Ajattelin aloittaa tällä sarjalla oman ketjunsa, koska näiltä foorumeilta näyttää löytyvain vain Suomen Diilille perustettu ketju. Halusin päästä vain kommentoimaan sitä erottamista, joka viime jaksossa tapahtui. Kysehän oli siitä, kun eräs mieskilpailijoista oli viime jaksoa edeltäneessä jaksossa saanut tällaisen 'minua ei voi erottaa -kortin' palkinnoksi siitä, kun hän oli voittaneen joukkueen johtaja. No tässä viime jaksossa tämä miehen joukkue hävisi, ja hän oli niin varma siitä, että hän oli tehnyt tehtäväsä hyvää työtä, että hän sanoi Trumpille, ettei tarvitse tätä 'korttia'. Hänet sitten valittiin siihen kolmen henkilön ryhmään, joka joutui Trumpin eteen kuulemaan kenet hän erottaa. Trump piti tämän miehen tekoa luopua 'kortistaan' niin tyhmänä temppuna, että hän sitten erotti tämän miehen, vaikka tämä mies oli tehnyt jaksossa hyvää työtä. Minusta tämä oli väärin, vaikka kyllä arvasinkin heti, että Trump erottaa tämän miehen. Minusta vain tämän miehen erottamisen tarkoitus oli saada enemmän katsojia tälle sarjalla, koska kyseinen temppu oli aika sensaatiohakuinen. Toki tämä mies oli aika typerä luopuessaan edustaan, mutta eihän tässä nyt kyse ollutkaan mistään tosielämän business-tilanteesta, vaan fiktiivisestä tilanteesta, televisioviihteestä. Erottamisen täytyisi perustua sen työn laatuun ja yhteistyö- ja/tai johtajakykyyn tehtäviä tehdessä, ei kokoushuoneessa mokailuun. Sitä paitsi, minusta tämä mies selitti kyllä hyvin miksi hän luopui edustaan. Hän käytti vertausta 'kapteeni uppoaa laivansa kanssa' eli että hän ei halunnut olla muiden yläpuolella sen edun takia. Jotenkin minulle on muodostunut Trumpia seuratessa kuva, että hänen menestyksensä johtuu osaksi siitä, että hän huolehtii työntekijöistään ja on kohtalaisen mukava. Mutta millaisen esimerkin Trump asettaa tässä, kun hän erottaa periaatteistaan kiinnipitävän miehen, joka teki työnsä kunnialla. Mutta ilmeisesti tämänkin tempun tarkoitus oli vain saada skandaali sarjaan. Minulle jäi kyllä tästä huono fiilis.
Pidin tuota erottamista myös aika outona juttuna. Ei siinä tosiaan ollut mitään tekemistä kyvykkyyden kanssa vaan jostain periaattesta kait. Mutta mitäpä sitä ihmettelemään, tehköön Trump miten haluaa. Itselleenhän se duunaria etsii. Tämä S2 on muuten aika tavalla erilainen kuin se eka. Tehtävät ovat vaativampia, tai ainakin nielevät enemmän rahaa. Samalla vastuuta on viety jollekkin kolmannelle osapuolelle joten Trump ei ole ainut hyötyjä joskaan ei myöskään ainut voitaja. Tuloksena on huomattavasti persoonattomampi reality show siihen ekaan verrattuna. On muuten kilpailijavalinnassa ollut aika selkeesti naama raja.
Elvis ei nyt oikein tajunnut pointtia. Kukaan ei palkkaisi miestä joka tekee noin impulsiivisia päätöksiä yrityksensä johtoon. Minä en ainakaan. Mieti nyt, mies päättäisikin yhtäkkiä tehdä jonkun aivan järjettömän itsemurha tempun kuten tuo. Olen 100% samaa mieltä Trumpin kanssa tuosta monotuksesta. Jos saa tuollaisen niskalenkin muista, sitä todellakin hyödynnetään. Tuollainen "kapteeni uppoaa laivansa kanssa" paskan jauhanta ei kuulu oikeaan bisneselämään. Ikävä nyt kusta sinun hoidettuihin hiuksiisi, mutta et kai oikeasti ole noin naiivi?
