Suomalainen Elokuvakauppa jatkaa kulttuuritekoja myös v. 2022. Tulossa listalla uusia julkaisuja ja uusintapainoksia vanhemmista leffoista, muun ohella: The Outsiders O Brother, Where Art Thou Blue Jean Cop Maniac Cop McBain Red Scorpion Universial Soldier Murder at Orient Express Showgirls L'amant The Conversation 1941 Red Heat Last Emperor Narrow Margin Air America Bear
Ihmetyttää vaan Hytti nro. 6. Elokuva on varmaan ensimmäinen leffa, mikä on Suomesta päässyt Oscareiden short listille koskaan ja siitä tuodaan vain DVD. Melkoista paskaa.
SMD Entertainment näyttää olevan osassa ainakin julkaisijana. Ei aiheuta itsellä riemunkiljauksia heidän lomitetut ja Dolby Digital -äänen julkaisut.
Tosin kolikon toista puolta edustaa kokonaan julkaisematta jättäminen, mikä ainakaan allekirjoittaneelle ei ole hyväksyttävä vaihtoehto aikana, jolloin julkaisijataho toisensa jälkeen julistaa koko liiketoiminnan kannattamattomuutta. Oltava onnellinen, että näitä ylipäätään yhä tulee tarjolle, vaikka monien kotimaisten painosten Akilleen kantäpää(t) lienee useimpien tiedossa, niin teknistä kokonaisuutta kuin lisämateriaalejakin tarkasteltaessa.
Suomalaisesta elokuvasta jäädään odottamaan ulkomaista julkaisua jonka kehtaisi ostaa. No sattuuhan näitä..
Ja millähän todennäköisyydellä kyseisen elokuvan korkeamman resoluution painos jäisi kotimaassa julkaisematta(?) - huolimatta siitä, ettei sitä ennakkomainoksissa (syystä tai toisesta) ole vielä virallistettu. Ei toki sillä, etteikö fyysisten julkaisujen lähihistoria tarjoaisi oppituntia kotimaisten elokuvien julkaisemattomuudesta HD-resoluutiossa Suomessa (Sauna, jne.), mutta tohdin vahvasti epäillä "hyttiä" hyljättävän tuohon joukkoon.
Yli 50%. Mutta miksi julkaista dvd? Jos jollekin olisi kysyntää, niin blu-raylle. Eihän noita dvdtä osta kuin keräilijät, jos teräväpiirtoa ei ole saatavilla, ja niistäkin vain osa. Osa on sitten kokonaan ilman. Massa katsoo Netflixistä tai odottaa ilmaisjakelua (tv, Yle Areena)
Tuon prosenttiosuuden hatusta veto onkin äärimmäisen ennustamisen esimerkki. Niinhän sitä luulisi. Jos jokin asia julkaisijoiden kanssa puhelinkeskusteluja käydessä on kuitenkin opittu, niin ylivoimaisesti yhtenäisimpiä niistä on julkituonnit koskien DVD-myyntiä, ja erityisesti em. katteiden suhdetta Blu-ray ja UHD-formaatteihin. Hämmästyttävintä on kuitenkin DVD:n porskuttaminen tänä aikana, joka osaltaan on taannut kannattavuuden tuottaa optista mediaa sen ala-arvoisimalla laadulla.
Kyllähän noita Blu-rat lättyjä tulee ulos täällä pohjolassa, mutta harvoin ne ovat mitään meikäläistä kiinnostavaa. Minuun ei kuluttajana edes haluta osua. Esim. Petro Almodovarin elokuvat eivät meikäläistä kiinnosta ja noita on roppakaupalla tuotu markkinoille viime aikoina. Minä taas odottelen esim. Michael Haneken tuotantoa kuin kuuta nousevaa, mutta edes Pianonopettajaa ei näy eikä kuulu! Ei tuota Hanekea voi ulkomailtakaan tilata, kun britit eivät tällaista manner-Eurooppalaista korkeakulttuuria siedä, amerikkalaiset eivät siedä hekään ja jos joku älykkö sietääkin, niin lukitsevat lättyjään A-alueelle. Saksalaiset ja ranskalaiset taas eivät jaksa lisätä levyilleen englanninkielisiä tekstejä, joten meikäläinen jää nuolemaan näppejään samalla kun Almodovaria pakkosyötetään urakalla. Hitto! Kuka pyysi noita Bud Spencer ja Terence Hill -leffoja tusinoittain? En minä ainakaan. On näköjään banaanipoikien julkaisuoikeudet irronneet banaanin hinnalla samalla kun Pink Panther-leffoja pidetään visusti lukkojen takana ettei kukaan vaan koe niitä HD-tarkkuudella. Mitä tauhkaa ovat James Belushin K-9 leffat? En ole koskaan kuullutkaan! Julkaisuoikeudet saatu koirankeksin hinnalla? Entäs Problem Child leffat? Voiko sitä edes odottaa Blu-rayn menevän hyvin kaupaksi kun julkaisut ovat jotain tämän tason roskaa! Melkein ainoat meikäläisen sydämeen iskevät julkaisut nykyään ovat Spielbergin leffojen uudet painoserät, mutta nuo leffat mulla on jo hyllyssä olleet vuosikausia, tottakai. Briteissä julkaistaan tänään Session 9, joka olisi kiva, mutta tuo on kohtuu hinnakas julkaisu (tottakai limited edition) ja Amazon ei tuota edes itse myy, vaan joku Chalkys UK eli tulli nostattaa hinnan taivaaseen. On tämä saatana vaikeaa!
