Leikkautumisriski riippuu pitkälti vahvistimestasi ja millä äänenvoimakkuudella elokuvia katselet. Kerrostalossa siitä ei pitäisi seurata ongelmia muilla kuin minulla...
Juu itselle vielä riittää ihan kohtuulliset volumet, mutta on tässä kiikarissa tosin ollu kovempaakin subwooferia kuin tämä PB10. Millasilla voimakkuuksilla rupeaa leikkaamaan ja mikä subwoofer sinulla on?
Subbarilla ei ole mitään vaikutusta leikkaamiseen, sillä se on BFD:n sisäänmeno joka leikkaa, ei ulostulo.
Aijaa, eli tämän takia pitäisi vahvistimesta laittaa subwooferille niin paljon vaimennusta kuin mahdollista ja tasoa säätää sitten subwooferin gainista?
Täss tapauksessa kyllä. Vahvistimen taso neuvotaan yleensä laittamaan myös hieman miinukselle, sillä jotkut vahvistimet voivat antaa lähtöön säröä kovilla tasoilla, jos taso on 0 dB tai plussalla.
Tänään sain BFD 1124P:n. Liitin ohjeiden mukaan, mutta subbarista kuuluu kova hurina kuuntelupaikalle asti. Kaikki pistorasiat ovat maadoitettuja ja tepseleitä olen koittanut eri rasioihin eri päin. Hurina hieman vaimeni kun irrotin vahvistimesta antennijohdon. Käytössä on tällä hetkellä rca-kaapeleina ohkaiset komposiittikaapeleiksi tarkoitetut letkut. Saakohan tuon hurinan poistumaan vaihtamalla paremmat kaapelit tilalle?
Tämän topicin vauhdittamana tilasin perjantaina tuon DSP1124P mallisen BFD:n, jonka hankintaa on tullut vatvottua jo pitkään, mutta nyt se lienee parasta hommata ettei jää ilman . Uudesta mallista ei tosiaan huvita maksaa puolitoista kertaista hintaa ja saada heikommilla ominaisuuksilla varustettu laite, muistipaikkoja kun varmasti tarvitsen. Tänään pistetty Thomannilta matkaan, viikko vielä... :grr: Samassa paketissa muutakin kivaa :love: Ja niille joilla on ongelmia leikkaamisen kanssa, niin eikö ongelmaan auta jos kytkee BFD:n sisääntulotason +4dB asentoon -10dB sijasta? Joutuu sitten ehkä jopa nostamaan sub-outin tasoa vahvistimesta.
Hurina ei poistu kaapeleita vaihtamalla. Hurina aiheutuu jonkin sortin maalenkistä. Kaverilla oli sama ongelma, tosin osa pistorasioista oli maadoitettuja, osa ei. Ongelma kuitenkin poistui silloin, kun BFD kytkettiin mahdoittamattomaan pistorasiaan. Varsinainen ongelma oli kuitenkin television ja videoiden antennikaapelit. Televisio oli tietysti kytketty vahvistimeen RCA-kaapeleilla, joita pitkin maalenkki pääsi muodostumaan. Galvaaninen eroitin televisioon ja videoihin (vain videoihin riittää, jos TV:n signaali tulee sitä kautta) poisti ongelman.
Auttaa, mutta silloin vahvistimen lähtö saattaa leikata ja taso ei välttämättä vieläkään ole rittävän suuri BFD:lle. Nuo A/D-muuntimet kun toimivat optimaalisesti juuri leikkaustason alapuolella. Jos sisääntuleva signaali on liian pieni, niin äänenlaatu kärsii. Suosittelen siis käyttämään -10 dBV tasoa.
Irrotin seinästä kaikki muut johdot (antennikaapelit ja virtajohdot), ainoastaan BFD:n ja subbarin virtajohdot menevät seinään ja rca menee vahvistin -> BFD -> subbari. Vahvistinkaan ei ole kytketty mihinkään. Silti subbarista kuuluu sama hurina. Vieläkö on konsteja jäljellä? edit: vedin vahvistimen perästä sub-out liittimestä rca:n pois ja ongelma hävisi. Miten tämä on mahdollista, kun vahvistin ei ole sähköisesti kiinni missään laitteessa.
Löytyihän se vika. Tietokoneesta menee toisen huoneen seinään antennijohto digikorttia varten. Tietokoneen näytönohjaimesta s-videoa pitkin (10m) kuvajohto olohuoneen vahvistimeen. Irrotin antennijohdon tietokoneesta ja vika hävisi. Pitää siis hommata galvaaninen erotin tietokoneen päähän. En olisi arvannut että ongelma siirtyy tuota s-video kaapelia pitkin ja vielä tietokoneen kautta.
Olen tässä jo aikojen alusta itse säätänyt BFD:n niin että saan noin +-2dB vasteen. Tämä ihan siitä syystä että mittaamalla molempien korvien sijainneista erikseen saan vasteet joiden suurimmat heitot ovat 10dB toisistaan. Parhaimman tuloksen saisi varmaan mittaamalla molemmat ja yhdistämällä tulokset, onko kukan ajatellut tätä? Itselläni ajatus vasta muhii päässä... (hitaasti, kypsynyt jo kuukausia) :hitme: Minun huoneessani alle 25hz taajuudet tuntuvat toistuvan yhtä voimakkaina oli mittauspaikka missä vain, mitä ylemmäksi mennään sitä enemmän heittoa on. Eli minun mielestäni ei missään nimessä kannata tuskastella jos korjattua vastetta ei saa viivasuoraksi. Viivasuora vaste ei tarkoita täysin tasaiseksi koettua toistoa. Zipmanilla suurempia ajatuksia aiheesta? Ehkä jopa yleispätevää ratakaisua?
