DVDBeaverin jenkkijulkaisun screenshotteja vilkaisin ja ei mulle kyllä mikään pehmeys niistä osunut silmään. Mitään keinotekoista terävöitystä ei ole käytetty. Mielestäni kuvan resoluutio on ihan kohdallaan.
Ei 12 Years a Slave ole hyvä esimerkki, mutta tarkoitin pääosin nykyleffoja. Hyllystä löytyy "paljon" vanhempia 50 - 90 luvun leffojen blu-ray julkaisuja ja niissä terävyys on ainakin silmämääräisesti yleisesti parempaa luokkaa. Katselen vain paljon leffoja, en tiedä tekniikasta sinänsä mitään, mutta se trendi mikä nykyleffoissa tuntuu olevan jälkituotantovaiheessa - se millaiselta elokuva näyttää katsojan silmissä....niin pidän vanhempien leffojen ulkoasusta enemmän.
Slinger aka Cyborg. Tänään tuli postissa ja olin kattomisen jälkeen valmis lähettämään tämän oksennuksen takaisin siltä istumalta. Kuva on paska ja studio julkaisu on parempi. En ymmärrä, miksi ylipäätään on pitänyt tehdä koko Director's Cut. Niin ja gorea ei ole yhtään lisää. Ei mulla muuta.
Jos nyt jotain sanoisi niin suht kaikki blu-ray leffakama on ihan tykitettävää......jos leffa on hyvä muuten niin kaikki tekniset seikat unohtuu tyystin ainakin itselläni....toki jotkut kriittisesti mittailee laitteistojaan leffan aikana.....ei kuitenkaan pitäisi olla pääseikka. Joo katselin juuri viime viikolla leffan Dersu Uzala dvd:nä,olihan paska kuvanlaatu ja monoääni....mutta leffa vei mukanaan ilman vehkeitten säätelyjä.
Onko kukaan törmännyt blu-raylla sellaiseen, että kuvan oikean reunan inforaatiota näkyy hieman vasemmalla? Esim. jos oikealla on punaista ja vasemmalla tummaa, niin vasemmalla näkyy pieni punainen viiru. Katsoin juuri Nordisk Filmin Olimme sotilaita -bd:n ja siinä huomasin moista. Vasemmalla näkyvän "ylivuodon" oikealla puolella on muutama haamukuva siitä viivasta, joka johtunee AVC:n kompressiosta, joten tuskin on soittimessa tai tv:ssä ongelma.
Olen ymmärtänyt, että se olisi nykyään SF-Film Finlandilla, jonka omistaa Svensk Filmindustiri. Aiemminhan oikeudet olivat Futurefilmillä.
Miksi joissakin leffoissa tuntuu olevan todella heikko lfe-anti tai ylipäätään bassopää? Siis ääniraita kuulostaa siltä, että subbarin tasoa pitäisi nostaa 10 dB, mutta vaikka senkin tekee, niin silti meno kuulostaa 50 hz alapuolella kovin rajoittuneelta? Esimerkiksi Quantum Of Solacessa huomasin tällaisen. Kyllähän siinä rytisee ja paukkuu, mutta tuon kokoluokan leffaksi ja Bondiksi ylipätään yllättävän kesysti. Subbarin toisto itsellä on +/- 3 dB @ 16-86 hz muutamaa jyrkempää ja kapeaa vaimentumaa lukuunottamatta, että siitä ei pitäisi olla kiinni. Muun muassa Yön ritari jyrisee ja värisyttää paikkoja niin, että pelkään kevyiden gyproc-seinien kestoa. Ja lauantaina katsomani Iron Man 2 osoitti myös, ettei vika voi olla laitteistossa. Onkos muilla samanlaisia kokemuksia? Yksi huomaamani seikka on myös melkoiset heitot dynamiikassa. Esim. Quantum Of Solace meluaa kuin mikäkin ja Iron Man 2 on puolestaan huomattavasti dynaamisempi puheen ollessa "puheen tasolla".
Jaa ystävämme High Def Digest kertoo seuraavaa: Prepare to have your speakers blasted the minute the studio logo fades. 'Quantum of Solace' bowls you over -- dynamic range is top-tier, from the crystal clear highs right down to the driving, subwoofer-pummeling low bass Blu-ray.com puolestaan: Prepare to be floored. Quantum of Solace is one of the most heart-pounding, window shattering and earth shaking surround sound experiences I've ever had on Blu-ray. Everything about the track is the epitome of reference grade, from the quietest dialogue passages, to the most speaker-shredding action sequences.-- Guttural engine shrieks race around the surround channels, the subwoofer pounds with deep, immediate bass, -- Jotenkin tuntuu siltä, että ette ole kuunnelleet samaa ääniraitaa.
