www.eroakirkosta.fi

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Damned, 05.06.2004.

?

Kuulutko kirkkoon?

1. Kyllä - käyn säännöllisesti kirkossa

10 ääntä
    1,5%
  2. Kyllä - mutta kirkossa tulee käytyä todella harvoin

125 ääntä
    18,9%
  3. Kyllä - en tosin käy kirkossa koskaan mutta ei ole tullut mieleen erota

126 ääntä
    19,0%
  4. En - enää... olen eronnut kirkosta

372 ääntä
    56,2%
  5. En ole koskaan kuulunutkaan

51 ääntä
    7,7%
  1. Pazze

Pazze Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    151
    Eli kaikkea saa tehdä, jos siitä ei jää kiinni? Hyväksyt siis sen, että voimme tappaa ja raiskata, varastaa ja polttaa toiseten kodit, jos kukaan ei vartioi meitä ja siten ei jäädä kiinni. Pieni tuhkakasa nyt mitään merkitse... levittele mummeli vaan ihan rauhassa... ja hei, ketä kiinnostaa, jos mä otan kahvilassa pari mukillista kokista yhden hinnalla... ja mitä sen on väliä, jos mä oon töistä pois muutaman päivän vuodessa kun oon "kipee". Kyllä ne kirkot (yleensä uskonto) vois antaa ihan fiksuja ihmisiks elämisen oppeja meille kaikille.

2. void

void Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    Vaikka tähän jo vastattiin niin yksi näkökulma: tällä hetkellä tämä ketju on luettu 8652 kertaa. Trendi tai ei, asia herättää kiinnostusta.

3. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    [SAIVARTELU]
    Aika pientä, kun vertaa "Minkä dvd-leffan ostit viimeksi?" -threadin luettuihin kertoihin, joita on 483,213...
    [/SAIVARTELU]

Asiallinen keskustelu aiheesta kiinnostaa, ei turha provoilu tai saivartelu johon itsekin yllä syyllistyin.

4. Sly

Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    Toisaalta, ketjuun vastannut n. 70 ihmistä joka on 0.3% rekisteröityneistä käyttäjistä eli kiinnostaa ja kiinnostaa...

5. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    Voi olla, olisiko kuitenkin kyse kirkkoon kuuluvista, ei uskovaisista? Ja jos väität, että esim. pedofilejä löytyy pappismiesten keskuudesta enemmän kuin normiväestöstä, niin sinä sen tilaston kaivat en minä. Sinähän tuota väität. Roomalaiskatolilaisten, adventtikirkon jne. parissa noita tapauksia on ollut, mutta ihan oikeasti, missä on ne todisteet noinkin kovalle väitteelle Suomen ev.lut kirkkoa koskien?

6. jenka

jenka Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Minkä takia Pazze maksat kirkollisveroa? Jos olet uskovainen niin sitten ymmärrän, mutta jos et ole, niin kerrotko syyn?
    Vai onko nämä taas niitä samoja juttuja "kun muut niin tottakai minäkin" ja "näin on tehty aina, ja näin tullaan aina tekemään"?:D

7. Wade

Wade Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    0
    kirkollisvero taitaa vastata lähinnä anekauppaa ja eikös se "firman" pääpomon poika tainnut joskus aiemmin sanoa että se on putkiin ohjesääntöjen vastaista? Taitaa aluejohto nyt rikkoa tuota sääntöä, ai ai...

"kolikko mulle taivaspaikka sulle"

8. jenka

jenka Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Muistelisin että Ev.Lut seurakunta antoi tsunamiuhreille 50000 euroa. Joku yksityshenkilö Helsingistä antoi 300000 euroa. Muistanko väärin? Että se siitä ulkomaanavusta. Siis tuollainen naurettava summa upporikkaalta kirkolta! Ja sitten mainostetaan että kyllä sitä ulkomaanapua kirkko antaa jne.. No antaahan se, mutta kyllä se pientä on..

Siis suoraan sanottuna täysin perseestä tuo kirkon touhu. Myöhemmin lisäsivät summaa, johtuiko siitä että kirkon ulkomaan avunmäärä tuli julkisuuteen, ja se näytti naurettavan pieneltä. Suomalaisten ei juuri kannata mainostaa tuota tsunamiauttamista, apu myöhästyi, ja eipä ne spr:nkään keräys rahat kaikki sinne päätyneet. Parempi kun ei kauheesti paukutella henkseleitä sen tsunamijutun kanssa :D

9. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Heh, ehkä SINUN pitäisi tutustua vähän tarkemmin kirkon ulkomaanapuun. Vai onkohan se samanlaista puolueetonta auttamista kuin se, että kirkko on omien sanojensa mukaan poliittisesti sitoutumaton yhdistys. Vinkki: kristillisdemokraatit...

