Tässäpä sitten niitä avaruusaiheisia elokuvia: Ron Howard (Tom Hanks etc.) Apollo 13 (1995) http://us.imdb.com/Title?0112384 John Carpenter: Dark Star (1974) http://us.imdb.com/Title?0069945 Forbidden Planet (1956) http://us.imdb.com/Title?0049223 Sean Connery: Outland (1981) http://us.imdb.com/Title?0082869 Bruce Willis: Fifth Element, The (1997) http://us.imdb.com/Title?0119116 Kurt Russell: Stargate (1994) http://us.imdb.com/Title?0111282 Vin Diesel: Pitch Black (2000) http://us.imdb.com/Title?0134847 -- Onhan noita muitakin, esim. Solaris, Star Trekit, Star Warsit, Aliensit, Starship Troopers, Titan A.E., Armageddon, Contact, Kolmannen asteen yhteys, Capricorn One, Event Horizon, Galaxy Quest, Independence Day, Kuuraketti, Lost In Space...
Kyllähän uudemmista avaruusleffoista ehdoton maininta on Sunshine http://us.imdb.com/title/tt0448134/, myös Linnunradan käsikirja liftareille voisi ainakin osittain aihetta liipaista...
Ei nyt ihan ole elokuva vaan sarja. Vaikkakin nuo jaksot on aika pitkiä, eli C.S Forresterin kirjoihin perustuva sarja Hornblower on kyllä suositeltavaa meriaiheista touhua.
Tämäkään ehdotus ei ole elokuva, vaan yhden kauden mittainen sarja, joka mielestäni sopii hakukriteereihin aika täydellisesti, elikkäs Earth 2 (Maa 2) http://www.imdb.com/title/tt0108758/ Kausiboksia (R1) saa ainaki amazonista noin kympillä, paljon paremmin vastinetta rahalle ei juuri voisi saada.
Omia suosikkejani... Alien & Aliens Firefly-sarja & Serenity Farscape-sarja Eka Star Trek Dark Star Star Wars 4,5,6 Varmaan tuosta unohtui noin kymmenkunta hyvää
AVP: Alien vs. Predator (2004), eli usein lyhyesti AVP, ei ole millekään leffalle jatkoa, vaan oman täysin erillisen leffasarjansa ensimmäinen leffa. Tietokonepeli AVP tehtiin ennen näitä leffoja, siitä tämä alkoi. Kakkososa oli nimeltään AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007), usein myös AVP2:ksi tai myös AVPR:ksi mainittu. Muistaakseni melko samantyyppinen ja tasoinenkin leffa. Vai oliko jopa hieman heikompi, en enää oikein muista. Kolmatta leffaa ei kait ole tehty. Ihan kivaakin scifiä näissä on mukana, mutta näytteleminen on kieltämättä varsin kökköä ja monestakin asiasta löytyy puutteita. Joten näitä voi suositella lähinnä scifistä pitäville, varsinkin kun löytyvät usein alelaarista. Predator (1987) oli aikanaan ihan hyvä leffa, moni sitä edelleenkin suuresti arvostaa. Itse pidän sitä nykyisin kohtalaisen hyvänä äksönleffana. Predator 2 (1990) taitaa olla vielä näkemättä, tai sitten en vain enää muista siitä mitään. Sen suhteen ei kyllä paljon odotuksia ole, tikipoksilla on jo kauan odottanut katsomista. Hiljattain näkemäni Predators (2010) oli mielestäni yllättävän hyvä leffa, näyttelemistä myöden. Mukana tosin olikin kohtalaisen nimekkäitä näyttelijöitä, kuten Laurence Fishburne ja Adrien Brody. Omasta mielestäni noita kaikkia edellämainittuja parempi leffa. Positiivinen yllätys. Tietenkin, jos predatorit eivät ns. nappaa, niin ehkä sitten kannattaa katsoa jotain muuta. Eli scifi-äksönleffa se tämäkin siis on. Alien (1979) on eräs kaikkien aikojen suosikkejani. Esim. IMdb:ssä se on sijalla 42 (TOP 250:ssä) ja Oscarikin sille tuli. Eli tämä leffa on kaikin tavoin aivan eri sfääreissä, kuin mikään edellä mainitsemistani leffoista. Kuten myös tämän leffasarjan toinen leffa, Aliens (1986). Sen sijoitus em. listalla on 59. ja pari Oscariakin tuli. Pari seuraavaa leffaa eivät sitten samaa tasoa ole, mutta mielestäni ehdottomasti katsomisen arvoisia nekin. Eli Alien³ (1992) ja Alien: Resurrection (1997). Alien Anthology BD-boksia suosittelen, siinä kun on kaikki neljä leffaa kahtena eri versiona ja likimain kaikki mahdolliset ekstrat. Prometheus (2012) on jonkun sortin prequel em. neljälle Alien-leffalle. Ohjaajakin on sama, kuin ensimmäisessä Alien-leffassa, siis Ridley Scott. Mutta minunkaan mielestäni Prometheus ei yllä parin ensimmäisen Alien-leffan tasolle. Mutta oli teatterissa 3D:nä kivaa katseltavaa kuitenkin, juoni ei sitten aivan samalle tasolle yltänyt. Joillekin tuntui olevan todella karvas pettymys. Eikä mikään ihme, mikäli Alien (1979):n tasoa odotti näkevänsä. Se taso tosin on niin kova, että aniharva leffa moisen yltää, varsinkaan jos rajataan genre vain scifiin. Mutta jos AVP-leffoihin vertaa, niin onhan tämä nyt kuitenkin todella paljon parempi, kaikkine puutteineenkin. Saas nähdä, että tuleeko jatkoa.