Itsekin olen ihmettellyt noita arvosteluja kys. ääniraidasta. Uskoakseni UK-painoksen DTS-HD MA on kuitenkin sama kuin jenkki-painoksen vastaava. Railakasta menoa siinä kyllä on, mutta "deep, immediate bass" puuttuu. Toisaalta, mistä tiedämme miten kys. sivustojen testaajien laitteisto on kalibroitu tai jos on kalibroitu ollenkaan? Ulkomaalaisilla foorumeilla kun näkee paikoin mittaustuloksia, joissa 100 hz on 200 hz:iin nähden ainakin 5 dB kovemmalla ja siitä 20 hz:iin noustaan vielä 10 dB, niin sellaisella setillä arvostelu on väkisinkin subjektiivinen. Ja mistä tiedämme, onko arovstelijalla ollut päällä Audysseyn Dynamic EQ 0 dB reference levelillä, joka väkisinkin boostaa bassopään? Ainakin Onkyossa tuo tietääkseni tarkoittaa, että loudness-vaikutus on 0, kun vahvistimen volume on 0 dB. Katsooko joku niin kovaa elokuvansa? Kun Pattonin DNR:llä pilattu eka versio sai Blu-ray.comilta täydet(!) pisteet, toinen DNR-uhri Truman Show myös 4.5 (http://www.blu-ray.com/movies/screenshot.php?movieid=1813&position=1) jne., niin voiko ääniraitojen arvosteluunkaan täysin luottaa? Ja mistä tietää, mikä on arvostelijan käsitys syvästä bassosta? QOS: oon käyttäjäarvioista löytyy nimimerkin Spitfrnd maininta " I did find the sound levels particularly erratic however and necessitating far to much messing with the volume control to follow dialogue (what little there is) and still avoid being deafened.", joka vastaa omia kokemuksia. Ja edelleen olisin kiinnostunut muiden foorumilaisten kokemuksista juurikin näistä korkeuksiin kehutuista ääniraidoista.
Sinänsä ei mistään. Kyseisen arvostelijan nykyinen setti ion tämä (HDD). Huomioiden, että revikka on vuodelta 2009, niin on vähintään mahdollista, että se on muuttunut: Peter M. Bracke Spoiler - Sony KDS-R70XBR2 70" LCoS 1080P HDTV [via HDMI] - Sony PlayStation 3 60Gb Blu-ray Player [via HDMI] - Samsung BD-P1400 [via HDMI v1.3] - Toshiba HD-XA2* [via HDMI] - Microsoft X-Box 360 HD DVD Add-on [for comparison purposes only] - Onkyo TX-SR905 7.1-Channel A/V Receiver - M&K S-150THX Left, Center, and Right Speakers - M&K SS-150 Left, Right Surround Speakers - M&K S-100B Back Left, Back Right Surround Speakers - M&K MX-200 Subwoofer - JVC HM-DH30000U D-VHS with D-Theater HD VCR - Dish Network HD-942 High-Definition DVR - BetterCables Interconnects Sama arvostelija on myös kirjoittanut myös sivuston arvosteluperusteista. Äänen osalta: Spoiler Assessing the Audio Thankfully, assessing the audio is a bit less complicated than the video, but no less important. There is much less room for overt stylization of audio, and the goal is almost always to present an experience that is as transparent to the original studio master as is possible. That Ol' Snap, Crackle and Pop Of course, there are still many obvious ailments that can affect low-quality sources, particularly older titles whose original elements have either been lost, or proven too expensive to give an effective remaster. Audible hiss is perhaps the most prevalent (remember all those old, noisy cassette tapes you used to record your favorite songs off the radio on?). Distortion is another villain, with dialogue the frequent victim, resulting in the actors sounding as if they were all recorded in a dilapidated old phone booth. Crackles, pops and, in some cases, audio dropouts can also mar poor-quality mixes. And indicative of many soundtracks that pre-date the era of theatrical surround sound, low bass tones are often "flat," particularly on mono mixes, where the entire frequency range had to be compressed on to one single channel of audio. Components of an Audio Soundtrack Beyond the quality of the source material, following are the additional characteristics we take into account when reviewing a soundtrack: •Dynamic Range: In simplest terms, a measurement of output before it either is overloaded or becomes distorted. In other words, does the "high end" (say, the blare of a trumpet, or a high-pitched scream) sound clean, bright and natural? Do the middle tones (the pleasing sound of a violin being strung, for example, or the purr of a kitten) seem pleasing, warm and spacious? And is low bass strong and solid -- not flat and wimpy, or distorted or too "thumpy?" If you have ever been to a rock concert where the booming bass results in feedback or static in the speakers, that's an example of dynamic