Turun videodivari

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana bluesmood, 05.02.2024.

  1. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    516
    Saadut tykkäykset:
    32
    Mitä muutama viikko sitten kävelin ohi, lappu oli ovessa "Suljettu toistaiseksi".

    Viime viikon lopulla katsoin hakukoneella kuukkelin tietoikkunassa luki "Suljettu pysyvästi".

    Juha oli ihan mukavan oloinen pitäjä, vanhin nykymuotoinen elokuvadivari Turussa sieltä 1990-luvun loppupuolelta.

    Tietääkö joku, mikä on tilanne tai jotain taustoja, miksi liiketoiminta on päättynyt?
     
  2. Kusni

    Kusni Vakiokasvo

    Liittynyt:
    25.01.2014
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    197
    Tarkoitat kai Turun Elokuvadivaria, vai toimiko aiemmin nimellä videodivari? Huuto.net-ketjussa oli lyhyesti puhetta.
     
  3. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    516
    Saadut tykkäykset:
    32
    Just se.

    Ainoita paikkoja löytää Turusta enää DVD/BR-elokuvia oikein muuta olet onneksi on hyllykirppikset looseittain täynnä vielä.

    Toisaalta liikkeen tai myyjän fyysisellä sijainnilla nyt niin merkitystä ole, mitä viimeksi tänään katsoin Facebook Marketplacesta haulla "DVD", niin yhä yksityishenkilöiltä tosiaan saa edullisesti elokuvia ilman, että tarvitsisi välttämättä postin kulkua odottaa.
     
  4. pekotu

    pekotu Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.02.2007
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    30
    Se mitä tuonne toiseen ketjuun kirjoitin pitää edelleen paikkansa, liike ja toiminta ylipäätänsä on loppunut kokonaan.
     
  5. Damned

    Damned Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    16
    Turkuun avattu uusi divari. Myynnissä myös Turun Elokuvadivarin jäämistöä:
    https://videodome.fi/

    Moviemaniacin liike-esittely:
     
    Komi35 tykkää tästä.
  6. bluesmood

    bluesmood Vakiokasvo

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    516
    Saadut tykkäykset:
    32
    Olin eilen katselemassa uusia levyjä Turun Äxässä, ja kuulin levykaupan myyjältä, että Turun Vidodivarin Juha-pitäjä/omistaja olisi kuollut nopeasti edenneenn sairauden vuoksi. Ikävää.

    Rauha Juhan sielulle, missä lieeekään, jos lienee. Lähdekriittikin osalta pidän 99% luotettavana tätä tietoa, jonka kuulin eilen.
     
  7. pekotu

    pekotu Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.02.2007
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    30
    Nyt kun aikaa on kulunut ja alkaa olemaan isommin tiedossa niin voin tuon vahvistaa. Ei ollut aikaisemmin minun paikkani julkistaa asiaa jossain keskustelupalstalla ( väheksymättä itse palstaa tao henkilöitä) kun paljon asioita kesken, joten mainitsin vain liike sulkeutunut lopullisesti. 1, syykuuta 2023 tapahtui jo, kohta vuosi tulee täyteen. Oli hyvä ystävä 26 vuotta. Hyvää matkaa eteenpäin.
     
    Daagen ja Kusni tykkäävät tästä.
  8. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 786
    Saadut tykkäykset:
    1 299
    Osanottoni.
     
  9. pekotu

    pekotu Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.02.2007
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kiitos.
     
  10. gaston

    gaston Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    23.10.2001
    Viestejä:
    3 489
    Saadut tykkäykset:
    81
    Saukko tykkää tästä.
  11. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 526
    Saadut tykkäykset:
    1 152
    ^ Mielelläänhän jutun olisi lukenut. Kaiken kateuden keskellä elokuvaharrastaja kuitenkin tuntee velvollisuudekseen onnitella omistajaa ja samalla myös Turkua tuollaisesta kulttuuriteosta tällaisena aikana --- näin vaatimattomasti julkisen foorumin välityksellä. Mistään vastaavasta esimerkiksi Vantaalle tokkopa liene lupa edes uneksia tulevaisuudessakaan...
     
  12. Kusni

    Kusni Vakiokasvo

    Liittynyt:
    25.01.2014
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    197
    Jutussa mm. kerrotaan, että...

    "Turun elokuvadivari oli 1990-luvulta lähtien toiminut liike, jonka omisti Juha Vuorinen. Averett oli käynyt paikassa muutaman kerran ja sai myöhemmin kuulla Vuorisen pojalta, että Vuorinen on kuollut.
    – Juttelimme Juhan pojan kanssa hänen isänsä perinnöstä ja siitä, mitä hän aikoo tehdä divarin vanhalle jäämistölle. Siinä sitten ehdotin, että minä voisin kantaa soihtua ja pitää Turun elokuvadivarin henkeä yllä."

    "Nyt divari on ollut auki lähes kuukauden ja pyörii Averettin mukaan oikein mukavasti. Esimerkiksi kanta-asiakkaita on tullut ja kysyntää elokuville riittänyt. Moni Turun elokuvadivarin asiakkaista on löytänyt Videodomen, mutta myös täysin uusiakin asiakkaita on ilmaantunut.
    – Monesti tullaan pitkän listan kanssa kyselemään, onko minulla tätä tai tätä filmiä. Siinä tulee olo, että tekee merkityksellistä työtä, jossa pääsee palvelemaan ja auttamaan ihmisiä. Se on minulle tärkeää.
    Averettin mielestä Turussa on nyt kysyntää tämän kaltaiselle elokuvadivarille, kun Turun elokuvadivaria ei enää ole.
    – Aluksi mietin, haluaakohan kukaan enää ostaa fyysistä mediaa. Olen kuitenkin huomannut, että monet haluavat vielä ostaa elokuvia fyysisessä muodossa ja ovat todella iloisia, että tällainen kauppa on vielä olemassa.
    Averett paljastaa keskustelleensa erityisen paljon asiakkaiden kanssa striimauskulttuurista ja sen vaikutuksesta fyysisten dvd-levyjen ostoon. Hänen mielestään on muutama syy, miksi ihmiset ostavat vielä dvd-levyjä ja tällaisen liikkeen ylläpito on kannattavaa.
    – Ensinnäkin he saavat elokuvat omaksi eivätkä maksa kuukausimaksua jollekin yhtiölle. Toiseksi striimauspalveluissa ei ole kaikkia mahdollisia elokuvia, joten joskus ainoa keinoa nähdä filmi on ostaa se omaksi. Ja kolmanneksi elokuvien laatu on aina parempi fyysisellä dvd-levyllä kuin striimauspalveluissa.
    Kaikista vaikeinta elokuvadivarin omistamisessa on Don Averettin mukaan pitää liike elossa. Myös kielimuuri on ollut haastavaa ylittää.
    – Joskus asiakkaat puhuvat vain suomea. Minä ymmärrän suomea paremmin kuin puhun sitä, joten joskus tällaiset asiakaskohtaamiset ovat vaikeita, mutta eivät ylitsepääsemättömiä. Siinä pitää olla kärsivällinen ja yrittää vaikka käsimerkeillä saada viestinsä perille."

    "Averett kertookin, että aikoo avata nettikaupan jossain vaiheessa, jotta pääsee myymään elokuvia muuallakin kuin itse liikkeessä. Hän ilmoittaa sen avautumisesta sosiaalisen median kanavissaan."

    Lihavoinnit omiani