Eihän tuo edes ole isoin KRK. Vielä alspe-yhteensopivampikin 3-tie löytyy: http://www.krksys.com/krk-studio-monitor-speakers/rokit/rokit-rp10-3.html http://www.thomann.de/fi/krk_rp10_3_rokit.htm
Taajuusvastemielessä on parantunut jos toisto menee pohjamutiin asti, mutta kuten tiedämme niin huoneen jäkisointiaika nousee pilviin alle 80 Hz taajuuksilla. Se yhdistettynä voimattomaan keskibasso - alakeskialuetoistoon niin kaikki eväät erittäin huonoon ja "hitaan" kuuloiseen äänen on olemassa. Toki ei haittaa niin paljon leffoilla jossa on paljon staattista huminaa yms. joka hyötyy subwooferista. Ei pidä rakentaa pientä, mutta rakentaako ison subbarin vai ison kaiuttimen ENSIN, se on pointti jonka sanoin monta kertaa jo.
No sehän muuttuu tilaan sopivaksi kun alapäätä vaimennetaan! Olet siis sitä mieltä että jos sen vaimennuksen naksauttaa itse päälle dippikytkimestä, olla se paha equtus? MUTTA; jos equtus tehty kiinteästi passiivijakarilla, equtus olla hova?? Siis meinaatko että tonttu käy yöllä muuttamassa säätöjä jos kytkentä ei ole kolvilla käristetty kiinteään olomuotoon vai mikäs tässä nyt on niinkuin leading ideologiana?
En minä tässä topicissa omasta äänentoistosta puhu. Kaiuttimia on kahdet, hintaluokassa jolla saa yhden AudioPro subbarin. Epos ES14 ja Triangle Comete EX 30th. Noin 8040/8050 G kokoluokkaa fyysisesti.
Passiivijakarilla sitä ei tarvitse tarvitse equttaa vaan se syntyy ns. itsestään oikealla suunnitteluvalinnalla ja elementtivalinnalla. Spoiler Edelleenkin, en näe varsinaisesti aktiivikaiuttimissa mitään luotaantyöntävää miksi en niitä hankkisi, mutta eipä kuuntelukokemuksieni perusteella mitään erityisen erottuvaakaan. Eli paljon puhetta, vähän villoja. Vaikutus ei niin suuri miltä teoriassa näyttää.
Passiivikaiuttimen "suunnitteluvalinta ja elementtivalinta" ovat myös equttamista, dear alspe. Esim. BSC:n määrä, kaikkien kaiuttimen sähköisten vastemuotoilujen kantamuoto = puhdasta alkiotason equlaatiota. Elementin ja kotelon ilmajousen koolla pelaaminen on puolestaan primitiivistä mekaanista equtusta, oikein neandertali-tyyppistä vastemuotoilua. Herralle pitää siis olla kustomina yhteen paikkaan tehty passiivilörpötin ja tietty alkeellisuuden taso olla säilytettynä designissä. Tai täyttymystä ei tule.
Takaisin aiheeseen, onko teillä valintaa pikkukaiuttimet + subbari ohjannut enemmän äänenlaatu vai se, että isot pääkaiuttimet oikeasti on vähän isot ja niitä ei voi teljetä nurkkaan kuten subbarin (herättämään kaikki huonemoodit)? Selvä peli on se, että 15-20 Hz taajuudet saadaan subbarilla halvimmalla esiin, mutta miten äänenlaatu muuten?
Äänenlaatu, hinta ja sijoiteltavuus. Lattiakaiuttimista muodostuva tai edes etupäänsä niistä ottava olisi ollut budjettirajojen ulkopuolella varsinkin, kun satuin saamaan - etsimiäni hintavammista - jalustakaiuttimista -30% alennuksen, koska sattuivat olemaan myyjän viimeiset 5kpl. Subwooferiksi tuli tuossa vaiheessa BK:n XLS200, jonka ensin antimodetin ja sitten kaksi vuotta myöhemmin vaihdoin järeämpään Monolith DF + -malliin (jonka jälleen sain edullisesti). Tällä hetkellä äänenlaadussa ei ole tippaakaan valittamista sen enempää elokuvilla kuin musiikillakaan. Joskus tulevaisuudessa, kun tästä vuokraputkasta tulee lähtö ja asunnon osto on edessä, katselen suurella mielenkiinnolla G:n isompia DSP-malleja. Subwooferilla.
Vastasin ei, koska en omista subbaria, enkä koe sitä edes tarpeelliseksi, vaan mahdottomaksi sijoittaa nykyseen asuntooni, lattiatila on kovin rajattu. Ai niin, kattoon sen kai voisi ripustaa.... T: Vesku Panasonic 55VT30 Popcornhour C200 HTPC Cambridge Audio DacMagic NAD C-950 Hifi 50/3
Jos iso subbari valmistuu vuotta aikaisemmin ja hyvien kaiuttien kanssa eletään 20 vuotta, niin mitä väliä sillä järjestyksellä enää on? Lähtöoletuksesi oli, että plazalla lisäbassot maksavat huomattavasti enemmän, kuin muut kaiuttimet suurella osalla käyttäjiä. Näin ei mitä ilmeisimmin ole. Oho.
Jos ne kaiuttimet ovat hyvät niin OK, eli siis järeät ja isot, täyden kaistan. Omaavat kapasiteettia ja mieluiten suuntaavuutta elintärkeällä alakeskialueella.
Sellainen jolla voi kuunnella musiikin ilman, että kaipaa subbaria avuksi. Leffojen töräyksillä subia voi kaivata. Etulevyllä suuntaavuutta ja iso elementti, mieluiten alle 1mm liikkeellä tarvittava ääni. Ei niitä suoraan hertseissä voi määritellä. ATC SCM150 (kokoluokkana) voisi alkuun riittää. http://www.atcloudspeakers.co.uk/scm150.php
Onnistuit juuri vakuuttamaan itsesi subbarin tarpeesta? Itse olen samoilla linjoilla; mikäli vain tila ja lompakko sallii, hankitaan ensiksi musiikilla itsestään pärjäävät pääkaiuttimet. Siis olettaen, että harrastuksena on leffojen lisäksi myös musiikinkuuntelu, arvostaa hyvää äänenlaatua ja budjetti mahdollistaa lisähankintojen tekemisen. Silkkaan elokuvakäyttöön ensisettiä kyselevälle suosittelisin sokkona 100€-200/kpl -kappalehintaisia kaiuttimia höystettynä 500-800€ hintaisella subbarilla. Näin olen kaveripiirissäni tehnytkin ja tyytyväisiä ovat olleet.