Jep jep. Porukka taitaa ostella näiltä sen verran käytettyjä levyjä, että ansaitsee oman ketjun. Kiinnostus syvempään taustatutkimukseen heräsi, kun helmi-huhtikuussa tehdyistä tilauksista kolmea neljästä ei ole näkynyt. Z Overstocks hankkinee varastonsa enimmäkseen musicMagpien kautta. Kamat sitten myydään mm. Playn ja Amazonin markkinapaikkojen kautta aggressiivisella hinnoittelulla eteenpäin, ja asiakkaat ovat tyytyväisiä - hyvää halvalla... Luonnollisesti näin simppeli asia olisi liian kivaa ollakseen totta, joten zoverstocksin normaaliin toimintatapaan tuntuu kuuluvan ihan suora valehtelu. Toki suurta osaa muunnellusta totuudesta on nettikaupassa vaikea todistaa, varsinkin kun kirjeissä ei ole seurantaa. Ja kyllä ne muutkin valkoisia valheita levittelee esimerkiksi virhehintojen yhteydessä. Ensimmäinen zoverstocksin ongelma on se, että he myyvät samaa varastoa ainakin kolmessa paikassa. Mahdollisesti he myös listaavat myyntiin sellaista, jota heillä ei edes juuri silloin ole. Normaali käytäntö eioo-tapauksissa vaikuttaa olevan: 1) postituksen venyttäminen, kunnes tuote on taas varastossa tai 2) rahat takaisin ja viesti, ettei tuote mennyt läpi laatukontrollista. Lisäksi on epäilyjä kolmannesta vaihtoehdosta. Siitä lisää myöhemmin. Laadultaan ZS:in roipe listataan Amazonissa käytännössä aina used - very goodiksi. Tämä ei luonnollisesti mitenkään voi vastata todellisuutta. Luulisin, että sisäänostovaiheessa jotain laatukontrollia on, mutta käytännössä vastuu siitä on siirretty asiakkaille. Nähtävästi asiakkaat ovat palautteesta päätellen nielleet käytännön ihan kivasti - varmaan osa ei edes kehtaa valittaa halpojen hintojen takia. Täytyy myöntää, että myös minä olen antanut 4-5 tähteä, vaikka tavara on ollut pikemminkin tyydyttävässä kunnossa. Silti hieman epäilyttää kaiken palautteen aitous. Hinnoista taas huolehtii automaatti, joka laskee hintaa aina halvimmaksi. Melko varmasti kaikki automaatin muodostamat myyntihinnat eivät zoverstocksille kelpaa. Koska mahdollinen hintakontrolli tapahtuisi vasta myynnin jälkeen, he joutuvat jälleen valehtelemaan välttääkseen negatiivisen palautteen. Normiratkaisu lienee rahat takaisin ja väite epäkelvosta tuotteesta. Tässä olen nyt suurella todennäköisyydellä törmännyt lievää suun vaahtoamista aiheuttavaan lisävaihtoehtoon: Zoverstocks valehtelee lähettäneensä tuotteen. Reklamaation jälkeen rahat palautetaan, ja korvaavaa tuotetta ei tietenkään tarjota. Internetin suuresta maailmasta löytyi kohtalotovereita. Sattumoisin kaikki minun kadonneet lähetykset olivat megahalvalla ostettuja DVD-bokseja. Muistaakseni kaikissa tapauksissa zoverstocksin hinta-automaattia kirittävä tarjous oli ollut puutteellisesta boksista: kotelo hajalla, levyjä puuttui. Saapumattomista tilauksista valittaessani tarkistin kyllä, että ZS:lla oli samat tuotteet listattuna myynnissä tuolloin, mutta - yllätys, yllätys - minulle ei edes tarjottu tavaran lähettämistä uudestaan rahan sijaan. Tästä kyseltyäni sain pissiltä haiskahtavan vastauksen, että mutku ei meillä juuri siinä välissä ollut, kun saimme viestisi. Loppukevennyksenä esimerkki Amazonin palautteesta poimittuna: Zoverstocks lähetti väärän DVD:n, ja asiakas valitti. Jonkun ajan kuluttua ZS:lta kerrottiin, että korvaava tuote on jo lähetetty. Asiakas pisti tämän jälkeen freepostina väärän tuotteen takaisin ja jäi odottelemaan oikeaa DVD:tä. Parin viikon päästä postissa tuli sama väärä DVD - siis täysin sama yksilö. :thumbsup: Kaikesta huolimatta ostokset eivät ainakaan Amazonin marketplacella ole uhkapeliä. Periaatteessa se on vielä turvallisempaa kuin suoraan Amazonilta ostaminen, koska asiakkaan tyytyväisyydestä vastaavat sekä zoverstocks että Amazon. Ehkä parempi kuvaus olisi Forrest Gumpin suklaarasia.
