Kannattaa huomata, että tuo 12 volttia akulta ei ole vakio, vaan vaihtelee kuormituksen mukaan. siksi regu. Jos regua ei viitsi käyttää, sitten R2:n rinnalle elko, joka pitää oparin tulon vakiona. Samoin regun tilalla 100-470R vastus ennen C3:sta pienetää käyttisröpöä. Muuten lähdössäkin käyttiksen pörinä ja menee vahvistimelle sekä kaiuttimelle. C1 voi olla pienikin, jos suodinvaikutus halutaan.
Tuossa Vellemanin mono-etusessa K1803 on siis vastaava ylipäästösuodin valmiina (komponenttiarvot 2k2 ja 1uF)? Etusen taajuusalueeksi kyllä luvataan 20Hz-20kHz +/- 3dB...
Olisi tarkoitus kyhätä blasteri vanhaan matkalaukkuun. Millä matskulla laukun sisäpinta kannattaisi käsitellä, että siitä saisi muodostettua kotelon? Pitääkö valaa sisäpinnoille lasikuitua vai onnistuisiko esim jonkin sortin pakkelilla? Tuntuu typerältä rakentaa vanerikoteloa laukun sisään.
Ei valaa, vaan laminoida. Ohjeet esim Autosoundissa. Sinun ei tarvitse välttämättä tehdä muotistaan irtoavaa laminaattia, eli voit vetää kuidut ihan suoraan sinne laukun sisäpintaan valmistusmateriaalista riippuen (jotkin muovit saattavat sulaa hartsista ja silloin tietenkin täytyy laukku huolellisesti suojata). Ekan laminaattikerroksen jälkeen voisi esim rimoista tai ohkaisesta lappeelleen pystyyn asetettavasta vanerisoirosta laittaa parit tuet suurimpien pintojen ylitse ja laminoida ne seuraavalla kuitukerroksella kiinteästi paikalleen. Tuennat jäykistävät kotelon suuria pintoja, jolloin kuitua ei tarvitse käyttää aivan niin paksua kerrosta, eivätkä myöskään vie juurikaan kotelotilavuutta pois.
Kuinka paksuun lopputulokseen kannattaa pyrkiä? Miten onnistuu valmiin lasikuitulaminaatin poraaminen/sahaaminen/hiominen? Lähinnä viittaav siihen, että pitääkö elementeille tehdä reiät jo laminointivaiheessa vai voiko ne väsätä valmiiseen tuotteeseen? Onko suljettu kotelo riittävän suljettu, jos vain käsittelee laukun molemmat puoliskot lasikuidulla? Kun laukun sulkee, ilmaa kulkee puolikkaiden välistä enemmän tai vähemmän. Vai olisiko fiksumpaa rakentaa huolellisemmin suljettu kotelo vai laukun toiseen puolikkaaseen?
Iltaa plazalaiset. Nyt olisi rakenteilla hieman erilainen versio tällä palstalla jo tutusta ghettoblasterista. Ideana on rakentaa opiskelijavoimin grilli jonka varustetaso on tällä hetkellä vielä avoin mutta alustava suunnitelma olisi sisällyttää ainakin itse grilli, kaasupullo, kylmälaukku ( mahdollisesti sähkötoiminen) ja kaikki varusteet nokkakärrymäisessä rungossa, johon on tarkoitus vielä lisätä äänentoisto. Luonnollisesti rakennelma tulee runsaaseen ulkokäyttöön. Eli millaiset mahdollisuudet on teidän mielestänne rakentaa jonkun asteinen äänentoisto grilliin. Huomioitavia seikkoja on että paino ei ole niin merkittävä vaan tärkeämpää olisi runsas akkukapasiteetti. Soveltuisiko perus auton lyijyakku miten hyvin kyseiseen tehtävään? Millaisia kaiuttimia teille tulisi mieleen? Mistä suosittelette hommaamaan vahvarin? Prioriteetti yksi on ehdottomasti budjetti! Seuraavana sitten äänenvoimakkuus ja -laatu suurin piirtein toisiaan vastaavalla tärkeysasteella. Sitten vielä kaiuttimien asennus. Rakennetaanko omat kotelot ja mistä materiaalista? Helppous on näissä plussaa taas kerran. Myös muita projektiin liittyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Lähinnä haen aikaisemmista projekteista eriäviä näkökantoja kun oma projekti nyt eroaa niistä huomattavasti. Kiitosta jo etukäteen.