Hyvin nuo näyttää Hanekea sietävän... oletkos katsonut tuolta cdonista? https://cdon.fi/catalog/search?q=michael+haneke&taxonomyId=6388
Myönnettäköön, että tuon verran toki löytyy ja pari noista minulla onkin kokoelmissa. Minulla paloi aikoinaan vähän pinna, kun Happy End tuli pohjoismaissa vain DVD:nä ulos, joten tuon traumatisoimana tässä tulee puhuttua ja kyllähän siinä vähäm kynnystä on maksaa tuplasti importista ja jäädä suomenkielisiä tekstejä vaille. Harmittaa ainakin. Ohjaajan tuotanto huomioiden tarjonta ei ole erityisen kattavaa. Alkupää uupuu pahasti, loppupää paremmin tarjolla. Täytynee sitten haalia noita importteja hyllyyn ja maksaa itsensä kipeäksi kun ei pohjoismaisella julkaisuilla tämän pidemmälle pötkitä...
Aika outoa tuon uusimman Bondin No Time to Die leffan kanssa, kun niissä harvoissa kivijalkaliikkeissä, missä Suomen maassa vielä myydään levyjä, niin tuo elokuva on jo ilmestynyt kaikissa formaateissa. Silti cdon herjaa vielä ennakkotilausta?
Oikeuksien haltijat voivat 10 sekunnissa tarkistaa netissä, että leffaa ei vielä myydä ulos nettikaupoissa, mutta eivät he nyt ala ratsata kivijalkaliikkeitä maskit päässä muutaman päivän takia.
Yksi mahdollisuus on tietoisesti laventaa makuaan ja katsomistapojaan. Tämä päivä on kuin runsauden sarvi kaikenlaisen taiteen nauttimiseen, jos vertaa vaikka viime vuosituhannen tilanteeseen. Äänen ja liikkuvan kuvan puolella Ylen Areena on aarreaitta ja tulee "ilmaiseksi". Itse otin HBO Maxin. Aikaisemmin oli vain Eurosportplayer lisämaksullisena suoratoistopalveluna. HBO Maxista voi katsoa vaikka mitä sarjoja, jotka ovat viime vuosikymmenien parhaita saavutuksia (Oz, The Sopranos, The Wire jne.). Hinta on halpa. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, jos ne vaan haluaa nähdä ja löytää. Aikaisemmin piti kytätä elokuvakerhojen näytökset ja harvat Ylen helmet, jos ja kun halusi löytää mielenkiintoista elokuvakatsottavaa.
Ei tässä nyt ollut kyse kaikelaisen materiaalin näkemisestiä. Kuten listaat, tarjontaa piisaa. Yle Areenan katselu ei nyt vaan ole Blu-ray-harrastelua. Blu-ray-levyjen hankkiminen ja katselu on. On minulla sellainenkin harrastus kuin Youtuben katseleminen, mutta siihen ei liity juuri mitään ongelmaa, joten meikäläisen ei tarvitse täällä siitä nillittää, mutta Blu-ray-harrastuksen osalta "maailmanmenoon" tulee turhauduttua tuon tuosta. Makuani en tietenkään halua "laventaa" tällaisesta syystä, vaan omaehtoisesti fiiliksen mukaan. Muutenhan sitä on narusta vedettävä pässi.
Ei ole narusta vedettävä pässi, jos ei taistele tuulimyllyjä vastaan kaikessa. Fyysisen median julkaisu on tässä asiayhteydessä auringonlaskun ala. Paasikiveä lainatakseni: ”Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen.” Onhan tuo hirveä asia, jos Hytti nro 6 julkaistaan pelkästään DVD:nä Suomessa.
Nyt kyllä puutut liikaa minun asioihini. Sinulle ei kuulu, mitä tuulimyllyjä vastaan taistelen. Se on minun asiani. Blu-ray-julkaisujen lukumäärä ei ole ongelma, vaan se mitä julkaistaan. Kai sitten nuo "Senkka Nenästä" -toimintakomediat menevät hiton hyvin kaupaksi auringonlaskussa... Viime vuodet ovat olleet kamalia: Brexit ja tullikäytäntöjen muutos hankaloitti tilaamista Discshop lopetti ja nämä "katastrofit" ovat olleet päällimmäisenä mielessä ahdistusta ja katkeruutta aiheuttamassa. Sikäli kun 2022 tulee olemaan toivottavasti vähemmän tuhoisa tässä mielessä on mahdollista, että asenteeni muuttuu positiivisemmaksi.
^Tämä foorumi on keskustelua varten. Jos kirjoitat, että elämäsi on miinuksella, koska brexit/blu ray-tilaus+julkaisuongelmat, voin kommentoida näitä mielipiteitäsi aivan vapaasti. Itse avasit tämän keskustelun.