1945 Eletään elokuuta 1945, ja sota Euroopassa on hiljattain päättynyt. Unkarin maaseudulla koetaan palata takaisin arkeen huolimatta venäläisjoukkojen vahvasta läsnäolosta. Illalla olisi tiedossa juhlakin arjen keskelle, kun kylän mahtiperheen poika olisi avioitumassa. Kaksi vaiteliasta juutalaismiestä saapuu junalla läheiselle asemalle kahden arkun kanssa. Tieto asiasta kulkeutuu kylään ja aiheuttaa siellä tapahtumien ketjun. Enpä osaa sanoa, olenko ennen koskaan nähnyt unkarilaista elokuvaa. Nyt olen ja hyvän elokuvan olenkin. Elokuvasta tuli mieleen monin paikoin spagettiwesterni: kaksi muukalaista, varakas mahtimies, juoppo "omatunto", kylän baari. Tunnelma säilyi kautta koko elokuvan, ja näyttelijätyö oli hienoa. Mustavalkoinen kuvaus sopi erinomaisesti ja korosti elokuvan asetelmaa.
Katsottu myös ja kyllä loikkasi animaatioiden kärkikymppiin, itseasiassa tuon animaationkin voisi oikeastaan tiputtaa tuosta pois, kärkikymmenikköön supersankarileffoissa. Linkki? Kannattaa ehdottomasti katsoa vaikka et tunnustaisi olevasi supersankarianimaatioiden kohderyhmää. Viitosta ei voi antaa, joten menköön: 4,5/5 T: Vesku
Admiral (2008) Venäläinen elokuva Aleksandr Kolchakista, tsaarin laivaston kapteenista joka yleni ensin amiraaliksi ja 1917 vallankumouksen pyörteissä vielä koko ei-kommunistisen Venäjän johtajaksi - ennen kuin punaiset valtasivat viimeisetkin rippeet valtakunnasta. Ihan ansiokkaasti tehty elokuva, vaikka yksi naamapalmu-tasoinen taistelukohtauskin mukana on... ja hei, osa tapahtumista on sijoitettu Helsinkiin jossa jopa puhutaan muutama repliikki suomea! Joo niin, se naamapalmu: Spoiler Eräässä talvisessa taistelukohtauksessa venäläiset lähtee juoksuhaudoistaan tarpomaan hangessa kohti punaisten asemia, punaisten konekiväärit niittää satoa ja koko yritys vaikuttaa lähinnä joukkoitsemurhalta mutta sitten joukkojen mukana oleva nunna saa luodista ja sotilaat suuttuu siitä niin että lähtevät uraata huutaen juoksemaan ja valtaavat saman tien punaisten asemat... Tetsuo II (Body Hammer, 1992) Samankaltaista meininkiä kuin ekassa Tetsuossakin mutta Tsukamoton ja kumppanien visio on kirkastunut sen verran että tässä on jo selkeästi seurattavissa oleva tarinakin mukana. Nyt selviää sekin mistä koko metallimutaatio-homma sai alkunsa... tästä joko pitää tai sitten ei.
The Last Full Measure (2019) (Poliittisen)draaman ja sotaelokuvan sekoitus, jossa selvitellään miksi Vietnamin sodassa kuolleelle ilmavoimien lääkintämiehelle eli William H. Pitsenbargerille ei heti aluksi myönnetty postuumisti korkeinta mahdollista kunniamerkkiä, vaikka sitä hänelle oli ehdotettu. Elokuvassa on melko vaikuttavia asiaan nakitetun, ja hiukan huonossa työsuhdetilanteessa olevan, byrokraatin ja eri tavoin sodan runtelemien entisten sotilaiden keskusteluja, ja elämän arvojen ja periaatteiden noudattamisen tärkeyden pohdintaa. Hiukan on "Platoon" ja vähän "Born on Fourth of July" -henkinen kertomus. Joka tapauksessa varsin onnistuneen tuntuinen kuvaus tositapahtumiin perustuvasta tapauksesta. ****/*****.
