Saako yhteenkään vahvistimeen Android tabletille appsia minkä hankintaa ei tarvitse antaa luottokortin numeroita? tarkoittaisi siis että appsi olisi valmistajan tekemä ja kuuluisi hintaan.
Mihinkään ilmaisen sovelluksen asentamiseen Play storessa ei tarvitse luottokorttia. Kaikkien katsomieni vahvistinmerkkien (Denon, Yamaha, Sony, Anthem, Pioneer) kaukosäädin appsit ovat maksuttomia, eli ne voi ladata kuka tahansa, eikä korttinumeroa kysytä missään vaiheessa.. Mistähän tuollainen käsitys oli syntynyt, että luottokorttia kysyttäisiin?
Windows puhelimeen kun selialin appseja niin olivat maksullisia vahvistimien ohjausappsit. Jos Androidiin saa ilmaiseksi tehtaiden omat appsit niin sehän on hyvä juttu. Olen vähän allerginen antamaan Googlen tai MSn appsikauppaan kortin tietoja. Luotan kyllä niihin kauppoihin mutta en luota puhelimien tai tablettien tietoturvaan.
Nuo maksulliset ovat sitten jonkun kolmannen osapuolen sovelluksia eikä itse vahvistin valmistajien. Ainakaan omalle Yamahalle ei näytä löytyvän Windows puhelimille appia, iOS ja Android versiot (maksuttomia) kyllä löytyvät. Tiedä sitten ovatko muut valmistajat yhtä nihkeitä Windows alustaa kohtaan.
Windowsin kaupassa on ainakin PC-puolella omat ongelmansa: The Windows Store is a Cesspool of Scams — Why Doesn’t Microsoft Care? / Microsoft Purges 1,500 Fake Apps From the Windows Store... En tosin ole tarkastellut, että olisiko huijausmeininki yhtä vahvana mobiilipuolella. PC-puolen kaupastahan löytyi esimerkiksi useilta eri julkaisijoilta parisen tusinaa "maksullista versiota" VLC-Player videosoittimesta, joka on kuitenkin todellisuudessa ilmainen.. Yhtäkaikki, Androidin ja iLaitteiden sovelluskaupoissa yleisimpien suurten valmistajien vahvistimien, bd-soittimien ja viihdelaitteiden viralliset kaukosäädinsovellukset ovat maksuttomia, eikä niissä myöskään kysytä luottokorttia.
Itse olen ollut tekevinäni sellaisen huomion, että jos haluaa kulutuselektroniikaansa parittaa mobiililaitteen appsien kanssa, niin windows phone on huono valinta, kun harva valmistaja tekee mobiiliappseja tuolle alustalle. Jos WP:lle joku appsi löytyy, on se usein kolmannen osapuolen versio, jossa on ominaisuudet vajaat ja hintalappu suolainen. Laitevalmistajien omat mobiiliappsit on yleisimmin ilmaisia, kun ei niillä mitään tee, ellei osta laitetta myös.