Kun on jo yli kuukausi mennyt, kannattaa tehdä katoamistiedustelu kummallekin postille (UK ja Suomi).
Mulla on Arrow shopin paketti saapunut maahan, mutta ei ole liikkunnut mihinkään 27.7. jälkeen. Syyksi selvisi se, että Postin mukaan paketista puuttuu kaikki (ilmeisesti sähköiset) tiedot lähettäjästä, vastaanottajasta ja sisällöstä. Postin mukaan lähettäjäpään pitää nuo tiedot toimittaa, vastaanottaja sitä ei pysty tai saa tehdä. Postin henkilön mukaan ei ole aikaisemmin törmännyt vastaavaan, että kaikki tiedot puuttuisivat. Sattumalta (kun huomasin sellaisen mahdollisuuden) olin lisännyt lähes samoihin aikoihin, kun paketti saapui maahan, paketin tietoihin oman puhelinnumeroni OmaPostin kautta. Kysyin miksi mulle ei ole tullut mitään tiedustelua asiasta, niin syy oli muka se, että tietojani ei ole. Onhan ne, puh.numeroni oli ihan sähköisesti sinne lisätty, kuten mainitsin, ja paketin päälläkin on epäilemättä osoitetietotarra. Soittelin siis Postille 0100-numeroon viime viikolla noin viikko paketin Suomeen saapumisen jälkeen. Viime torstaina laitoin meiliä asiasta Arrowlle, mutta ikävä kyllä vielä ei ole kuulunut mitään. Jokohan alkaa uuden omistajan The Hut korporaation aspa-käytännöt pikkuhiljaa valumaan myös Arrowlle. Matkaan paketti lähti Englannista vajaata viikkoa ennen saapumistaan Suomeen, joten hyvin oltiin heinäkuun puolella ja varmasti pitäisi olla uudet käytännöt ja vaatimukset tiedossa lähettäjäpäässäkin.
Joo laitoin viestiä. Sieltä vastailtiin että "I’m sorry for the delay with your order. We are seeing quite a few delays with orders getting through Customs in Finland at the moment." ja lupailivat selvitellä tarkemmin.
Kyllähän se aika kauan kestää juu. Viikko kesti, että rekisteröityi saapuneeksi Suomeen. Tästä viikko, että tuli ilmoitus, että pitää tullata ja maksaa postille maksu. Sen tein saman tien. Tästä meni sitten vielä viikko, että saivat sen lähipostiin tuotua.
Katsoi koko touhua nykyisellään melkeinpä mistä tulokulmasta hyvänsä, on ajatus ostaa leffoja esim. huuto.net:n kaltaisesta (luotettavilta myyjiltä) huomattavasti houkuttelevampi -- olettaen, että on tarjolla. Ulkomailta tilaamisesta on yksinkertaisesti kadonnut likimain kaikki mielekkyys.
Tähän liittyen itse olen ollut nyt kaksi kertaa yhteyksissä Arrowlle, mutta jostain syystä eivät vastaile minulle mitään. Eka kontakti reilu viikko sitten ja toinen muutama päivä sitten. Yleensä sieltä on saanut tosi hyvää palvelua. No ei auta kuin odotella, koska oman paketin kohdalla ei ole ymmärtääkseni mitään tehtävissä vastaanottopäässä tai niin ainakin Postin täti sanoi minulle.
Poislukien kaiketi EU:n tullialue, jonka sisältä tilaamisessa ei minun käsittääkseni ole mitään ongelmia.
Niin, kuinka vaan. Henkilökohtaisesti ostaisin likimain kaikki fyysiset julkaisut kivijalkapuljusta, jos moinen ylellisyys (à la Pieni leffakauppa) sijaitsisi järkevällä etäisyydellä huushollista. Vajausta paikkaa mm. Prisma, joka yhä vielä toisinaan kykenee yllättämään valikoimallaan ja kampanjoillaan.
Niin, olihan se mahtavaa tonkia Anttilan alelaareja aikoinaan, mutta kaikki kiva loppuu aikanaan. Nykyään kivijalkakaupoissa myydään retkeilytarvikkeita ja onkia, koska virtuaalitodellisuusteknologia ei ole vielä sillä tasolla, että "fyysinen" retkeily ja kalastus voidaan korvata digivastineella.
