Mites, saitko paketin tullista? Itse tosiaan tarjosin tuota amazonin IOSSia ja ei muuten kelvannut. Tulli vaatii nyt jotain tilausvahvistusta tai muuta missä näkyisi tuo IOSS. Voee... Metsään meni tämäkin.
Tällainen IOSS sekoilu on kuluttajan kannalta kohtuutonta. Vaaditaan koodeja, joita ei asiakkaalle paljasteta missään. Kummallista, että monilla Arrown IOSS pelittää ja toisilla taas on näitä tulliongelmia. Kai se pitää vaan käyttää Amazonia kaikessa, koska heidän IOSS tuntuu toimivan kuten pitää...
En ole saanut. Laitoin kaksi viikkoa sitten Arrowin aspaan kyselyn miten pitäisi toimia. Yhä odottelen vastausta. Tässä välissä lähetin yhden muistutuksen keskeneräisestä asiasta. Mutta mitään nopeusihmeitä eivät vaikuta olevan. Johtuneeko sitten siitä, ettei porukkaa ole tarpeeksi vai ettei heillä ole hajuakaan miten pitäisi toimia. Laitoin vielä äsken uuden viestin. Kohtapuoliin paketti lähtee takaisin, jos en saa IOSS numeroa tai maksa alvia ja kuluja.
Nyt tuli sitten lopultakin vastaus: Thank you for getting in touch. I sincerely apologise for the inconvenience caused. Please note that we are unable to reimburse you for your tax&customs. If there is anything else that we can do, then please do not hesitate to get in touch and a member of our team will be happy to help. Kysymykseen saada IOSS koodi ei sitten vastattu mitenkään.
Aika ahdistavaa sekoilua. Sentään omalla kohdallani molemmista heinä/elokuussa lähetetyistä paketeista oli alvit maksettu niin kuin pitää. OmaPostissa oli teksti
Vau. Aikamoista meininkiä. Onkohan koko lafka oikeasti edes tuossa IOSS jutussa mukana vai leimaavatko vain tarran pakettiin ja toivovat parasta? Kuulostaa kyllä jo aika härskiltä touhulta. Itselläni nyt tuo tulli haluaisi jotain todistetta ostoksesta missä näkyisi se IOSS. Eli vaikka koodin tietäisinkin niin siitä ei olisi mitään iloa, koska ei sitä koodia näy missään tilausvahvistuksissa tai muissakaan kuiteissa. Ei huvittaisi kauaa pelleillä näiden kanssa ja odottaa jotain vastausta Arrowista, koska paketithan eivät kauaa Suomessa pysy ennen kuin lähtevät takaisin mistä tulivatkin ja sitten pitääkin tapella varmaan pari kuukautta lisää saadakseen jonkinlaista refundia sieltä. Itse menin vielä laittamaan kaikkien ostosten oikeat hinnat sinne tulliin. Nyt taitaa pärähtää melkoiset alvit.
On se siinä systeemissä ku itelle tuli ilmoitus postin kautta maksetuista veroista ennen kuin paketti oli edes lähetetty. Mutta numeroa ei luonnollisesti saa mistään, eipä se näy edes Amazonin kuiteissa.
Tein tullauksen ja maksoin alvit ja postin käsittelymaksun. Laitoin Arrowsille jälleen viestiä kuitteineen. Heillä on kuitenkin tällainen valmis otsikko yhteydenottoa varten: i'd like to request tax rebate. Odotellaan vastausta.
Nyt sitten vastasivat, etteivät saa laittamiani tullin papereita auki. Normi PDF. On tämä omituinen firma.
Pistä ruutukaappaukset PDF:stä menemään "omituiseen firmaan". Ehkä normi .jpg sentään aukeaa... ...UK on muutenkin ihan sekaisin Brexitin aiheuttamasta byrokratiasta. Harmi vaan, että täällä Suomessa asti kärsitään tästä sekoilusta. Kuluttajan suoja on pahasti pettänyt tässä kohtaa...
Viestejä vaihdellaan - Ehkä tässä on vielä "toivoa": If there is anything else that we can do, then please do not hesitate to get in touch and a member of our team will be happy to help. Kind regards, Hope Arrow Films Customer Service Team
Tuoreimmassa vastauksessa luvattiin palauttaa kulut: I have requested this to be refunded back to your original payment method which usually takes 3-5 working days. Nyt kun vielä saisi paketin. OmaPostin mukaan ei ole liikahtanutkaan. Keskiviikkona maksoin alvit ja käsittelykult.
