Jos maailmassa olisi jotain järkeä/tolkkua, niin paketit tulisivat maahan tullin läpi ilman mitään tullauksia sen aikaa kun systeemit ovat alhaalla. Posketonta, että joku IT-probleemi kaadetaan kansalaisten niskaan tällä tavalla. Sekin auttaisi asiaa paljon, että se vanha 44 euron tullivapaus-sääntö pätisi edelleen. Suuri osa tavarasta menisi tullista läpi sujahtaen ja vain 44 euroa ylittävät jäisivät sinne "jumiin" tämän takia.
No ei siinä mitään järkeä olisi, mutta eipä siitä sen enempää. Mutta ei siinäkään, että tuollaisia ongelmia on. Piti kysymäni, että mikä nykyään on raja tullaukselle? Olen pojalle tilannut kiinasta muutaman kympin pyörätarvikkeita ja tulevat ihan suoraan kotiin koosta huolimatta. Eikä noissa kyllä hintaakaan ole merkittynä.
Raja on 0 EUR ainakin alvin kannalta. Jos tuotteesta peritään lisäksi tullimaksua, niin niissä taitaa olla erinäisiä rajoja.
Ne isot kiinalaiset firmat mielestäni hoitavat alvit asiakkaan puolesta samaan tapaan kuin Amazon. Tämä käsitys kahden viimevuotisen tilauksen perusteella. Ja se koskee siis alle 150 euron kauppoja.
Ja jonkun toisen pakettihan se olikin, noudettu jo kun laitoin avustajan asialle, kummallista sekoilua. T: Vesku
Suuri osa sujahtaa tullista läpi nykyisessä systeemissäkin. Isoimmat toimijat hoitaa alvit ja tullauksen etukäteen puolestasi, jolloin paketti tulee suoraan sinulle.
Joo, näin toki on, mutta homma on varsin sekava nykyään. Eivät nuo "isot toimijat" tee sivuillaan useinkaan kovin selväksi ostajille, mitkä käytännöt heillä on käytössä, joten ainakin omalla kohdalla nämä asiat ovat tiedossa lähinnä tämän foorumin ansiosta. Sitten on vielä sitä, että vaikka pulju väittää hoitavansa tulliasiat asiakkaan puolesta, niin silti pakettia jämähtää tulliin, koska joku hiton IOSS-koodi on väärä/vanhentunut (Arrowfilmsin kohdalla tätä on raportoitu täällä paljon). Britti-Amazonin kohdalla tiedän, että tähän asiaan voi luottaa (koska kyseessä on TOSI iso toimija), mutta muuten EU:n ulkopuolelta tilaaminen on jännityksen hankkimista elämäänsä. Jos aikaisemmin tullattava paketti saattoi silloin tällöin mukavasti vilahtaa systeemistä läpi, niin nykyään sinne voi jämähtää sellaista, minkä ei pitäisi sitä tehdä. Tullit ja alvit ovat yksi asia. Ne ovat periaatteessa pieniä esteitä nettikaupassa. Toinen asia on sitten se, että ostaja ei voi luottaa oikein mihinkään ja sitä pitää pitää jotain helvetin päiväkirjaa siitä, minkä puljun IOSS-koodit milloinkin toimivat. Postin räpeltämisen takia ei voi luottaa edes siihen, että tavaran saa tarpeen tullen näppärästi tullattua. Aikaisemmin touhu oli yksinkertaisempaa: Jos tilaat EU:n tullialueen ulkopuolelta ja tavaran arvo ylittää tullausrajan se pitää tullata, ellei se sitten sujahda siivilästä läpi kätevästi. Toivottavasti nämä ongelmat ovat jotain siirtymäkauden lastentauteja ja muutaman vuoden päästä homma alkaa toimia paremmin kuluttajan kannalta... ...eli Postikin on saanut digitullaamisen toimimaan jne. Yhden kerran olen vain ollut tekemisissä omapostin tullaamisen kanssa kun autoin isää yhden paketin tullauksessa. Aikamoinen "selvitys" piti sinne tehdä, eli vaivaa siitä on kuluttajalle jos jostain CD-levystä pitää tehdä selvitys kuin olisi tuonut maahan 2 tonnia tomaatteja...
Arrow Films pari pakettia piti hoitaa just omatullauksena. Alvit kuitenkin maksettuna niistä niin hoitui helposti.
