BBC:n Top Gear ja Fifth Gear

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana Harava, 07.07.2004.

  1. h-p

    h-p Vakiokasvo

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sopimustekninen juttu. Briteissä BBC:llä on hyvin vapaat kädet käyttää musiikkia, mutta jos samat musat haluttaisiin vientiversioihin se maksaisi hunajaa.
     
  2. Ari

    Ari Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    No just tässä katselen tuota jaksoa uudestaan Maxilta pari viikkoa sitten tehdyltä tallenteelta ja tuossa kohtaa ajattelin että tohonhan olisi sopinut paljon paremmin tuo Money sen jonkun ihan oudon kappaleen sijasta ja ihmettelinkin mikseivät olleet tajunneet sitä Pink Floydin biisiä laittaa... no selvisihän sekin. Tuo kyllä tosiaan lässäytti koko vitsin se väärä biisi. Hyvä juttu muuttui ihmettelyksi että olipa huonosti tehty vitsi ja mikseivät tehneet sitä hauskasti.
     
  3. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja mikähän mahtaa olla se myytti ja mikä on se lähde josta totuus löytyy?

    F1 autot ovat laitteita joiden puikkoihin ei hypätä noin vaan kylmiltään, ainakaan jos tarkoitus on antaa näyttöjä laitteen suorituskyvystä. Tallit päästävät joissain tapausissa "turisteja" kokeilemaan kisakalustoaan mutta silloinkin areenana ovat hieman laveammat baanat kuin TG:n lentokenttärata ja auton suorituskyvystä on leikattu terävin kärki pois. Siitä huolimatta joskus lipsahtaa paremmaltakin kuskilta, esimerkkinä Tommi Mäkisen 1998 tekemä mahalasku Jack Villeneuven Williamsilla.

    Rellun F1 talli halusi tehdä PR tempauksen TG:n avulla kellottamalla rataennätyksen. Koska kuskina olisi joka tapauksessa "the Stig", eli kuvitteellinen hahmo jonka todellisellä henkilöllisyydellä ei ole väliä, on vain täydellisen loogista olettaa että autoa kuljetti radalla sen läpikotaisin tunteva kuski jonka mukaa auto oli säädetty. Ja koska Heikki Kovalainen oli tuon jakson kuvaushetkellä (muistaakseni, en ole varma) rellun kuski, on mielestäni ihan relevanttia olettaa että yksi mahdollisuus tuoksi Stigiksi olisi Heikki. Eihän se kovis ole ainoa vaihtoehto mutta yksi mahdollisuus kuitenkin.

    Faktat jotka puhuvat sitä vaihtoehtoa vastaan että Ben Collins olisi kuskannut rellun F1:stä:

    - Rellun ei kannata ottaa riskiä että yksi kilpuri pistetään päreiksi PR -tempussa
    - Ulkopuolinen kuski ei saa autosta irti parasta suorituskykyä ilman kohtuu intensiteettistä treeniä
    - BBC:n palkkakuskin treenaamiseen ei kannata käyttää aikaa ja rahaa kun kuski on kuitenkin "the Stig"
    - F1 kilpurin osoittautuminen katuautoa hitaammaksi ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää -> tehojen rajoittaminen turistiystävälliseksi ei ole optio.

    Joten voimme 99% varmuudella olettaa että rellun F1:stä kuljetti tehtaan kuski. Ja yksi noista kuskeista tuohon aikaan taisi olla kovis.
     
  4. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja melko olennaisena se että ko auto oli "nykyaikainen" toisinkuin näitä F1-elämyksiä tarjoavilla firmoilla. Eli tuskin riskeeraavat että joku ulkopuolinen saisi tietoonsa jotain mitä voisi levittää vihulaisille.

    Mutta pitää muistaa että hamsterihan taisi ajaa juur Rellun F1-autoa taas jossain toisessa jaksossa, että kyllähän niihinkin "ulkopuoliset" pääsee...
     
  5. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaan eipä tainnut olla aktiivikalustoa vaan, heh, "museoauto". Eli vuoden-pari vanhaa sukupolvea. Ja todennäköisesti hamsterinkin autosta oli rajattu tehot hyvin maltillisiin lukemiin.

