Ahaa. Eli onko näin, että ne leffat jotka on siis pelkkä 4K ilman HDR:ää, niin ne käyttävät tuota Rec.709:ä ja sit vasta HDR elokuvat käyttävät laajempaa väriavaruutta?
Ei välttämättä. Esimerkiksi Netflixistä on mahdollista katsoa 1080p bt.2020 -formaatissa leffoja. Ainakin itselläni joidenkin elokuvien kohdalla Netflix tarjoaa moista. Johtuen ehkä siitä, että Netflix ei aina tunnista 4K-näyttöä, mutta bt.2020:n silti. En osaa syytä tarkkaan sanoa. Ja, jos käyttää Panan soitinta, joka tekee HDR -> SDR -muunnoksen, niin siinä lopputuloksena on 4K-tarkkuus ja bt.2020 -värit, mutta ei HDR:ää. 4K, Bt.2020 (wcg) ja HDR ovat eri ominaisuuksia ja voidaan käyttää sekaisin miten vain. Toki yleensä on siten, että ne ovat yhdessä ja sitten SDR:n kanssa on Rec.709. Mutta ei välttämättä aina. Eli esim 4K ja Rec.709 on teoriassa mahdollista, mutta lienee aina harvinaista.
No näin minäkin arvelin, eli silloin pitää kalibroinnissa yksi tehdä rec.709, toinen bt 2020 ja kolmas HDR 2020, jos ei halua tai käytä tuota HDR SDR muunnosta. Kyllähän se mulla on tuossa Panassa, tosin en ole sitä koskaan kokeillut
Joo, kyllähän tuossa HRD:n kalibroiniissa on muutamia mutkia matkassa. Ihan perus grayscalen kun ajoin HDR päällä, niin päävärit on siististi nipussa. Spears@Munsil levyltä kun Sweeps välilehdeltä ottaa clolor checker kohdasta vaikka punaisen, niin se näyttää ihan laimealta, samoin sininen yms. Sit kun menee saturation kohtaan ja ottaa punaisen 100 prossasen, niin se on punainen. En ymmärrä mistä tämä johtuu. Onkohan tuohon HCFR:n saturation prosentteihin missään kohtaa, että pystyisi säätämään samaksi kuin tuossa Spears@Munsil levyllä, jossa ei ole 0, 25,50,70 ja 100 prosentin saturaatiot niinkuin HCFR:n asteikossa, vaan menee 10 prosentin välein. Aika mahdotonta mitata sillä. Gamman mittataulukko näyttää HDR:llä erilaiselta, eikä siihen tullut mitään käppyrää.
^ Miten muuten HCFR toimii tuon saturaation suhteen tuossa tilanteessa. Eli jos muuttaa saturation -arvon 50 niin odottaako se 50% värejä vai laskeeko se itse sen 50% siitä 100% kuvasta ? Itse käyttäny Calmania vuosikaudet niin jäänyt tuon softan kelkasta.
Mitä tarkoitat tuolla saturaation muuttamisella? HCFR osaa kyllä mitata eri saturaatiot mutta sille pitää näyttää kulloinkin oikeaa kuvaa. Itse en ole vielä CMS-kalibrointiin ryhtynyt kun tikulla ei ole kuin Masciolan kuvat ja niissä saturaatiokuvissa on 50% luminanssi enkä ole löytänyt keinoa kertoa HCFR:lle että luminanssi on tuo. Oletuksena se olettaa BT.2020-väreille 100% luminanssia. Saisihan ne varmaan laskettuakin että mitä pitäisi mittarin näyttää mutten jaksa. Nyt löysin Mehanikin tekemät HDR-patternit joissa ymmärtääkseni on 100% luminanssi ja lisäksi mainio "kokoelmapattern" jossa on kaikki yhdessä peräjälkeen. Pitäisi olla aika paljon jouhevampaa kelailla aina seuraavaan patterniin kuin hypätä seuraavaan tiedostoon koska JVC ei ole ihan niitä nopeimpia hyppäämään pois ja takaisin HDR-tilaan... https://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/2943380-hdr10-test-patterns-set.html
Mnii siis muistaakseni Calmanissa pystyi pelaamaan screen offset kertoimella vaikkapa nitsien suhteen kun videotykki on kyseessä. Eli jos halutaan kalibroida 1000nits tykillä niin heitetään kertoimeksi 7 (mikäli saataisiin tykillä hulppeat 150 nits aikaiseksi). Eli lähinnä mietin voisko väripuolella tehdä vähän samantyyppisesti jos softassa ois siihen mahdollisuus. Saturaatiokertoimeksi 2 niin vois paukutella 100% väreillä. Aika kaukaa haettu mutta pälähti vaan mieleen. In regard to setting the HDR Gamma: using 2084 (which is an absolute)… I start at considering 1000 nits. If the PJ max output is 150 nits, then take 1000 and divide by 150 = 6.6, so round up to 7. This is the value you will enter in the large Y value for screen offset. So every measurement you perform will be multiplied by 7. Adjusting the Contrast may affect the clipping point, and or roll off.