Toki auton akku sopii virtalähteeksi, mutta ainakin näissä tyypillisesti käytettävät vahvistimet antaa aika heikosti tehoa pienellä (12V) jännitteellä. Pitäisi laittaa kaksi akkua ja se nostaa kyllä painon aika korkeaksi. Toisaalta normaaleilla auto-akuilla kyllä sitten soitteleekin jo muutaman vuorokauden putkeen, ainakin siis niitä perinteisiä Blaster-vahvistinratkaisuja käytettäessä. Noh akkukapasiteettiin nähden toki hinta on aika kohtuullinen verrattuna vaikkapa LiPo-akkuihin... Toisaalta taas painoa tulee... Joo, ymmärsin kyllä, ettei keveys ole se juttu tässä, mutta toisaalta jos siellä on pari 15-20kg akkua, joku 5KG:n kaasupullo, jonku näköiset ämyrit jne. matkassa, niin on siinä oma hommansa kuljetella ympäriinsä, vaikka pyörät olisikin alla. Pitää se jotenki kuljettaa sinne biletyspaikallekkin tai festareille tai mihin nyt milloinki sen viedä haluaa. Kaiutinkoteloihin materiaaliksi vaneri.
Sellainen mikä tuntuu tukevalta. Ei tuohon nyt ihan hirmuisia paineen muutoksia kohdistu, kun ei ole raskas subbari kyseessä. Koputtelemalla koppaa kerrosten välissä ja perstuntumalla selviäisi. Sanoisin että ensin yksi kerros mattoa salkkuun, sitten tukirimat ja rimojen päälle kaksi kerrosta mattoa, pitäisi melko varmasti jo riittää. Siis yht. kolme kerrosta. Porata voi ihan tavallisilla metalliporanterillä ja isompia reikiä leikata vaikkapa tavallisella pistosahalla. Sommittele kuitenkin sisäiset tukirimat siten, ettei elementin reikiä tai muuta vastaavaa mielellään sattuisi tuentojen kohdalle katkaisemaan tukia.. Elementtien kohdille voisi myöskin laminoida ensimmäisen mattokerroksen jälkeen hieman elementtiä suuremmat vaneriset kiekot, joihin elementit voi sitten kätevästi ruuvata kiinni.. Kuivuneen lasikuidun leikkaamisesta syntyvää pölyä ei saa hengittää. Suljettu kotelo tarkoittaa oikeasti ilmatiivistä. Vuotava kotelo ei toimi tarkoitetulla tavalla. Myös silloin, kun koteloon tulee refleksiputki, on itse kotelon oltava multa osin täysin tiivis, tai jälleen kerran suunniteltu toiminta ei toteudu. Ihan hyvä idea olisi varmaankin kuiduttaa puoli koppaa (elementtien puoli, 'etupuoli') suoraan laukkuun ja sitten tehdä sen päälle vanerista tms. tiivis takaosa, joka kuidutetaan kiinni etupuoliskoon. Näin laukkuun jää toimiva aukaisumekanismi, ja takaosan mittoihin voi jättää varaa vahvarin ja akkujen asentamiselle, sekä myös tarvittaessa kiinnittää ko. osat helposti siihen vaneriin.