Arrown tilauksesta yhden BD:n mukana tuleva vihkonen oli reunoilta rytyssä (tuote muuten priimaa, eli vihko oli ilmeisesti pakkausvaiheessa solahtanut koteloon huonoon asentoon), ja kyselin aspasta olisiko heillä lähettää pelkkää korvaavaa vihkoa. Ensin pyysivät valokuvaa, sen lähetettyäni pahoittelivat että erillisiä vihkoja ei löydy ja tarjosivat reward pointteja korvaukseksi. Vähän vastahakoisesti hyväksyin tarjouksen, ja hetki sitten sain ilmoituksen että 200 pistettä lisätty tilille. Siis hyvänen aika, ihan kahden punnan arvosta pisteitä! Vähän jäi paha maku suuhun koko säädöstä.
No niin 16.8 tuli ilmoitus että pitää tehdä tulli ilmoitus ja eilen oli paketti noudettavissa. Mutta joo aika pitkä väli tuossa: Lähetys on saapunut kohdemaahan. 16.8.2021 klo 19:24 VANTAA 01530 Lähetys on lähtenyt lähtömaasta 06.7.2021 klo 03:50 Skannaus ulkomailla IPS
Arrow näyttää pistäneen sivut uuteen kuosiin. Ja Zavvin näköiset niistä sitten tuli. Samassa syssyssä katosi pre-orderit ja osa tuotteista näkyy vielä jääneen johonkin varrelle. Jos ne vaikka vielä ne jostakin tuonne polkis.
Maksamattomat ennakkotilaukset on peruttu. Yritin tilata Deep Red UHD:ta ja Children of the Corn -boksia uudestaan, kun antoivat 20 % alekoodin, mutta ei selvinnyt sisältyykö tilauksen hintaan Suomen ALV vai miten. Melkosta vittuilua asiakkaalle koko uudistus.
Joo, sellainen posti tuli itellekin. Viestissä kehuvat, että peruutettu tuote eli Deep Red Arte Originale, olisi sivustolla myynnissä vaan näkyy olevan out of stock. Linkki vielä lähettää US-sivustolle sitä paitsi. Semmoset sitten sieltä.
Aivan, mullakin oli Arte Originale tilauksessa, eikä sitä enää ole tilavattissa. Aiemmat Argentot on mulla Arte Originale -versioina, ja Deep Redin varasin ehkä tunti julkistuksen jälkeen. Viimeisimmästä tilauksesta jäi kuuden punnan arvosta pisteitä saamatta, koska se ei ikinä päivittynyt toimitetuksi, ja tilaus näin ollen poistettiin tiedoista.
Deep Red Arte Originale jälleen tilattavissa, mutta ALV-juttu on vielä epäselvä. Eikä ole Arrown "asiakaspalvelu" ainakaan minun viestiini asiasta vastannut. Mutta voi olla, että heille tässä viikonlopun aikana muutama muukin posti tullut. Vähän kanssa mietityttää, että ostohetkellä antavat toimituksen hinnaksi vaihtoehtona pelkästään £0.99, mutta heidän informaatiosivullaan esitetään, että halvin toimitus Suomeen ja Eurooppaan muutenkin olisi £5.
Tilasin Deep Redin AO-version uudestaan. Alvia ei nyt poistettu, mutta alekoodi ja toimituskulut £0.99 muuttivat tilanteen vähintään siedettäväksi. Sub-Total £35.00 20% Off: -£7.00 Delivery: £0.99 TOTAL: £28.99 Expected Reward Points 280 Jos/kun saan ruinattua hylätyssä tilauksessa käyttämäni 1050 Reward Pointsia takaisin, niin sitten on OK.
Laitoin viestin koskien puuttuvia pisteitäni, ja sain vastaukseksi vain jonkun automaattiviestin, eli asia ei ratkennut. Aiemmin sentään ihan oikea ihminen luki viestit ja asiat hoitui.