Koska olen aloittelija niin päätin laittaa tämän tänne enkä tuonne DIY puolelle. Oon jo jonkin aikaa tarkastellut mahdollisuutta rakentaa subwoofer itse, mutta kysymyksiä vaan tulee koko ajan lisää. Alotetaan ihan tämmösellä perus jutulla, että toimiiko subwoofer vahvistin itse jakosuotimena vai pitääkö sellainen ostaa vielä erikseen? Ja jos päätän tehdä subbarista passiivisen niin se kaiketi liitetään vahvistimeen normaaleilla kaiutin johdoilla, mutta minne sinne? Laitetaanko se normaaleihin kaiutin liittimiin? Sitten jos ajatellaan, että teen subbarista suljetun, niin antaako yksi 15" elementti enemmän potkua kuin tupla 10" vai pitäisikö olla sitten jo tupla 12"? Ja jos antaa, niin ainakin pelkkien elementtien osalta hinta tulisi halvemmaksi, mutta pitääkö molemmille elementeille olla oma vahvistimensa jos subbarista tulee aktiivi? Ja onko tupla elementti subbarin teko miten paljon hankalampaa kuin yhen elementin subbari? Pitääkös sitä subbaria sitten millä tavalla säätää, vai riittääkö, että yhdistää elementin vahvistimeen ja siitä sitten kotiteatterivahvistimeen ja basso jytkyy? Kun olen nähnyt tästäkin olevan keskusteluja kun on subbaria säädetty ja sitten on hirmusia taulukkoja joissa tehon määrä näkyy jne. Entä mistä näitä elementtejä saa suomesta? Hifitalo on ainut paikka mistä noita olen löytänyt. Entä kannattaako elementtejä ostaa ulkomailta? Kuin myös nämä subbari vahvistimet? Mistä niitä mahtaa saada? Entäs sitten tämä kotelon teko. Jos teen kotelosta suljetun niin tarvitseeko kotelon sisällä olla mitään ihme virityksiä vai riittääkö pelkkä MDF levystä tehty kotelo joka on tiivistetty ja sinne elementti ja vahvistin kiinni? Tai jos teen refleksiivisen, niin riittäkö, että sen putken iskee vaan seinään kiinni, vai pitääkö sille tehdä oma huoneensa sinne boksin sisään? Jotain jäi varmasti kysymättä, mutta jos noihin nyt ensin osaisitte vastata niin hyvä tulis