Eihän ne kaiuttimet nyt vaan ole jäämässä sinne tarvikevaunun hyllyn korkeudelle polvien tuntumaan? Eivät nimittäin kuulu sieltä yhtikäs mihinkään. Yrittäkää saada ämyrit mahdollisimman ylös, mielellään about pään korkeudelle, niin ääni kantaa paremmin ja tavoittaa vähän useamman kuulijan. Kotelo voisi olla esim. pitkulainen tai pylväsmäinen, jolloin elementti nousisi samalla helposti hiukan ylemmäksi "tolpan nokkaan"..
aheikkisen mainitsemat vaneriset kiekot kannattaa ehdottomasti tehdä. Näin säästyy aukon leikkaamiselta lasikuituun, säästää lasikuitua ja saa puuruuveilla elementit kiinni. Voi myös harkita elementtien kiinnitystä sisäpuolelta. Tämä voisi onnistua siististi lähinnä kankaisen tai nahkaisen laukun ollessa kyseessä. Leikataan kankaaseen/nahkaan aukkoa pienempi reikä ja painetaan nahka/kangas salkun sisälle ja kiinnitetään vanerikiekkoon. Näkyviin ei jää elementin laippaa eikä ruuveja. Jos laukku on muovia, voi riittävän tiivistyksen saada aikaan laittamalla tiivistenauhan puoliskojen väliseen uraan. Löysempien materiaalien kohdalla ei auta kuin tehdä em. kotelo toista puolta varten. Jättää vain tilaa avautumista varten. Laukun materiaali vaikuttaa myös laminointiin. Muovisen laukun tapauksessa kannattaa testata tarttuuko hartsi muoviin. Suurimpaan osaan muoveista pitäisi tarttua. Nahkaisessa tai kankaisessa ongelmana voi olla hartsin imeytyminen materiaalin läpi, ainakin saumoista vuotaa helposti. Saumat voi teipata ulkopuolelta ja imeytymistä materiaaliin voisi koittaa välttää levittämällä ensin vaikka piituhkalla tai talkilla jatkettu kerros hartsia sulkemaan pinta. Tämän jälkeen vaikka 12 h kuluttua laminoidaan varsinainen lasikuitu. Myös useita lasikuitukerroksia laminoidessa seuraava kerros täytyy laminoida ennen 24 h kulumista. Pidemmän ajan kuluttua pinta vaatii hiomisen seuraavan kerroksen tarttumisen varmistamiseksi.
Nyt olis teidän tiedoilla tarvetta! Ketju on pitkä kun nälkävuosi, enkä jaksa lähteä siltä vastauksia etsimään. Mulla olis käyttämättömänä tanbandin w6-1139sg paksuseinämäisessä muoviputkessa. Eli ideana olisi putken toiseen päähän laittaa joku laajakaista ja toisessa päässä olisi subbarina tuo tangbandi. Sitten niitä kysymyksiä.. 1. Windsin mukaan tangis menis noin 6 litran suljettuun koteloon. Ongelmana on se, että elemetti on aika epäherkkä ja tarvii varmaan aika paljon tehoa.. Onko ongelma? 2. Minkälaista vahvistinta lähden etsimään? Riittääkö stereo? Kuinka paljon tehoa? 3. Mikä olisi hyvä laajakaista tuon tangbandin kaveriksi? 4. Joku jakosuodin pitäs olla jakamaan laajakaistalle ja subille singnaali.. Minkälainen? 5. Riittääkö koko komeutta ajamaan esim. porakoneen akku? Jos joku viitsii vastata, niin olen oikein otettu.
