Hei Olen ostamassa Genelec 8040 kaiutinparia. Tutkin Genelecin datalehtiä ja huomasin monesti mainittavan lauseen: taajuusvaste vapaakentässä. Otetaan nyt esimerkki: 8040 taajuusvaste vapaakentässä on 48 Hz - 20 kHz +- 2dB (taisi olla myös maininta 45 Hz - 20 kHz +- 3dB), no jos nyt vien tämmöisen kaiuttimen normaaliin kerrostalon olohuoneeseen(betoni) niin miten kaiuttimen taajuusvaste käyttäytyy matalien taajuuksien osalta? Eli voiko esim. tässä tapauksessa 8040:lla päästä esim. 35 Hz asti(+- 2 dB)? Siis tämän oletuksen tein sillä perusteella, että betoni korostaa matalampia taajuuksia. Tästä aasinsiltana, että hyvällä ekvalisaattorilla(GLM) voidaan tasottaa vastetta niin, että kaiuttimen toistokyky on paljon parempi kuin vapaakentässä? - Mitä itseasiassa vapaakenttä edes tarkoittaa? - Jos oletukseni pitää paikkaansa, että normaalissa olohuoneessa päästään alemmas toistossa niin tuleeko tässä jotain ongelmia esim. (ryhmä)viiveittein kanssa? t. Aloittelija
Tässä perusteita: Kaiutinmittausten tulkinta (MBnet.fi) Käyttöohje - 8040A & 8050A (Genelec.fi) Tietoa ja taitoa: Kaiuttimien sijoittelu (Hifimaailma) Huoneakustiikka (varhaiset heijastukset, seisovat aallot) sfnet.harrastus.audio+video FAQ (wanha, mutta perusteet pätevät edelleen) Tietoa ja taitoa: Kaiutinmittaukset kotona (Hifimaailma) Kaiuttomassa huoneessa mitattuun vapaakenttävasteeseen verrattuna sijoitus tavalliseen olohuoneeseen todennäköisesti korostaa bassoja. Siksi hifikaiuttimien vapaakenttävaste onkin usein - ei siis aina - bassojen tasoltaan hieman alhaisempi. Etenkin aktiivikaiuttimissa on usein basson tasolle jonkunlainen säätö. Joskus kaiutin taas on suunniteltu tietynlaiseen paikkaan. Esim. suureen tilaan tarkoitettu suuri kaiutin on todennäköisesti erittäin bassovoittoinen pienessä huoneessa. Vaikka alabassojen taso hieman nousisikin vapaakenttävasteeseen verrattuna, niin joskus paljon rajummin korostunut yläbasso saattaa aiheuttaa sen, että alabassot kuulostavatkin korvaan entistä heikommilta. Huonossa akustiikassa huonemoodit eli seisovat aallot voivat aiheuttaa sen, että joku tietty taajuus ei tunnu lainkaan toistuvan, kun taas joku toinen on valtavasti korostunut. Kuuntelutila siis vaikuttaa valtavasti lopulliseen korvilla kuultuun taajuusvasteeseen (studio yleensä paljon vähemmän, kuin tavallinen olohuone). Ja tietenkin eri huoneet aivan eri tavoin. Joku tietty kaiutin voi olla puisen omakotitalon suuressa olohuoneessa harmillisen bassoköyhä, kun taas pikkuruisessa kerrostaloyksiössä bassoa onkin jo liikaa. Hifisti koettaa välttää ekvalisointia aina kun vain voi. Ja jos vain suinkin mahdollista, hän ekvalisoi ainoastaan bassotaajuuksia. Subbari onkin selvästi yleisin kohde. Ja ensisijaisesti keskitytään taajuusvasteen korostumien vaimentamiseen. Eri valmistajien esitteiden välillä ei tietenkään kannata watteja tai hertsejä suoraan verrata. Sillä ne ovat varsin usein enemmän tai vähemmän "sopivasti pyöristettyjä" tai ainakin eri tavalla mitattuja. Kaikkea ei edelleenkään osata mitata, joten siksi kuuntelu omilla korvilla on edelleen se tärkein juttu. Esim. mutkittelevan vapaakenttävasteen omaavassa panelikaiuttimissa (dipoli) voi käytännön olohuoneessa olla suuremman & bassoillekin saakka ulottuvan suuntaavuuden ansiosta suorempi taajuusvaste, kuin oppikirjamaisen vapaakenttävasteen omaavassa perinteisessä kaiuttimessa. Eli kokonaisuus ratkaisee, eikä joku yksi tietty juttu. Niin hirmuisen moni asia vaikuttaa lopputulokseen, että yhtä yleispätevää ja kaikkialla kaikkien mielestä optimaalisesti toimivaa totuutta ei ole olemassa.