qacoustics.co.uk/2000/2070s.htm ), joka humisee virta päällä, vaikka siinä ei ole virtajohdon lisäksi mitään muita piuhoja kiinni. Kun takapanelin säätövipuihin tai liittimiin koskee sormella, pienenee humina selvästi. Jos takapanelin lisäksi koskee "maalliseen" rautaesineeseen, tuntee pienen sähkövirran kulkevan käsien läpi. Subbari on kiinni maadoitetussa pistorasiassa, mutta laitteen virtajohto on maadoittamaton... (kuten tämä http://www.websales.fi/img/tuotteet/orig/230V_laitejohto_1.jpg ) Olen kokeillut laitetta useammissa pistorasioissa. Mielestäni kaikissa laitteen humina oli samankaltainen. Onkohan laitteessa tekninen vika, joka päästää (liikaa) virtaa vuotamaan laitteen runkoon? Olen tilannut laitteen Englannista, joten on mahdollista, että kuljetuksen aikana jokin kolaus olisi vioittanut subbaria. Voisikohan tuon rungon maadoittaa jotenkin helposti? Vai meneekö huoltoon? Olisikohan maadoittaminen mahdollista tehdä RCA-johdon kautta vahvistimeen? Subbari hurisee samalla tavalla myös vahvistimessa kiinni ollessaan... Kiitoksia jo etukäteen, jos viitsitte jeesata.
Koitappa hankkia RCA-piuhan väliin galvaaninen erotin. Uskoisin, että lähtee huminat pois tuolla, eikä maksakaan kuin joku 15 euroa. Voit kysellä varmaan paikallisista hifikaupoista tai jostain klasulta tai biltemasta yrittää löytää tuollaisen.
Kiitoksia. Tyhmä kysymys: Auttaako tuo galvaaninen erotin kun ymmärtääkseni ongelmanani ei ole vahvistimen ja subbarin välinen jännite-ero koska subbari humisee vaikka olisi ainoa sähkölaite huoneessa. Ehkä kokeilen tuota kuitenkin...
Kiitos. Kokeilin tuotakin ilman vaikutusta. Sori, en muistanut mainita ensimmäisessä viestissäni. Onko tuo sähköiskujen saaminen takapanelista normaalia?
Ei ole apua galvaanisesta erottimesta tässä tapauksessa. Joillain aktiivisubeilla on pieni hurina aivan normaalia. Toisaalta myös virtalähteen vika on mahdollinen. Laite kannattaa viedä asiantuntevaan huoltoon tarkistettavaksi.