On tuo omissa kirjoissani ainakin yhtä kova kulttiraina kun ykkönen. Predator vs. Los Angelesin huumejengit vs. Danny Glover korttelikyttänä vs. Gary Busey niljakkaana erikoisjoukkojen agenttina. Ja niin täynnä legendaarisia kliseitä kun vaan ysärileffaan voi mahtua
Ootte te pihalla. Huonoimpia jatko-osia ikinä. Ei se toimi mitenkään edes läppänä. Ketjuun vastaan tämän: http://www.imdb.com/title/tt0087597/ Sopii näköjään myös listalle surkeimpia nimenkäännöksiä ikinä. :hitme:
Saattaapi olla aika kullittanu muistot, mutta skidina ainaki diggasin: Enemy mine http://www.imdb.com/title/tt0089092/
Lähivuosina näkemästäni scifistä suuria pettymyksiä ovat olleet Monsters (2010) ja tuo mainitsemasi Sunshine (2007). Ensinmainittu on kyllä scifiä, mutta ei varsinainen "avaruussaiheinen" leffa. IMDb:een olen antanut näköjään 4/10. Sunshine:lle olen näköjään antanut 2/10, niin suuri pettymys se oli. Ja empä kyllä nytkään taitaisi kovin paljoa enempään heltyä. Alku oli muistaakseni ihan vain perustylsähköä scifiä kököllä ja epäuskottavalla juonella. Eikä näyttelykään oikein ilahduttanut, eli muistaakseni jotain 4-5/10 voisin alulle antaa. Mutta lopun häröily oli kuin jostain aivan toisesta C-luokan zombie-leffasta. Tapahtumankulut ovat negatiivisessa mielessä hieman samankaltaiset kuin minun mielestäni paljon paremmassa leffassa Event Horizon (1997). Eli molemmissa lopun "väärässä genressä" häröily latisti tunnelman, eli ei vain oikein istunut ko. leffaan. Event Horizonin alkuosa lupaili varsin hyvää scifiä ja sitten yhtäkkiä genre vaihtuukin totaalisesti. Kuitenkin kokonaisuutena paljon parempi leffa, kuin tuo Sunshine. IMDb:een olen näköjään laittanut 6/10, itseäni ärsyttävästä loppuhäröilystä huolimatta. Pandorum (2009):lle olen antanut 7/10. Tässä leffassa oli ihan kohtalaista seikkailufiilistä ja kauhuakin. Ei nyt mitään Alien/Aliens:n tasoa kuitenkaan. Moon (2009) on kyllä hyvä scifileffa. IMDb:een olen laittanut 8/10. Suosittelen, ellei ole aivan vättämätöntä, että scifileffassa on näyttäviä action-kohtauksia, lasereita, räjähdyksiä tai vaikkapa avaruuszombeja tms. yliluonnollisia pahiksia. Tunnelma ja tempo onkin yhtä rauhallista kuin vaikkapa K-PAX (2001):ssa (jossa tapahtumapaikkana pelkästään maa, mahdollisen alieninkin olemassaoloa katsoja joutuu pohdiskelemaan). Tuolle olen antanut 7/10. 2001: A Space Odyssey (1968) oli aikanaan monessakin mielessä huikea leffa. Mutta omalla tavallaan ikä välillä näkyy ja monille tempo on varmastikin aivan liian hidas. Kuitenkin merkkiteos ja kulttileffa, joka "täytyy" ainakin kertaalleen nähdä. Harvassa leffassa on minuuttikaupalla mustaa ruutua, ilman että se tuntuisi sopimattomalta. Itse muistelen, että olisi ollut kirjana (Arthur C. Clarke) vielä kertaluokkaa jännittävämpi. Jatko 2010 (1984) oli mielestäni heikompi, vaikka kyllähän senkin kertaalleen katseli. Kirjasta en muistaakseni niin ajatellut, vaan pidin jatkoakin hyvänä ja jännänä. District 9 oli positiivinen yllätys. Sille annoin 8/10. Tosin eipä tuossakaan leffassa varsinaisesti avaruudessa seikkailla, vaan keskitytään siihen, mitä eräille tänne maapallolle matkanneille tapahtuu.