    Aktiivikäytöstä poistunutta F1 kalustoa on maailmalla liikkeellä paljonkin, tallit käyttävät niitä itse sopiviksi katsomiensa vieraiden testiautoina ja ylimääräiset myydään. Rahalla pääsee monenkin elämysyrittäjän kautta F1:n rattiin mutta selän takana jyllää ehkä kolmasosa siitä tehosta millä niillä ajettiin kilpaa.

    Sekin on useimmille vähintään riittävästi.
     
  6. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu nimenomaan, sitä sivusi eka kappaleeni.

    Ja tämä taas liittyy kaluston kestävyyteen ja käyttökuluihin ja sitä kautta elämystoiminnan hinnoitteluun kuten tiedämme ja se onkin jo toinen OT-story :)
     
  7. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, ja varmaan himpun verran siihenkin että kuollut asiakas on bad for the business.
     
  8. ana198

    ana198 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo nyt ei liene todennäköistä vaikka olisi leikattu puolet tehoista pois:rolleyes:
    Vai meinaatko että jonkun Enzon piekseäkseen tarvitsisi ottaa kaikki irti uudesta F1:stä?
     
  9. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei todellakaan. Mutta. TG:n tapaisella katuradalla ero FI:n ja huipputason katulaillisen superauton välillä ei ole niin järisyttävän suuri ja human error factor, eli kuskin virhe voisi pudottaa kuohitun F1:n nolosti rekisterikilvillä varustetun auton taakse kierrosajassa. Joten miksi munata itsensä sortumalla ylimielisyyteen?

    Toinen paljon merkittävämpi syy on se, että rellun F1 kierrosaika on nyt se kierrosaika TG:n radalla johon tulevaisuudessa mahdollisesti muitten F1 tallien tekemiä kierrosaikoja verrataan. Häviäminen jollekin force indialle sekuntitolkulla olisi hiukka noloa.
     
  10. rzzth

    rzzth Guest Guest

    Liittynyt:
    16.08.2003
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Top Gear ei aikaisemmin ole nöyristellyt autovalmistajien vaatimuksille. Vaikea ymmärtää miksi näin olisi tehty tälläkään kerralla. Power Lapseissahan he ottavat nopeimman ajan ja auto kiertää rataa niin monta kertaa että tulee se virheetön kierros. Se kierros mikä katsojalle näytetään on sitten kompilaatio mielenkiintoisimmasta kohdista.

    Vaikea uskoa että Top Gear pilaisi oman listansa tekemällä luvut vertailukelvottomiksi vaihtamalla kuskia.
     
  11. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo. Näinhän he itse sanovat ja senhän on sitten pakko olla totta...

    TG:hän on dokumentti, rehellistä tosi-tv:tä jossa kaikki on juuri sitä miltä näyttää, läpänheitto on ihan spontaania ja mitään ei ole lavastettu, käsikirjoitettu eikä järjestetty etukäteen.

    Vakavasti puhuen ne jutut "autonvalmistajien vaatimuksista" ovat vaan viihdyttävää potaskaa, imagonrakennusta, viihdettä. TG on "lad mag" televisiomuodossa ja imago on rakennettu huolellisesti vetoamaan tiettyyn kohderyhmään. Sanotaan nyt vaikka niin että TG vetoaa kaikkiin sellaisiin iästä ja sukupuolesta riippumatta joiden mielestä nakin polttaminen karvanopilla varustetulla takaveto-corollalla on tietyissä olosuhteissa ihan asiallista toimintaa. Tällaiseen kohderyhmään uppoaa satasella jutut että "mehän emme autofirmojen edessä nöyristele." Falskikin kapinallisuus myy aina.

    Tajusit varmaan pointtini?

    Ai niin, piti vielä lisätä että se rellun F1 pysyi siellä listalla vaan pari sekuntia, se kun ei ollut rekisterikilvillä varustettu auto. Oliskohan tuokin vihje siitä ettei ratissa ollutkaan "oikea" Stig?
     
    Viimeksi muokattu: 05.09.2010
  12. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jatketaanpas TG:n analisointia.

