Miltä laitteelta testikuvat kannatais ajaa? Kaapelimodeemi eniten käytössä, mutta testikuvien ajo ei siten onnistu. Boxi kiinni vahvarissa ja myös BD, josta testikuvan ajo onnistuis, mut varmasti eroa signaalissa. Smart ominaisuutta myös käytän paljon. Olisko siis mobiilisti ok tuoda testikuvat ja ehkä pikatarkistus BD:llä vahvarin kautta? Itelllä siis onkin Spyder 3 Elite. Onko hyvä ja tarviiko korjaustiedoston uusimpien ajurien lisäksi, jotta saa kohtuu tarkat säädöt?
Itse ajan testikuvia BD-soittimella tai PS4:llä ja sitten kopioin asetukset muihin tuloihin smart-ominaisuudet mukaanlukien. No problem. En ymmärrä miksi digitaalinen signaali olisi kovin erilainen tulosta riippuen.
Itse tullut todettua aiemmalla Samsungin plasmalla että mediatoistin (smart-ominaisuus?) oli poikkeava muista tuloista. Se tosin korjattiin softalla. Löytyy tästä keskusteluketjusta aiemmin. Vastaavia kokemuksia olen lukenut AVS:ltä ainakin olikos nyt tämä uusi Samsungin vai Panasonicin UHD-soitin USB toistossa, en tiedä onko softalla korjattu. Siis jos niitä paljon käyttää niin eihän se ole iso rasti ajaa testikuvat media serverin tai USB:n kautta ja asia tarkistaa. Viritintä on paha tarkistaa.
Mitähän vaatis, että YLE tai joku muu lähettäisi silloin tällöin esim. HCFR:lle sopivia testikuvasarjoja, jolloin tavallaan koko televisiolähetyksen siirtoketjun vaikutus tulisi todettua. Nämähän voisi tulla milloin vain ja kiinnostuneet voisivat tallentaa ne myöhempää käyttöä varten.
Juha Sipilälle sähköpostia että painostaa taas vähän YLE:ä, tai tiedä vaikka se pöyhkeä Kroisos Pennonen olis Plazan jäsen.
Yksi tyhmä kysymys lisää. Kun käyttää noita 75% videotason väri-ikkunoita kalibroinnissa, niin onko värisarjan viimeinen mittaus otettava 75% harmaakuvasta, vaiko täysvalkoisesta 100% kuvasta? Kysyisin myös että onko videotykin kalibroinnissa otettava jotain erityistä huomioon verrattuna television kalibrointiin? Mittari varmaankin ruuvataan kiinni kamerajalustaan ja laitetaan osoittamaan alaviistosta kohti kangasta? Säädetäänkö tavoitekirkkaus kontrastilla, ja laitetaanko dynamic/auto iris tms. pois päältä mittausten ajaksi? Ja käytetäänkö videotykin kalibroinnissa kokokuvia vai ikkunoita?
Yritin aiemmin tällä viikolla kalibroida kaverin LG C6:tta. Aluksi tuntui siltä että täähän on helppoa kuin heinänteko; 20 point white balancella sai harmaiden väritasapainon niin täydelliseksi etten ole koskaan ennen moista nähnyt. Sillä mehustelu loppui lyhyeen kun väriavaruus ja saturaatiot olivat 20 point -säätöjen jälkeen aivan päin helvettiä. Kotvan tuskailun jälkeen resetoin kaiken ja tein kalibroinnin 20 point -säätöön koskematta. DeltaE:t jäivät pääasiallisesti alle kahden, mikä on tietty OK, mutta se harmaiden täydellinen väritasapaino jäi kummittelemaan mielessä.
Onkos muut sitten huomanneet että 20-pisteen hierominen heikentää värien dE:tä? kmruuska, mites E-mallissa...mittasit varmaan kaikki ennen kun aloit säätämään? B-malli on sen verran erilainen eri piirisarjansa johdosta ettei voine verrata C,- ja E-malleihin. Jos mittari on referenssi, niin onko sillä merkitystä onko dE 1 vai 3 ja kun näissä vaikuttaa vielä sekin millä testikuvalla säätö tehdään, niin taitaa mennä turhaksi pilkun hinkkaamiseksi.
