Minulla on käytössä melumittari (Norsonic NOR-131), jolla voi mitata myös taajuusvasteen terssin tarkkuudella. Ajattelin koittaa miten tuolla saisi mitattua kotiteatterin äänentoistoa. Testisignaalina käytin AVS forumilta joskus lataamani testi-DVD:n taajuuspyyhkäisyjä. Samanlainen löytyy myös hifilehden testi-DVD:ltä, mutta se alkaa 20 hertsistä kun AVS:n levyllä on pyyhkäisyjä, jotka alkaa 10 hertsistä. Pistin siis mittarin tallentamaan ja pyyhkäisyn päälle. Mittari antaa maksimi äänenpaineet terssikaistoittain. Tulokset olivat tällaisen näköisiä: Pelkkä subbari: Oikea etukaiutin + subbari ja keskikaiutin + subbari Onkos näissä mittausjärjestelyissä mitään huomautettavaa? Onko kenelläkään kokemuksia em. mittarista? Mielipiteitä taajuusvasteesta? Jos katsoo tuota 10-20kHz kuvaa, niin käyrä näyttäisi laskevan korkeampiin taajuuksiin mentäessä. Pitäisikö siitä olla huolissaan? Matalista tuo 40Hz kuoppa on ikävä, mutta en tiedä mitä sille tekisin.
Sen verran hyvin on tullut palautetta, että päätin laittaa tänne pari käppyrää lisää. Jos vaikka saisi niistäkin yhtä hyviä vinkkejä. Eli mun subbari on SVS PB13-Ultra. Siinä on sellainen ominaisuus kuin Room Gain Compensation. Ideana on ymmärtääkseni, että se vaimentaa matalimpia bassoja, joita huoneella on tapana helposti vahvistaa. Laitoin säädöt asentoon 31Hz ja-6dB, mikä tarkoittaa, että vaimennus lähtee 31 hertsistä alaspäin ja on suuruusluokkaa 6dB/oktaavi. Alla pari graafia. Subbari vaimennuksella ja ilman Subbari, oikea etukaiutin ja molemmat yhdessä, vaimennuksella ja ilman Minusta tuo vaimennushommeli vaikuttaisi parantavan subbarin vastetta. Alemmassa kuvassa on aika monta käyrää. Tumman sininen on siis oikea etukaiutin ilman subbaria, tumman vihreä on etukaiutin ja subbari ilman vaimennusta, vaalean vihreä on etukaiutin ja subbari vaimennuksen kanssa. Pelkän subbarin käyrä on ilmeinen. Jotenkin näin maallikkona olisin kuvitellut, että etukaiuttimen ja subbarin yhteinen vaste olisi niiden omien vasteiden summa tai edes sinnepäin. Mutta niihän ei sitten kuitenkaan ole. Matalat taajuudet vaimenee jostain syystä. Miksi? Mietin, että voisiko subbarin vaihe olla pielessä? Mielestäni olen joskus sen tarkistanut, mutta voihan siinä olla sattunut joku kämmi. Mikä muu selitys tuohon omituiseen bassojen käytökseen voisi olla?
Etäisyydet heittää, sitähän tuo vaihekäyttäytyminen kuvastaa... Vaihe voi olla pielessa myös 0 ja 180 asteen välillä, jolloin vahvarin etäisyyssäädöllä sitä voi yrittää justeerata jos sellainen löytyy. Vaihe muuttuu myös jakosuotimissa toistettavan taajuuden funktiona, jolloin Anti-Mode lienee ainoa peli joka tehoaa... T: Vesku
Kiitos kommenteista! Hyvä pointti, että nuo etäisyydet pitää tarkistaa myös. Mulla on kyllä Anti-Mode myös. Pitää koittaa ajaa senkin kalibrointi uudestaan. Olisi kyllä hyvä, jos saisi tuon kuopan taltutettua..
Vahvari on Yamaha DSP-Z7. Vahvarista olen muistaakseni laittanut jakotaajuuden 80Hz. Etukaiuttimien asetus on Small. Onko siellä joku toinenkin suodatus mitä pitäisi käyttää? Vahvarissa on jonkinlainen taajuuskorjain. Saisiko sillä suodatettua pääkaiuttimista matalat taajuudet?