Kurdt, älä hyvä mies aloita tätä taas. Siis totta kai mä olen samaa mieltä, että business-elämässä tällaisen tempun takia pitäisikin (varmaan) erottaa. Mutta tämä on viihdettä, ja kilpailijat sen tietävät. Vai oletko sinä niin naiivi, että luulet, että sarjan tehtävät ja kilpailijoiden kohtelu vastaa tosielämää. Mun pointti on siis se, että nämä kilpailijat tietävät olevansa viihdesarjassa, ja varmasti tämä mies luuli, että tällainen temppu ei aiheuta seuraamuksia juuri sen takia. Totta kai hän mokasi, mutta ei minusta häntä sen takia olisi pitänyt erottaa, etenkin kun se yksi afro-amerikkalainen nainen sekoilee koko ajan. Ja menikö tämä taas siihen, että jos täällä joku muukin on samoilla linjoilla mun kanssa, niin totta kai kohdistat kaiken kritiikin juuri minuun etkä tietenkään keneenkään muuhun. Pliis, jatketaan asialinjalla, nimittäin ei viitsisi enää Samppaakaan vaivata näillä henkilökohtaisuuksiin menemisillä.
Ei tässä mihinkään henk.kohtaisuuksiin mennä. Minulla on kyllä oikeus kysyä, että oletko oikeasti noin naiivi miltä postauksesi perusteella vaikutat. Turhaa tilität Sampalle... Sinähän nyt nuo sanat päästit suustasi eikä kukaan muu. Kilpailijat eivät ole missään viihdesarjassa vaan TYÖHAASTATTELUSSA. Kyllä on oikeus ja kohtuus saada mono perseelle jos ei tuota edes tajua.
No niin, jätetään asia tähän, ettei mene väittelyksi. Haluan muuten sanoa, että minä en ole koskaan ottanut esim. Samppaan yhteyttä kinasteluiden takia. Viittasin vain siis siihen, ettei Sampan tarvis tulla väliin, jos hän lukee tätä ketjua. En siis 'kannellut' Sampalle.
Spoilasiko viimeviikkoinen Conan ansiokkaasti tätä vai mitä kautta? Saisivat subilla opetella spoilertagien käytön
Nyt kun tätä tarkemmin miettii niin se erottaminen tuntuu oikeastaan aika järkevältä. Kyseiseen kisaan on tullut varmasti tuhansia ja taas tuhansia hakemuksia. Näistä on sitten valkattu kisailemaan papereiden perusteilla parhaimmat (sekä ulkonäöllisesti). Näin ollen kaikki kisailijat ovat hommaan päteviä. Siitä taas seuraa se, että tämä TV Shown tarkoituksena on oikeastaan etsitä SOPIVINTA henkilöä Donaldille töihin. Luonnollisesti kulissien takana voi tapahtua vaikka mitä, eikä potkujen syy ollutkaan mikään sellainen mikä olisi telkusta näkynyt. Aika karkean kuvanhan tuo tunnin pätkä antaa siitä vuorokauden tai kahden panoksesta jotka kilpailijat shown eteen tekevät. Filmimateriaalia on varmasti aika runsaasti joten henkilöiden profilointikin onnistuu helposti. Esim juuri se skitso tumma tipu. Näyttää että hissi ei ylimpään kerrokseen mene mutta mistäs sitä tietää koska telkussa näytetään vain se mitä halutaan.
Aijaa eli tässä ei siis etsitä johtajaa Trumpin yhtiölle? Hitto vie, mähän olen elänyt ihan väärässä uskossa..
