Mac ja Linux tuki ovat toteutettavissa (Mac-diagnostics softa tulossa myös HeaDSPeakerille), samoin nuo manuaaliset parametriset filtterit. Video-outputtia tuskin tulee, koska sen kanssa tarvittaisiin runsaasti nappeja ja säätimiä, ja käyttöliittymä olisi silti huono verrattuna siihen mitä USBin kautta koneelta voidaan tehdä. Edelleen DSPeaker tuotteissa kaiken voi jättää kehittyneelle automatiikalle, mutta jos välttämättä on tarve tehdä omia suodattimia yms. virityksiä, niin USB+kone+ilmainen säätösofta on tähän ainoa tarpeeksi kattava käyttöliittymä. Säätömahdollisuudet tulevat olemaan kattavampia kuin missään aiemmassa olemassaolevassa tuotteessa. Periaatteessa on mahdollista tehdä vaikka täysin oma 255-asteinen FIR tai 2049 asteinen MR-FIR + siihen päälle vaikka kymmeniä omia parametrisia IIR-suotimia ja ladata purkkiin vain kertoimet. Kun omalla DSP:llä tehdään jotain assyllä, niiin laskenta on varsin tehokasta verrattuna kilpailijoihin. Ei mene MIPS:it pelkkään pläräämiseen. Mikään näistä uutuuksista ei kumminkaan vedä vertoja DSPeaker - analog puolen koville uutuuksille: stereo-RCA -> mono-RCA ja stereo speaker out -> mono RCA joilla 8033 Anti-Moden saa vihdoin mihin tahansa systeemiin kytkettyä helposti. www.dspeaker.com
Tyhmiä kysymyksiä, mutta mikä on MR-FIR, "multiplier reduced" tjsp (vähemmän bittejä)? (vai multirate, tuntuisi järkevämmältä, matalien taajuuksien FIR prosessointi varmaan kannattaa tehdä pienimmällä mahdollisella näytetaajuudella). Oletteko muuten tutustuneet Quickfilter Techin tuotteisiin (www.quickfiltertech.com), I2S väylälle 3x3mm (16 pin) piiri joka on konfiguroitavissa (SPI) ja sisältää 512-tap FIR:lle datamuistin (32 bit)? Noitahan voisi tunkea DSP:n ja DAC:n väliin (mikäli erilliset, tai jos DSP:llä I2S DSP-portti) niin monta kuin on tarve, hintakaan ei ole kuin markan (tai siis euron) kappale. Noissa stereo->mono RCA-kaapeleissa on ilmeisesti joku passiivimikseri (vastuksia), mitenkä tuo kaiutinkaapeliviritys, mahtaako se toimia current mode päätteen kanssa kunnolla?
Multi-rate, mutta ei pelkästään "alisamplauksella" tai interpoloinnilla. Siinä ei olla rajoituttu vain basebandille mataliin taajuuksiin. Myös Servo 299 käyttää tällaisia monien muiden ohella. Enempää en oikeastaan voi sanoa, älä kysy (tai kysy privana). Joo, passiivinen summaus. Tuo kaiutinkaapeliviritys on vain niille, joilla subwoofer on ennestään kytketty Hi-level sisäänmenoihin eikä muuta mahdollisuutta ole. Mieluummin kannattaa käyttää tietysti pre-outteja.
Ihan hyvin. Mulla kokoonpano jossa pääkajareiden jalustoina 8" subbarit joille ajetaan bassot 90hz alapuolelta ja lisänä subrahi 12" elementillä jolla oma jakosuodin 30hz tienoilla. Kaikkien signaali tulee siis av-vahvarin subout --> anti-mode --> pääte, lisänä isommalla subbarilla anti-moden ja päätteen välissä aktiivisuodin. Toi isompi subbari on sijoitettu lähes kuuntelupaikan vasemmalle puolelle, mutta ei ole paikallistumisongelmia kun tasot on säädetty oikein ja saundi on ihan mukava. Ilman anti-modea kokeilin tuota setuppia mutta en saanut toimimaan.
