Jos muovituoteliikkeistä rouhevaahtomuovia hankkii niin ne on tiheyden/ominaispainon mukaan luokiteltu aivan vastaavasti kuin normaalit vaahtomuovitkin.
Ja samalla voi tutkia myös ilmanläpäisyvyyttä. Netistä ostettaessa taas tiedot melkein järjestään puuttuvat.
Taitaa suurinosa profiloiduista vaahtomuoveista olla ominaispainoltaan luokkaa ~25kg/kuutiometri. Jos matalampia taajuuksia haluaa vaimentaa niin tiheämpiä vaahtomuovejakin on, kulmabassoansoina myytävät valmiit bassoansat ovat jotain 50Kg/kuutiometri, mikä ei vielä ole tiheämpien villojen luokkaa. Bassojen vaimennusta ajatellen rouhevaahtomuovia saa ainakin (LIMI) 75, 100, 130 Kg/kuutiometri tiheydellä, eikä tuon läpihengittävyyden puolesta tarvitse olla enää niin tarkka kuin korkeammilla taajuuksilla. Vaimentamalla jos haluaa akustointia tehdä niin, joku useampikerroksinen eri tiheyksisillä vaahtomuovilevyillä tehty vaimenninlevy olisi paras ratkaisu laajemmalle taajuuskaistalle. Bassovaimmennukseen voisi olla mukava kokeilla paksummasta rouhevaahtomuovilevystä kietaistua tuubibassoansaa. Tukevasta teräsverkosta ensin kietaisee putken johon tulpat puulevystä sen päihin ja ehkä tueksi keskellekin, sitten kietaisee rouhevaahtomuovin teräsverkon päälle ja vielä joku verhoilukangas päälle. Ei pölise, eikä haise kuten villat. Katselin juuri Etralla teollisuusvaahtomuovia, tyyppi oli E25PF joka vaikutti hypistellessä hyvin samalta kuin monet profiloidut studioakustiikkavaahtomuovilevyt. Ominaispaino siis 25Kg/kuutiometri. Omat profiloidut akustiikkalevyni ovat olleet punnitessa tuota luokkaa.
Hei! Olen tehnyt studiooni 8 kpl 600*1200 mm akustiikkalevyjä 100 mm COS 5 levystä. Päälystin levyt ainoastaan lakanakankaalla. Nyt olen huomannut,että villapöly ilmeisesti pääsee hyvin huonetilaan vaikka kovavillasta onkin kyse. Ilmalämpöpumppu saa aikaan sen verran ilmavirtaa että silmiä kirvelee ja kurkku kipeytyy vähän aikaa tilassa oltuani. Saattaa olla myös osittain sitä että ilmalämpöpumppu kuivattaa ilmaa. Nyt kaipaisin apua akustiikkalevyjen "korjaukseen". Ajattelin repiä kankaat pois ja päällystää kehyksen molemmat puolet kuituja läpäisemättömästä materiaalista. Mieleentulleita vaihtoehtoja. 1) Kävisikö esim. 10 mm solumuovi kehyksen molemmille puolilla tähän tarkoitukseen vai heikentääkö se akustisesti cos 5 toimintaa ja ensiheijastusten dumppausta. 2) Rouhevaahtomuovi molemmin puolin ajaa asian, mutta minkä paksunen olisi hyvä ja kävisikö esim takapuolelle myös vain joku halpis vaahtomuovi, joka ei päästä läpi villapölyä. Mikä tälläinen halpa vaahtomuovi olisi vai ovatko peräti kaikki? 3) profiloitu ja villaaläpäisemätön vaahtomuovi materiaali pintaan ja toiselle puolelle joku villaa läpäisemätön, mutta akustiikkaa haittaamaton materiaali. Mikä siis olisi paras/halvin ratkaisu pölisemisongelmaan?
Tietääkö kukaan löytyykö Oulun seudulta näitä rouhevaahtomuovilevyjä suoraan hyllystä? Pitänee rautakaupoista käydä katselemassa, Biltemassa en muista tämmöistä tavaraa nähneeni...