The Apprentice on yllätys yllätys reality-show. Käsittääkseni reality-show yhdistelee tosielämää ja viihdettä keskenään. Eli, vaikka The Apprentice onkin yksi iso työhaastattelu, josta todella pääsee töihin Trumpille sarjan loputtua, on kyse kuitenkin viihteestä siinä mielessä, että työnhakijoiden työnhakuprosessi ja näyttöjen hankinta on tehty viihteelliseksi. Jos näin ei ole, niin mä en tiennytkään, että Wall Streetille haetaan töihin siten, että ensin asutaan luksussviitissä, missä juodaan samppanjaa ja pelataan koripalloa. Sitten haetaankin jo näyttöjä valmistelemalla legoja ja myymällä jätksiä. Nämä näytöt siis tulevat johtajanpaikkaa varten työhön, joka ei liity näihin kahteen näytönhakuun muuta kuin siinä mielessä, että kummassakin tarvitaan yhteistyökykyä ja myymistaitoa. Sen jälkeen kaikki työnhakijat menevät kokoushuoneeseen, jossa jokainen vuorallaan kertoo kuinka hyvä hän on, ja kuinka huono joku toinen on. Lopuksi yksi työnhakijoista erotetaan (vaikkei häntä ole edes vielä palkattu). Kaikki ovat mulle aina sanoneet, että Amerikan business-maailma on todella kovaa ja julmaa, mutta jos tällä tavalla pääsee töihin niin sehän kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Etenkin kun sinnehän pääsee ilman tutkintoa Harwardistakin. Vaikka ilman, että olisi käynyt mitään yliopistoa. Toki sinne vaaditaan sitten esim. että oma yritys on menestys, mutta eihän se ole kovin vaikeaa. No joo, mä taidan lähtee seuraavalla koneella Amerikkaan, ja menen Wall Streetille työhaastatteluun. Vaikken saisi töitäkään, niin kyllä se hengailu siellä työnhakijoiden luksussiviitissä samppanjaa juoden ja koripalloa pelaten aina olot omassa kämpässä voittaa. Ei hittolainen. Nyt mulle tuli faksi sarkasmikeskuksesta. Siinä lukee: 'Warning! Warning! Sarcasm Overload! :hitme:
Herranjumala sentään, väitätkö tosiaan ettei Apprentice ole viihdesarja? Sitä vain myydään ympäri maailman ja sitä katsoo miljoonat ihmiset..
Huoh. Tavutanko koko tekstin vai mitä tässä pitäisi tehdä kun ei tunnu millään uppoavan. Pistetääs nyt oikein selvästi niin hitaammatkin selvittävät lauseet. The Apprentice on VIIHDESARJA. Sen tehtävä on löytää OIKEA JOHTAJA Trump yhtiöön. Sen tehtävä on tarjota ihmisille viihdettä ja kilpailuja kun kilpailijat kisaavat eri tehtävissä. Viihde ei kuitenkaan syrjäytä missään tapauksessa sarjan tehtävää eli mikä on löytää PÄTEVÄ JOHTAJA Trump yhtiölle. Näin ollen kyseessä on sarja joka kuvaa TYÖHAASTATTELUA joka on laitettu viihteeliseen muotoon. Tämä sarja eroaa muista reality sarjoista siinä, että tässä on oikeasti palkintona jotain konkreettista eli työpaikka. Siinä ei juosta kilpaa miljoonan perässä eikä tässä voita kuka tahansa. Pitääkö tämä nyt saatana oikeasti vääntää teille rautalangasta vai leikittekö te vain noin pässejä?
Oikein. Minä en kyllä itse usko hetkeäkään että viihde ei syrjäyttäisi sarjan tehtävää. Kuinkahan kauan mahtaa voittaja johtajana olla.. Myönnän kyllä, ettei minulla mitään tietoa ole - toivottavasti sinulla on.
Voittajahan saa jonkun projektin johdettavakseen. En tiedä mitä heillä sopimuksessa lukee, mutta epäilen että se työsopimus kestää sen projektin ajan alustavasti. Edellisen kauden voittanut Billhän sai sen rakennuksen valvottavakseen ja Trumpin sanojen mukaan 2. kauden pilotissa hän hoiti sitä edelleen. Itse en kyllä usko, että mitään kriittisiä virkoja tälläisellä kilpailulla täytettäisiin Trumpilla tosin on aika muutama projekti menneillään aina kerralla. Minullakaan ei ole varmaa tietoa näistä siis 100% varmasti, lähinnä mitä on lukennut ja maalaisjärjellä voisi päätellä.