Olen nyt katsonut elokuvan 5 kertaa ja ekstrat päälle. Alkaa pikku hiljaa tajuamaan tuon työn määrän. Huikea juttu kun ei varmuudella osaa sanoa mikä on CGI, mikä nukkea, mikä jotain lavastetta sekä efektiä... taikka oikeaa tulta. Ainakin digitaalisessa versiossa on Apple, niin 4K Dolby Vision HDR ja ääniraita Dolby Atmos, Suomi tekstit. Hinta taisi olla 5 euroa. Ekstroja on paljon ja ne ovat kiinnostavia. Dinoihin on todella satsattu. Ehdottomasti yksi kaikkien aikojen elokuvista, jossa tietty näkyy rahan määrä mitä laitettu likoon. Tunnelmaltaa hitusen kauhua, jännitystä ja trillerimäisiä ominaisuuksia. Toki huippu sci-fiähän tämä on. Kuvanlaatu on huippu luokkaa, äänet niin ikään erinomaista settiä. Mitä enemmän tiedät elokuvan maailmasta ja dinoista ylipäätään sen parempi. Kirjat kannattaa myös lukea. Suuri kuva-ala herättää leffan henkiin ja ne joilla tilaääni saavat kyllä paljon irti tunnelmasta. Kiinnostavaa mihin jalostettuja dinoja käytetään... toivon että tästä teemasta jatketaan Dominionin kohdalla. En ole Cris Pratt fani millään mittarilla, mutta maailma ja dinot on se syy miksi fanitan ja paljon. Näyttelijät voikin syödä, sillä eivät yllä kolmen ekan elokuvan tasolle. Francine elää ja voi hyvin, kiitos siitä.
Katsoin juuri Disney+ palvelusta Hyvää huomenta, Vietnam elokuvan kuusi kertaa ja oli uskomaton elämys. Uskomattomat äänet ja kuva LG Oledilla. Extroja ei tähän ollut saatavilla, mutta jos katson vielä seitsemännen kerran, niin ehkä elokuva vielä paranee.
ZEDin kehujen saattelemana katsoin tuon The last full measuren, olipa hyvä elokuva. Vanhat jäärät veti hienot roolit ja tarinan kuljetus mukavan rauhallinen.
No francine. Sama tyyppi joka on vähän hukassa terminaattirin kanssa. Mutta hyvin voi esim fast and furisionissa.
Ja minä kun muistelin sen olevan tuo kuvassa maassa makaava krokotiilinpoikanen, jota emo hellästi paijaa ja tuulettelee kiduksiaan poikasen henkiinjäämisestä. Aikapallolla likkeellä olleet ihmishirviöthän olivat inversion yhteydessä imeytyneet raukan päähän. Tuo kuvassa näkyvä koko kotelon täyttävä kohtaushan on lähes suora kopio Nalon Christopherin megaelokuvasta Testudo - The Neten Man, jonka häkellyttävä XAMI-tekniikalla totetutettu kuvaus on parhaimmillaan GoldStarin 10" kuvaputkitelkkarissa, jossa siitä voi nauttia ilman häiritseviä mustia reunoja. Ja jottei ihan mene offiin, niin molemmat mestariteokset on tullut nähtyä moneen kertaan eilen.
Lost boys eli jatko-osa Reindeer spottingille. Ei oikein iskenyt Lost boys, joten en tule ostamaan dvd muodossa sitä ikinä.
Eilen tuli katsottua Mad Max: Fury Road (2015) SubHD:ltä. ****/***** Subista huolimatta leffa näytettiin oikealla kuvasuhteella ja erittäin hyvällä kuvanlaadulla. Tom Hardy ja kumppanit olivat vakuuttavia rooleissansa. Leffan tarinan rytmitys/tempo, osittain juoni ja taustamusiikki pitivät (ainakin mut) hyvin otteessaan. Keskivertoa parempi toiminta-viihdepläjäys.