Tullaus pitää tehdä kaikelle EU:n ulkopuolelta tulevalle tavaralle. Arvonlisävero maksetaan kaikesta tavarasta eikä minimimäärää verolle enää ole, eli vanha reilun "veroja vähintään 5e" -raja on poistunut. Tätä mainostettiin sloganilla "kaikki tullataan". Tullimaksu tulee suoritettavaksi, jos ostos on kuljetuksineen ennen arvonlisäveroa yli 150e ja kyseiseen tavaraan kohdistuu tullimaksu. Noin stetsonista esimerkiksi vinyylilevyille tulli on 0 %, joten tullimaksua ei tule, vaikka tilaisit koko Loton päävoitolla levyjä tänne, ainakaan yksityishenkilönä. Jos tavarasta menee tullimaksu, niin alv maksetaan vasta sen jälkeen. Eli tässä tapauksessa alv:n peruste on (tuote + kuljetus + tulli) x alv %. Ja sitten käytännössä aina silloin tällöin jotain pitkää maareittiä pitkin toisen EU-maan kautta tulevat paketit seilaavat tullin ohi kotiin saakka. Ainakin jossain vaiheessa jenkki-Amazonin hitain mahdollinen toimitus tuli usealla pysäkillä EU:ssa ja oli about fifty/sixty, että jäikö Tullin haaviin vai tuliko kotiin saakka. Tällöinkin sinulla on velvollisuus itse omatoimisesti olla Tulliin yhteydessä asian hoitamiseksi, josta Postikin iloisesti muistutteli pari vuotta sitten. Rohkenen epäillä, että asiakaspalvelu ei varsinaisesti mennyt tukkoon omatoimisista ilmoituksista "hei tämä paketti tuli teiltä vahingossa läpi ja sain sen jo kouraani, haluaisin maksaa tullit jälkikäteen..."
Itsellänikin jäi tänään (24.10) tulliin arrow:n paketti. Omatullaus meni sukkelasti kuitenkin läpi ja omaposti seurannan mukaan luovutettu eteenpäin, lähes heti tullauksen jälkeen. Ensimmäisen kerran arrow:n kanssa kävi nyt näin, varmaan tuo lokakuun tiukennus tässäkin syynä.
Samoin Eurekalta saapunut IOSS-paketti täytyi tullata Tullin sivuilla, vaikka maksettavaa ei ollut. OmaPostin tullaus on sen sijaan edelleen rikki.
Ahaa, eli että IOSS-jututkin pitää tullata lokakuun alusta alkaen, vaikka niistä ei maksuja sitten menekään?
Ei niitä IOSS-lähetyksiä sinällään tarvitse tullata, mutta Postilla on joku rikki, että tiedot heidän ja tullin välillä eivät välity esim. IOSS-tiedot.
En oikein ymmärrä. Jos tiedot eivät välity, niin sittenhän paketit ovat siellä tullissa jumissa, kun Posti ei osaa niitä sieltä noutaa jaettaviksi?
Onko kellään tietoa Rarewavesin IM-koodista? Yksi IOSS-paketti on tullissa ja muutama on matkalla, niin koodille voi olla käyttöä useaan kertaan. Laitan toki viestiä firman aspaan, mutta saa nähdä tuleeko vastausta. Vaan kun Tullin tiedoissa lähettäjä on Mail Handling International Limited, niin tiedä sitten kelpaako Rarewavesin oma koodi lainkaan. Edit: Rarewavesin IM-koodi on IM3720001668.
Saitko tämän tullattua tuolla IM-koodilla? Itselle tuli paketti WeBuyBooksilta (yksi Amazon.co.uk kauppiaista) ja jäi nyt tulliin tietysti, lähetetty juurikin tuon Mail Handling Internationalin kautta. Soittelin postiin ja kysyin miksei ole rekisteröitynyt IOSS-lähetykseksi tämä, kun aikaisemmin kaikki WeBuyBooksilta on tullut läpi IOSS-lähetyksenä. Sieltä väitti kiven kovaa, että myyjän vika tällä kertaa eikä liity näihin meneillä oleviin tullin säätöihin. Skeptisenä sitten maksoin tuosta tullit ja kun paketin sain käsiin niin kaikki IOSS-leimathan sieltä löytyi juuri samanlaisina kuin aikaisemmistakin paketeista. No WeBuyBooks palautti kuitenkin kaikki tulli- ja käsittelymaksut takaisin ja maksoi jostain syystä muutaman euron ylimääräistäkin. Toinen about samaan aikaan lähetetty paketti tuli Rarewavesilta ja se oli lähetty Whistl Groupin kautta, tämä saapui postilaatikkoon ilman tullin häiriköintiä niin kuin aina aikaisemminkin. Sieltä on tulossa vielä MusicMagpielta yks paketti ja sekin lähetty Whistlin kautta. Saapa nähdä miten sen kanssa käy.
Ok, nättiä, hyvä tietää jatkossa. Nämä sinun Rarewaves-paketit ilmeisesti olivat kuitenkin rekisteröityneet IOSS-lähetyksiksi alunperin? Eli se teksti "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen." oli omapostissa? Tällöinhän ei sitä postin käsittelymaksuakaan tarvi/edes voi maksaa