Huh, mulla on vissiin tasot hiukan hakoteillä, kun aina musiikille olen joutunut tasoja hieman nostamaan Onkohan minulla elokuvissa hieman aliteholla subbari
Tässä vähän omaa tajunnanvirtaa tuosta mittausdatasta: Pääkaiuttimet: Avia 85dB Hifi 83dB Subbari: Avia 80dB Hifi 80Hz 78dB 63Hz 76-77dB 50Hz 76-78dB Yorccin subbari Avialla: 3dB kylmä (83dB on oikea taso avialla mittarin virhe huomioituna) Oikeat tasot siis ovat: Avia 85db main / 83dB sub Hifi 83db main / 80-81dB sub Eli levyjen tasojen keskinäiset suhteet ovat melko samat, Hifi on vaan koodattu 2dB pienemmällä tasolla. Pienemmällä tasolla levyjen väliset erot pysyvät samana, mutta subbari näyttää menevän 1-2dB kylmemmäksi. Lisäksi ihmetyttää miksi tuossa Avian kakkostestissä pääkaiuttimet ovat 85-87dB, kun ykköstestissä ne ovat 84-85dB? Pienemmällä tasolla ne ovat kuitenkin taasen identtiset. Minkälainen signaali tuossa kakkostestissä oikein on? Janilta eilen saatujen mittausten perusteella, Oikeat tasot siis ovat: Avia 85dB main / 83dB sub Hifi 81-82dB main / 81-82dB sub Eli 1-2dB tulee heittoa noihin Yorccin mittauksiin. Täytyy itse vielä tehdä lähiaikoina omat kolmannet mittaukset.
Juu, kuten mittauksista näkyy, niin kyllä leffoilla subbarin/matalien taso saa olla helposti sen 5-10dB kovemmalla kuin musiikilla. Olikos sinulla mittari?
Ettei tässä olisi kyseessä taas se legendaarinen desibelin heitto mittarin mittausaluetta vaihtaessa?
Hieman offtopic: Noita äänenpainemittareita olen etsiskellyt joka paikasta, mutta ei tahdo löytyä. Dick Smith:ltä kuulemma saa Radio Shackia vasta huhtikuussa. Tietenkin mikki ja vahvistin sille kävisi, mutta ei raaskisi maksaa niin paljoa. Mitä mittareita käytätte? Jyväskylässä asustelen, jos joku kehtaisi lainata, niin olisin kiitollinen. Tarkoitus olisi mitata vaste betonibunkkerista ja sen jälkeen tilata BFD jos vaste näyttää huonolta (luultavasti). Tuota BFD:tä saa muuten Soundatasta nyt hintaan 99€. edit: lisäyksiä
Todennäköisesti tästä on kyse. Taisin muuten tajuta mistä tuo mittaamani 4db heitto tulee. Hifin testilevy kun käyttää -31dBFS dialog normalizationia, kun se normaalisti on -27dBFS. Eli decooderi boostaa ääniraitaa tuon 4dB, koska sille kerrotaan että nauhoitettu taso on alhaisempi. Mittailin SpectraPRO:lla vielä noita tasoja ihan suoraan levyltä (Hifi): Main:105dB-27dB+4dB=82dB Sub:105dB-26dB+4dB-2dB=81dB (kaistakohina) (-2dB on mittarin virhe) Ongelmalliseksi noiden tasojen mittauksen tekee se, että esim. tuossa hitaassa kaistakohinassa taso pysyy erittäin lyhyen aikaa samalla tasolla, vain noin sekunnin. Kohinan taso on ikäänkuin kumpu, jossa on sekä nousu että lasku. Tasonmittaus pitää siis tehdä melko tarkkaan kohinan puolivälissä, muuten signaalin taso on jo matalampi. Kaistakohinat taasen pumppaavat noin 1-2dB koko ajan, eli niidenkään tarkkaa tasoa ei saa mitattua.