Akira (1988) Monien mielestä klassikotason animeleffa mutta kyllähän tässä vähän jo ikä näkyy. Varmasti ollut hieno tapaus 80-luvulla mutta sittemmin on tehty paljon hienompaakin animea. Ei tämä nyt oikein säväyttänyt, mutta tekijöillä on kuitenkin ollut paljon hyviä ideoita kuten se ettei tulevaisuuden maailmaa ole suunniteltu mitenkään överiksi vaan kaikki on tehty niin maltillisesti että tulos näyttää melkeinpä realistiselta vielä tänäänkin. Tapahtumathan sijoittuvat kaukaiseen tulevaisuuteen vuoteen 2019!
Reindeerspotting oli leikkaajan onnistunut elokuva. Sekalaisesta materiaalista koostettu hyvin toimiva "dokkari". Lost Boys tuli katsottua kaarnavenemiesten TV2-sarjassa. Ei toimi, Ei oikein mitenkään itsenäisenä elokuvana. Mielestäni näytti joltakin Reindeerspottingin lisämateriaalilta.
Jupiter Ascending Nouseva Jupiter On se sääli ettei tästä saatu omaa fransinea... kun mukana on kuitenkin monia lempi aiheitani kuten: pyramidit, ihmisten istuttaminen maapallolle, liskoihmiset, scifi/fantasia ylipäätään. Käsikirjoitus on kuitenkin luokkaa "en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa". Olen sanaton. Matrixsin tekijät, nämä Wachowskin sisarrukset taustalla. Tästä oli tarkoitus luoda oma leffasarja esim. Star Warsin tapaan, mutta mielestäni näitä osia ja yksityiskohtia ei ole osattu punoa yhteen. Suuri sääli, niin paljon työtä tähän laitettu. Välillä homma muistuttaa myös Harry Potteria, Sormusten herroja, tähtien sotaa, star trekiä... ja jotain uniikkia, mutta se on jäänyt sivuun koska homma on aivan järjetöntä. Silti yksi suurista helmistä omassa leffakirjastossani:
Night Hunter. Kun valtaosa leffasta on katsojan päänsisäistä taistelua siitä, jatkaako. Kun leffan "twisti" on kopioitu sadasta aiemmasta leffasta. Olihan tässä Ben Kingsley. 1/5
Terminator 3. On kyllä mainettaan parempi filmi. En tiijä miksi kaikki aina haukkuu. Eka terminator minkä näin elokuvissa. Ja on se Claire Danes vaan hotti nuorena. Tosin meillä on vaan 3kk ikäeroa.
Kiinan sotahistorian osittainenkin tuntemus on eduksi puhuttaessa modernin elokuvan vakuuttavimpiin filmauksiin lukeutuvan The Eight Hundred (2020) sisällöstä vaikuttuessa, joka suorastaan tulvii kuvatun kätkettyä symboliikkaa sellaisella vimmalla, ettei sen täysimääräinen sisäistäminen tunnu edes teoreettisesti mahdolliselta ensimmäisestä katselukokemuksesta toipuessa. Kahden ja puolen tunnin mittainen matka helvetistä valoon on alusta aina viimeiseen ponnistukseen täynnä kaoottista kärsimystä ja menetystä mittasuhteissa mikä on koettava itse. On todella työlästä löytää kritisoitavaa filmauksesta, joka onnistuu yllättäen välttämään valtaosan genrensä stereotyyppisimmistä elokuvallisista sudenkuopista ja kulutetuimmista kliseistä, vaikka tämän tasoinen tuotanto, Kiinan kaltaisen talousdiktatuurin rahoituksella, tokkopa voisi toteutua sivuuttamatta kansallisaatteen glooriaa sen täydellä voimalla, jossa 800 onnistuu perustavanlaatuisesti. Kokonaisuutena