Itse en ko. TB:n ominaisuuksia tunne, mutta jos nyt yleiesti mietitään epäherkkiä kaiuttimia, niin vahvistintehoa tullaan todennäköisesti tarvitsemaan aikalailla. Ja se on mielestä ehkä jopa suurempi ongelma, kuin itse elementin epäherkkyys. Suuri vahvistinteho tarkoittaa tyypillisesti myös suuren akkujännitteen käyttämistä, ainakin jos jännitettä ei nosteta hakkurivirtalähteellä tms. Suurimmat akkuporakone-akut, joita on tullu tähän mennessä vastaan ovat olleet 18V:sia. Ja sillä jännitteellä ei kovin mahdottoman suuria tehoja vielä oteta. plus että akkuporakone-akut ovat suhteellisen pienikapasiteettisiä, kovin pitkiä soitto-aikoja ei niillä saa. Juu, tokihan on kohtalaisen suuritehoisia vahvistimia saatavilla, jotka toimii suht. pienilläkin jännitteillä, mutta pieni käyttöjännite kyllä rajoittaa tehoja aika hyvin näissäkin. Maximitehoihin pitää olla käyttöjänniteenkin jotain ihan muuta, kuin mitä tyypilliset akkuporakone-akut antaa. Tästä käyttöjännitteen vaikutuksesta on kyllä aika paljon juttua jo aiemminki tässä aiheessa, eli pieni selailu kannattanee. Tai sitten van pitää odottaa, että joku asiaan enemmän perehtynyt tulee kertomaan tarkemmin.
Matala herkkyys on ongelma, myös 8 ohmisena vielä matalampi jänniteherkkyys. Korkeasta jännitteestähän akkukäyttöisissä on yleensä puute. Jos vain pystyt tekemään testikokoonpanon vaikka läppäriä jakarina käyttäen ja saat kokeiltua ulkona, niin saat käsitystä metelin määrästä. Vahvistimeksi voisit hommata vaikka Suren "2x100W", tai vastaavan missä laaja käyttöjännitealue. Kovin matalia taajuuksia ei kannata ulkona vielä reilusti isommillakaan elementeillä toistaa, kun tuppaavat kuulumaan vain ihan lähelle. Jos tarkoitus on kuunnella taustamusiikkia vieressä istuen, ovat vähän matalammatkin taajuudet kuultavissa.
Edelleen tässäkin tulee eteen se, ettei 12-18V akulla saa vielä tehoa ulos kuin kymmenkunta wattia. Suurin luvattu teho saadaan ulos vasta suurimmalla sallitulla käyttöjännitteellä..
Kyllä. Kyseistä vahvistinta ehdotin laajan käyttöjännitealueen takia. Saatava teho sitten riippuu käytettävistä akuista. Aluksi voi testata olemassa olevalla akulla ja jos meteli on lähes riittävä, niin voi hommata korkeamman jännitteen akun. Jos jäädään testeissä paljon tavoitteista, voi elementin korvata herkemmällä ja edelleen voidaan valita nykyinen, tai jytympi akku. Ei näistä kuitenkaan käsitystä saa lukuja tuijottamalla, jos ei ole kokemusta useammista laitteista. Watit ja desibelit korreloi niin epäselvästi vertailtaessa eri elementti ja koteloyhdistelmiä.
EI tässä kyllä mitään kauheita äänepaineita tarvita. Ja toivoinki, että tässä pärjättäisiin max muutamalla kymenellä vatilla. Windsillä kahtelin, että tangbandi paukuttas 6 litran suljetussa kotelossa 5 watin teholla noin 85 desibeliä. Eiköhän se riitä max äänenpaineeksi lähellä kuuneltaessa
Kyllä mielestäni se 85db on aika vähän blasterille... Jopa läheltä kuunneltuna. Ja jos tuo 85 tulee 5W:n teholla, niin esim. 91 db vaatis (laskennallisesti) jo 20W ja 95db n. 50W, eikä ne nyt silleen vielä mitenkään mahdottomia lukemia oo vielä ainakaan jonkuasteiseen biletykseen...
No ei sillä mitään biletyksiä olekkaan tarkotus pitää. Taustamusiikiksi muutaman metrin päähän. Mulle on riittäny äänenpaineen puolesta sellai pieni pöytäradio tähän asti..
Siis ihan vaan taustamusiikin kuunteluun tarvit? Joo, noh se muuttaa asian... Silloin porakoneen akun jännite kyllä riittää. Kapasiteettia vaan ei tule olemaan kovin pitkiin kuunteluhetkiin...