Ai niin. Ongelmia tulee, kun on tyhmä niin kuin minä. Helmikuussa tehty tilaus unohtui pitkäksi aikaa, ja valitukseen sanoivat vain, että sorry, 30 päivää kulunut delivery estimatesta, joten eivät tee asialle mitään. Väittivät Amazonin määritelleen tämän ajan. Ehti vielä A-Z Guarantee mennä umpeen. En paljoa yllättynyt, kun määräaikaa ei tilausvahvistuksesta eikä muistakaan ehdoista tunnu löytyvän. Tuskinpa on edes kovin laillinen. Kommentteja?
Minulla näyttäisi olevan yksi kokemus ko. myyjästä. Tilasin runsaat puoli vuotta sitten UK-Amazonin kautta zoverstocksilta Predator 2 -BD:n. Muistaakseni ongelmia ei ollut niin toimituksen kestossa kuin BD-kotelon kunnossakaan (very goodina se minulle myytiin). Noita Amazon Martketplacen myyjiä nimenomaan leffojen ostamisessa tulee käytettyä vähemmän, kun monesti Amazonilla voi olla edullisempi hinta, eikä Marketplace-tuotteissa voi hyödyntää Super Saver Deliveryä. Firefoxin mainio Pricedrop-lisäosakin toimii vain Amazonista suoraan myytävillä tuotteilla.
Itsellä ei mitään valittamista kyseisestä myyjästä. Tavara halpaa, kunto vähintään tyydyttävää ja toimitukset tulleet tarpeeksi nopeasti perille.
Marketplace- ja Playtrade-myyjät ostavat jakeluketjun yläpäästä uutta B-kamaa eteenpäin myytäväksi. Muoveissa oleva uusi devu tarkoittaa usein sitä, että kiekko helisee kotelon sisällä irrallaan. Riski saada helisijä (engl. rattler/ floater) on moninkertainen Zavviin tai Hut.comiin verrattuna, vaikka tavara kulkee aivan samanlaisissa kuplakuorissa.
Ite olen ostellut kymmeniä leffoja Zoverstockilta ja aina tuoteet on saapuneet nopeasti ja käyttökelpoisina. Käytetyissä levyissä kunto on ollut sellainen että melkein aina löytyy sormenjälkiä, mutta ainakaan minulle ei ole tullut yhtään levyä joka ei toimisi naarmujen vuoksi. Pääsääntöisesti leffani ovat vielä olleet 1 sentin hintaisia, kaikki on saapunut perille ja kaikki on ollut ehjiä.
Ostan tältä myyjältä paljon CD/DVD-levyjä koska myyjä sattuu olemaan todella usein halvin (ja usein ainoa halvalla myyvä). Zoverstocks ei ole parhaimpia myyjiä mutta lähes aina "riittävän" hyvä hintatasoon nähden. Usein valitsen kyllä toisen "paremman" myyjän jos hintaero on vain £0.01 jo siitä syystä että muiltakin tulisi ostettua.
Kysyn nyt tässä ketjussa, kun on noista käytetyistä puhetta. Onko etukäteen mainostettu Blu-rayden "naarmuuntumaton pinta toiminut käytännössä? Eli onko porukalla kokemuksia pilalle naarmuuntuneista BD:istä? (kotelot, kansipaperit ja DVD:t erikseen)
Vaikuttaa tulevan Amazonin ansiosta häpi end tähänkin tapaukseen. Kolmannen mailin jälkeen Amazonin asiakaspalvelussa tajuttiin, että kysyin nimenomaan viimeisestä mahdollisesta päivästä valittaa saapumattomasta lähetyksestä. Tätä ennen olivat vain copy pastenneet noita ehtoja, joissa siitä ei ole mitään mainintaa. Nyt on A-to-z guarantee claimi vetämässä, vaikka sen normaali määräaika ehti jo mennä. Nähtävästi zoverstocksilla keksivät ihan itse tuollaisen muka Amazonin antaman määräajan.
Harmi, että fakiirilla on ollut huonoja kokemuksia ko. myyjästä. Itse en voi oikeastaan muuta kuin kiitellä. Kymmeniä tilauksia olen zovestocksilta tehnyt ja aina on toiminut loistavasti. Kerran tuote jäi saapumatta, mutta heti ekaan mailiin tuli nopea vastaus ja tuote lähetettiin uudelleen. Joskus on tullut myös ilmoitus, ettei tuote läpäissyt jotain tarkistusseulaa, eivätkä siis lähettäneet ollenkaan. Hintoihinsa nähden siis verrattoman hyvä myyjä. :thumbsup:
Pari kertaa näköjään tältä on tullut tilattua, ja kummallakin kerralla ihan sitä sain mitä tilasinkin. Ei siis toistaiseksi ainakaan mitään valittamista, pikemminkin kehuja halvoista hinnoista täytyy antaa. Jos samalla hinnalla tai melkein saa joltain muulta, ehkä kuitenkin otan sieltä ihan varmuuden vuoksi, koska onhan Zoverilla tuota negatiivistakin palautetta.