Kiitoksia perusteellisesta vastauksesta. Vielä yksi tyhmä kysymys. Toimiihan TV:n integroitu/sw 3D LUT myös TV:n appsien kanssa (Netflix, Youtube yms.)?
Hommasin nyt vanhan ratsun (i1Display Pro) tilalle Portrait Displays C6 HDR2000 mittarin. Ei ihan hirveä heitto ollut i1Display Pro raw xyz profiililla C6:een nähden, mut onpahan nyt sertifioitu päivitetty mittari. Käytössä siis LG OLED C9 65" ja Calman Home for LG. Itselläni ei ole ollut mitään ihmeempiä ongelmia tuon Calman softan kanssa tässä viiden vuoden aikana. LG AutoCal toimii nyt varsinkin C6:lla erittäin luotettavasti. Privaan voi laittaa viestiä jos kaipailee LG OLED:iin kotikäyntiä C9-malleihin (varsinkin pk-seudulla).
i1 Display Pro OEM Rev.B on käsittääkseni sisukseltaan täysin sama mittari tuon C6 HDR2000 kanssa ja molemmat speksattu samoilla arvoilla. Hinta vaan aika lailla eri luokkaa. CalMAN käyttää C6:lla omia ajureitaan ja väittävät että siitä johtuisi erot ja ongelmat i1Display Pro mittarien kanssa, vähän kyllä epäilen. Siellä on osa Klein K-10 mittarilla 3D LUT tiedostojaan postanneita joissa lopputulos ei ole ihan sitä mitä CalMAN:n Post-Cal antaa ymmärtää. https://displaycalibrations.com/lg_2018_oled_profiling_using_lightspace.html Tuon sivun alkupäässä on 70 linkkiä erinäisiin ongelmiin CalMAN:lla. Olkoonkin että hän myy nykyään LightSpace softaa, niin on ennen ollut aktiivisena kehittämässä CalMAN:n, mutta kyllästynyt heidän saamattomuuteen korjata softan vikoja. Laitappa tänne liitetiedostona .3dl tiedostosi IR Profile tai Fixed Grid 3D LUT kalibroinnista, niin katsotaan miltä se näyttää LS:n cube preview:llä. Löytyy polusta C:\Users\xxx\Documents\Portrait Displays\CalMAN 5 Home\LUTs\ ja siellä ajankohdaltaan se kun sait kalibroinnin valmiiksi, koko noin 500kt.
Ei ole kyllä mikään noista. Se SDR:n 3D LUT on yleensä se viimeinen .3dl tiedosto tuolla LUT kansiossa, .cpfx tiedoston kanssa. Nehän on nimetty ajallisesti. Teitkö SDR:n millä 3D LUT vaihtoehdolla, IR Profile pisteiden tai ajan mukaan, joku kolmesta Fixed Grid vaihtoehdosta vaiko Lightning LUT?
Tossa liitteenä on viimeisin .3dl tiedosto tuolta kansiosta ja mukana on myös .cpfx tiedosto ko. kalibroinnille. Käytin Lightning LUT:ia.
Ok, no sitten se ei ole jostain syytä kirjoittanut sitä. Itsellä käynyt sama pariin kertaan. Ens kerralla kun teet SDR:lle 3D LUT:n, niin kokeile Fixed Grid 9^3 tai 17^3. Tallenna lopussa.
Mistäs saisi tilattua sellaisen testi levyn, joka sisältäisi testikuvat Rec.2020 väriavaruuden säätämiseksi? Pitäisi saada Epsonin 9400:n saada kalibroitua Digitalcineman osalta ja I1 Pro kolorimetri sekä HCFR löytyy. Vain testilevyn tarvitsisi, mutta en ymmärrä miten sellaista ei ihan joka kaupasta löydy.
Mulla on Spears and Munsil UHD benchmark -levy. Löytyy ainakin amazonista. Sitten on myös ilmaisia testikuvapaketteja, jotka voi ladata USB-tikulle ja toistaa sieltä.
Joo. Tilasin itsekkin kyseisen levyn. Sehän on silmämääräiseen säätöön kait tehty. Tuli ilman ohjeita. En löytänyt siitä sellaisia testivärejä kuin AVShd testilevystä. Mistäs netistä sit sais väteille testikuvat ladattuu?
Ok, vaikuttaa hyvältä. Eli jos on pelkkä HDR, niin tuolla edullisimmalla vaihtoehdolla pärjää? Mitä kalibrointisoftaa itse käytät?
Joo ei mulla ole muuta kuin HDR10-kuvat. Dolby Visionia ei voi mun OLED:ssa (eikä projektorissa edes ole) kalibroida ja HLG-lähetettä ei tule mistään vielä. HCFR ja i1 D3 käytössä. Jos tietokone jolla ajat HCFR:ää tukee HDR:ää HDMI outin kautta niin voit käyttää myös HCFR:n sisäistä generatoria. Olikohan Measures-tabin Generator-kohdasta pääset laittamaan ruksin HDR10 kohtaan.
Joo, niinhän siellä HCFR:ssä on tuo oma generaattori. Mulla on pyörittimenä Panasonicin 820 4K soitin ja sen perässä Epson 9400 jolla siis katselen leffoja ja tämä Epson siis pitäisi saada kalibroitua.olen siihen tehnyt jo tuon Rec.709 kalibroinnin, mutta haluaisin saada myös tuon DCI-P3/ bt2020 väriavaruuden myös kalibroitua sekä HDR:n
en ole ihan varma, mitä testikuvia kaipaat, mutta s&m -levyllä Windows-kohdassa on niitä välilehtiä. Sweeps, gamut, colorchecker.
OK. Joo taisin löytää ne. Omituista siinä oli muistaakseni se että jos otti vaik 100 prosenttisen punaisen, niin silmiin se näytti ihan oranssilta. Sit saturation prosentit eivät täsmänneet HCFR:n 0, 25, 50, 75 ja 100 kanssa vaan ne olivat jotain muuta. Epsonissa on "luonnollinen" esiasetus, jonkja olen siis kalibroinut tuolle Rec.709:n ja sit Epson ilmoittaa, että Digital Cinema vastaisi tuota DCI-P3:sta. Sekin on hassua, et Epsonin valikossa on vaihtoehdot Rec.709 ja 2020, mutta kuitenkin manuaalissa puhutaan DCI-P3:sta. Että tiedä sit mikä tuolta HCFR:sta kandeis valita? Kuinka tuo HDR:n kalibrointi pääpiirteittään menee? Kalibroinko siis ihan eka SDR:nä tuon DCI-P3:n ja laitetaanko sit HDR tykistä päälle ja Tehdäänkö sen kanssa vielä ihan koko kalibrointi, eli Grayscalesta alkaen? Epsonissa on HDR:n kohdalla 0-16 HDR säätö
Valitse P3 in Rec.2020. Yleensä näyttölaitteen tulee olla HDR-tilassa kun sitä kalibroidaan. En tiedä meneekö Epson siihen automaattisesti kun sille syöttää HDR-kuvaa. Ellei, se pitää laittaa käsin. SDR-tilan kalibrointi ei normaalisti vaikuta HDR-tilaan. Itse olen juuri ensimmäistä kertaa kalibroinut projektorin (JVC) ja prosessi oli ihan sama kuin SDR eli valkobalanssi, gamma ja värit. Värit on tosin vielä tekemättä ja odottavat sitä kun on aikaa ja perse kestää. Mittasin vain ja totesin että kohtalaisen hyvin ovat 50% amplitudilla. Gammaan (eli siis ST.2084 EOTF...) otin pohjaksi jonkun tekemät 1000 ja 4000 nitsin customkäyrät joista asettelin vain valkobalanssin kohdalleen JVC:n 12-pykäläisillä gammasäädöillä. Tuosta 16-portaisesta HDR-säädöstä en osaa sanoa mitään. Veikkaan että sillä saa aseteltua gammaa kuvamateriaalin mukaan.
Joo, kyllä Epson vaihtaa tilaa SDR, HDR signaalilla jos se on asetettu Automaatille tykistä. Mietin vain sitä että kun osa 4K elokuvista on ilman HDR:ää, niin pitääkö olla siis 3 eri kalibrointia. Yksi Rec.709 normileffoille, sit 4K SDR ja sit 4K HDR ja oikeastaan neljäs vielä 3D:lle. Ajattelin laittaa vielä Epsonille viestiä, että jos nämä asetukset ovat tallennettu muistipaikkoihin, niin tajuaako kyseinen laite enää näitä vaihtaa loogisesti. Ja palatakseni HDR kalibrointiin, niin siksi ajattelin et pitää olla myös 4k SDR, kun jos olis vain pelkkä 4K HDR ja katson 4K SDR leffaa, niin eikös kuva ole tällöin perseellään???