Wharfedale Diamond 9

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana superpallo, 01.09.2004.

1. whector

whector Vakiokasvo Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    onko niistä väliliittimistä äänenlaadullisesti hyötyä? Ja mitä mieltä te olette bilteman piuhoista? kiitos!

2. Zipman

Zipman Genelec Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    166
    Ei ole hyötyä, enemmänkin haittaa jos huonosti tekee liitokset. Bilteman piuhat on juurikin parhaat tuohon settiin.

3. Diamond

Diamond Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    1
    Omissa on nämä liitettynä alempiin ruuveihin, molempiin on turha laittaa (jos ei halua hifistellä). Jos lähellä on Robinhood, hae sieltä samanlaista vielä halvemmalla. Pätki kaikki piuhat suunnilleen samanmittaisiksi niin pysyy 'samassa vaiheessa.' 7mm johtoa paljaaksi ja ruuvin reikään, niissä tulee kyllä hyvät ohjeet mukana. Kultapalikat paikallaan ja johdot ei koske toisiaan niin hyvä tulee.

4. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Vai niin...kerro ihmeessä lisää? :D

5. whector

Saadut tykkäykset:
    0
    terve, mä vaivaan taas teitä, sori!

eli, päätin sitten ottaa ne diamond 9.2:set eteen. Mutta taakse en vielä mitään ottanut. Kannattaisiko mun pistää (siis PELKÄSTÄÄN leffakäyttöön) taake 7.1-systeemissä sivuille 2x 9.0:t ja sitten taakse centteriksi 2x dsf vaiko 2x sr, vaiko kannattaako kaikki takakajarit olla sitten samaa, eli 4x jotain mallia? Ja mitä tolla dsf:llä ja sr:llä on eroa? Kiitos avusta!

6. Diamond

Diamond Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    1
    Ei tarvitse olla samanlaiset, ota sijoituksen mukaan. 9.0 tarvii jalustat, muut menee seinälle paremmin. Itse ottaisin varmaan 4x SR:iä.

7. Chauron

Chauron Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    10
    DFS:

SR:

Eroa on siis selkeästi suuntakuviossa, DFS diffusoi äänikentän huomattavasti laajemmalle alueelle, toimii paremmin keskellä takana kuin sivulla (IMHO). SR taas on tavallinen kaiutin josta on tehty hieman helpommin seinälle asennettava, muuta eroa siinä ei muihin olekaan.

8. whector

Saadut tykkäykset:
    0
    kiitokset diamondille ja chauronille! luulenpa, että seuraava paketti lähtee tilaukseen (tai menen hakemaan audioporista, ihan suht' edullinen paikka kai):

3x diamond 9.2 eteen
    1x sw150
    4x SR

Pistän noi takakajarit noitten Ikean Gåje jalkojen päälle. Vahvarina on se spny str-db 795.

Kiitos!

9. rarman

rarman Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Toimiiko tämä sama periaate myös linjatasoisessa signaalissa? Jos subbarissa ei ole vaiheen säätöä, voisi sen toteuttaa piuhan pituutta säätämällä? :D

10. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Toki, piuhalle tulee vaan melkoisesti pituutta. ;) Ja ei se toimi kaiutintasoisellakaan signaalilla. Lähes valon nopeutta kulkee signaali molemmissa. Resistanssin takia ne piuhat kannattaa pätkiä lähes samanmittaisiksi.

11. Hareworth

Hareworth Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko sulla antaa vinkkejä noin 100 euron jalustoiksi 9.2.:lle? Hopeanväriset. Alunperin ajattelin ottaa nämä, mutta onko nuo liian kaposet?

12. Dr. G.

Dr. G. Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    :) Eipä toimi edes teoriassa, sillä vaiheen ja viiveen säätö ovat eri asioita. Piuhan pituuden säätelyhän vaikuttaa (voimakkuuden ja signaalin muodon lisäksi) viiveeseen. Tämän takiahan A/V-vahvistimen subin viivesäätöä ei voi käyttää vaiheen säätöön. Mikäli subi toistaisi vain yhtä taajuutta, niin sitten voisi viiveen säädöllä muuttaa vaihetta.

Aika sama mielestäni pätkiä sopivan mittaisiksi eikä samanmittaisiksi, mutta korvani ovatkin kullitusta vailla (kuten myös piuhani). Itse kyllä pätkin pääkaiuttimien piuhat samanmittaisiksi kun asetelma vahvistin mukaan lukien on symmetrinen. Muussa tapauksessa en olisi näin turhan päiten tehnyt.

13. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Itse olen kyllä lukenut että näin voi tehdä. Itseasiassa monet "pro-miehet" jopa suosittelevat subin vaiheen säätämistä viiveen avulla. Vaiheeseen se viivekin vaikuttaa. 1ms viive oli muistaakseni noin 30 astetta 80Hz:llä. Eihän subbarin vaihe ole koskaan tasainen, eli muuttuva vaihe voi jopa kompensoida hyvässä tapauksessa tätä. Tosin se taitaisi edellyttää, että viive kasvattaisi vaihetta korkeampiin taajuuksiin mentäessä ja todellisuus taitaa olla juurikin päinvastoin... :)

Mutta edelleen piuhaa jatkamalla tämä ei onnistu, ääni liikkuu piuhassa lähelle valon nopeutta, eli ihan lyhyellä piuhalla ei vielä synny suurta viivettä.

14. Dr. G.

Dr. G. Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Hmm.. taisinpa olla väärässä. Harmi, ettei jaksa ajatella asiaa enempää kun pitäisi töitäkin vääntää :weep: Ajattelin homman juuri niin, että jos kerran 1 ms on a astetta 80 Hz:llä, niin se on sitten a-b astetta 20 Hz:llä. Mutta, mutta... sama ilmiöhän tapahtuu joka tapauksessa kaiuttimen ja kuuntelijan välissä, joten taisin ajatella ihan turhia. Hohhoijaa :)

15. Diamond

Diamond Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    1
    Nuo ovat varmasti tukevat ja sopivat juuri 9.2:lle, ainakin kuvien perusteella. Apollolta saa myös tuon tapaista mallia, mutta hinta on varmaan vähän korkeampi. Itse ottaisin juuri 2-3putkisen, tukevan jalustan noille ettei pääse kaatumaan. Noiden viimeistely ei ole ihan huipputasoa, voi olla hieman eripituisia putkia, mutta ne voi varmasti itse modata sopiviksi. Tuohon hintaan hyvä valinta!

16. EskoMörkö

EskoMörkö Guest

0
    Saadut tykkäykset:
    0
  17. Diamond

Diamond Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    1
    Onpas muuten hienot!

18. Boumsong

Boumsong Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hankin itse juuri tuollaiset jalustat 9.2:lle ja hyvin niiden päällä kaiutin lepää.

19. RidgeForrester

RidgeForrester Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Tuskin on liian kaposet. Mulla on takana Alpha20:t tuollaisten mustien 60-korkeiden tolppien päällä sinitarralla kiinni. Kajarin mitat (LxKxS) 18,1cm x 42cm x 21,5cm ja paino 7,2kg. Iso putki täynnä hienoa hiekkaa, ja tolpat ovat todellakin yllättävän vakaat.

20. Hareworth

Hareworth Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Nuo on poissa laskuista, tulee kuulemma seuraava erä vasta kahden kuukauden päästä. Miten voi kestää noin kauan? No, en jää ihmettelemään enkä todellakaan odottelemaan. Kiitos EskoMörkö, loistava vinkki, paikka on teidän!