Nyt ois testilaitteisto kasassa, mutta mistä nää testi-imaget sais ladattua kännyyn? En itse ainakaan helposti löydä kuvia. Ohessa HCFR testailua DVD:llä ja Samsung EU55KU6175T.. Värit varsin hyvin hallussa, mut harmaasävyt varsin pielessä.. Eli miten sais kohilleen myös ne ettei värit menis pieleen?
^ Ei kai tuossa muuta ole kuin että säädät valkotasapainon mahdollisimman kohdilleen ensin 2p säätimillä, ja sen jälkeen laitat 10p säätimillä valkotasapainon ja gamman kohdilleen. Jos kontrasti on alhaisemmassa arvossa (90 tai pienempi), niin tarkkaile miten hyvin nuo 10p säätimet toimivat ja etteivät ne vaikuta paljoa vierekkäiseen videotasoon. Jos niissä on ongelmia, niin nosta kontrastia hieman ja kokeile valkotasapainon säätämistä uudestaan. Kannattaa myös laskea gamma-arvoa yhdellä tai kahdella, ja katsoa olisiko se lähtökohtaisesti lähempänä tuota BT.1886 tavoitetta, jolloin 10p säätimissä ei tarvitse tehdä niin suuria säätöjä. Värit voi sitten hienosäätää kohdalleen värinhallinnalla jos siihen on valkotasapainon säätämisen jälkeen tarvetta.
Samat jutut kuin Jmt1 mainitsi valkotasapainon osalta. Gamman suhteen minua alkoi itse asiassa epäilyttämään tuo mitattu 8333:1 kontrasti - se on kovempi kuin parhaimpienkaan VA-paneelien natiivikontrasti, voiko tuossa olla jokin globaalihimmennys/dynaaminen kontrasti/eco-moodi päällä? Tällaiset voi helposti sekoittaa gammamittauksia. Movie/Elokuva-kuvamoodi on ollut Samsungeissa se paras lähtökohta kalibroinnille koska globaalihimmennykset on yleensä poissa päältä, kun taas Standardi-kuvatilassa ne on usein päällä asetuksista riippumatta.
Meikäläisen 55B6V:ssä ei tunnu olevan vaikutusta säätötavalla. Piti ihan testata nämä kommentit luettuani. HCFR:n OLED mittaustila tuntuisi vaikuttavan valkotasapainon mittauksessa vain vihreän tasoon. NonFresh vs OLED punainen ja sininen pysyivät samoina. Itse olen enemmänkin tuskaillut ihonvärien kanssa. Väri pitäisi asettaa noin arvoon 60, jotta 100% värien luminancet olisivat kohtuu oikein. Em. arvoa tukee myös sinisuotimen avulla määritetty värin määrä. Tällöin kuitenkin ihmiset rupeavat näyttämään milloin minkäkin väriseksi "ruskettuneilta". Tuntuu kuin LG vahvistaisi lähdemateriaalin virheellisyyksiä. Itse olen päätynyt värin arvoon 48, jolloin HCFR:n pari ihonväripistettä toistuvat melko oikein. Tällä arvolla 100 % värien kirkkaus on alakantissa, mutta 25-75 % ovat vielä ok ja delta E:t alle 2. Nyt kun LG vielä korjaisi värienhallintajärjestelmän toimivaksi, niin eipä olisi valittamista. Omassa säädössä olen nostanut vihreän saturaatiota ja laskenut hieman punaista eikä siitä ole ollut näkyvää haittaa. Kirkkauksiinhan ei voi koskea ilman näkyviä ongelmia. Huolimatta matalahkosta värin arvosta punainen ja erityisesti oranssi ovat hieman neonhenkisiä. Värit 2 pt Värit 20 pt
Väriavaruuden reunoilla olevia värejä esiintyy harvoin jos koskaan todellisessa kuvamateriaalissa eli en kantaisi huolta niistä. Paljon tärkeämpää on miltä 30% - 60% (A / S) värit näyttävät koska sille alueelle asettuvat mm ihon sävyt.
Hei, olen nyt kalibroimassa omaa telkkuani ekaa kertaa. Omistan Panasonic TX-P65VT60Y plasmatelevision mutta kalibrointilaite puuttuu, olen miettinyt Spyder5Elite tai X-Rite i1Display Pro. Kumpikin varmaan hoitaisi homman mutta kumpi hoitaisi sen paremmin?
i1Display on parempi. Vertailudataa löytyy esim alta: http://www.avsforum.com/forum/139-d...r-calibration-c3-vs-spyder5.html#post48930065
Tämäkin päätti tarttua härkää sarvista ja pistää i1Display Pron:n tilaukseen. Sääli olla käyttämättä OLED töllöttimen säätö resursseja käyttämättä. Joten meikäläisen aika opetella nuo säädöt.
Kirjaanpa tähän ylös yhden kokeillusti toimivan tavan päästä LG OLEDien service menuun, josta voi kääntää ABSL:n pois päältä. Laitan tämän tähän ketjuun koska ABSL:n poiston pitäisi helpottaa kalibrointia kun mittausarvot ei enää muutu riippuen siitä millaista contenttia ja miten pitkään ruudulla on näkynyt, mutta en vielä kokeillut tätä itse. Perustuu seuraaviin: http://openlgtv.org.ru/wiki/index.php/Access_hidden_service_menus_/_modes http://www.avsforum.com/forum/40-ol...ral/2440714-how-turn-off-absl-lg-oled-tv.html Disclaimer: Service menussa on helppo hajottaa tai vähintään sekoittaa telkku peruuttamattomasti. Älä tee jos et ota varoitusta vakavasti, tai jos tämä hermostuttaa. En ota vastuuta ohjeiden oikeellisuudesta, puuttuvista stepeistä, turhista One For All-kaukosäädinostoksista, tai yleensäkään mistään tai kenestäkään. Ylläolevien linkkien ohjeiden ja omien ohjeitteni ollessa mahdollisesti ristiriidassa ylläolevat linkit ovat todennäköisesti oikeassa. ABSL:n pois päältä laittaminen ei ole LG:n hyväksymä toimenpide. Jne jne. Tarvitaan: oppiva One For All kaukosäädin (itselläni URC 6430, ohjeet voivat hieman poiketa koodien ja nappien labeloinnin osalta - ainakin oppimisominaisuus suoraan koodiin perustuen pitänee olla). LG:n OLED (itselläni 55EG910V). Ensin koodataan LG:n TV-koodi (Direct Setup käyttöoppaassa). Painetaan Setup nappia 3 sekuntia kunnes TV-nappi välähtää kahdesti Painetaan TV-nappia Katsotaan kaukosäätimen manuaalista LG:n TV-koodi (itselläni ensimmäinen koodi, 1423, toimi heti - vaihtelee ilmeisesti kaken mallista riippuen) Kokeillaan että kaukosäätimen power, kanavanvaihto, channel up/down toimii. Sitten lisätään service menu-koodit: Painetaan TV-nappia Painetaan Setup nappia kunnes TV-nappi välähtää kahdesti Syötetään koodi 9 9 4. TV-nappi välähtää ylimääräisen kerran. Painetaan Setup nappia kerran Syötetään koodi 00019 Painetaan nappia johon tuo service menun avaus tallennetaan (esim. Mute). TV nappi välähtää kaksi kertaa. Toistetaan tämä koodille 00018 (josta pääsee eri service menuun) Sitten kun TV on päällä normaalisti, painetaan koodin 00019 nappia. Salasana pitäisi olla 0413. 2015 malleissa etusivulla on jotain kiinnostavia tietoja kuten käyttötuntimäärä ja montako kompensaatiosykliä on ajettu. Suurta varovaisuutta noudattaen navigoidaan normaalikaukosäätimellä ylös-alas napeilla service menun kohtaan 13. OLED jossa TPC enable on defaulttina arvossa 1. Vaihtamalla sen arvoon 0, ABSL pitäisi mennä pois päältä. Exit poistuu service menusta ja tallentaa tilanteen. Tämän voi ilmeisesti tehdä myös älypuhelimella jossa on IR blaster ja sopiva appi, mutta itseltäni tuollainen puhelin puuttui ja sopiva One For All löytyi kaapista. Logitech Harmonyn vanhoissa versioissa oli mahdollista syöttää omia Pronto-koodeja joilla tämän saa myös tehtyä, mutta uusien mallien käyttöliittymästä en tuollaista ole vielä löytänyt. Edit: Nopealla kokeilulla ainakin osa noista kirkkaudensäätöalgoritmeista toimii edelleenkin vaikka TPC enable on poissa päältä... jos pitää kirkkaahkoa testi-ikkunaa päällä pidempään, ikkunan kirkkaus kasvaa hiljalleen noin 1 minuutin aikana about yhden prosentin (eli esim IRE 100 kuvan kirkkaus kasvoi 101 -> 102). Tämä tietty vaikuttaa gammamittauksiin. Eli ihan täydellistä autuutta ei tämäkään tuo - pitää testailla mihin tuo oikeasti vaikuttaakaan.