Subbareita ei itseasiassa tarvitse jokaista erikseen säätää "suoraksi", eri lähteiden summa on se millä on merkitystä ja jota korjataan siistimmäksi. Harmanin tutkimuksessa monisubbarijärjestelmistä tähdättiin useilla lähteillä mahdollisimman samanlaiseen vasteeseen eri kuuntelupaikoilla, jonka jälkeen voitiin erittäin menestyksekkäästi ekvalisoida vaste hyväksi kaikille kuulijoille.
Ihan joka sivua aiheesta en ole lukenut mutta. Mitä lift toiminnot tekevät? Voiko lift toiminnon käyttö vahingoittaa subbaria?
Ulottavat toistoa alemmaksi tällä lailla: "Lift 25Hz" nostaa ~ 15-25Hz "Lift 35Hz" nostaa ~ 25-35Hz Lift tiloissa on jyrkät subsonicit päällä joten niissä elementiltä ja vahvistimelta pyydetään itseasiassa vähemmän kuin esimerkiksi silloin jos sisäänmenon tasoa nostetaan 6dB kauttaaltaan. Subwooferilla, joka ei osaa suojat itseään esim. kovapohjaamiselta, kannattaa aloittaa varovaisella gainilla tuo Liftien käyttö, kuten kaikki muukin.
Uusimman kuuntelupaikkani kalibrointi 8033:lla Ennen, 47Hz:n kohdalla jälkivärähtelyjen vaimennustehokkuus on 10db@160ms, ja T20 on 410ms. Anti-Mode kalibroinnin jälkeen vaste suoreni, ja jälkivaimennus pomppasi 26dB@160ms, jolloin T20 lyheni arvoon 100ms, eli peräti neljännekseen alkuperäisestä.
TEL79, esimerkillinen kuva! Voisinko viedä vertailun toiselle foorumille (diyAudio), jossa on pieniä erimielisyyksiä EQ:n vaikutuksesta moodien jälkisointiin? Muutamia vesiputouksia oli jo postattu, mutta ne ovat joskus vaikeaselkoisia.
Vie toki. Näistä asioista tekee vaikean jo pelkästään STFT-vesiputouksien erilainen ikkunointi ja tulkinta, sekä jälkikaiunta-ajan eri osuudet (T20, T30, EDT ja T60). Yleensä varsinkin T20 ja T30 moodien ympärillä saadaan merkittävästi paremmiksi, millä jo suuri(n) merkitys kuulon kannalta. T20 on siis tehotason pudotus sadasosaan alkuperäisestä "reference" tasosta (-20dB), kun taas T60 on tehotason pudotus miljoonasosaan (-60dB) jota EQ ei yleensä enää paranna. Monet asialle vihkiytyneet, esimerkisi Room-EQ wizardin tekijä John Mulcahy, on kirjoitustensa perusteella tässä asiassa juurikin samaa mieltä: Onnistunut käänteismalli käyttää vaihtoehtoisia Z-tason nollia jotka voivat hukata energiaa nopeammin kuin huoneen omat akustiset "nollat". Oli näköjään uusimmassa MikroBitissäkin testattu DSPeaker Anti-Mode 8033 sivulla 18. Ainoa miinus oli "Vaatimaton ulkoasu" http://www.dspeaker.com/fi/uutisia.shtml Nettijatkot eivät olleet vielä valmiit (sinne tulee testin mittaukset).
Ajattelin laittaa tänään tilaukseen tuon Anti-moden mutta hinta olikin noussut juuri tuon kipu rajan ylitse minkä olisin ollut vielä valmis maksamaan siitä :hitme: Nykyinen hinta on 275 joka on minun mielestäni jo NAURETTAVAA!!! Minkä ihmeen takia tuota hintaa piti nostaa? Nyt on ainakin yksi ostaja vähemmän ellen saa sitä "vanhaan" hintaan.
Highend studio mainostaa halvemmalla. ...ja kyllä laitteesta saa pyytää hintaa jos ei kilpailijaa ole, Ainahan voi hankkia SMS-1:n. Tai tehdä itse... .