Bill jatkaa samaa Chicagon hotelliprojektia vieläkin, viimeksi miestä näytettiin kolmoskauden finaalissa. Kakkosen voittaja on vielä astetta pätevämpi henkilö, jolle Trump on kasannut ekan projektinsa lisäksi enemmän vastuuta kuin Billille, mutta ei siitä sen enempää. Kakkonen on selkeästi heikoin tähänastisista Apprenticen kausista, kolmonen taas on paras. Kakkosessa Trumpin ego paisui sellaisiin mittoihin, että ei mitään mieltä eikä määrää. Etenkin noi irtisanomiset on välillä aivan käsittämättömiä. Kolmosessa on taas vähän järki palannut päähän.
On tainnut Suomen Diilin Sarasvuo katsoa tämän illan jakson. Eikös hänkin sanonut kilpailijoita hulluksi jne? Mielestäni hulluksi saa todeta ainoastaan Frasier tai joku muu ammatti-ihminen.
Ei kait Trump hulluksi sanonut? Erotusperusteena oli jotain sinne suuntaan että: "jos aiheuttaa työyhteisössään noin paljon stressiä niin...". Itsehän se psyco bitch toisteli että ei ole hullu =). Kyse oli kyllä paljon enemmän siitä, että yhden lipsahduksen nojalla kyseinen peluri oli helppo heivata pois, siis kanssakisailijoiden toimesta.
Joo, siis multakin jäi aika huono maku tästäkin erottamisesta. Kyllä mielestäni tämä nainen ansaitsi saada potkut, koska hän hoiti tehtäviään huolimattomasti, mutta ei hän olisi ansainnut saada potkuja tällä tavalla. Aika oudosti kyllä tämä asia hoidettiin, kun kaikki Apprentice-katsojat ympäri maailmaa näkivät kuinka kaikki Trumpia myöten saivat tämän Stacien näyttämään täysin hullulta. Kyllähän hän mielestäni sekosi siinä ensimmäisessa jaksossa vähän, ja muissa tehtävissä hän on ollut aika outo (muun muassa New Yorkilaisena (tai ainakin NYkiä tuntevana) neuvoi sen kadun väärin), mutta mielestäni kukaan ei ansaitse tällaista erottamista. Häneltähän varmaan meni maine kertaheitolla. Trump on ollut nyt kaksi jaksoa peräkkäin todella ärsyttävä. Mielestäni oli kyllä aika törkeä kommentti Trumpilta se, kun hän sanoi, ettei hän tarvitse sellaista työntekijää, jolla on ongelmia (henkisellä puolella) tai jotain. Tämä tieto on varmasti aika lohduttavaa kaikille Trumpin työntekijöille: jos tulet sairaaksi tai saat burn-outin, saat potkut. Mahtava työnantaja. Siis tiedän kyllä, että esim. Wall Streetillä ei ole varaa olla mitään heikkouksia, koska se on kovaa peliä, mutta eihän jokainen Trumpin työpaikka ole samanlaista meininkiä kuin Wall Street pörssihailla on. Minua ihmetytti myös näiden muiden naisten reaktiot. Heitä kuulemma pelotti, siis oikeasti pelotti, kun Stacie siinä ensimmäisessa jaksossa sekosi, muka aivan täysin. Siis hetkinen! Tämä oli jo kyllä merkki siitä, että kyse on saalistajalaumasta, joka vaistosi heikoimman yksilön (joka ei ollut yhtä sosiaalinen kuin muut) ja hyökkäsi kimppuun. Jos tuollainen sekoilu, mitä Staciellä oli ensimmäisessä jaksossa, oikein pelottaa näitä naisia, niin mielestäni heillä on paljon pahempi psykologinen tila kuin Staciellä. Jos joku vähän sopertaa mitä sattuu ja käyttäytyy hieman oudosti ja jos joku siitä tuntee olonsa miltei fyysisesti uhatuksi, niin tuolla jälkimmäisellä henkilöllä on mielestä enemmän ongelmia.