Joo, latasin tuon: HDR10 Calibration Patterns (HCFR, ChromaPure and CalMAN HDR 10 Calibration Workflow). Perhana, kun olisin aiemmin tajunnut tämän, niin en olis suotta haaskannut rahjojani tuohon S@M testilevyyn. Hienosti on HCFR:lle kaikki! Mut Tähän olis kiva saada tulkkausta. Eli kun Tossa levyllä on mm SATURATION kohdassa Rec.2020, P3 in Rec.2020 sekä Rec.709 in Rec.2020, niin mitäs nämä käytännössä ovat ja eroavat toisistaan? Ainakin ne täsmäävät HCFR:n valikoihin, koska siellä on samat. Rec.2020 on vissiin ihan täydellinen 2020, mutta onko toi seuraava sit DCI-P3? ja entäs toi vika, jossa on Rec.709 in Rec.2020?
^ No se on ihan mikä sanoo olevansa eli SDR-värit BT.2020 -containerissa. Joku tässä jutussa on mitä en hiffaa. Tässäkin setissä saturaatiosweepit on 50% amplitudilla enkä mistään kyllä löydä miten kertoa HCFR:lle tämä. Vaikea uskoa että kaksi eri settiä kuvia HCFR:lle varta vasten tehtynä on tehty niin että ne ovat käyttökelvottomat CMS:n osalta. Auttakkee. Miten saan säädettyä HDR-värit HCFR:llä 50% amplitudikuvilla?
Onko tässä maailmankaikkeudessa sellaista näyttölaitetta, joka pystyy näyttämään BT.2020 värejä 100 %:n luminanssilla? Itse mittailen Rec2020/P3 asetuksella ja kyllä tällöin saa ihan järkeviä tuloksia delta L:n puolesta OLED televisiolla. Mielestäni HCFR:n perusasetus huutelee juuri 50 %:n amplitudia, sillä Diffuse White arvo on 94 nittiä. Arvelisin, että projektorikalibrointiin tuota arvoa pitää muuttaa vastaamaan mitattua 50 %:n harmaan kirkkautta.
Sattusko tässä pääkaupunkiseudulla olemaan kaveria, kenellä olis HCFR ja tykkien HDR kalibrointi hallussa? Jos olis haluja korvausta vastaan tulla näyttämään miten tuo pääpiirteittäin menisi, niin mielelläni maksaisin siitä. i1 pro sekä pc on itselläni, joten lähinnä säätöjen osalta apu olis paikallaan.
Miten tuon dynaamisen iiriksen kanssa on? Käyttääkö sitä kukaan vai onko se ihan huuhahommeli? Epsonin tykissä on 0-12 manuaalinen säätö tai sit voi laittaa automaattisen iiriksen joko nopealle tai hitaalle. Joissakin kalibrointijutuissa on vain tullut eille, että joillakin se on päällä ja jotku sanoo ettei sitä saa pitää päällä esim kalibroidessa. Sit kuitenkin HCFR:ssä on asetuksissa välilehti, jossa se mainitaan.
Kalibroinnin aikana en olekkaan pitänyt päällä enkä kyllä sen jälkeenkään. Lähinnä ajattelin että onko siitä mitään hyötyä missään tilanteessa ja jos niin missä?
LightSpace HTL:lle hommasin testikuvageneraattoriksi Raspberry Pi 3 B+ johon muistitikulle PGenerator. Nyt tilasin tuon kylkeen vielä HD Fury Linker:n niin saa generoitua myös HDR10 testikuvat. LG OLEDC9:ssä on sisäinen testikuvagenerointi, mutta HDR lopputuloksen tarkistus ei mahdollista. Tällä kombolla onnistuu sitten sekin. Alle 200eur melko edullinen SDR / HDR testikuvien luomiseen jos ei halua testilevyjä pyöritellä. Näyttää kyllä pelkästään yksinkertaisella huoltomenun värilämmön kalibroinnilla saavan erittäin hyvän HDR kalibroinnin, ainakin C9:llä: https://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/3067446-calman-home-lg-17.html#post59334804 edit: Tänään tuli HD Fury Linker ja hyvin toimii. Piti heti testailla HDR kalibroinnin tarkistusta ja toista tehdasoletuksilla. (Värilämmölle Viileä tehty huoltomenussa valkoisen esikalibrointi eli säädetty D65:lle mahdollisimman tarkasti):