Ensi viikolla pitäisi laite tulla, täällä on PC kytkettynä vahvistimen kautta TV:seen. Olisi hyvä saada myös kuva muuten hyväksi kun Blu-Ray soitin ja PS4 PRO ovat myös kytkettynä. Ihan klik klik vaan ei taida kalibrointi onnistua mitä olen täällä lukenut.
Tuli tuossa innostuttua säätelemään vanhempien telkkaria, kun näin joululomalla tulee täällä katseltua BD:itä. Mallina on Samsung LE40D504F7W. En ole aiemmin säädellytkään tässä telkkarissa kuva-asetuksia. Pari juttua, joita itse hieman ihmettelin, mutta joka paikassa neuvottiin näin kuitenkin tekemään mitä googlettelin. Elikkäs 1) Värisävyksi ehdotettiin joka paikassa Lämmin2/Warm2 -asetusta. (Miksiköhän näin?) Pidin muuten tästä, mutta valkoiset näyttää liian keltaisilta ja värit yleisesti ovat ehkä hieman liian luonnottomia. Warm1 oli itselleni paljon mieluisampi vaihtoehto, kun valkoinen näyttää valkoiselta ja värit oli muutenkin omaan silmääni mieluisammat. Neutraalissa ja dynaamisessa oli molemmissa liian sinisävyinen kuva, varsinkin dynaamisessa. Vaihtoehdot kylmimmästä lämpimpämpään ovat siis Dynaaminen > Normaali > Lämmin1 > Lämmin2. 2) Terävyystaso pitää joka paikan mukaan laskea nollaan. Tuossa Samsungin mallissa asteikko on 0-100. Perusteluna tähän on se, että BD:t eivät tarvitse (keinotekoista) terävöittämistä, mikä on ymmärrettävää, mutta kun laskin terävyyden nollaan, niin kuvasta tuli todella pehmeä ja useat yksityiskohdat hävisivät tai heikkenivät huomattavasti. Jos terävyys on liian korkea, niin kuva näyttää luonnottomalta ja kaikki yksityiskohdat ovat ylikorostettuja. Testilevyinä käytin Terminator 2, Inside Out ja Pirates of the Caribbean 1 -leffoja. T2:ssa on mukana THX Optimizer, jonka avulla säädin kuvan. Ennen kuin lähdin muuttelemaan mitään, niin vaihdoin asetukseksi Elokuva-tilan, kun tuotakin suositeltiin joka paikassa. Kaikki digitaalisten kohinoiden poistot yms. laitoin pois päältä myös. Kirkkauden (myös asteikolla 0-100) säädin 31:teen, kun THX Optimizerin kuvatestin mukaan tuo olisi oikea. Itselleni tuo on ehkä hieman liian tumma, mutta toisaalta tuo testi lienee suhteellisen luotettava? Jos joku jaksaisi helppiä hieman, varsinkin tuossa terävyyden kanssa, että miten se kannattaa olla, niin olisi oikein kiva.