Jepjep. No niin tottakai. Nyt voinkin sitten nostaa Jammulta sub outin tasoa normaalikäyttöön tuon 3 dB. Musiikki kuulostikin hieman bassoköyhältä, leffoista puhumattakaan BFD leikkaa sitten sisääntulevan signaalin 3 dB aiemmin, mutta en käytä referenssitasoa kuitenkaan missään vaiheessa, joten no hätä. Ja leffoilla voi sitten dumpata vielä muutaman dB:n lisää, jos kaipaa 'jytinää'.
Speaker Setup:ssa on kaistakohina ja Reference Tones on WB (Wide Band) Pink noise, siis laaja/leveäkaistainen kohina. Huone vaikuttaa tuloksiin helposti tuon 1-2 dB.
Itse, kuten myös Janikin, kyllä tykkään pitää tason melko paljon miinuksella musalla. Ehkä tämä on vain makuero. Kuulostiko Janin luona musiikki bassoköyhältä?
Jos leikkaaminen pelottaa, niin suosittelen kahden eri asetuksen tekemistä BFD:n. Musalle ja leffoille erikseen. Mutta sinun tapauksessa ei taida olla juuri hyötyä.
Testasin ja mittasin koko eilisen illan ja tässä muutamia ajatuksia. BFD hurisee edelleen, kun virrat ovat päällä. Kokeilin laitetta ilman signaalijohtoja ja eri sulakkeen takana olevaan pistorasiaan kytkettynä, mutta ilman tulosta. Laitteen pohjassa on joku maadoitusruuvi, kannattaako siitä testimielessä vetää johto esim lämpöpatteriin? Eipä tuo käytännössä haittaa juurikaan, koska en aio pitää sitä päällä 24/7. Excel-taulukon kanssa manuaalisesti mitattaessa kannattaa olla tarkkana. Kapeilla filttereillä vasteen saa suht helposti näyttämään suoralta graafissa, mutta mitattavien taajuuksien väliin jää tällöin todennäköisesti korostumia tai vaimentumia. Itse huomasin tämän, kun kokeilin Hifin testi-cd:llä ja graafin mukaan suorasta vasteesta löytyi yli 10dB korostumia. Kokeilin TrueRTA:ta mutta heikolla menestyksellä. Sain Soundstormin kalibroitua, mutta pink noise RS:n mukaan reilun 70dB:n tasolla ei tuottanut järkevän näköistä käyrää (asteikolla 30-40db), mutta kovempaa en viitsinyt soittaa, koska tuokin oli jo aika helkkarin kovalla. Ohjeen mukaan pitäisi tason olla 80dB, eikö mittaus onnistu hiljaisemmalla? Auttaako, jos ohjelmassa syöttää mittarin arvon sinne SPL calibration (tms, valikossa siinä äänikortin kalibroinnin yläpuolella) kohtaan? Päätin kuitenkin jatkaa mittauksia manuaalisesti tavoitteena tasoittaa ikävä korostuma 40-70Hz alueella. Tein testilevyn, jolla oli pistetaajuudet 40-80Hz 2Hz välein. Tuolla tarkkuudella välttynee kapeiden filttereiden aiheuttamista vääristymistä. Pienellä askartelulla sain vasteen melko tasaiseksi ja tulokseen olen tyytyväinen, vaikka subin taso suhteessa muihin kanaviin jäi mittaamatta. Korvakuulolla sitä ainakin sai nostaa jonkin verran, kun korostuma oli poissa. Lisäksi säädin vahvistimesta subin etäisyyttä ja sain vaiheen osumaan kohdalleen. Jatkan mittauksia tänään ja yritän saada TrueRTA:n pelaamaan. Käsipelillä mittaus on turhan työlästä. Edit: Mietittiin ongelmaa kaverin kanssa ja oletettavasti vika oli siinä, että input oli väärä enkä huomannut kokeilla vaihtaa L -> R. :hitme:
Eihän siinä varmasti muuta ongelmaa ole, mutta ettei laite ole rikki? En ole nimittäin lukenut mistään, että kellään itse laite olisi hurissut. Muutaman maalenkin ja hurisevan subbarin olen kohdannut, mutta en hurisevaa laitetta. Onhan laite maadoitetussa pistorasiassa? Voihan se olla että sisällä oleva muuntaja ottaa kiinni kuoreen tms. joka sitten aiheuttaa hurinan/tärinän. Kyllä melkein laittaisin tuosta Behrigerille/Thomannille ainakin mailia. Tottakai pistetaajuuksilla tarkkuus on huonompi. Tai tietysti riippuu miten tiheään taajuuksia viitsii ottaa. Taulukkohan on tehty 1/6 tarkkuutta varten. TrueRTA:n maksimitarkkuus on 1/24, eli jokaisesta taulukon välistä otetaan vielä 4 lisäpistettä. Oktaavin väliltä otetaan siis 24 pistettä, oktaavi on esim. 20-40Hz. Se tarkkuus riittää jo paljastamaan terävimmätkin kuopat/piikit. Miten testasit vasteen Hifin levyllä? Taajuus sweep? Soundstorm vaatii erittäin alhaista recording leveliä (input level), ettei sisääntulo leikkaa. 