Joskus olen kuullut, että autossa pitää käyttää kytkin ylhäällä, ennenkuin voi laittaa pakin päälle. Toisissa ei tarvitse. Mielestäni tämä vastaa sinun tilannetta paljon paremmin ts. kaikissa autoissa onnistuu, mutta toisissa vähän hankalampaa. Ymmärrän kyllä: Monissa televisioissa asiat toimii, myös sinulla. Tässä tapauksessa ongelma on, että tuo toiminnallisuus pissii alleen (ts vaatii enemmän vaivaa kuin monilla muilla malleilla). Melkein väittäisin, että television valmistaja tietää tuon vian. He eivät ole vikaa ilmeisesti korjanneet, joten heidän mielestä tekstityksen ei pidä pysyä automaattisesti päällä teksti-tv:n jälkeen. Kokonaisuudessaan todella mielenkiintoinen case, johon olisi kiva saada ennakkotapaus
Ihan oikeassa sinä olet, televisiossa, mikä on hankittu suomessa suomalaisesta kaupasta suomessa käytettäväksi 2008 täytyy toimia tekstitys jotakuinkin. Kuinka pitkät viiveet kanavanvaihdon yhteydessä tms. ovat siedettäviä taitavat kuulua sellaiseen rajankäyntiin mistä mistä ei virallista totuutta vielä ole tullut, mutta uudet halvatkin boksit joissa viive tekstityksen mukaantuloon on kymmenissä sekunneissa on jo todettu viallisiksi tässäkin foorumissa ja niissä se sentään tulee omia aikojaan päälle aikanaan.
Huh, ja kiitos. Onneksi edes joku ajattelee asian samoin kuin minä. Alkaa usko horjumaan, kun tuollaiset säätäjät jumputtaa omaa verkkokaupparäppiään tuossa potikat kaakossa... :OI
Itse olen kyllä ketjun enemmistön kannalla siinä, että kyseessä kuulostaa olevan enemmänkin harmillinen puute television toiminnallisuudessa kuin varsinainen vika. Toki olisi kiva, että sitä ei olisi mutta minkäs teet. Samanlaisista "ominaisuuksista" puhutaan täällä suunnilleen joka toisessa ketjussa ja sitä varten tätä foorumia itsekin seuraan, jotta pystyisi välttämään pahimmat karikot. Silti vastaavia "ominaisuuksia" on ajoittain osunut omallekin kohdalle, eikä niille oikeastaan voi muuta kuin purra hammasta ja ottaa opikseen. Uutta laitetta tuollaisen perusteella lienee turha toivoakaan saavansa saatikka sitten että sen kanssa olisi ollut mitään asiaa Salmisaareen saakka.
En toki väittänytkään ettei noin tapahtuisi, vain että kun noin tapahtuu niin se on vika. Firmispäivitysten funktio tietysti on pahimpien virheiden siistiminen, vaikka firmispäivityksiä esim. uusien ominaisuuksien lisäysmahdollisuuksilla markkinoidaankin. Mutta aiheeseen, mielestäni Suomessa on vuosina 1950-2000 tekstityksen toimivuudelle on muodostunut tietty odotustaso jota on syytä puskea kuluttajan oikeutettuna odotuksena niin laitemyyjille kuin lähetyspuolen toimijoillekin. Muuten paskasta tulee yleisesti hyväksytty vaatimustaso.
Juuri näin. Hankittiin vuosi sitten firmaan kaksi D-Linkin :grr: kallista langatonta tukiasemaa suht reippaan työasemaverkon käyttöön, eikä laitteille ole tarvinnut alkuasetusten jälkeen tehdä YHTÄÄN MITÄÄN! Purkit toimii yhtä varmasti kuin junan vessa. Kotona saa välillä antaa "kickstarttia" Linksys'in ADSL-tukiasemalle, jota "kuormittaa" peräti 5 laitetta.
Vika se on eikä ominaisuus tai toiminnallisuus/puute kuten asian ilmaiset. Oikein kun edes pintapuolisesti asiaa ajattelet niin valaistut, jos oikein syvällisesti paneudut niin vakuutut. Yleisellä tasolla: aina voi jälkiviisautta harrastaa mutta jos tarvitset kameran osta kameravalmistajan kamera, jos tarvitset tv:n osta tv. Jos ostan kumisaappaat kalareissuille niin kyllä niiden pitää vesi pitää ulkopuolella vai hyväksynkö että kahden kympin saappaiden kanssa nyt joudut vääntämään sukat kuivaksi tunnin välein - se kun on saappaiden ominaisuus. Ja aina on hyvä miettiä, maksaako vain tuotteesta vain sen lisäksi jostain muusta. Piäasija jotta suo halavalla.
Itse en tyytyisi televisioon, jossa on tuollainen "ominaisuus". Kaupan purku olisi paikallaan. Ilmeisesti liike ei siihen ole suostuvainen, itse veisin asian eteenpäin, koska korvaava tuotekkin on oli "sökö". Ikävää että asian korjaaminen on venynyt, mutta kuitenkin ensimmäinen yhteyden otto on tapahtunut nopeasti ja ihmettelen jos tämä on ainoa laatuaan ko. tv mallin kanssa(2 samalla asiakkaalle, ei yhtään muille), joten varmaan verkkokaupassa on tiedetty "ominaisuudesta". --> asiakasta on taidettu "kusettaa".... :thumbsup: verkkokaupalle edit. niin ja vaikka asia on venynyt kauan, on asiakkaalle kuitenkin koitunut hankaluuksia, kun tv on kahteen kertaan ollut huollossa.
Pakko kommentoida hieman asiaa oman näkemykseni mukaan. Mielestäni on kuitenkin joksekin "väärin" verrata tätä vikaa/ominaisuutta autoihin, saappaisiin tai vastaavaaviin. Jos lähdetään vertaamaan muihin televisioihin tai tarkennetaan vielä digisovittimiin, niin olisinko ollut aikoinaan oikeutettu kaupanpurkuun Sonyn taustaprojarin kanssa, kun siinä ei satunnaisesti toimineet Ylen tekstit? Ongelma kyllä korjattiin Sonyn taholta, mutta meni siinä jonkin aikaa. Katsoin ainakin itse sen ominaisuudeksi, tosin häiritseväksi sellaiseksi. Iso valmistaja ja ongelma korjattiin. Hyvä hyvä. Entäs digiboxit. Topfieldin boksi saattaa välillä mennä jumiin ja jättää tallentamatta ohjelmia (tähän voi yhtyä varmaan moni). Onko se vika vai ominaisuus? Kyseessä on kuitenkin testivoittaja boksi (ei, en hirveästi luota kaikkiin testeihin). Samoja ongelmia löytyy sitten vaikka kuinka monen muun valmistajan bokseista. Samoin lukemattomat muut boxien ongelmat. Lukisin harmilliseksi ominaisuudeksi. Se mikä tästä tilanteesta tekee sitten mielenkiintoisen on se, että Tindrum saa TOISTETTUA vian/ominaisuuden ja vielä suhteellisen helposti. Mutta, pienellä vaivalla saa myös korjattua ongelman. Esim. pilalle mennyttä tallennetta ei vaan palauteta. Kuitenkin "laadukkaampi", tai ainakin laadukkaamaksi pyrkivä valmistaja luultavasti olisi korjannut kyseisen vian. Tässä on se hiuksen hieno ero mikä on Chenpongilla ja Rolexilla. Toivon kuitenkin, että saat mielenrauhan telkkarisi kanssa, joko myyjän kautta tai hyväksymällä asian.
Se odotustaso oli "aina toimii, koska teksti kuvassa poltettuna" ja siten ongelmia ei ollut. Ylen käyttämä DVB teksti taas noudattaa kyllä speksiä ja se speksi on ladattavissa internetistä. Tapansa mukaisesti monet valmistajat menee siitä mitä aita on matala ja toteuttaa tuota speksiä vajaasti, joka sitten aiheuttaa ongelmia. Yle on tullut asiassa vastaan esim sillä tavalla, että teksti merkataan lähetetyksi jokaiseen ohjelmaan, vaikka sieltä ei tekstiä tule. Syynä tähän se, että jotkut boksit tarkistaa tekstin löytymisen vain silloin, kun vaihtaa kanavaa, jolloin ohjelman vaihtuminen tekstittömästä tekstilliseen aiheuttaa sen, että teksti ei mene automaattisesti päälle. Mua oikeasti kiinnostaa, että mikä on sun peruste, että väität topicin aloittajat television olevan rikki. Se kuitenkin tarjoaa täysin samat palvelut kuin muut ja ilmeisesti noudattaa speksiäkin aika tarkalleen. Ainoa mitä televisio vaatii on pari ylimääräistä näppäinpainallusta...
off topiccina otsikkoon, mutta kuulostaa siltä että olet Elisan ADSL-asiakas siellä kotona. Itselläni erinäisiä ongelmia, mm. juuri tuota samaa ja kun yli vuoden ja uuuuuuuseiden työpyyntöjen jälkeen eivät halunneet asiaa korjata (muka tekivät aina jotain ja vika löytyi + muuta diibadaabaa) niin vaihdoin toiseen operaattoriin. Tästä vaihdosta vajaa vuosi aikaa enkä ole kertaakaan kokenut mitään ongelmia ADSL-yhteyden kanssa. ADSL-boksin buutteja/havaittuja yhteyskatkoksia tasan nolla.... Meidän perheessä ei tule enään koskaan olemaan Elisan ADSL:ää jos on olemassa mikä tahansa muu vaihtoehto tarpeen tyydyttämiseksi.
En ole tuo jolta kysyt mutta vastaan silti. Asetus on jotain sellaista minkä voi olettaa pysyvän ellei jotain poikkeuksellista tapahdu. Jos on asetuksista asetettu tekstitys päälle niin asetuksen voi kohtuudella olettaa pysyvän ilman että se täytyy asettaa aina uudelleen. Teksti-TV:n puolella käyminen ei ole sellainen poikkeuksellinen television käyttötapa, että voisi olettaa sen edellyttävän käytön jälkeisiä asetuksien palautuksia jotta normaalit television toiminnot olisivat voimassa. Täällä on esitetty mitä idioottimaisempia vertailuja joten teen sellaisen itsekin. Välikaasun käyttö autojen vaihteissa on normaali käytäntö mikä pitäisi kai opettaa autokouluissa edelleenkin, mutta jos vaihde tippuu päältä aina silloin kun ajovalot käyttää pitkissä niin se on totta vie vika vaikka sen vaihteen saisi takaisin päälle välikaasulla tai ilman välikaasua ja vaikka se auto olisi Lada 1300 ja ostettu alennuksella ja käytettynä ja vaikka sen kaupan nimi olisi Verkkokauppa. Vika on vika on vika.
Joo, mutta jos se on _kaikissa_ Ladoissa tuo "vika", niin kyseessä ei ole vika, tai se, että jotain olisi rikki, vaan kyseessä on ominaisuus. Helvetin huono sellainen, mutta ominaisuus kuitenkin.
Miten ihmeessä vika voi muuttua ominaisuudeksi jos se löytyy kaikista yksilöistä? Lähinnä se tarkoittaa sitä että kaikki ovat viallisia. Jos asetus ei pysy tallessa niin kyllä se on selkeästi vika. Löytyyhän noita pikkuvikoja melkein kaikista laitteista. Esiintymistiheys taitaa usean kohdalla ratkaista lähteekö taistelemaan myyjän kanssa vai sopeutuuko elämään vian kanssa. Oma digiboksini hukkaa ajastuslistan n. kerran kuukaudessa. Ärsyttävää, ja olen antanut palautetta myyjälle. Mutta kuitenkin niin pieni vika että en jaksa sen takia lähteä väittelemään myyjän kanssa tai vaihtaa boksia. Aiheen mukaisen telkkarin "ominaisuus" voi olla taas melkoisen ärsyttävä, varsinkin jos sattuu seuraamaan vaikka teksti tv:n tulospalvelua. Kolmekymmentä kertaa kun joutuu painelemaan "tekstitys - suomi - ok" illan aikana niin voi siinä käpy palaa kärsivällisemmältäkin. Mutta kuten joku täällä mainitsikin niin paskasta taitaa tulla hyväksytty laaduntaso.
Eikö vika, joka on jokaisessa yksilössä, ole tyyppivika? Esim. seuraavassa linkissä on selkeästi kuluttajaviraston lakimies sanonut, että tyyppivikoja ei tarvitse hyväksyä ominaisuuksiksi, vaikka monet niin tekevätkin. http://www.kuluttaja.fi/Page/89e69c8c-1cc4-46cc-be11-6daf4362a5ed.aspx
Onko Tindrum tai kukaan muu ottanut selvää siitä, että esintyykö vika/ominaisuus jokaisessa samanmallisessa telkkarissa?
tekstistyshän toimii. on vain epämukavaa aina tekstiv:n jälkeen käydä laittamassa se päälle. eli kyllä tämä on siellä lada-taudin ja oikean tuotteen virheen harmaalla alueella. "epämukava ominaisuus"
Höpöhöpö. Ei toimi. Väännä nyt miten vaan, mutta vika se on. On tullut riittävästi kunnollisia perusteita, joten tämä spekulointi viasta ja ominaisuudesta saapi riittää. Laitoin tuonne "Plasma/LCD" -osioon kysymyksen toisten kokemuksista vastaavasta telkkarista, ja linkin tänne. Ei kommentteja toistaiseksi.
OT: Kyllä se molemmissa paikoissa on Swedupellejen piuhojen kautta. Noi nyt on pieniä ongelmia verrattuna edeltävän mikälie-nyrkkipajapalveluntarjoajan ongelmiin, joka ei vastannut puhelimeen viikoloppuisin, kun netti kyykkäs perjantai-iltana ja olis pitänyt maksella laskuja. Maanantaisin kun sitten kun insinörtti oli saapunut hyvin ansaitulta viikonloppuvapaalta, lukenut lokia ja bootannut purkit pelasi yhteydet.Se toimittaja kuopattiin aika rivakasti. Svantella on kuitenkin tasaisen usein mailipalvelimet nurin. :thumbsup:
postauksissa on hyvä perusteella eikä eipäs-juupastella. yllä perustelin miksi tuo on (lada-)ominaisuus. perustelepa nyt miksi tuo epämukava ominaisuus on vika