Tosiaankin, vahvistimesta (sonyn 840) joutuu laittamaan sen +10, että edes jotain tapahtuu tuossa BFD:n ledeissä. Kumminkin, sädin koko saatanan päivän, iltaa kohden havaitsin että tästähän tuli varsin kohtuullinen käppyrä. No sitten laitoin pääkaiuttimet päälle ja mittailin vastetta. Hienosäädin vaihetta ja kas, subbarin jakosuodin oli minimissään :hitme: Ilmankos oli käppyrä hieman yläpäästään alavireinen. Noh, oppihan tästä jotain. Sanonpahan vain että voi iso pillu.
Täytyy alkuun todeta, että en ole joutunut painimaan tämän ongelman kanssa, koska omassa kämpässä mikkiä saa siirtää ihan reilustikin ilman suurempia muutoksia taajuusvasteeseen. Mutta yritetään jotain. Itse lähtisin tuossa tilanteessa perinteiselle linjalle. Mitkäs vekottimet sitä musiikkia/leffoja sitten loppupeleissä kuuntelevat? No korvat tietenkin. Mittaamalla "korvien kohdalta" ei voi millään saada samanlaista lopputulosta kuin millaiseksi se vaste loppujen lopuksi päässämme muodostuu. Tehdään siis lopullinen mittaus korvilla. Tässä vaiheessa avuksi tulee esim. Hifin Testi-DVD, jossa on taajuuspyyhkäisy (myös AVIA:sta löytyy), jossa samaan aikaan näkyy TV:n kuvaruudulla soitettava taajuus (joko palkki tai ihan numerot). Perussäätöjen jälkeen siis aletaan kuuntelemaan vastetta pyyhkäisyn avulla. Esim. merkitään paperille taajuudet jotka korostuvat tai vaimentuvat, aluksi suurin piirtein, lopuksi tarkemmin. Kuulohavaintojen pohjalta sitten tehdään BFD:n tarvittavat säädöt. Hidasta ja tuskallistahan se on, mutta eipä nyt näin nopeasti tule muutakaan konstia mieleen. Toki toinen konsti on olla välittämättä. Jos vaste "pään keskeltä" mitattaessa on kohtuu suora, ei se korvien kohdallakaan voi aivan dramaattisesti muuttua. Eikä sitä vastetta kannata eikä tarvitsekaan tasoitella aivan viivasuoraksi. Itsekin "kärsin" alkuaikoina tästä päähänpinttymästä, että vaste tarvitsee tasoittaa +/-0.5 dB rajoihin. Ei mitään hyötyä. Esim. +/-3 dB on täysin riittävä arvo (IMO), etenkin jos korostumat/vaimentumat ovat teräviä. Ja kuka se määrää, että viivasuora vaste on se parhaan kuuloinen? Kannattaa kokeilla erilaisia ratkaisuja, mutta antaa kuitenkin korvien loppupeleissä päättää, ei mittarin.
Saatan kuulostaa ikävältä, mutta useinkin se kantapään ja muutamaan "hevonvitunperkeleen" kautta opittu asia menee parhaiten perille. Usko pois.
Aamen tuolle. Varsinkin Ja kuka se määrää, että viivasuora vaste on se parhaan kuuloinen? Pitkästä aikaa fiksuin kysymys/toteamus, mitä on tullut audiopuolella vastaan.
Jep, itsekin meinaa nimittäin välillä orjallistua liikaa noiden mittareiden edessä ja unohtaa sen tärkeimmän.
Itse säädin aikoinaan melko suoran vasteen mitä vaan mun huoneessa sai. Käppyränä näyttää ihan ok:lta mutta kuunneltaessa bassoa ei ole ollenkaan Noh tähän oli ainut keino bfd:llä nostaa 20-30hz tasoa, en muista kuinka isolla alueella, mutta käppyröissä ei muutosta tullu paljon kun taas tuntemukset oli toiset. Olikohan toi nyt se housecurve. Tais olla niinkin pieni kuin 20hz/+6/15 BFD:ssä. (No okei, piti tasoakin vähän nostaa) Noh katotaan nyt miltä kuulostaa jahka se Ultra sieltä postilaatikosta kohta ehkä kolahtaa
Mahdollisimman suoran taajuusvasteen idea on siinä että kun vaste on suora ääni toistuu mahdollisimman tarkasti sen kuuloisena kuin se on tallennettu levylle. Jos ääni ei kuulosta hyvältä vika on äänitteen/leffan saundissa eikä laitteistossa. Tälläisellä ajattelutavalla pääsee eroon turhasta laitteiston säätämisestä kun saundin huonoutta ei haeta väärästä paikasta. En toki kiellä säätämästä laitteistoa oman maun mukaiseksi, mutta ainakin minulla se johti vain siihen että equa/subin tasoa piti säätää joka levyä/leffaa varten uusiksi. Helpompaa on vain hyväksyä se että kaikki äänitteet/leffat eivät kuulosta siltä kuin itse haluaisi niiden kuulostavan.