70-80dB taso RS:n mittarissa riittää mittauksiin. Ohjelman SPL calibrointi vaikuttaa vaan ruudulla näkyvään suhteelliseen arvoon, absoluuttista painetta sillä ei saa lisättyä. 2Hz tarkkuus on melko hyvä, jos jaksaa vaan mittailla... Heh, pitäisiköhän tästä lisätä isolla huomautus ohjeeseen, koska sinä olet ainakin jo toinen joka tekee tuon virheen...
Sain sitten tänään Avian myös omiin käsiin ja hetihän sitä piti alkaa mittailemaan. Mittailin ensin tasoja kaiuttimista ja myöhemmin ohjelmallisesti tietokoneen ja sopivan softan avulla. Oikeat tasot: AVIA main ~85dB sub ~82-83dB (kts. ***) HIFI main ~82dB sub ~81-82dB (50Hz kaistakohina) Nuo ovat siis C-painotuksen omaavalla mittarilla (esim. RS) saatavia lukemia. Kannattaa käyttää slow/hidas asetusta mittarissa. RS:n kanssa mittaillessa kannattaa huomioida yksi seikka. Jos mitattava signaali menee voimakkuudeltaan yli 4dB asteikon keskivoimakkuutta kovemmaksi (esim. 80dB asteikko - >84dB), niin laitteen sisäinen vahvistin alkaa leikkaamaan. Sitä suuremmat lukemat eivät siis ole luotettavia. Kannattaakin siis hyvissä ajoin, esim. jo 83dB kohdilla kääntää mittarin asteikko suuremmalle. Eli esim. Avian 85dB:n signaali pitää ehdottomasti mitata 90dB asteikolla!! Muutamia huomioita: Pääkanavien mittaus on ongelmatonta ja saatavat lukemat ovat tarkkoja, koska signaalin taso molemmilla levyillä on erittäin tasainen (vain noin 0.5dB heittelyä). Matalia taajuksia kalibroitaessa (subbaria) tuleekin sitten enemmän ongelmia. Molempien levyjen signaalit heittelevät noin 2-3dB asteikolla, eli tasaisen ja varman lukeman saaminen mittarista on erittäin vaikeaa. *** Avian subbaritesti on siinä mielessä huono, koska kun signaali vaihtelee suht nopeasti muun kaiuttimen ja subbarin välillä, mittarilla ei ole slow asetuksella tarpeeksi aikaa asettua vakaaseen tasoon, eli neula on vielä liikkumassa, kun signaali vaihtuu jo taas subbarista muuhun kaiuttimeen. Tämä siis jos subbari kalibroidaan reilusti kylmäksi tai kuumaksi, >4dB. Tässä siis tulee helposti kalibroitua subbari 1-2dB liian kuumaksi tai kylmäksi (riippuen kumpaan suuntaan sitä on kalibroimassa). Fast asetuksella neula taas heiluu liikaakin. Jos subbari kaibroidaan lähelle referenssitasoa, niin ongelmaa ei ole, koska neulan ei tarvitse liikkua kovin paljoa. Hifillä matalien signaalit ovat pitkäkestoisempia ja niillä ei tule tuota ongelmaa. Matalia Hifillä kalibroitaessa signaalin taso pysyy kohtuu hyvin kohdallaan, kunhan tasoa ei ota heti alusta, eli antaa signaalin soida vähintään 2s ennen lukeman kirjaamista. Avian subbaritestisignaali ja Hifin 50Hz kaistakohina vastaavat taajuus sisällöltään hyvin paljon toisiaan. Molemmissa kohina sijoittuu noin 35Hz-80Hz välille. Hifin signaali on siinä mielessä parempi, että se on pitkäkestoisempi ja vakaan lukeman ottaminen on helpompaa ja varmempaa. Pääkaiuttimien testailuun molemmista löytyvät samat signaalit (Avian kohina hivenen korkeampitaajuuksista), eli niissä levyt ovat tasoissa. Aviasta löytyy toki myös kanavassa paikallaan pysyvä kohina, Hifistä pelkästään kiertävä kohina. Tällä ei ole kuitenkaan väliä, koska lukeman ehtii ottaa ylös siinä 3s aikana.