range being exceeded. Not fun. •Directionality: A general term used to describe how accurately sounds are placed in the various speakers, and how clearly they can be localized by your ears. When Peter Sellers slips on that banana peel and it flies off-screen, does the corresponding sound effect get directed to the correct speaker? And are specific sounds audible and separate from each other, or does it all feel like just a bunch of sonic mush, with no sense of clear placement? •Imaging: Also often referred to as "transparency," or "seamless pans." A term for the approximation of "movement" of sounds between two or more channels. This should feel natural and smooth, as if there are not specific speakers in the room, but a natural and immersive soundfield that surrounds the listener. A well-designed mix will create a truly active experience that sustains the illusion that sounds are coming from all around the listener in a full 360 degrees. This type of highly-enveloping soundtrack is often said to be one that creates a "wall of sound," and is particularly indicative of high-resolution audio formats like Dolby TrueHD, DTS-HD Lossless Master Audio, and uncompressed PCM. •Balance. Also called "Volume Balance" or "Volume Matching." Are dialogue, effects and score equal in terms of their prominence in the mix? Or is dialogue smothered by effects that sound too loud, or by a booming score? Note that poor balance can be a result of a improperly-calibrated home theater set-up (such as a center channel whose individual volume level has not been matched properly, resulting in quiet dialogue), so it is important to always check your system settings. However, low dialogue and overbearing effects are common problems with many modern soundtracks, especially action flicks. Unfortunately, some content providers haven't yet learned that louder explosions are not necessarily better explosions. Rehellisyyden nimessä ainakin vielä 2008-2009 tienoilla olin toistuvasti havaitsevani bluray.comin arvosteluissa totaalista kritiikin puutetta ja täysin ansaitsematonta suitsutusta. High Def Digestin osalta olen kohtuu luottavainen. En muista olleeni mitenkään jyrkästi eri mieltä koskaan. Tai sinun? Itsellä on tuo katsomattomana hyllyssä (Casino Royale ja Skyfall on tullut katsottua, mutta tätä ei), voin yrittää saada aikaiseksi ja laittaa kommenttia, jos kiinnostaa. Ehkä sunnuntaina, ehkä ensi vuonna; vähän heikosti aikaa vs. katsomattomia leffoja ja ilmeisesti tämä olisi syytä katsoa hanat vähän enemmän auki.
Tämähän herättää epäilykset, että Dictator's Cutin masteri on joko täältä peräisin tai tänne saatavilla, mutta sitä ei ole blu-raylle alettu painaa jostakin syystä...
Kertokaapa, onko Jurassic Park 3D:n ääniraita tujumpi kuin 2D-kiekon? Ainakin blu-ray.com antaa ymmärtää, että 3D-version ääniraita olisi uudelleen miksattu. Että dynamiikka olisi vieläkin parempaa ja lfe:n käyttö saisi olohuoneen niiaamaan entistä kovemmin. Ja valaiskaapa 2D-katsojaa. Voiko 3D-bd:tä katsoa aina 2D:nä? Muutenhan JP:n mahdollisesta paremmasta ääniraidasta ei ole mitään hyötyä, jos on tyydyttävä 2D-kiekkoon (sehän on sama, mikä aiemminkin julkaistiin ja sisältää vanhemman miksauksen).
Ei voi katsoa aina. Riippuu siitä miten levy on tehty. Mutta jos omistat 3D-kaluston, niin voit pakottaa telkun 2D-moodiin, vaikka sisältö onkin 3D:tä.
Tulipas ostettua kokeilun vuoksi tuokin suomitekstit sisältävä julkaisu. Nähtävästi taas on syrjitty meitä pohjoismaalaisia sillä tämä julkaisu perustuu siihen vanhaan huonompaan masteriin, ei siihen uudempaan mihin esim. UK, USA & Saksa-julkaisut perustuvat. Itseltä löytyy myös tuo Saksassa julkaistu 3 levyn kirja, joten tein kuvavertailua noiden kahden välillä, ero kuin yöllä ja päivällä. Käsittämätöntä miksei Universal ole voinu käyttää tuota uudempaa masteria tuohonkin ku semmonen ollu saatavilla jo useamman vuoden...kaiken lisäksi tekstityksen taso ei ole kummoinen...:OI No se on hyvä et tämä leffa ei välttämättä niitä subeja tarvikaan.
^ Tuo oli tervetullut uutinen, josta kiitokset suuntaasi. Itsellä Anchor Bay:n (dvd) Limited Edition Tin Box Set, josta löytyy THX -sertifioitu kuva ja ääni kera muun tilpehöörin. Olin lentää perseelleni taannoin, kun mielenkiinnosta tulin tarkastaneeksi ks. kuvanlaadun, odotukset kun oli pyöreät nolla. Hyllyyn jäi, todella positiivinen yllätys!