elokuva on yksinkertaisesti ilmaistuna upeasti hallittu aina pääkuvauksesta lavasteisiin ja positiivisesti yllättävään CGI:n hyödyntämiseen asti, eikä käytännössä mikään osa-alue tunnu päälle liimatulta saati väärällä tapaa tarkoituksen hakuiselta, vaikka tietyiltä osin dramaturgia voisi olla ajoittain uskottavampaa, erityisesti vastapuolena nähtäviä Japanilaisia kuvattaessa, näin yhtenä esimerkkinä. Se missä määrin elokuva sortuu esim. taiteellisiin vapauksiin, autenttisten tapahtumien tulkinnan osalta, on sitä vastoin varsin vaivatonta sivuuttaa, kun sen on kerran nähnyt. Ja juuri se tekee tästä myös katkeransuloista. Liekö arveluttavampaa kuin kansojen lähihistorian kipukohtia käsittelevä massoille suunnattu vahva audiovisuaalinen signaali, jonka takana mahdollisesti toimivien tahojen perimmäisiä pyrkimyksiä voi näinä aikoina vain arvailla? Harvoin, jos koskaan, tiliä omista synneistä ollaan valmiita tekemään koko kansan edessä (etenkään uskottavasti) budjettiin tuijottamatta ja tietoisesti riskeeraamalla "kulttuurin kustannuksella". Sanomattakin selvää, että samasta tulokulmasta tarkasteltuna kritisoitavaa löytynee jokaisen valtion taholta, joka on sotaa harjoittanut ja jälkipolville sen tapahtumista viihdettä tuottanut. Muodollisuuksista huolimatta elokuva onnistuu olemaan enemmän kuin osiensa summa, ja kohdentaa kritiikki juuri sinne minne kuuluu: sotaan ja sen hulluuteen, missä kaikki on lopulta vain politiikkaa ja menetetty elämä maljapuheissa unohtuvaa toistoa... Tämä on pakko katsoa vähintään kahdesti, niin runsaasti sisäistettävää on saatu minuuttimäärään mahtumaan. Näin ainakin allekirjoittaneen kohdalla, joka näki elokuvan nyt ensimmäisen kerran. Kotimainen sinisädejulkaisu (muista milloin viimeksi on dvdcompare:ssa ollut vastaava status?) menee heittämällä sisään kuvateknisesti parhaiden blu-ray:en kärkikastiin, ja se on paljon sanottu. Lisämateriaaleja ei ole, mutta kaikki muu on kultaa kuvanpakkauksesta hulppeaan bittivirtaan, jota ei ole pihtailtu eikä jätetty optimoimatta enempää kuin esim. värimäärittelyä, jolla on luotu massiiviset määrät lisä uskottavuutta ajankuvan (tai paremmin mielikuvan) tukemiseksi. Äänimaailma on avara ja täynnä alati sinkoilevia selkeästi erottuvia yksityiskohtia sekä dynaamisesti huoliteltuja efektejä, jotka kuitenkaan ei huuhdo alleen dialogia, jota kuullaan runsaasti näinkin toiminnallisen sotaelokuvan infernossa. Yksi asia kuitenkin nousee jälleen ylitse muiden, ja se on suomenkielinen tekstitys. Tämän jälkeen olisi vaikea kuvitella edes harkitsevansa katsoa elokuvaa esim. englanninkielisellä vastaavalla, niin paljon esitys vaatii huomiota osakseen, eikä tilannetta ainakaan helpota se tosiasia, että kiinaa puhutaan paljolti verkkaiseen tyyliin, vaikkei mistään espanjan kielen ilotulituksen kaltaisesta voidakaan puhua. Niin tai näin, antoisin 13 € sijoitus elokuvaan miesmuistiin. Edit. Trailerin lisääminen jäi sattuneista syistä vain yritykseksi.