Tästä oli vahva käsitys, että ei leffaan: ikinä. Mutta, hemmetti! Muutaman viime viestin luettuani...
Eiköhän jokaisen pitäisi tällaisia leffoja katsomaan mennessään tietää mitä on tulossa. Ainakin itse odotin hienoja tehosteita, joiden päälle on liimattu jonkunsortin tarina ja sen sainkin.
Ai siinä oli sellainenkin? Vuoden toiseksi paskin leffa ellei jopa paskin. Hyvin kuitenkin mainostettu ja ajoitettu näytökset sekä kohderyhmä kakarat jotka odottavaa vain efektejä niin myyhän se. G.I Joekin on tähän verrattuna mestariteos.
Tälle leffalle annan vuoden huonoimman leffan tittelin. Melkein aloin jo itkemään kun oli niin huono aika-ajoin, esim. Spoiler limolla ajelu keskellä hajoavaa kaupunkia oli jotain mitä ei onneksi sentään joka leffa näe.
Voivoi, elokuvan paras kohtaus. Mielestäni tämän leffan parasta antia olivat nimenomaan nämä jännittävät toiminta-ajokohtaukset. Harmi että niitä ei ollut enempää. Kaikki muu oli sitten täyttä huonoutta.
Katsoin tapaninpäivänä 2012 ja uusimman Final Destinationin, enkä osaa vieläkään päättää, kumpi niistä oli huonompi. Ampui kyllä yli, mutta ei kalliilla tehty roska ole cämppiä! Se on vaan kasa tuoretta pa**aa. Ehkä tulevaisuudessa tätäkin osaisi katsella Camplasien läpi. Pako läpi LA:n limolla hyppien kuin Ritari Ässä oli kyllä kieltämättä huvittava ja älytön.
Muutama ihan hyvä efektikikka mutta siihen se sitten jäikin. Juonesta tai koko leffan ideasta ei kannata sanoa mitään. Olin jopa aivot-narikkaan asenteella liikenteessä mutta ei auttanut.
No hei, juoni on mitä on, ei viihteen tarvitse olla älykästä kun tehosteet on näin kauniita ja uskomattomia ja kalliita! Oho, hups, tuli vahingossa tänne eikä Avatar ketjuun... noh, samapa tuo. [/sarkasmi]
1/5 tehosteista. bassoa olisi saanut olla ääniraidalla enemmän, jäi jotenkin pliisuiksi isompien talojen romahdukset ja muut räjähdykset.
Jep, suoranaista roskaa tämä leffa. Viimehetken täpäriä pelastumisia niin tuhkatiheään, että ei voi kuin nauraa epäuskoisena... 1/5
Jos onnistuu jättämään huomioitta juonen, joka on nähty niin monet kerrat ennenkin, niin kyllähän tämän parissa yllättävän hyvin viihtyi. Pituudesta huolimatta. Vaikka mukaan on saatu nimekkäitäkin näyttelijöitä, heidän tehtäväkseen jää lähinnä roikkua mukana, tai sitten kuolla pois. Pääosassa on ilman muuta huikeat erikoistehosteet, ja kuten odotinkin, niin mieletöntä silmäkarkkia koko ruudun täydeltä.
Juoni tässä elokuvassa on tosiaankin aivan onneton monellakin tapaa. Minulla ei ole aavistustakaan minkälaisten tieteellisten tosiasioiden ja muinaisten ennustusten innoittamana tätä on tehty, mutta aika sekava sillisalaatti lopputuloksena on joka tapauksessa saatu aikaan. (Arkkien laadun selvitessä ihmettelin kun nähdyn perusteella muodostunut käsitykseni tulevan tuhon laajuudesta ei oikein osunut yksiin kyseisten pelastautumisvälineiden kanssa. Ehkä en vain ymmärtänyt kaikkea ihan oikein kun käytössä oli vain englanninkieliset tekstit.) Rytinät ovat näyttäviä ja meininki melkoista, eli visuaaliset puitteet ovat periaatteessa ihan kunnossa. Mielestäni keskeisimmät näyttelijät suoriutuivat ihan hyvin (Woody Harrelson oli varsin hupaisa), mutta se ei paljoa auta kun leikkaus ja tiheät hyppelyt paikoista toisiin saivat kohtaukset tuntumaan aivan liian irrallisilta. Siispä: Liian pitkä, kerran katsottava katastrofikohkaus. Ennen katsomisen aloittamista on syytä vielä kerran varmistaa että aivot ovat varmasti narikassa. **½/*****