No niin. Oikealla inputilla homma toimii ja käppyröitä syntyy. Liitteenä ekat mittaukset bypass-tilassa ja pistetaajuuksilla tehdyn korjauksen kanssa. Pientä viilaamista vaatii, mutta uskoisin, että tulosta syntyy näillä eväillä hieman manuaalimittausta ripeämmin. :thumbsup:
Itse asiassa referenssitasolle (pää 85 dB, sub 83 dB) päästäkseni AVIAlla kalibroidessa täytyi nostaa sub outin tasoa '7 dB' (-12 dB näytössä). Vahvistimen näytön mukaan sub out -19 dB:llä LFE:n taso on mittarilla 78 dB, siis 5 dB kylmä. Kuitenkin HiFin testi-DVD:llä Vaaleanpunainen kohina, kanavat yksittäin saan saman tuloksen referenssitasoksi (sub out -12 dB), mutta jos pudotan sub outin tasoa 7 dB -19 dB:iin, on myös mittarin lukema 7 dB pienempi. Tuossa HiFin testissä kaikkiin kanaviin menee 20 - 20 000 Hz, myös LFE-kanavaan. Mutta siinä pystyy itse vaihtamaan kanavan aina halutessaan, joten saa varmasti riittävän pitkän mittauksen, että mittari ehtii mukaan. Aivan kuten Zipman jo totesikin, tuo AVIAn kohinan vaihtuminen subbarin ja pääkanavien välillä tapahtuu siis liian nopeasti, että mittari pysyisi mukana. Siitä aiheutunee myös jonkin verran lukuvirhettä. Tuolla kalibroidulla tasolla musiikki on melkolailla bassosisältöistä ja korville sopivalta kuulostava taso sekä musiikilla että taajuuspyyhkäisyllä on kaksikanavaisena 3-5 dB kylmä (näytön lukema -15 dB - -17 dB). Liitteenä vielä kuva taajusvasteesta kaksikanavaisena, sininen käyrä sub out -19 dB, punainen käyrä -12 dB. Kiva nousu alabassoille
jösses. En löytänyt tähän hätään line-out->vahvari piuhaa niin tuikkasin hifi-cd 20-20khz kohinan o+v monona tulemaan. kuva näyttää tältä, mitäköhän helvettiä tuossa 70hz kohdassa tapahtuu ja mitä ihmettä suppari puuhaa (tai on puuhaamatta) välillä 20->50hz. Taajuusvaste sininen on hiljaisuutta, vihreä pääkajarit ja violetti pääkajarit+suppari. Volumetasot oli aika alhaalla kun tuo kellokin on jo noin paljon. BFD:tä odotellessa.
Mitähän sinä olet nyt mittaillut...? Kalibroinnissa EI pidä käyttää 20Hz-20kHz kohinoita, koska ne antavat vääriä lukemia. Hifin levyltä käytetään "Kanavataspainon säätö, hidas" kohtaa, ääniraitaa 1 eli 400Hz-2000Hz. Subbarin säätöön käytetään "Kaistakohinat 200Hz-50Hz" kohtaa, ääniraita 1, taajuus 50Hz. Täällä vielä ohjeet kuvien kera.