Ei. Resoluutio ja kuvan päivitysnopeus, eli erillisten kuvaruutujen määrä sekuntia kohden ovat täysin erillisiä asioita. Tosin lähinnä asiassa on se (hatara) yhteys, että suurin osa nykyelokuvista on kuvattu Arri Alexa -kameralla, 24 kuvaa sekunnissa. Alexa taas ei ole yleisimmässä versiossaan nk. "4K-kamera", vaan resoluutio on noin 2.7K, 35 mm filmiruutua vastaavalla sensorilla. Yksi harvoja aitoja 4K elokuvia tällä hetkellä UHD-formaatissa on Revenant , jossa käytettiin 65 mm analogista elokuvakameraa ja harvinaista Arri Alexan versiota jossa on suuri, 65 mm filmiruutua vastaava "6K" sensori.
"Ei. Resoluutio ja kuvan päivitysnopeus, eli erillisten kuvaruutujen määrä sekuntia kohden ovat täysin erillisiä asioita." .. mistä tulit siihen johtopäätökseen etten tietäisi tätä asiaa ? siis ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Joo lähinnä kiinnostaisi tietää että kohta kun ilmeisesti noita 4k ect. kovemman reson leffojahan pitäisi pikkuhiljaa ruveta bluraylla ilmestymään että noudattaako suurin osa julkaisuista kuitenkin tuota 24 kuvan kuvanopeutta ? Mielestäni nuo nopeammat kuvanopeudet aikas lailla raiskaa kuvan filmi fiiliksen. kylläkin tietysti tehden liikkeestä sulavampaa, mikä on sanomattakin selvää.
Onko hfr:llä kuvattu yhtään hobititonta leffaa? Eip taida nää uhd-vermeet ees ymmärtää 48Hz:iä... Sent from my iPad using Tapatalk
Josta siis päästään siihen, et ei kannata verrata kameran ja näytön "K-merkintojä, toisessa kun on yhteensä sen verran pikseleitä ja toisessa sen verran joka värille. Arri on käytännössä osoittanut kuinka paljon resoa on riittävästi. Ehkä joku muistaa, et sw-ep2 kuvattiin 1440x1080 3:1:1 -resolla, eikä kovin moni huomannu ongelmaa...
Hollywood Reporterin artikkelin mukaan Revenant on kuvamateriaaliltaan 40% Arri Alexa 65 filmi... Joten ainakin noin 40% materiaalista on siis "aitoa 4K tavaraa".
Kaikissa nykyisissä käytössä olevissa elokuvakameroissa on CMOS-sensori joka käyttää Bayer-matriisia, joten kyllä niitä K-merkintöjä voi tuijottaa, koska kamerat ovat näin ollen vertailukelpoisia. Käytännössä asia menee niin, että todelliseen lopulliseen 4K resoluutioon kykenevät ainoastaan Sony F65, Arri 65 ja Red kamerat joissa on 6K suuruinen sensorialue käytössä. Tosin Redin kameroissa yleisesti käytössä oleva optinen alipäästösuodatin on niin vahva, että se leikkaa osan todellisesta resoluutiosta pois. Tästä johtuen kuva on pehmeämpi, vaikka käytössä olisi esim. 6K / 5K kuva-ala.
Ei pidä paikkaansa. EPICin 5K:lla saadaan resoluutiokartasta 4K:n verran tehollista resoa talteen. Lisäksi jotkut DP:t valittavat, että REDillä tulee niin terävää jälkeä, että pehmentävät sitä kuvauksissa suotimilla tai jälkituotannossa softalla.
Ja tietty lisäks monista on mv-versio, jolla päästään todelliseen 4k-resoon jo helposti. Onkos muuten 3ccd-kameroita 4k:lla? Muistaakseni monissa 4k-dslr:ssäkin on ikään kuin oikeesti resoa, mut ku homma tehään line-skippingillä, ni ei oo priimaa. Ja sit laitetaan peliin vähä filsuja ja zoomataan postissa ja linssit piirtää eri tilanteissa eri tavalla ja lopuks pieniki kameraliike pudottaa resosta paljon pois, mut kuitenkin liikkuva kamera tekee elävintä kuvaa, jne. Sit viel kaikilla on overscan päällä siin töllössä ja matsku on jo konvertoitu 4k->uhd ja... ...lopuks sillä viimeisellä pikselillä ei olekaan niin väliä, kunhan leffa on hyvä...
Kamera-assarin mukaan filmikameraa käytettiin vain kuvausten alussa pienen hetken, minkä jälkeen ohjaajan ja kuvaajan päätöksellä siirryttiin käyttämään vain digitaalikameroita.
Hienoa että täällä on asiantuntijuutta mukana myös kameroita, masterointia ym. koskien Osaakos pteittinen tai joku muu valottaa vähän tuota Dolby Visionin mukana tuomaa dynaamista HDR:ää, luetun perusteella se tutkailee ensin mihin TV kykenee (miten se sen tutkailee?) ja sen mukaan sitten suoltaa HDR jipponsa ruudulle?! c|net "Dolby Vision's is dynamic, capable of changing on a scene-by-scene or even frame-by-frame basis. The HDR10 metadata, on the other hand, is static, so it only applies once to each piece of content."
Värimäärittelyvaiheessa softa tallentaa infoa värimäärittelijän tekemistä valinnoista. Se muunnetaan Dolby Vision -speksin mukaiseksi kirkkausmetadataksi, jonka perusteella DV-yhteensopiva televisio voi elokuvan aikana muuttaa toimintaansa niin, että jokainen kohtaus esitetään parhaalla kuvalla mihin televisio kykenee. HDR10:n staattinen metadata kertoo televisiolle masteroinnissa käytetyn näytön speksit, sekä tiedot koko kuvastriimin kirkkaimmasta pikselistä ja suurimman APL:n omaavasta ruudusta. Telkku päättelee sitten tuon tiedon perusteella miten esittää elokuva parhaiten kykyjensä mukaan. Ero on siis se, että HDR10:n metadata koskee koko elokuvaa, ei esim. yksittäistä kohtausta.
Kiitos Petri Onko sitten niin että Dolby Visionissa voisi LCD-television taustavalo muuttua elokuvan mukaan, kun HDR10:ssä se luultavasti ajetaan sinne tappiin heti alussa ja pidetään siellä?
Hmm, eikös toi 5k-debayer->4k-tehollinen ylitä teoreettisen maksimin, joten kikkailua keinotekoisella terävöittämisellä suoritetaan? (Ja tätä DoPit haluu pehmentää...?) Tunnetko assarin vai mistä sait tiedon?
Ohjaaja itsekin sanoi Varietylle: Eihän tuossa nyt paljon kovinkaan jää kiistelyn varaa. Filmiä testattiin aluksi mutta ajatus hylättiin nopeasti, koska leffa haluttiin kuvata luonnonvalolla.