Roland "Disaster" Emmerich ei tee kummoisia elokuvia. Suurin osa hänen ohjaustöistään sisältää kliseisen ongelmaperheen tarinan sovitettuna isoon sotaan tai katastrofiin. Sama käsikirjoitus toistuu kerta toisensa jälkeen vain yksityiskohtien ollessa eroavaiset. Hänen onnistuneimmat vetonsa lienevät Mel Gibsonin tähdittämä (ja rakenteesta päätellen paljon tuotantoon vaikuttama) The Patriot sekä Universal Soldier, joka on JCVD:n parhaimpia elokuvia Time Copin yms. lisäksi. Vaikka Stargate on joissakin piireissä hyvinkin suosittu elokuva, niin minuun se ei tehonnut: pieni ympäristö ja lupaavan alun jälkeen tyypillisen yksiulotteiseksi ja muoviseksi kääntynyt tarina ei vakuuta. Mies on kuitenkin Hollywoodin virallinen katastrofielokuvavelho ja elokuvahistoria tulee aina muistamaan esimerkiksi ID4:n ja Godzillan mainoskampanjat. Itse katastrofielokuvat ovat olleet keskinkertaisia ja kaukaa kuvatut hitaasti liikkuvat CGI-katastrofiefektit eivät loppujen lopuksi ole olleet kovin tajunnanräjäyttäviä. Silti noissa Emmerichin elokuvissa on jännä "no katsotaan se nyt edes kerran" veto. Emmerichin elokuvissa päätähti on pelastanut yleensä sen mitä pelastettavissa on (pun intended) ja John Cusack on erittäin pidettävä ja karismaattinen näyttelijä. Cusack osaa olla yhtä aikaa rappeutuneen äijämäinen ja kuitenkin empaattinen ja herkkä, eikä ole siis ihme, että hänessä on vetovoimaa. Elokuvaan oli saatu poikkeuksellisen paljon karismaattisia näyttelijöitä, sillä Oliver Plattin "douchebag" ja Danny Gloverin presidentti, joka ei tosin ollut Dennis Haysbertin "Palmerin" veroinen, toivat elokuvaan edes vähän syvyyttä. Woody Harrelsonin rooli sen sijaan meni täysin hukkaan sillä etenkin hänen viimeisessä kohtauksessaan Emmerich taisi vain sanoa, että "mene tuohon vihreän kankaan eteen ja tee parhain hullu-Woody -esitys minkä saat aikaiseksi". 2012 oli oikeastaan epätavallisen armoton ihmisten kuolemien suhteen. Joka puolella meitä kuoli mitä erilaisimmin tavoin, eikä elokuva pyrkinyt olemaan hienotunteinen näissä kohtauksissa. Ihmisillä, ainakaan taviksilla, ei ollut muutenkaan mitään arvoa elokuvassa. Tämänkertaisen katastrofin pelastuksen tarjosivat Spoiler kiinalaisten rakentamat "Nooan arkit", joihin pääsi sisään vain ostamalla biljoonan euron lipun. Loppua kohden elokuva yritti vedota inhimillisiin tunteisiin, kun Spoiler arkista ulosjääneet biljonäärit päätettiin ylevän puheen jälkeen ottaa sisään. Mitä minun pitäisi katsojana tuossa kohtaa tehdä? Itkeä? Hurrata? Tuntea jotain, kun yhtäkkiä Spoiler kylmällä rahalla itsensä pelastukseen ostaneet ovatkin muka yhtäkkiä kuin kuka tahansa meistä? Kyseisen kohtauksen aikana suoraan sanoen v#tutti, kun tavalliset ihmiset oli jätetty oman onnensa nojaan ja nämä "inhimillisyyden puolella olevat hahmot" hurraavat, kun loputkin biljonääreistä otetaan arkkiin sisään. Siihen toki olen tottunut, että näissä Emmerichin elokuvassa käsikirjoituksen aukkoja löytyy paljon, mutta ihan näin suurta moraalista kompastuskiveä niistä on harvoin löytynyt. 2012 on rakenteeltaan parempaa Emmerichiä. Toisaalta etenkin tuon edellä mainitun kohtauksen ongelmat ovat sen verran suuria, etten voi tämän tekeleen arvosanaa hyvällä tahdollakaan nostaa. CGI oli ihan kivannäköistä: etenkin nuo jatkuvat Spoiler lentokonekohtaukset ovat varmasti olleet isolta kankaalta katsottuna hienon näköisiä. Toisaalta CGI ei koskaan korvaa tarinaa ja sen syvyyttä. 1.5/5 :naminami::thumbsup:
Nasa listasi 2012:n kaikkien aikojen surkeimmaksi scifi-elokuvaksi, joten pakkohan tämä oli hankkia. Vaikka sitä kuinka yrittää suhtautua leffaan sen vaatimalla tavalla, niin ei tällaista idiooteille tarkoitettua rymistelyä vaan jaksa katsoa. Elokuva kieltämättä näyttää hyvältä, mutta kun juoni puuttuu kokonaan, niin ei tälle voi antaa kuin 1/5. Onhan nyt kuitenkin nähty, jos vaikka visakuva tästä joskus tulisi...
NASAn listassahan painotettiin uskottavuutta. Se että asioihin perehtyneet eivät kykene nauttimaan elokuvien mielikuvitusmaailmasta ei vielä ole todiste huonon leffan puolesta.