En kyllä yhtään olisi yllättynyt tuosta raamattujen jakamisesta tsunamiuhreille. "Ota tuosta tollanen kirja ja usko siihen. Sitten sun maja nousee takas pystyyn ku Jeesus palaa.. joskus".

En tiedä miten sun kasvatus on mennyt, mutta minulle on tullut jo ajat sitten selväksi ettei maailma ole mustavalkoinen. Tokihan sinun moraalissasi tappaminen ja raiskaus menee samaan kastiin kuin vaikka parin päivän lintsaaminen töistä. Ai ei vai. No kyllähän minä sen tiesin. Kunhan vain käyttäisit maalaisjärkeä näissä kirjoitteluissasi :)

10. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    Kyllä tuolta ylempää varmaan saisit vastauksen, mutta:
    1) olen uskovainen. En kovin harras, enkä kovin kirkossa käyvä, mutta kuitenkin olen.
    2) olen miettinyt kirkkoon kuulumista, ja tullut siihen tulokseen että kirkko on tarpeellinen toimija yhteiskunnasamme ja minä haluan olla osa sitä.
    3) koska elämäni ei ole kiinni muutamista (sadoista) euroista, voin hyvin mielin maksaa kirkollisveron, sillä kirkko huolehtii puolestani vähäosaisten auttamisesta. Olen siis ulkoistanut :D osan hyväntekeväisyyttäni kirkolle.
    4) kirkon parissa tehdään paljon hyvää työtä, johon "jumalansanan levittäminen ei kuulu". Minusta se työ (esim. kerhotoiminta, yksinäisten vanhusten luona käyminen jne.) on hyödyllistä, ja sitä voin tukea. Ja tiedän, että lasten päiväkerhoissa sanotaan, "kiitos Jeesus tästä päivästä", mutta ei tuolla nyt vielä ketään käänytetä tai aivopestä.

:D Juu, ei kai sielu taivaaseen vilahda, vaikka kolikko kirstuun kilahtaa... Eiköhän kyse ole siitä, että "taivaspaikkaa" ei voi ostaa, sen saa vain uskomalla. Mä en nyt ymmärrä viittausta aneisiin tässä yhteydessä, muutoin kuin vitsinä. Eikös silloin samaan aikaan puhuttu, että kymmenykset (10%) piti antaa köyhille ja apua tarvitseville... Moniko vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä harrastava sitten pistää edes tuon kirkollisveroa vastaavan reilun prosentin tuloistaan:D Tsunami-rahastoon tai "Apua rajaseudun köyhille aikuisille ry":lle. Niin, yhteiskunta hoitaa vähäosaiset...

11. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    Ja joku yksityishenkilö osti Helsingistä asunnon ja maksoi siitä 6,3 milj. €... Jeah!

Paraskin puhuja! Äijä on heittämässä mummon katolta:
    Minä sentään oletin sun tarkoittavan mummon tuhkia ja vain kirkoittaneen väärin! Ymmärrän kyllä eron mummon ja mummon tuhkien välillä, mutta ei niin silti saa tehdä. Mites siellä Ameriikan ihmemaassa kävi, kun lauma hirmumyrskyn uhreja pistettiin jalkapallostadionille? Jo rupes vetskarit aukeileen ja pyssyt ja siemenlingot paukkumaan. Sai tehdä mitä vain, kun kukaan ei vartioinut! Uskossa tai ei, pitää elää ihmisiksi ja kunnioittaa vaikka niitä mummoja ja mummon tuhkia.

12. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Niin no unohdat tässä, että monikohan täälläkin maksaa 30% palkastaan veroina valtiolle joka sitten käyttää verorahat terveyspalveluihin, vähäosaisten tukiin tms. Kyllä täällä joka jamppa jotenkin auttaa, tietäen tai tiedostamatta.

13. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Niin no minä lähdin siitä olettamuksesta, että se mummo on jo raato ja pistetty minigrip pussiin tuhkaamolla. Tietysti mummo on myös toivonut, että hänet viskotaan pitkin pihamaata sieltä katolta. Pointti oli myöskin, että jos joku on toivonut että hänet siroteltaisiin mereen niin kukaan nyt ei varmasti voi valvoa etteikö reipas poika sitä mummoa sinne mereen kippaa vaikka se olisin kiellettyä.

14. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    En unohda, veroa me maksetaan kaikki ja täytyy olla tosi köyhä tai rikas, että siitä pääsee eroon. Se ei siis ole erotteleva tekijä ja todellakin yhteiskunta hoitaa paljon tehtäviä, joita ennen oli kirkolla. Sinoot ajattelava yksilö, joten mitän se "yhteiskunta hoitaa vähäosaiset..." tarkoittaa? Naks...

15. Wile E Coyote

Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    8
    n. 30% palkastani menee veroihin, jolla myös maksetaan tätä toimintaa. Sen lisäksi ostoksistani menee yhteisöverorovot kirkolle(mikä on täysin käsittämätöntä), vaikka kävisin vain muslimipitserioissa.

Se että ei osallistu aatteellisten järjestöjen sananlevittämiseen, ei tarkoita etteikö osallistuisi yhteiskunnan vähäosaisten auttamiseen. Toistetaan; maksaisisto sinä vaikka sen 2% palkastasi suomen uusnatseille jos he käyvät muun toiminnan ohessa lukemassa veteraaneille?

Ja kirkolla on rahaa vaikka kuinka. He vaan eivät halua käyttää sitä. Kirkko on myös sijoituslaitos.

16. Pazze

Saadut tykkäykset:
    151
    En maksaisi. Uusnatsit edustavat ideologiaa, jossa ihmiset ovat eriarvoisia syntyperänsä ja "rotunsa" vuoksi. Minä en erottele ihmisiä heidän ulkokuorensa mukaan, joten eroaisin silloin suomen uusnatsit ry:stä jos se olisi mahdollista samoin kuin eroaminen kirkosta. Kirkko ei erottele sitä kuka kaipaa lukemista, vaan he menevät lukemaan Anni Polvaa mummeleille ja Esa Anttalaa ukkeleille. riippumatta ovatko nämä sotaveteraaneja vai muuten vain yksinäisiä vanhuksia.

17. Sly

Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    Kirkon ulkomaanavun kautta käytetty toistaiseksi tsunamikatastrofiin 2.2 M€ ja apu jatkuu edelleen. Katastrofiapu verrattavissa SPR:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen toimintaan eikä ole mitään "pakanoiden käännyttämistä" niinkuin täällä tietämättömät väittävät.

Millä perusteella muuten kirkko on upporikas? Faktoja kiitos eikä mitään puutaheinää niinkuin edellisessä..

Oikeasti kannattaa ehkä hieman selvitellä asioita ennenkuin tulee tänne niistä saarnaamaan muille. Kirkolla ja kristillisdemokraateilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, että ko. puolue pyrkii toiminnassaan noudattamaan kristillistä ajattelutapaa. Kirkko ei tue tai muutenkaan ole mitenkään mukana ko. puolueen toiminnassa ja on siis sitoutumaton.

18. Wile E Coyote

Saadut tykkäykset:
    8
    Kannattaa lähteä etsimään kirkon omistamaa omaisuutta, mm. kiinteistöjä. Omistavat "hieman" muutakin kuin kirkkorakennuksia, joista niistäkin suurin osa on kaikkea muuta kuin vaatimattomia.

19. Wile E Coyote

Saadut tykkäykset:
    8
    Kirkko edustaa kokonaisuuta sellaista ideologiaa jota minä en allekirjoita, mm. tasa-arvokysymyksissä erottelevat ihmisiä heidän sukupuolen ja suuntauksen mukaan. Aivan kuten natsitkin.

20. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Ei toki olekkaan mitään ns. virallisia sopimuksia. Taitaapi kuitenkin olla niin että kristillisten arvojen takia monen asian ajaminen Suomessa läpi on ollut hidasta vaikka ne on nyky-yhteiskunnassa osoittautuneet hyviksi tavoiksi. Nytkin vaalikeskusteluja kuunnellessani rupesi suoraan sanottuna vituttamaan tämä heidän edustajansa. En kyllä haluaisi asua maassa missä Bjarne Kallis & kirkko hallitsee. Vai väitätkö ettei kirkon mielipiteellä ole väliä puolueelle joka kirkon oppien mukaan pyrkii lakeja säätämään :rolleyes: