Ihannetilanne tietysti olisi, että kaikki studiot olivat samanlaisia, tiukasti standardoituja ja kaikki kuunteluhuoneet tietty olisivat samanlaisia kuin studiot. Homman voisi viedä vielä pidemmälle standardoimalla vahvistimet ja kaiuttimet. Näin niinkuin ilmaisisin olevani periaatteessa samoilla linjoilla Kirvaston kanssa. Tosin käytännössä tuo viivasuora bassovaste BFD:n kanssa tehtynä ei välttämättä ole se audiotaivas. Pahimmat kuopat pois ja jos nyt vielä muutaman dB:n sisään pääsee, niin eikös se ole aika hyvä jo?
En näköjään ole yksin tämän niinsanotun hurinan kanssa. Kun BFD:n laittaa päälle, niin subbarista rupeaa kuulumaan erittäin vaimeata hurinaa kuunnellessa elementin välittömässä läheisydessä, ikäänkuin simpukkaa kuuntelisi. Sitä kovempaa kuulu, mitä enemmän gainia. Irroittelin sähköpiuhoja, kääntelin pistokkeita toisinpäin, mutta en saanut hurinaa lähtemään. Tietokone ei ole kytkettynä vahvistimeen, eikä televisioantennin irroittamisellakaan ongelma ratkennut. Sitä kuuluu, kun BFD ja subi ovat molemmat päällä (myös muut laitteet sammutettuina). Ihmetyttää moinen hurina. Kyllä sitä pikkaisen kuuntelupaikallekin kantautuu. -10 asennossa tuo laite on. Pitääkö tässä etsiä uusia pistokkeita, käännellä piuhoja lisää, hommata galvaaninen eroitin tuohon väliin (ei oikein innostaisi) vaiko laittaa foliota päähän? Mutta ihan kelvolta peliltä tuo vaikuttaa, katselin elokuvan ja ihan mainiolta kuulosti, kun oli nuo noin 25-80 Hz sijaitsevat maksimissaan 20 desibelin korostukset saanut pois. Pääkaiuttimillakin ihme korostus 50-60 Hz, vaikka ne asetettu pieniksi ja jakotaajuudeksi 80 Hz. Laitteen säätäminenkin suhteellisen vaivatonta, kun sitä on tullut nyt runkattua tarpeeksi.
Kyllä, mutta jos se suora vaste on saatu ekvalisaattorilla yhdestä pisteestä mitattuna, niin viereisellä paikalla vaste voi olla ihan jotakin muuta. Lisäksi equ ei erota suoraa ja heijastunutta ääntä, vaikka korva erottaisikin. Niinpä esim. viivasuoraksi säädetty bassovaste voi kuulostaa ponnettomalta, jos suora ääni on kuopalla huonekorostuman tasoittamisen takia.
Mulla suurin hurina tuli siis antennipistokkeiden kautta. Lähdin sitten huvikseni ihan alusta liikkeelle ja yksi laite kerralla pistorasiaan ja kiinni toiseen laitteeseen jne. Jos ainoastaan subbari oli pistorasiassa ja rca:t meni sub->BFD->vahv.->dvd ja löin dvd:n pistorasiaan (tällä hetkellä siis 2 laitetta verkossa) niin hurina alkoi, tosin aika vaimea joka kuuluu muualle mutta ei onneksi kovin hyvin kuuntelupaikalle ja jää hiljaakin kuunnellessa muiden äänien alle.
Vähän tyhmä kysymys varmaan, mutta sopinee tähän ketjuun eli löytyykö mistään nettikaupasta sopivasti noita Plug-RCA piuhoja, joilla BFDn saisi helposti vahvistimen ja subbarin väliin. Innostus ei riitä itse rakentelemaan noita piuhoja.
www.stpaulssound.com, taisi olla 2e kappale, mutta eivät ole piuhoja, miksi pitäisikään Varmaan löytyy vähän mistä tahansa, hieman oma-alotteisuutta toki tarvitaan. Jaa, niin ekassa viestissä on muuten linkki Thomannille, taisi olla 77c/kpl, mutta varmaan ei kannata Saksasta ihan yksistään tommosia tilata...
On ajatellut. Erittäin usein jo melko pienikin mikrofonin siirto aiheuttaa muutoksia huoneesta mitattavaan taajusvasteeseen ainakin jollain taajuusaluella. Näin varsinkin, jos tila ei ole alusta alkaen huoneakustikka huomioden suunniteltu. Ongelmaan törmää myös, jos tarkoituksena on saada huoneeseen yhtä kuuntelupaikkaa (tuoli, jossa korvat ovat melko tarkalleen aina samalla kohtaa) laajempi kuuntelualue (esim. sohva tai isompi kotiteatteri). Mittailupuolella asian kanssa pääsee eteenpäin ainakin tällä: http://www.etfacoustic.com/RPlusDSite/index.html Lisäominaisuutena ohjelma pelittää BFD:si kanssa midin kautta, tai mikäli äänikortissasi ei ole midi-liittimiä, niin usb-midi -piuhalla. Löytyy mm. http://www.thomann.de/thoiw3_edirol...info.html?sn=52ac5962d0528b4fba98937170f1fde7 Mittaamisen ja säätämisen riistäytyessä lapasesta armottomaksi käppyräviidakoksi, ei niitä omia ja muiden mahdollisten vakikuuntelijoiden korviakaan kannata täysin unohtaa.
Itselläni subit lisääntyivät kahteen kappaleeseen ja taajuusvaste tasoittui koko sohvanleveyden matkalla huomattavasti. Kun BFD:llä säätelee vasteen kohdalleen molemmat kanavat yhtäaikaa, on vaste tasainen koko kuuntelupaikalla. Subbarit sijaitsevat pääkajareiden alapuolella, joten etu-taka -suunnassa mikin liikuttelu taas tuo eri möykyt esiin. Jonkun ajan päästä subimäärä taas tuplaantuu, joten saapa nähdä, mitä pelkällä sijoittelulla saa aikaan.(juu, halpoja elementtejä ovat, yksi pa-pääte ajamassa bfd:n kautta)
Ja sitten lipsahdetaan melkein totaalisesti off-topicin puolelle: Niin, periaatteessa suora taajuusvaste on ok. Mutta varsinkin, kun säädetään parametrisesti, päästään tarvittaessa hyvin terävään vaimennukseen (tarkoitus vaimentaa vain 'ongelmataajuutta', ei viereisiä taajuuksia). Jos tämä korostuma ei sitten satukaan istumaan juuri oikeaan 'muottiin', voi säätö tuoda mukanaan vaihevirhettä, korva sanoo toistossa olevan 'jotain omituista'. Koska vaimennettiinkin sen ongelmataajuuden lisäksi vierestä taajuuksia. Tällöin saatetaan tehdä erittäin jyrkkä pudotus esim. +3 dB -> -3 dB, jonka kuulee -totta kai- helpommin kuin laaja-alaisen, loivan +3 dB korostuman ja vaimentuman. Joten korvien kannalta parempaan lopputulokseen saatetaan päästäkin tinkimällä siitä suorasta vasteesta ja käyttämällä hieman laaja-alaisempia ja maltillisempia korjauksia. Tämä (parametrinen korjaus) kun on kuitenkin ehkä helpoin tapa hoitaa basso-ongelmia subbar(e)issa, harvalla on kykyä/varaa/mahdollisuutta hoitaa bassoalueen huonevastetta kuntoon. On itsellenikin huomattavasti helpompaa heittää räkkiin hieman yli 100 euron vempele ja bassoalueen piikit katoavat kuin taikaiskusta. Itselläni suurimmat vaimennukset BFD:llä ovat jotain -15 dB, kun on pari todella häijyä huoneresonanssia. Olisi aika hankala lähteä tällä tietotasolla rakentamaan riittävän kapeakaistaisia resonaattoreita. Ne kun ovat bassoalueella aika isoja rakennelmia ja asuinneliöitä on niin kovin rajoitetusti. Mutta tuo suora taajuusvaste vs. oman korvan mukainen 'melkein suora' taajuusvaste ovat ihan samanlaisia toiston kannalta. Jos äänitteissä on eroja, ne kuuluvat 'samalla tavalla' molemmilla. Eikä kummassakaan tapauksessa tarvitse säätää laitteistoa eri levyille. Nollataso/tmv. (miten sitä haluaakaan nimittää) on vaan kalibroitu hieman toisin Mikä sitten on suora taajuusvaste? +- 1 dB? +- 3 dB? +- 6 dB? Ja tähän loppui lipsahdus melkein totaalisen off-topicin puolelle.
Tämä ei muutes pidä paikkaansa. Taajuusvasteen suoristaminen suoristaa myös vaihevastetta ja siten myös parantaa ryhmäviivettä. Muistetaan, että muutokset taajuusvasteessa aiheuttavat vaihevasteeseen kiemuroita.
Ääh, mun ei pitäisi enää tähän vuorokaudenaikaan kirjoittaa mitään. :hitme: Tarkoitukseni oli tietenkin sanoa: saattaa käydä niin, että ongelmataajuuden molemmat puolet eivät olekaan 'optimaaliset' parametrisen korjauksen kannalta. Tällöin saattaa käydä niin, että vaimennetaan myös taajuuksia ongelmataajuuden vieressä, jolloin tulee se paha kiemura sinne taajuusvasteeseen. Vaikka haluttiinkin tehdä terävä korjaus vain ongelmataajuudelle. Minulla on kaksi subia, joille teen identtisen korjauksen, koska se on käytännössä helpointa. Ja koska nämä subit eivät sijaitse akustisesti identtisissä ympäristöissä, niiden toistovasteissa on eroja. Tästä johtuen liian terävillä korjauksilla tulee välillä omituisuuksia. (Koska toisessa subissa saattaa tulla terävä kuoppa toistovasteeseen, jolloin bassot kuulostavat yhtäkkiä vaeltavan sivusuunnassa.) Eihän näitä kuule kunnolla juuri muuten kuin sinitaajuuspyyhkäisyllä, mutta siltikin. Oikea tapa kahden subin korjaukseen olisi varmaankin tasoittaa molemmissa subeissa erikseen toistovasteet ja sitten fiksata yhteinen vaste kuntoon, mutta se vaatisi niin paljon työtä... Ehkäpä joskus jaksaisi ryhtyä tuohonkin puuhaan.
Tällaisessa tapauksessa ainakin itse laitan sopivan korostuksen siihen kohtaan, niin että vaste tasoittuu. Ei se korostaminenkaan ole siis kiellettyä, vaikka sitä usein niin varoitellaankin. Sopivissa määrin ihan ok. Jep, tuollainen homma olisi kyllä edessä, jos haluaa saada oikein hyvän. Epäilen kyllä, että kuuleeko sitä eroa sitten musiikilla/leffoilla...
Osaako joku kertoa mitä se operating level -kytkin tarkkaan ottaen tekee? Vaikuttaako se ainoastaan sisäänoton leikkaustasoon, vai muuttaako se myös ulostulon tasoa jotenkin? Ongelmanani on basson säröytyminen kovilla äänentasoilla. Vahvistimessani (Yamaha DSP-A3090) ei ole subbarin tasonsäätöä* ja kovalla kuunneltaessa BFD:n ledit huutavat punaista koko ajan. Auttaisiko operating levelin vaihtaminen +4 dBu:hun? *Vahvistimessa on LFE levelin säätö mutta se ei näytä vaikuttavan kaksikanavakuuntelussa
Auttaa. Operating-level kytkin muuttaa BFD:n herkkyystasoa.Elikkäs +4 dBu on asennoista se epäherkempi, jolloin ohjaava laite voi pukata BFD:lle voimakkaampaa signaalia ilman ongelmia (= leikkaamista). Voimallista signaalia muuten antaa Yamahasi sub-out tai sitten kuuntelet melkoisen kovaa, jos tasomittari paukkuu punaiselle -10 dBV:n asennossa...
Vähän epäherkemmillä kaiuttimilla tai voimakkaammin akustoidussa huoneessa voi hyvinkin BFD:n tulon leikkaus olla ongelmana. Minulla se olisi erittäin suuri ongelma jos vahvistimessa ei olisi subilähdön tasonsäätöä. Tällä hetkellä vahvistimesta subbari -10dB ja silti välähtelee punainen valo irroitellessa. Ainahan voi nostaa kaiuttimien tasoa jos subilähdön säätö puuttuu, saanee ainakin muutaman dB:n lisäpelivaran. Tasot tasataan sitten subbarin omasta säädöstä.
Tässä Yamahassa ei vaikuta kaiuttimienkaan ohjelmallinen säätö kuin DD:tä kuunneltaessa. Takapaneelissa olisi -10db kytkin mutta se vaikuttaisi taas väärään suuntaan. 2V pukkaa maksimissaan sub-out specsien mukaan. Ei normaalilla kuunteluvoimakkuudella ole mitään ongelmaa, nytkin BFD:ssä vilkkuu vain alimmat kaksi lediä. Mut jos oikeesti kuunnellaa kovaa ni kuunnellaa sit Kovaa :king: Edit: Tai no, en kai mä mitenkää erityisen kovaa kuuntele, johan noissa säätöohjeissakin ohjeistetaan sub-outin tasoksi about -5db.
Heips, mitenkäs tekeekö tuolla DSP 100 SHARK:lla mitää? http://www.behringer.com/DSP110/index.cfm?lang=ENG Eli olisiko tuossa suunnilleen samat ominaisuudet kun tuossa BFD 1124P:ssä, eli voiko tulla korjata samalla tavalla tuota subbarin taajuusvastetta? Jos voi niin onko kenelläkään tuosta DSP 100 Sharkista kokemuksia?
Miksi et osta aitoa ja alkuperäistä BFD:tä? Behringerin sivujen mukaan hintaeroa ei ole kuin 25 euroa.
Eihän tuossa specseissä edes puhuttu mitään ekvalisaattorista, joten vähän hankala sillä on varmaan taajuusvastetta muokata. -> Osta BFD.
Eipä ollut juu mainintaa, aattelin vaan että kun siinä on tuo Feedback destroyer toimito niin sen kautta siinä olisi jonkinlainen ekvilisaattorikin. Tuo olisi vain näppärän kokoinen, tuo 1124P vaan aiheuttaa pientä hellasäröä ulkonäkönsä puolesta ja sijoituksen kannalta, tuon Sharkin saisi hyllyyn jonnekin taakse piiloon. Oisko jotain muuta vastaavaa edullista laitetta kuin tuo 1124P? Saako tuosta 1124P:stä noi räkki kiinitys rivat pois?