    TG:n menestyksen salaisuus on se, että se silittää kohdeyleisöään huolellisesti myötäkarvaan. TG käyttää materiaalinaan fiksusti essonbaari -myyttejä ja ennakkoluuloja , eli kertoo kohdeyleisölle periaatteessa sellaisia juttuja jotka ovat ”kaikkihan tietävät että” –tasoa. Sarjassa käytetään paljon kansallisuuksiin ja maihin liittyviä stereotypioita mutta niitä osataan käsitellä sen verran hillitysti että sarjaa voidaan myydä kansainväliseen levitykseen ilman että tästä piikittelystä kukaan vetää hernettä nenään.

    Ja toisaalta, Saksan tai Ranskan kaltaisissa keskisuurissa maissa tuontiohjelmat hukkuvat omaan kansalliseen tarjontaan niin että niitä tuskin noteerataan sen laajemmin. Näkökulma on selkeästi brittiläinen mutta ei häiritsevällä tavalla.

    Kolmen juontajan käyttö on ohjelman dynamiikan kannalta loistava ratkaisu koska kolmella henkilöhahmolla voidaan helposti rakentaa aina uusia kaksi vastaan yksi – konflikteja. Peruskuviothan ovat kaksi pojankoltiasta (Hammond & Clanrkson) vastaan järkevä aikuinen (May), kaksi teknologiafania (May & Hammond) vs. luolamies (Clarkson), autoihin ihastunut, isojen poikien suosioon pyrkivä teinipoika (Hammond) vs. teiniä vähättelevät isot pojat (Clarkson & May). Neljäs persoona (Stig) ei tähän kolmioon kerta kaikkiaan mahdu joten hänet on häivytetty anonyymiksi ”olennoksi” joka puhuu ainoastaan teoillaan.

    Kolmen hahmon vaihtuva dynamiikka tarjoaa katsojalle samaistumiskohteita mutta varmaan tärkein tekijä ohjelman suosiossa on se, että se asettuu kohdeyleisönsä kanssa samalle tasolle eikä sorru teknologiaohjelmien helmasyntiin eli liian insinöörimäiseen lähestymistapaan, asiantuntijapuheeseen joka tuntuu yleisöstä enimmäkseen vaivauttavan alentuvalta.

    Yksi tapa kosiskella yleisön kanssa ovat ohjelmissa säännöllisesti toistuvat viittaukset konflikteihin auktoriteettien kanssa. Yleensä TG esittää olevansa eri mieltä tuottajansa tai BBC:n kanssa (Tämä on yksi versio teemasta pojankoltiaiset vs. aikuiset), harvemmin autonvalmistajien kanssa. Mieleeni muistuu ainoastaan yksi jakso jossa Ferrari Enzon lainaamista yksityisomistajalta (Pink Floyd rumpali Nick Mason) perusteltiin sillä että Ferrari ei suostunut lainaamaan autoa TG:lle. Todellisuudessa Enzot oli myyty jo tuotantolinjalla, eli tehtaan on aika vaikea lainata omissa nimissään asiakkaansa omistamaa autoa. Meissä kaikissahan asuu pieni kapinallinen johon auktoriteettien uhmaaminen – teeskenneltykin - vetoaa.

    Merkillepantavaa on myös autojen ja autonvalmistajien mollaaminen joka tehdään huolellisesti loukaamatta ”esson baarin” konsensusta. Brittiautoista tehdään pilkkaa mutta tämä kohdistuu ainoastaan vanhoihin autoihin. Uusien (britti) autojen esittely voi alkaa vähättelevillä kommenteilla mutta loppukommentit ovat aina (ihmettelevän) kehuvia.

    TG:stä on tullut vuosien mittaan instituutio jonka liikevaihto on sitä suuruusluokkaa että se on tehnyt juontajakolmikoistaan monimiljonäärejä. Tv-produktio ei tätä ole yksin tehnyt vaan merkittävimmät rahavirrat tulevat Suomessa vähemmälle huomiolle jääneillä sarjan oheistuotteilla joihnin kuuluvat äänitteiden lisäksi TG magazinet (julkaistaan useilla kielillä) ja komikon omat henkilökohtaiset kirjaprojektit. Lisäksi juontajakolmikolla on omia, TG hahmoista vahvasti vaikutteita saaneita spin-off projekteja josta James Mayn Toy Stories taidettiin nähdä Suomessakin joku aika sitten.

    Noissa sivuprojekteissa on kyllä mielestäni nähtävissä että TG:n roolit ovat hitsautuneet May, Hammond & Clarkson komikkoon niin vahvasti että he joutuvat sarjan ulkopuolellakin esittämään samanhenkisiä hahmoja. Tosin Jeremy Clarkson's Motorworld taitaa olla ajalta ennen Top Gearia, eli olikohan muna ennen kanaa vai päinvastoin. TG:n rasitteena on ehdottomasti se että kolmikko alkaa vuosi vuodelta muistuttaa entistä enemmän parodiaa itsestään eikä hahmojen piirteiden muuttuminen maneereiksi lisää sarjan kiinnostavuutta pidemmän päälle. Ennemmin tai myöhemmin sarja muuttuu kuolleen hevosen piiskaamiseksi joten sarjan hautaaminen lopullisesti saattaisi olla oikea päätös.

    Toisaalta, minä ainakin jäisin miettimään millainen se tekemättä jäänyt kausi olisi ollut. Minä kun kuulun siihen kohdeyleisöön kun en ole koskaan osannut kasvaa mopoiästä ulos.:king:
     
  13. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin parivertailussa Porsche GT3 v Ferrari 360 possu saa kehuja. Voi kattoo juutuubista. BBC: Porsche GT3 v Ferrari Car Review- Top Gear
    Samoin carrera GT saa häpeämätöntä suitsutusta Clarksonilta. Clarksonin natkutus vanhoista takamoottorisista 911 malleista on maneeri joka on linjassa essonbaari -mielipiteen kanssa (Hilerin suunnittelema, moottori väärässä paikassa.)
    Suomessahan essonbaarin porukka mm. "tietää" että 944 on "oikeesti audi.." (HAH!)
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2010
  14. Diabolus

    Diabolus Guest Guest

    Liittynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    519
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikka Clarkson tunnetaan Suomessa oikeastaan vain Top Gearin ansiosta, niin täytyy muistaa että Jeremy on ensisijaisesti kolumnisti ja vasta toissijaisesti televisiotähti. Näin hän on itse todennut jossain kirjassaan.

    Aasinsillan kautta päästään Clarksonin kolumniin, jossa hän kehuu estoitta Porsche 911 GT3:a. http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/clarkson-911-07-20-2010
     
  15. h-p

    h-p Vakiokasvo

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noita Mayn dokumenttisarjojahan on tullut Yleltä jo jokunen. Ainakin viiniohjelma Oz Clarken kanssa ja tuo jo mainittu Toy Stories. Näihin kun vielä lisää Clarksonin dokumentit, joita ei taida olla näytetty Suomessa, niin huomaa hyvin kuinka näyteltyä roolia he vetävät Top Gearissa.

    edit: James Mayn avaruusdokkari "Olen käynyt kuussa" tulee Ma 13.9. TV1 klo 19. Kannattaa katsoa, se on ensinnäkin erinomainen ohjelma, ja toisekseen näyttää vähän kuinka näyteltyjä TG:n roolit ovat.
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2010
  16. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    BBC knowledge on pyörittänyt luupissaan 2002 tehtyä kuuden jakson minisarjaa "Jeremy Clarkson Meets the Neighbours" jossa JC reissaa E-type avojaggella läpi Euroopan. Sarja kertoo vähintään yhtä paljon briteistä kuin kohdemaistaan. Tässäkin keskeisiä aineksia ovat stereotypiat ja ne ennakkoluulot joita britit tuntevat naapureitaan kohtaan. Esimerkiksi JC:n elämöinti Espanjassa EU:n tukiaisista - jotka JC:n, siis brittien mielestä ovat kokonaan brittiveronmaksajien maksamia - on suomalaisnäkökulmasta vähintään erikoista. Meillä kun taitaa olla vallalla se käsitys että rahavirta manner-Euroopan ja saarivaltion välillä menee ihan eri suuntaan.

    Mutta pistääpä tuo ajattelemaan omiakin ennakkoluuloja ja -käsityksiä eurooppalaisista naapureistamme.

    TG sarjaa kun ajattelee kokonaisuudessaan niin ainakin minulla mieleen nousevat nämä kolme "kentällä" kuvattua erikoisjaksoa: Botswana special, polar special ja Bolivia special. Ei olisi ollenkaan hullumpi ajatus jos TG eläisi jatkossa tällaisina teemakokonaisuuksina.

    EDIT: Ja olhan siellä vielä ne kaksi USA spesiaalia. Ja Vietnam.

    (Vieläkö niitä oli muita?)
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2010
  17. Ari

    Ari Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Top Gear-ohjelman historiasta sen verran vielä, että Top Gearhan oli pyörinyt jo vuosia, ja Clarksonkin oli mukana ohjelmassa jo vanhan puolen tunnin formaatin aikana, kunnes lähti sarjasta ja korvattiin James Mayllä. Tämä jäikin vanhan Top Gearin viimeiseksi kaudeksi, jonka jälkeen tekijät rupesivat tekemään Fifth Gearia johon lähtivät mukaan lähes kaikki tekijät paitsi May. Clarkson teki tässä vaiheessakin omia videoitaan ja dvd:itä jotka tulivat suoraan myyntiin ennenkuin uutta Top Gearia oli alettu tehdä, näissä saattoi usein olla takakannessakin joku teksti "I'm not on Top Gear anymore, but here's my video"-tyylistä tekstiä.

    Sitten kun BBC aloitti uuden tunnin mittaisen Top Gearin tuotannon, niin he palkkasivat Clarksonin ja Mayn noista vanhoista Top Gear-juontajista, jotka eivät olleet menneet Fifth Geariin ja kolmanneksi Jason Dawen (joka on TG:n jälkeen juontanut mm. MTV3 MAX:illa nähtyä Classic Gear-ohjelmasarjaa klassikkoautoista). Ja sitten ensimmäisen kauden jälkeen Dawe tosiaan vaihdettiin Hammondiin.

    Top Gearissa on myös muutamia todella vahvoja ennakkoluuloja mm. Vauxhall-merkkiä kohtaan ja ei ollut varmaan ihan sattumaa, että Vectra-mallinimi poistettiin käytöstä, kun Vauxhall Vectraa oltiin haukuttu Top Gearissa niin rajusti, samalla kehuen ihan yhtä hyvää/huonoa Ford Mondeota... (joo, olen ajanut sekä Vectralla että Mondeolla ja itselläni on vuosien kokemus molemmista automerkeistä). Samaten ohjelmassa Fordia pidetään brittiläisenä automerkkinä, vaikka täällä taas moni kokee sen saksalaiseksi (vaikka oikeasti se on amerikkalainen merkki, jolla on vain paikallinen tytäryhtiö täällä Euroopassa, joka tekee samaa tavaraa sekä Brittien että mantereen puolella). Samaten ohjelmassa ei lainkaan tunnuta tietävän että Vauxhallillakin on mantereen puolella Opel-serkku, eikä Vauxhall sinänsä ole enää brittiläinen valmistaja, vaikka merkki onkin, vaan ihan samalla tavalla amerikkalaisen General Motorsin Euroopan tytäryhtiö GM Europe (jolla on tuotemerkkeinä Opel ja Vauxhall).

    No itse olen katsellut kyllä erittäin hyvin viihdytettynä kaikki laillisesti täällä nähdyt kaudet ja myös lähes kaikki nuo juontajien omat sarjat on katsottu ja iso pino sekä Top Gear-aiheisia että juontajien omia dvd:itä ja kirjoja ym. löytyy hyllystä... ja autoina itselläni on yksi sellainen josta Top Gearin mukaan ei kuulemma kehtaa nousta julkisella paikalla (Calibra) ja toinen joka ylistettiin taivaisiin ohjelmassa aina siinä esiityessään (Monaro)... joten osittain ohjelma vaikuttaa myös autovalintoihin, ja osittain taas ei lainkaan. Mutta täytyy kyllä oikeasti myöntää, että ainakin noilla Monaron Top Gear-koeajoilla oli pientä merkitystä asiassa miksi moisella autolla ajelen itse.