Pari senttiä tai sentin paksuja rouhevaahtomuovilevyjä nyt löytää joka autotarvikekaupasta, esim. Motonetistäkin, mutta niissä on aina jokin folio pinnalla. Muovikalvo tyhjiöhöyrystetyllä metallilla, tai alumiinifolio. Ettei moottoritilan öljy/bensahuurut pääsisi imeytymään vaahtomuovin sisään, ja että koneen lämpösäteily ei sulattaisi muovia pilalle. Pakosarja ja turboahdin ainakin säteilevät niin valtavasti kuumuutta, että vaahtomuovi voisi sulaa jos ei olisi lämpöä heijastavaa kalvoa muovivaahdon pinnalla. Vaikka kalvon repisi irti tai liimaisi kalvopuolen kiinni seinään, niin nämä ohuet levyt ovat liian kalliita materiaaliltaan. Sentin paksuja levyjä pitää latoa 5 päällekkäin, että saa 5 senttiä paksun aikaiseksi. Ohuet vaahtomuovit ovat myös rumia, löysiä, niistä ei saa tehtyä sileää pintaa. Ne repsottavat jos niitä ei koko tausta-alaltaan liimaa kiinni. Liimakin maksaa. Tulee halvemmaksi ostaa 5...10 cm paksua jämäkkää levyä, jota ei tarvitse liimata kiinni. 30...40 cm leveässä koolausraossa (siis taulukehikossa teille "sisustajille") levy pysyy aloillaan ilman taustaliimaakin.
Itse ostin Etolasta 2m2 100mm paksua E-30 -vaahtomuovia. Pilkkosin sen 1000mm x 500mm palasiin ja ripustin kaksi Genelecien taakse kaiuttimien linjalle ja toiset kaksi vastapäiseen seinään. Kyllähän tuon paksusesta (ja painoisesta) alkaa olla jo apua varsinkin keskialueen ja yläpään osalta. Myös yleinen akustiikka paranee huomattavasti. Käsien läpsytys ei tuota enään samanlaista vastakaikua, eikä puhe kaiu huoneessa. Pieni vaikutus saattaa olla myös aivan ylimmälle bassoalueelle (150hz ja yli). Eniten vaikutusta on silti äänikuvaan. Ääni ei lähde leijailemaan pitkin huonetta, vaan pysyy tiukemmin kaiuttimien välissä. E-30 luokassa painoa on 30kg/m3 Hintaa alkaa olla tuolla paksuudella... tuo maksoi 66e/m2. Uhraus oli silti sen arvoinen.
Nostetaas vanhaa, mutta tärkeää ketjua. http://www.motonet.fi/fi/tuote/606012/Vaahtomuovimatto-aanieristematto-50x100cm Tämä on ilmeisesti sentin paksuista mattoa. Jos noita laittaisi 5kpl päällekkäin, tulisi 50 x 500 x 1000 akustointipaneeli. Onko tietoa toimisiko tuolla matolla tuollainen yhdistelmä? Hintaa paneelille tulisi 34 kpl.
Kallista tuo motonetin vaahtomuovi ainakin on. Thomanilla löytyy paljon halvemmalla ihan virallista akustointimateriaalia esim. 70mm paksu 16€/neliö tai 80mm paksuinen 20€/neliö. "Tehollista paksuutta" varmaankin ehkä hiha-arviolla about samat kuin 50mm sileällä levyllä (korkeat huiput vaimentavat enemmän, matalat montut vähemmän). Jos profiilia ei halua syystä tai toisesta näkyviin, niin sen voinee asennuksessa jättää piilon puolellekin.
16,5 ± 1,0 kg / m³ Thomannin profiililevyt, siis älyttömän kevyttä kamaa. Rouhevaahtomuoviahan saa esim. 100 kg/kuutiometri -painoisena. Rouhemuovin pointti on juuri siinä suuressa massassa, se on kaikista vaahtomuoveista painavinta ja siten myös tehokkainta akustisesti, etenkin alemmilla taajuuksilla. Edelleen pätee se fakta, että massiivinen sileä levy pitää panna alle tekemään miesten työt ja lisäksi vielä sen päälle hento profiililevy pirstomaan+imemään diskantit pois. Molempia tyyppejä tarvitaan.
Tuo teollisuusvaahtomuovi tuntuu olevan vain kiven alla, siksi kyselen epätoivoisena tuota motonetin kuutiopainolta tuntematonta vaahtomuovia.. Luonnollisesti pinnalle tulisi ohut profiloitu levy juurikin diskanttien vuoksi.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennin/Aanieristyslevy-369214/ 5 cm paksu kerros syntyy 2 ja 3 cm levyistä päälletysten. Kokonaisuudelle tulee neliömetrihinnaksi 59,96 . Ne foliopinnat tietysti kannattaa repiä pois. Ja mikäli takapuolen liimakerros on tehty ilmatiiviillä teippikerroksella, sekin pitää repiä pois. Jos liimakerros on liimaa, se saa olla. Helpointa on liimata nuo levyt liimaselät vastakkain, ei tarvitse ostaa liimaa. Profiililevy liimataan rouhelevyyn sprayliimalla, huntu kumpaankin osapuoleen. Se ei synnytä ilmatiivistä kalvoa. Sprayliima voi olla heikkoa tai pysyvää tyyppiä, riippuen haluaako joskus vetää profiilikerroksen pois vai saako se jäädä pysyvästi paikalleen rouhelevyyn.