Uskaltauduin viimein poistamaan tilille kertyneitä bonaripisteitä kymmenen punnan edestä ja lähetys näyttää (onneksi) edenneen varsin ripeästi Vantaalle lajitteluun. Mitä ilmeisemmin IOSS:kin toimi tällä kertaa mallikkaasti. Veikkaisin toimitusta tänään tai huomenna Oulun seudulle. Spoiler 27.08.2022 15:39 Lähetys on lajiteltu. VANTAA 27.08.2022 15:37 Lähetys on lajiteltu. VANTAA 27.08.2022 15:37 Lähetys on saapunut kohdemaahan. VANTAA 27.08.2022 11:57 Lähetys on tullattu. 26.08.2022 10:13 Lähetys on lähtenyt lähtömaasta Skannaus ulkomailla IPS 25.08.2022 03:00 Lähetys on lähtenyt lähtömaasta Skannaus ulkomailla IPS 25.08.2022 00:53 Lähetys on otettu kuljetukseen lähtömaassa. Skannaus ulkomailla IPS 24.08.2022 09:55 Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
Ei näy. Arrow shop kuuluu näköjään siihen ryhmään, joka ei tätä erittele tai sitten ottaa erotuksen takkiinsa, jos kohdemaan alv on korkeampi kuin UK:ssa*. Edes tilausvahvistuksesta ei näe muuta kuin hinnan (sama kuin ns. UK-hinta), postikulut ja summa. Käyttämääni £10 bonustakaan ei ole eritelty ja sen arvon voi nähdä vain summassa. Order Date: 22/08/2022, 17:20 TENEBRAE DUAL FORMAT 4K ULTRA HD + BLU-RAY - ARTE ORIGINALE LIMITED EDITION ARROW STORE EXCLUSIVE Quantity: 1 Cost: £35.00 Total Items: 1 Delivery: £5.00 Total Cost: £30.00 Payment Method: Paypal *Tai sitten 20% alvin käyttäminen on ihan ok. Luin joskus jostain, että maakohtaisen alvin käyttö ei olisikaan pakollista, vaan riittää, että käytössä olisi jonkun sovitun EU-maan alv-kanta. Vähän erikoista ja en ole varma ymmärsinkö asian silloin oikein. Myös esim. WowHD käyttää kiinteää 20% alv-kantaa.
Nyt kävi jännästi. Tulli pyysi ensin jotain kuittia ostoksesta missä olisi IOSS-numero näkyvillä, sitten jotain kuittia missä olisi eriteltynä maksettu ALV, koska tuota IOSSiahan ei tunnetusti näe mistään. Lähetin sitten screenshotin Arrowin terms & conditions sivulta missä luki verojen sisältyvän ostoksen hintaan. Nyt koko tullaus on mitätöity. Soitin asiasta tulliin ja siellä sanoivat, että tullauksen hinta on yli 150€, joten alvit pitää maksaa oli sitten IOSS-lähetys tai ei. Eli vika ei ollutkaan sitten varmaan Arrowin IOSS toiminnassa (vaikka muilla edelleen ongelmia sen suhteen tälläkin foorumilla?) vaan omassa tietämättömyydessäni, kun en tuosta 150€ hintarajasta ollut lukenut. Tosin vähän voin kyllä valittaa tullinkin toiminnasta tässä tapauksessa. Tullista pyysivät noita erilaisia kuitteja ja tilausvahvistuksia, mutta ei heillä käynyt mielessäkään mainita tuosta 150€ hintarajasta, vaikka siellä päin sen näkivätkin. Tullatessa ostokseni laitoin sinne sivulle ihan oikeat hinnat mitkä ylittivät 150€ rajan ja näkyihän tuo summa myös PayPal maksuvahvistuksessa minkä sinne liitteenä laitoin. Olin myös sähköpostilla ottanut tulliin yhteyttä missä selitin koko kuvion ja neuvo oli "lähetä tilausvahvistus missä ALV on eriteltynä." Pelkkä "liian kallis ostos" olisi riittänyt vastauksena harvinaisen hyvin. Kumma kyllä tullin nettisivutkin sanoivat "Ei tarvitse maksaa mitään" tuon nettitullauksen jälkeen. Mielenkiintoista tämäkin muuten: aloitin tullauksen teon uudestaan ja nyt tullin sivu ei anna edes yrittää valikoida IOSS-lähetystä kun syötin saapumistunnuksen henkilötullaukseen. Tavallisesti sehän olisi siinä "2. Lähetyksen tiedot" kohdassa. Saldo on siis tullin mukaan näin; Arvo 154,97 EUR Kuljetuskulut 11,74 EUR Tullimaksu 0,00 EUR Arvonlisävero 40,00 EUR PayPalin maksuvahvistus tosin sanoo: Sähköisen rahan muuntokurssi 177,23 EUR = 142,00 GBP Eli aika kalliiksi tulivat nämä elokuvat. Tottakai voi tulla vielä jotain ongelmia tullin/ postin kanssa, joten ei kannata vielä huokaista helpotuksesta.
Meinasin jokunen aika sitten mainita tuosta 150 euron rajasta täällä, mutta ajattelin 1) että eipä kukaan varmaan noin massiivista tilausta sentään tee tuolta 2) porukka täällä kyllä tietää tuon rajan. "The IOSS was created to facilitate and simplify the declaration and payment of VAT for goods sold from a distance by sellers from either the EU or from a non-EU country or territory. Furthermore, VAT payment is applicable only to purchases made by a buyer within the EU and for goods valued at less than EUR 150." https://taxation-customs.ec.europa.eu/ioss_en Nyt vain ne täällä, jotka ovat tuon IOSS:n/tullin kanssa tapelleet voisivat avata, onko tilaukset mahdollisesti olleet rajan yli, vai onko homma kussut jostain muusta syystä...