    Stigin henkilöllisyydestä vielä, kyllähän se nyt oli aika pitään tiedossa että Ben Collins sitä oli esittänyt suurimmaksi osaksi viime aikoina, eli ei se nyt mikään yllätys ainakaan ollut. Sinänsä on ihan sama tietääkö sen kuka se on vai ei, kun se on kuitenkin tuollainen rooli. Tiedetäänhän sekin, kuka on esittänyt vaikka Darth Vaderia tms. hahmoa.
     
  18. Diabolus

    Diabolus Guest Guest

    Liittynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    519
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meni hieman väärin. "Uuden" Top Gearin ensimmäisen kauden juontajakolmikko oli Clarkson, Dawe ja Hammond. Kausi oli vielä hieman hakemista, sarjassa nähtiin mm. käytettyjen autojen ostotärppejä ja nyt jälkeen päin nähtynä huvittavana yksityiskohtana studioyleisön määrä oli merkittävästi pienempi kuin nykyään.

    May tuli Dawen tilalle toisen kauden alussa, hänhän teki entrancensa esittelemällä Rolls-Roycen, joka oli hänen omansa.
     
  19. kinosau

    kinosau Guest Guest

    Liittynyt:
    20.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
  20. Ari

    Ari Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo, noin päinhän se oli, tämän siitä saa kun ei tarkista mitään vaan kirjoittaa vain pelkästä muistista... Mutta May oli siis korvannut Clarksonin "vanhassa" Top Gearissa ennen sen lopettamista ja sieltä siis kaivoivat hänet Dawen tilalle. Moni vain ei tiedä, että May:kin ehti olla yhden kauden verran siellä vanhan TG:n juontajistossa Clarksonin sieltä lähdettyä. Se ensimmäinen uuden TG:n kausi oli vähän vanhan ja sen miksi uusi TG kehittyi välimastosta tosiaan monessa suhteessa. Vanhassa TG:ssähän ei ollut lainkaan mitään studio-osuuksia, yleisöä eikä vastaavaa, vaan se oli Fifht Gearin kaltainen ohjelma (siis FG perustuu siihen vanhan TG:n formaattiin).

    Pitäisi aina tarkistaa mitä kirjoittaa ennen submitin painamista... :D
    Vanha Top Gear: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Gear_(1977_TV_series)

    (joka formaattina ja monien samojen juontajien ja tuottajan ja tuotantoteamin toimesta siis jatkoi nimellä Fifth Gear toisella kanavalla (Five) BBC:n lopetettua Top Gear-tv-ohjelman. Nimi vaihtui siksi, koska BBC julkaisi yhä Top Gear-lehteä vaikka lopettikin tv-ohjelman vuonna 2000 eikä siksi luopunut Top Gear-nimestä)

    Uusi Top Gear: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Gear_(2002_TV_series)

    Hammondia ja Stigiä ei vanhassa Top Gearissa ollut, vanhan Top Gearin tähdet kun olivat oikeastaan Jeremy Clarkson, Tiff Needell ja Vicki Butler-Henderson, joista Tiff ja Vicki siirtyivät FG:hen muun porukan mukana ja Clarksonhan oli tosiaan lähtenyt vanhasta TG:stä jo aiemmin, eikä siis ollut porukassa mukana kun FG syntyi ja siten oli BBC:n käytettävissä uuden TG:n tähdeksi. Hauska ukkeli kyllä, mutta niin on Tiff:kin ja vaikka Jeremy ja Tiff joillain myynti-dvd:illä yhä ovat mukaka niin harmi kun eivät ole vakituisesti samassa ohjelmassa enää. Tiff kun on kuitenkin oikeastikin parempi kuljettaja kuin Jeremy entisenä (osin nykyisenäkin) kilpakuskina... varmaan noista Clarksonin ja Needellin herkullisista konflikteista johtuen uuden TG:n "ammattikuski" on ollut juuri Stigin kaltainen "laite". :)